Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Cathy

Cathy

10-11-2009 om 20:49

Basisschoolvriendjes kwijt?

Mijn zoon van 12 zit dit jaar in de brugklas. Hij is naar een andere school gegaan dan zijn vriendjes van de basisschool. Ze hadden nogal een hecht groepje.Dacht ik tenminste. Maar als hij nu zijn oude vriendjes belt hebben ze nooit zin/tijd om te spelen.
Hij is daar nogal sip over, maakt niet zo gemakkelijk nieuwe vriendjes.
Hij zit helaas niet op een sport oid, dus hij is nu nogal eenzaam als hij uit school komt.
Ik vind dat best zielig, maar weet niet goed hoe ik hem kan helpen.
Tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Cathy

Cathy

11-11-2009 om 08:29

Sport

Hij heeft op judo en voetbal gezeten. Vond voetballen leuk, maar de sfeer bij de wedstrijden niet. Winnen werd toch wel erg belangrijk gevonden en mijn zoon is blijkbaar minder competatief dan de anderen en wou gewoon een lekker potje voetballen. Hij is er dus eind groep 7 afgegaan en kon geen andere sport verzinnen die hij leuk vond.
Muzikaal zijn we hier allemaal niet.
en, naar sport "moeten" werkt ook niet, je moet er wel lol in hebben.
Ik had inderdaad gedacht dat ze meer contact zoudenn houden, gebeurt dat dan nooit?
Ze zitten op andere scholen omdat de school van mijn zoon een technische richting heeft die op de school vlakbij niet is.
Het niveau verschilt verder niet.

Pippin

Pippin

11-11-2009 om 08:32

Toch wel normaal

Ik ben het met Pelle eens. In plaats van muziek, kun je ook denken aan tekenen en schilderen, yoga, scouting of iets dergelijks.
En verder zou ik op deze leeftijd echt niet meer praten van vriendjes. Dat klinkt wel heel erg groep 4. Ik kan dat zelfs bij mijn zoon van 11 al niet meer doen.
Ze zijn allemaal superdruk met hobby's, huiswerk, wennen aan de nieuwe school. Dus afspreken gebeurde hier ook nauwelijks de eerste maanden. En spelen doen ze het al helemaaal niet meer. Ze gaan soms na school even naar het dorp, doen soms een opdracht met een groepje, spreken elkaar op de msn en een hele goede vriendin komt soms even mee naar huis, dan gamen ze of zitten ze samen achter de pc.
Ik heb mijn dochter wel in het begin van het eerste jaar een filmavond laten organiseren, ter ere van haar verjaardag. Dat was erg leuk. Maar dan geen kinderfilm hoor! Liever een film te saai en niet begrepen, dan te kinderachtig...
En met de vriendinnen van de basisschool heeft ze geen contact meer, ze komt ze soms tegen en dan is het vriendelijk: daaag.

Hier wel

nog contact met een aantal kinderen (niet met allemaal uiteraard) maar dan wel gelinkt aan sport of een tienerclub. Ik denk niet dat het direct onwil is van de andere kinderen, maar het komt er gewoon niet van. Ander rooster, misschien wel lange dagen als jou zoon vroeg thuis is en/of andersom, trainingen voor sport waar ze rekening mee moeten houden. Ik zou zo ook geen directe oplossing weten. Maar ik snap je gevoel wel.

Charrie

Charrie

11-11-2009 om 09:24

In de steek gelaten voelen

Hoe heeft hij het op school? Zit hij lekker in de groep?

Wat doet hij als hij thuis is? Mijn zoon zit ook op geen enkele club, maar heeft een passie voor de PC. Inmiddels heeft hij jongens gevonden die dit delen en die komen hier over de vloer. Met zijn beste vriend van de basisschool heeft hij nog veel contact, en dat komt omdat deze jongen ook van gamen houdt.

Vaak vindt hij het ook wel welletjes na een schooldag, genoeg contact gehad.

Kan me voorstellen dat je zoon zich een beetje in de steek gelaten voelt door zijn vrienden. Misschien maakt het hem extra onzeker naar nieuwe contacten. Misschien helpt het door dit bespreekbaar te maken, en daarbij niet te vergeten dat het niet aan hem of aan die jongens ligt en dat die dingen zo gaan.

Paal

Paal

11-11-2009 om 11:34

Verschillend

Onze oudste, meisje van 15, heeft nog veel contact met haar vrienden van de basisschool. Deze zitten wel in hetzelfde gebouw als zij, maar doen niet dezelfde opleiding. Eigenlijk is het nog anders, ze heeft pas op het VO ontdekt hoe leuk deze mensen zijn. Juist met de vrienden van toen heeft ze geen contact meer. Dus het is min of meer, nieuwe vrienden van de oude school. Jongste, jongen van 13, is nog maar net begonnen en kan nog geen ritme vinden in afspreken. Zijn oude vrienden ook niet. Meestal maken ze zich (te) druk om huiswerk, wat in hun ogen direct gemaakt moet worden ipv na het eten. Gelukkig zien ze elkaar al jaren op voetbal, zo'n 3x per week.

tonny

tonny

11-11-2009 om 12:46

' uit het oog, uit het hart'

Het gezegde blijkt waar. Als je elkaar niet meer ziet, verlies je de raakvlakken en de verbondenheid.

Mijn ene zoon heeft nog veel vrienden ' van vroeger' en da's allemaal via de voetbal!
Dochter die nog vrienden ' van vroeger' heeft, ziet ze bij de muziek.

Er is echt veel voor te zeggen om op zoek te gaan naar een leuke tijdsbesteding. Als voetbal niet leuk blijkt, iets anders. Muziek, toneel, badminton, streetdance, schaken, scouting... Kijk eens rond, er bestaat van alles. Die eerste stap is even lastig, maar het is wel een heel goeie manier om contact te houden.

tonny

Stoetel

Stoetel

11-11-2009 om 17:27

En hier

Met sommige kinderen van de basisschool heeft dochter (nu 4 VO) nog steeds contact, ze 'zien' elkaar op MSN.

Dag,
Stoetel

Caillic

Caillic

11-11-2009 om 20:13

Tsja

Het is toch wel de bedoeling dat een brugklasleerling nieuwe vrienden maakt op de nieuwe school, en daarbuiten bij z'n hobby.
Vriendjes en speelafspraakjes is zo basisschool, en die tijd is voorbij. Natuurlijk spreken ze elkaar nog weleens, via hyves of msn.

Lys Lionne

Lys Lionne

11-11-2009 om 23:16

Geen live contact meer?

Veel jongeren hebben blijkbaar alleen nog virtuele contacten buiten schooltijd. Hier gaat dat gelukkig toch anders. Zoon (brugklas) heeft al diverse malen een (speel)afspraak gemaakt met nieuwe én oude klasgenoten. Dat kan zijn thuis voor het spelen van de nieuwste WII game of voor het kijken van een leuke film. Maar ook om te gaan zwemmen of naar de bios te gaan. Hij heeft ook nog veel contacten bij de voetbalclub, ook hier is het een vereiste dat er gesport wordt. Goed voor de fysiek en dus ook de sociale contacten
Dochter (2e klas) heeft feitelijk hetzelfde patroon, spreekt regelmatig af met klasgenoten om iets te ondernemen. Al heeft zij weinig tot geen contact met oude klasgenoten, tenzij ze in haar VO klas zitten. Maar het contact met haar basisschoolklas was nooit zo heel hecht eigenlijk.
Ik zou toch ook willen aanraden dat je zoon een leuke activiteit buiten school zoekt.

Feestje

Onze brugklasser is ook 'alleen' naar een V.O.-school gegaan. Ze spreekt haar vriendinnen van de basisschool op msn. Het clubje is vast van plan om contact te blijven houden, maar het huiswerk + hobbies vraagt ontzettend veel tijd. Dus gaf onze dochter in de herfstvakantie een slaapfeestje. Groot succes! Ze hebben een vervolgmeeting gepland (samen gaan zwemmen) en komend weekend gaan ze gezamenlijk naar een schoolfeest van een van hen.
Als Cathy's zoon contact wil, moet hij iets organiseren. Zo simpel is het, net als bij grote mensen. Vriendschap onderhouden vraagt energie, tijdinvestering en acceptatie van volle agenda's, ook net zoals in de grote mensenwereld dus.
Ik wil mijn kind niet meegeven dat het gezegde "uit het oog, uit het hart" waar is. Zo treurig mag de wereld niet zijn! Daarom ondersteun ik haar bij het plannen maken en help haar te wennen aan de veranderde patronen. Maar echte vriendschap bestaat, dat geloof ontneem ik haar niet, en mezelf al helemaal niet.
Onyx

Ise

Ise

12-11-2009 om 14:07

Sluit me aan bij lara

Vooral samen naar school fietsen was hier een goede manier om nieuwe contacten aan te gaan.
"Als Cathy's zoon contact wil, moet hij iets organiseren. Zo simpel is het, net als bij grote mensen. Vriendschap onderhouden vraagt energie, tijdinvestering en acceptatie van volle agenda's, ook net zoals in de grote mensenwereld dus." Ik lees dat Cathy's zoon wel degelijk dingen probeert te ondernemen met zijn oude vriendjes, maar dat zij degenen zijn die geen tijd of zin hebben. Als hij het daarnaast ook nog moeilijk vindt om nieuwe vriendjes te maken, kan ik me voorstellen dat dit wel een teleurstelling is. Zitten er wel kinderen in zijn klas waarmee hij iets zou wíllen doen? Verplicht iets buiten de deur doen vind ik zelf niet zo'n goede oplossing. Beter lijkt het mij hem handvatten aan te reiken die hem sterken in het contacten opbouwen met zijn klasgenoten.
Ise

tonny

tonny

12-11-2009 om 22:19

Surprise

ik heb bij een brugklaszoon eens een surpriseparty georganiseerd met al zijn nieuwe klasgenoten. Hij was heel verrast, maar echt helpen qua nieuwe vriendschappen deed het niet.

Eigenlijk heeft hij nog steeds zijn voetbalvriendjes die op dezelfde basisschool zaten als hij, een klas hoger of lager.

Ik ben het er wel mee eens dat 'uit het oog, uit het hart' hard klinkt, maar als je niet in actie komt op een of andere manier, ís het wel zo...

tonny

Ilse

"Maar als hij nu zijn oude vriendjes belt hebben ze nooit zin/tijd om te spelen."
Bellen om te vragen of ze straks of morgen zin en tijd hebben heeft bij mijn kind ook geen zin. Te druk! Tegenwoordig moet dit gepland worden, echt 2 weken minimaal van te voren. En dat bedoelde ik met organiseren.
Zou Cathy's zoon mijn kind zijn dan zou ik bespreken of hij het ziet zitten om in de kerstvakantie iets te organiseren. Samen zwemmen, naar de bios, gourmetten + dvd thuis....zoiets. Zo ja, dan kan hij een paar vrienden bellen om te polsen of zij dat plan ook leuk vinden. Zoon kiest de activiteit uiteraard. Hebben ze dan nog geen tijd, tja, dan houdt het inderdaad op en dan gaan we praten of het plan met een paar nieuwe kinderen te doen is. In dochters nieuwe klas worden dit soort plannen nu ook al gemaakt namelijk. 't Is voor iedereen hard werken om nieuwe vrienden te maken.
Onyx

kaatje43

kaatje43

14-11-2009 om 13:02

Onyx, 2 weken van te voren?

Wat een drukke agenda zeg. Jammer dat er geen tijd is voor adhoc activiteiten is.

Maylise

Maylise

14-11-2009 om 14:09

Nog wel veel contact

Mijn dochter is dit jaar ook aan de brugklas begonnen. Ze gaat naar een school waar ook veel kinderen van dezelfde basisschool heen gaan waaronder haar beste vriendinnen. Andere vriendinnen zijn wel naar andere scholen gegaan. Mijn dochter is vrij trouw in haar vriendschappen en het merendeel van haar vriendinnen is dat ook. Ze zien elkaar dus nog regelmatig. Wat ook meespeelt is dat de basisschool hier een typische buurt school is dus bijna al die kinderen wonen ook als ze naar andere scholen gaan gewoon nog steeds hier in de buurt. Daardoor gaan ze nog altijd makkelijk spontaan bij elkaar langs.

Soms plannen ze ook nog wat leuks samen zoals filmbezoek of samen de stad in of iets dergelijks. Op haar nieuwe school heeft ze ook vriendinnen gemaakt en daar moet natuurlijk ook tijd voor worden gemaakt.

Met sommige kinderen is het contact wel wat minder geworden maar dat hoort er bij. Als ik zelf ergens werk en na een poos wegga dan hou ik met sommige collega's nog wel veel contact maar er zijn ook collega's met wie ik prima op kan schieten maar die ik toch daarna zelden of nooit meer zie. Dat op en bepaald punt in het leven mensen belangrijk voor je zijn betekend niet dat ze dit altijd zullen blijven.

Ik vind het wel mooi om te zien dat mijn dochter zo trouw is met vriendschappen. Ik denk dat het straks bij mijn jongste zoon heel anders zal gaan. Die is meer een uit het oog uit het hart type.

Mijn twee oudere zoons gingen naar een school waar weinig van de basisschool vrienden heen gingen. Mijn zoon van 16 heeft nog steeds contact met een vriend van toen. Echter hij is nooit iemand geweest die heel veel vriendschappen heeft. Hij is meer iemand die een paar goede vrienden heeft en verder geen behoefte heeft aan heel veel mensen. De andere kinderen waar hij op de basisschool wel mee omging ziet hij nooit meer.

De andere zoon is inmiddels student en ziet de meeste vrienden van de basisschool nog steeds. Dat vind ik wel bijzonder. Ze doen allemaal heel uitlopende dingen maar ergens blijven ze elkaar wel trouw. Soms is er een maanden uit de picture en dan komt hij weer opdagen. Wat bij hun heel erg meespeelt is dat ze altijd samen op straat zijn blijven voetballen, basketballen en rondhangen. Ze hadden dus een spontane gelegenheid om elkaar te ontmoeten meerdere keren per week en er hoefde nooit wat afgesproken te worden. Mijn zoon is ook geen ster in afspreken. Hij komt zijn vrienden spontaan tegen op straat meestal. Nog steeds is zijn grote hobby op straat voetballen dus daar ziet hij de vrienden.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.