Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Mi Sl

Mi Sl

28-08-2012 om 13:28

Anno 2012....of...

Pfff, lastig last, in het kort.
Scheiding, 2 gezinnen 5 kids verschillen in opvoeding.
Stiefdochter van 14 mag al slapen bij vakantievriendje, wij vinden dit niet normaall.
Alleen naar pretparken laten gaan zonder begeleiding, wij vinden dit niet normaal....

Als we er iets over zeggen wordt er niets mee gedaan.

Zijn wij nu niet meer anno 2012 of......

Wat is nog normaal anno 2012.....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

"verschillen in opvoeding"

Daar zit jullie verschil van mening in, wat een 14 jarige wel of niet mag.Heeft niets met 2012 te maken. Ook toen ik puber was mocht de èèn veel meer dan de ander. Het maakt het extra moeilijk omdat het een kind is van gescheiden ouders waar de ouders blijkbaar niet op èèn lijn zitten.
Blijven praten en overleggen en allebei de ouders een beetje geven en nemen als dat mogelijk is.En het liefst èèn lijn en duidelijkheid naar de puber toe.

"Als we er iets over zeggen wordt er niets mee gedaan." Jammer als er geen goed overleg meer is.Daar maakt een puber direct misbruik van en verlegt de grenzen.Helaas zie ik dat veel om me heen.

Tinus_p

Tinus_p

28-08-2012 om 16:20

Ik mis wat context

"Stiefdochter van 14 mag al slapen bij vakantievriendje, wij vinden dit niet normaall."
Wie zijn 'wij'? Van wie is dit de stiefdochter? Wat is jouw rol? Etc.

Annet

Annet

28-08-2012 om 20:51

Eens met wil en tinus

Hier een 14-jarige dochter. Ze heeft een vriendje in de buurt. Als het een vakantievriendje zou zijn, mocht hij hier slapen of andersom, maar niet bij elkaar.
Pretpark doet dochter zelfstandig met vriendinnen. Ze zijn wel zo slim om ouders in te schakelen bij halen/brengen. Ik wil weten waar ze naartoe gaan en met wie, ze betaalt het zelf, ik wil weten hoe ze weer thuiskomt. De rest vertrouw ik helemaal.
Toen ik zo jong was, waren er inderdaad ook veel verschillen tussen wat meiden mochten.
Volgens mij gaan wij strenger om met dochter dan mijn ouders met mij. En dan gaat het vooral over veiligheid bij thuiskomen in het donker, alleen reizen met overstap op grote stations, etc. En ja, dochter reist zelfstandig (alleen) met de trein naar een vriendin op 1,5 uur reisafstand.
Je klinkt alsof je niet meegegroeid bent met een opgroeiende dochter. Dan heb je ook geen tijd om aan dingen te wennen. Want zo'n vriendje op de bank met een arm om mijn dochter heen, dat is pas wennen!

bibi63

bibi63

28-08-2012 om 21:31

14 jaar:
a. slapen bij vriendje
b. alleen naar pretpark

a. zou ik bedenkelijk vinden, maar hangt van situatie af: wat vinden ouders van vriendje? Slapen ze samen? Enz.
b. ja, waarom niet?

Gr. Bibi

Kaaskopje

Kaaskopje

28-08-2012 om 23:50

Pretpark en bed

Hier gingen ze op die leeftijd ook naar een pretpark. Ik vond het doodeng, maar man vond het geen probleem. Ze gingen en kwamen trots op zichzelf van hun geslaagde dag thuis.
Een veertienjarige die al het bed deelt met haar vriendje, vind ik ook nog steeds erg jong. Ik zou het zeker proberen op te rekken naar een iets hogere leeftijd. Maar je kunt het niet meer terugdraaien, als ze al samen hebben geslapen. Ik zou het een beetje onverstandig vinden om het bij de een toe te staan en bij de ander te verbieden. Dat is niet logisch voor 'het stel'. Ik vrees dat je nu zelf even een tandje bij moet zetten om weer gelijk te komen met je dochter.

Marieke

Marieke

29-08-2012 om 16:45

Inderdaad context

Meer context zal inderdaad helpen hier.
Ik stel mij een nieuw samengesteld gezin voor; Jij brengt 2 kids in in de kleuter leeftijd en partner brengt 3 pubers in. Dan zul jij inderdaad even flink moeten schakelen voor de pubers als jij nog helemaal in de koesteren-keutel fase zit.
Maar stel jij brengt 2 grote pubers in, van pakweg 19 en 17 en man brengt kinderen in waarvan de oudste een dochter van 14 is, dan is dat toch een ander plaatje.
Of met 14 jaar samen slapen "normaal'is hangt van heel veel zaken af; hoe dit meisje tot nu toe is opgevoed en hoe rijp ze is etc. Met vrienden naar een pretpark als 14 jarige lijkt mij volkomen normaal, zelfs voor een beschermd opgegroeide en onrijpe 14 jarige.
Maar ik denk dat het in een nieuw samengesteld gezin niet gaat helpen om elkaar te bestoken met wat je "normaal" vindt voor de ander zijn/haar kinderen.

Mi Sl

Mi Sl

03-09-2012 om 12:14

Algemeen

Denk dat de contact van een gezin er niet toe doet maar we hebben elk een pubermeid van dezelfde leeftijd die elkaar regelmatig zien.

Het gaat ook m het algemeen, wat kan wel en wat kan niet wat zijn de grenzen, die we uiteraard zelf moeten aangeven bij onze kinderen.

Heb zekf eenv vrije opvoedng gehad maar op die leeftijd mocht ik dat nog niet en ja we moeten met de tijd mee, maar moeten wij juist in deze tijd onze kinderen niet beter in de gaten houden? Moeten wij als ouders nze kinderen opvoeden inplaats van de media?
Ze mogen bij ns veel, mits ze hun best doen op school en gewoon kunnen luisteren, maar veel heeft wel zijn grenzen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.