Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
franmi

franmi

21-06-2012 om 22:27

Bedtijd

Onze zoon (ja, die van het tv kijken en computeren) wilde het vanavond hebben over nieuwe bedtijden na de zomervakantie. Hij gaat dan naar de brugklas. Hij vindt dat hij dan zelf mag weten hoelaat hij naar bed gaat maar dat vinden wij niet. Hij gaat nu om 9.00 naar bed en in het weekend 9.30 (of er moet iets speciaal op tv zijn) Dit vindt hij al belachelijk vroeg maar hij is ´s ochtend altijd rond 7.30 uur al wakker ongeacht of hij laat naar bed gaat.

Wat is een redelijke bedtijd voor een brugklasser door de week en in het weekend.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Prakje

Prakje

22-06-2012 om 07:26

Afhankelijk van kind en wekkertijd

Hier hebben wij de bedtijden bewust niet aangepast in het brugklasjaar. Het is een pittig jaar en dan heb je je rust nodig.

We hebben afgelopen zomer gezegd eerst aan te kijken tot de herfstvakantie en daarna te beslissen. Wij hebben daarna de bedtijd niet aangepast omdat zoon om 6 uur op moet staan, en om 7 uur op de fiets zit en dan een uur moet fietsen. Hij gaat om 20:30 naar boven leest nog wat en gaat dan slapen.

Hij vindt het een belachelijke bedtijd, want 'iedereen' mag later. Jammer dan.... Niemand hoeft nl om 6 uur op. De meeste klasgenoten wonen 10 minuten van school.

In het weekend (vrijdag en zaterdag) zijn we wel makkelijker met bedtijden, dan wordt het vaak half 11/11 uur.

Annet

Annet

22-06-2012 om 07:55

Hier ook wachten tot herfstvakantie

Bedtijden veranderen we nooit aan het begin van het schooljaar.
Ik zou ook kijken hoe lang hij nu slaapt en wat dat zou betekenen in de brugklas (andere tijd om op te staan?).

In het weekend vind ik 9.30 wel erg vroeg. Dat zou ik wat meer loslaten. Als hij dan smorgens nog moe is omdat hij te vroeg wakker wordt, is dat zijn probleem.

mopke

mopke

22-06-2012 om 08:51

Vroeg wakker worden

Mijn zoon gaat tussen half 10 en tien naar bed (einde brugklas, 13,5jr). Maar hij heeft het probleem gruwelijk vroeg wakker te worden. Het maakt niet uit hoe laat of hoe vroeg hij naar bed gaat, hij wordt altijd bij het eerste krieken van de dag wakker. En kan dan niet meer slapen. Rolluiken, ramen dicht ivm geluid, in bed blijven tot een bepaalde tijd in de hoop dat hij toch weer inslaapt - het helpt allemaal niet. Dus om te zeggen dat vroeg wakker worden "zijn probleem" is, vind ik een beetje sneu. Mijn zoon zou graag willen uitslapen maar het lukt hem gewoon niet en het is echt vervelend als je altijd supervroeg wakker bent (en de rest van de wereld slaapt nog). Hij gaat gelukkig wel uit zichzelf naar bed als hij 's avonds moe is dus slaaptekort haalt hij altijd gauw weer in...zou melatonine ook helpen bij doorslaapproblemen?
Iedereen verzekert me dat hij - als de pubertijd echt los komt - tot in de middag in bed zal liggen maar nu kan ik me daar nog niets bij voorstellen.

koentje

koentje

22-06-2012 om 14:11

Mopke,

nee, melatonine is echt voor het inslapen.

Mijn zoon wordt binnenkort 14. Vroeg of hij dan een kwartiertje later naar bed mocht. Haha, hij gaat nu om 21.15; dus dat was een inkoppertje. Ik dacht dat hij om meer zou gaan vragen. Maar nu geef ik hem dat kwartiertje en kan ik altijd nog zeggen dat hij er een kwartiertje bij krijgt als het goed gaat!

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-06-2012 om 14:21

Bedtijd

De een heeft meer slaap nodig dan de ander; dit geldt voor volwassenen maar ook voor kinderen. Maar kinderen en pubers hebben wel minimaal zo'n 8 a 9 uur slaap nodig voor allerlei lichamelijke en geestelijke groei- en herstelprocessen. Daarnaast is de een een ochtendmens en de ander meer een avondmens.
Belangrijk is verder vooral kijken naar of je kind makkelijk uit bed komt, wanneer hij uit zichzelf wakker wordt en of hij overdag fit is en zich goed kan concentreren.
Mijn zoon (11, 1Gym) is een avondmens (net als zijn vader en ikzelf). Als het aan hem ligt, gaat hij nooit voor 23.00 slapen maar dan kost het me wel de grootste moeite om hem om 7.30 wakker te krijgen.
Hij gaat door de week tussen 21.30-22.00 naar bed, dan mag hij nog een halfuurtje lezen en om 22.30 gaat het licht uit. In het weekend mag het rustig 24.00 worden maar dan slapen we allebei ook lang uit (zoon slaapt dan rustig tot 11.00 of later uit). Tenzij hij op zaterdagochtend moet voetballen; dan ligt hij er ook op zijn gewone bedtijd in.
Ik zou bedtijden door de week niet aanpassen aan het begin van de brugklas. Het eerste halfjaar was mijn zoon echt doodop van alle nieuwe indrukken, ervaringen, huiswerk etc. Toen ging hij zelfs uit zichzelf vaak vroeg naar bed
Als je zoon wat meer gewend is kan je overleggen over de bedtijden. Alhoewel ik ook vind dat hij in het weekend wel erg vroeg naar bed moet gaan. Dat zou je wel al kunnen aanpassen. Succes!

franmi

franmi

22-06-2012 om 14:57

Weekend tijd

Het is makkelijk gezegd dat het zijn probleem is dat de volgende dag nog moe is. Dit wordt dan het probleem van het hele gezin, want hij is dan niet te genieten.
Dit is ook 1 van de redenen dat hij er in het weekend ook op tijd in ligt. Een ander iets waar wij tegen aan lopen, dat mijn man en ik dus nooit meer een avondje voor ons zelf hebben, we weten dat dit erbij hoort maar vinden dit erg moeilijk. Je kan ook niet meer alles kijken op tv als zoonlief er nog bij is. Hoe lossen jullie dit op.
Onze zoon is erg aanwezig en wij genieten dan ook erg van die zaterdagavond met z'n tweetjes.

Maylise

Maylise

22-06-2012 om 16:45

Avond 'vrij'

Avond zonder kinderen zit er gewoon niet meer in als ze ouder worden. Met oudere kinderen ga je soms zelfs eerder dan de kinderen naar bed. Soms komt het wel eens voor dat man en ik samen een uurtje hebben 's avonds maar niet dagelijks. Willen we een avond samen met z'n tweetjes dan zullen we een avondje weg moeten plannen. Een voordeel van groter wordende kinderen is ook dat je dan geen oppas meer nodig hebt.

Je kan natuurlijk zeggen dat hij dan maar op zijn kamer moet gaan zitten maar persoonlijk zou ik dat nooit doen. Ik vind namelijk dat de woonkamer voor iedereen is en ik wil niet dat mijn kinderen zich daar onwelkom voelen.

Ik vind 9.00/9.30 ook redelijk vroeg. Zeker met de weekend tijd zou ik wat soepeler worden. Kan goed zijn dat als je in het weekend soepeler bent hij van doordeweeks geen probleem maakt.

Melatonine en verdere reactie

Nope, melatonine helpt niet tegen doorslapen, ik zou bijna zeggen: in tegendeel

Het is een ochtendmens denk ik.

Ik heb als kind en als ouder later ook om het zelfde altijd strijd gehad om de 21 en 21:30 tijd.

Want zit je tv te kijken dan is om 21 uur net een serie/prog halverwege, om 21:20 is het afgelopen.
Maar als ouder besefte ik dat ze ook hun slaap n odig hadden.

In de brugklas van mijn oudste waren er een aantal ouderavonden over algemene zaken, uitrst leuk. Bedtijd, puberbrein, social media/pesten, schooltijd

Het maakt wel uit hoe vroeg je kind moet opstaan denk ik. De presentatie op school over bedtijd was dat jonge pubers toch echt nog wel richting de 10 uur slaap nodig hadden al redt buijna niemand dat
\Maar laat je als ouder niet intimideren door late bedtijden .

Lastig is het als je als avond mens dus op tijd moet gaan slapen en vroeg op moet (heb ik al 30 jaar last van..)

Ik zou een deal maken: bedtijd blijft hetzelfde tot de hersfstvak met het argument dat het heel vermoeiend gaat worden.
Komt hij makkelijk uit bed, goede cijfers, maakt hij geen mega vermoeide indruk dan na de herfstvak naar 21:30

Zit hij om 20:30 een prog te kijken op tv dan evt laten omkleden in een reclame blok, scheelt ook weer tijd.

Verder zou ik het proberen een beetje los te laten in het weekend, uitslapen zo lang als hij wilt, film af mogemn kijken etc...

Roosje Katoen

Roosje Katoen

22-06-2012 om 22:37

Sjongejonge

Het lijkt wel of je je zoon als een last ervaart. Wat dacht je ervan om op zaterdagavond gezellig met zijn allen een leuk programma of film te kijken of een spelletje te doen? Lijkt me een stuk gezelliger dan dat geklaag dat je geen avond meer voor jezelf hebt.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

22-06-2012 om 23:47

Eigen plek en tijd

Zorg er gewoon voor dat je kinderen een fijn eigen plekje hebben waar zij ongestoord hun ding (computeren, gamen, tv-kijken, relazen, spelen, lezen) kunnen doen. Mijn zoon gaat vaak 's avonds computeren op zijn kamer of tv-kijken op zijn computer als we allebei iets anders willen zien. Soms (zoals nu met het EK, als er een film is die we samen willen zien of met het journaal) kijken we gezellig samen tv in de woonkamer. We doen ook weleens een spelletje. Zijn Xbox staat nu in de woonkamer maar die gaat ook verhuizen naar zijn kamer. Hij heeft vaak vrienden en klasgenoten over de vloer en dan gaan ze lekker in zijn kamer chillen, computeren en kletsen.
We houden in ieder geval vast aan 3 momenten op een dag dat we echt samen zijn. Dat is het ontbijt, de kop thee uit school en het avondeten. Voor de rest gaan we onze eigen gang en dat is soms alleen en soms met zijn tweeen.

Fiorucci

Fiorucci

23-06-2012 om 08:50

Franmi

Ik heb drie pubers,en ja, die gaan soms later slapen dan ikzelf..)
Juist de zaterdagavond vindt mijn dochter van 12 erg gezellig, zij gaat nog niet alleen op pad zoals haar broers. Als ik iets wil zien wat niet zo geschikt is voor haar,dan neem ik het op.
Je kunt het moeilijk vinden,maar dan heb je zware jaren in het vooruitzicht. Go with the flow, en ga desnoods afentoe een avondje weg samen.

tonny

tonny

23-06-2012 om 11:35

Aan/afwezig

'Pubers zijn soms heel erg aanwezig en dan weer heel erg afwezig omdat ze hun eigen gang gaan. Langzamerhand gaan ze meer hun eigen gang en laten zich niet meer in alles sturen'

Zeer mee eens!
Op een dag zijn ze vertrokken en dan denk je met enige weemoed terug aan die jaren vol onvoorspelbaar gedrag
Dan heb je het huis weer de hele dag voor jezelf. Zo is het leven.

Oh ja, plan tussendoor deze jaren geregeld een weekendje samen weg, dat helpt!

Maylise

Maylise

23-06-2012 om 16:37

Precies

Geniet maar van de tijd samen. Ze worden zo vlug groot. Voor je het weet heb je weer avonden achter elkaar samen. Zolang ze het fijn vinden om tijd met je door te brengen zou ik dat zeker aanmoedigen.

franmi

franmi

23-06-2012 om 22:14

Duidelijk

Jullie zijn duidelijk in je reacties. Roosje katoen ik ze mijn zoon zeker niet tot last. Ook willen we best een leuke film kijken of een spel doen, maar alles is saai en stom en dom bij hem. Het wordt voor ons heel moeilijk om het dan gezellig te maken.

Ik ben het met jullie eens dat hij in het weekend wat langer op kan blijven. Nu is er ''s avonds voetbal dus dit vind hij geweldig. Als het EK straks afgelopen is wordt het weer moeilijker. We vragen hem tegenwoordig als eerste wat hij graag wil zien, want het lijkt wel dat wat wij willen zien bijvoorbaat af wordt gekeurd.

Pfff hij is nu maar maar 12....

Reactie op lara

** mijn antwoord er tussen in met **

Je bent nou zo'n klein jongetje gewend die fijn op tijd naar bed gaat zodat papa en mama de hele avond samen hebben en kunnen kijken wat ze willen.

** Wordt er dan alleen tv gekeken? Ik kan me voorstellen dat dat wrijving kan geven. Maar hier wordt zelden tv gekeken en doen we van alles wat, nog hw, werken, hushoudelijke zaken, beetje kletsen, soms zii iedereen op zijn kamer, soms iedereen in de woonkamer.

Daar komt dan de komende jaren zo'n lange slungel die languit op de bank ligt voor in de plaats, die commentaar geeft op wat er op tv is en nog lang geen slaap heeft.

Dat is even wennen

** Een puber is sowieso wennen, ook voor de puber zelf:o)

Er zijn hier in huis twee scenario's, of mijn kinderen gaan op hun eigen kamer tv kijken of achter de pc, ook niet altijd zo gezellig vind ik. Of ik ga eerder naar bed en dan doen zij het licht uit. Maar ik vind het wel gezellig dat ze er geregeld wel bij zitten, ook al hebben we niet allemaal dezelfde smaak over tv films en series.

* Hier maar 1 tv in huis die meer avonden uit dan aan staat, wat een bagger is daar op zeg (sorry.......)
Inhet wknd meestal film en soms komen we overeen, soms is het kiezen. Ik schik me meestal, boeit me weinig.

* Ze gaan vaak zo hun eigen gang dat ik het gezellig vind als ze er zijn in de kamer.
Maar goed, ik hoef dan ook geen serie te volgen om 20:30 en me te storen aan een puber die iets anders wil.

* Nieuwe fase in het gezin lijkt me, beetje geven en nemen.

Pubergedrag

'Ik ben het met jullie eens dat hij in het weekend wat langer op kan blijven. Nu is er ''s avonds voetbal dus dit vind hij geweldig. Als het EK straks afgelopen is wordt het weer moeilijker. We vragen hem tegenwoordig als eerste wat hij graag wil zien, want het lijkt wel dat wat wij willen zien bijvoorbaat af wordt gekeurd.

Pfff hij is nu maar maar 12.... '

Bij oubers hoort afzetten tegen ouders maar dat wil niet zeggen dat je dat maar moet accpeteren, soms go with their flow, soms tot hier en niet verder

Jongens puberen volgens mij nog niet zo met 12, al zullen ze er zijn. Maar dit gedrag is wel een begin.

Gaat dit gedrag ook over door de week tv kijken? Dat ding kan ook uit he? (ja sorry, mijn ding)

Als tv kijken een belangrijk deel van de avond is voor julie zouden jullie ook per week vooraf kunnen bepalen wie wat wil kijken op welke dag waarin hij ook stem heeft.

en is er iets op de tv dat hem niet aanstaat dan mag hij niet lopen klieren nmaar iets anders doen.
Net als dat jullie zijn keuze o dat x moeten accepteren.

Aanwezige pubers

Hier vertoeven ze ook bijna altijd beneden (18 en 14), hoewel ze op hun kamer 'alles' hebben wat ze beneden ook hebben en gebruiken en doen. Oudste is de 'vroegslaper' (heeft veel slaap nodig) jongste is de laatslaper (weinig slaap nodig, slaapt moeilijk in en is vroeg wakker zelfs nu ze pubert . Eigenlijk komt het erop neer dat ze nu beiden rond dezelfde tijd naar bed gaan. Meestal ergens rond 10.00 uur beginnen ze zich voor bed klaar te maken en als ze om 10.45 erin liggen ben ik al blij. Maar ik stuur ze beiden rond 21.30 uur naar boven door de week. Ik laat ze hun troepjes (lege glazen, boeken, tassen, fietsen) opruimen en hoppa ga boven maar verder. Ik heb gewoon dat laatste uurtje nodig om zélf tot rust te komen. En aangezien ik op mijn slaapkamer niét al die faciliteiten heb die zij hebben én we niet met z'n 3-en tegelijk in de badkamer kunnen moet er iemánd het eerste. En dat zijn zij. Alleen voor 'bijzondere omstandigheden' wijzigen wij dit standaard programma, zoals voetbal inderdaad. Dat kijken we het af met z'n allen. Alleen in het weekend is het anders...dan ruilen we om. Hoewel jongste toch nog vaak vlak voor ons naar boven gaat...ongezellig zonder ons Oudste blijft dan wel beneden of is weg of is met b.v. vriendin. Ik vind er niks mis mee dat zij ook een beetje rekening houden met ons, of met mij. En het is geen geheim dat ik dat 'rustuurtje' gewoon nodig heb. Even geen gekwebbel en vragen en onverwachte mededelingen, geen gekift en troep rondom hen en ik kan lekker kijken wat ik wil (22.00 uur journaal b.v.) zonder commentaar dat ik 'verslaafd' ben aan het journaal, want ik heb het om 20.00 uur toch ook al gezien? En niet de hele tijd dat gezoem van hun telefoon.....alleen man en ik. Ik ben zelfs zó streng dat ik ook geen gedouche meer wil hebben na 22.00 uur (douche is naast onze slaapkamer). Niet dat ik dán al in bed lig...maar voor het geval ik vroeg naar bed wil
Gaat heel goed, ze vinden het prima, alleen dat douchen proberen ze wel eens te rekken..(22.15 douchen..b.v.)
groeten albana

Nyntje

Nyntje

27-06-2012 om 17:23

Hangt zo van het kind af

het ene kind kan afdoen met 6 uur slaap, de ander 10. Voor een startende brugklasser is half10-10 uur laat genoeg. Ze moeten zo wennen aan het ritme, het huiswerk en de gewenning op school. Onze dochter gaat naar de 2e VO en gaat nu tussen 10 en half 11 naar bed. Onze jongste daarintegen gaat rond half 9, maar slaapt nu in de zomer met dat lange licht pas rond 10 uur. En ze is ruim 7!
In de weekenden mogen ze beide ruim een uur later, maar het komt ook voor dat de jongste op vrijdagavond pas om een uur of 11 erin gaat en de oudse rond half 1. Dat redden ze meestal aardig, maar dan moet je de za en/of zondag rustig houden. Kortom, kijk naar je kind, verleng het een half uurtje om te beginnen en zie hoe het gaat. Bij ons is het redelijk variabel. Wat ik vooral lastig vind nu ze ouder worden, is dat je met je partner weinig tijd meer overhoudt in de avonduren. Om iets te bespreken bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.