Shifra
29-08-2010 om 11:52
Bedtijd brugpieper
Hoi medeouders,
mijn erg stoer doende (en nu dood moeie) brugpieper van 12 is de eerste intensieve schoolweek thuisgekomen met o.a. de mededeling dat hij vast de vroegste van alle kinderen uit zijn klas is bij het naar bed gaan en dat hij absoluut later naar bed wil, lees :'moet'.
Het is een erekwestie,er staat veel op het spel rondom tijdstip naar bed gaan.Want een vriendje belde hem deze week op om 21.30 uur en gódzijdank was zoon nog op. Stél je nou voor dat hij al in bed lag, een genantere sitautie kan hij zich bijna niet voorstellen.
Ik zie hoe vermoeiend het allemaal voor hem is (hij sport ook nog veel naast school en doet nu natuurlijk veel indrukken op),maar wil hem wel wat rek geven qua bedtijd. Hoe laat gaan jullie brugklassers naar bed?
dank alvast voor het reageren,
shifra

Ingmyr
29-08-2010 om 12:06
Verschilt erg denk ik
Hoe je kind het zelf ervaart en aan kan en hoe jij er over denkt want ook al is hij nu een brug pieper jij hebt nog steeds het laatste woord hoor!
En ja het kan gênant worden als ze gebeld worden en je kind ligt er al in.Maar als jij het niet over bed hebt dan gewoon zeggen ik haal/roep hem even
Mijn kind van net 13 gaat rond negen uur naar boven en dan gaat het licht uit tegen tien uur. Maar ik moet zeggen dat ze pas morgen naar school gaat dus ervaring qua school/sport hebben we nog niet (ook eerste jaar voortgezet)
Als wij denken ze gaat er onder lijden pas om 10 uur licht uit dan gaat dat echt wel eerder gebeuren maar gelukkig doet ze dat zelf ook wel, geeft goed aan dat ze moe is en gaat dan vroeger naar boven en gewoon slapen. Of dat zo blijft ja dat hopen we maar ja pubers zijn onvoorspelbaar dus....

Brianna F
29-08-2010 om 12:27
Hier
Ik liet het ze zelf uitmaken, met als gevolg dat de 2 die veel slaap nodig hadden er al voor negenen in lagen en degene die weinig slaap nodig had later dan 10 uur het licht uit deed. Maar zolang ze er 's ochtends op tijd uitkwam en niet oververmoeid de dag door moest komen, vond ik het best. Wel klopte ik even op de deur als wij naar bed gingen met de vraag of ze het geen tijd vond worden.
Gelukkig hebben ze zich nooit wat aangetrokken van het bed-tijdstip van vrienden.

Pippin
29-08-2010 om 13:06
Precies brianna
Ik denk ook dat je naar het kind moet kijken. Hoe staat hij op? Is hij uitgerust?
Hier slaapt de puber(14) 8 uur per etmaal. Ook in de vakantie, ook in het weekeinde, ook als ze onbeperkt kan uitslapen. Dan gaan we er dus vanuit dat die acht uren voldoende voor haar zijn. En het betekent dat ze pas om half elf gaat slapen.

Kaaskopje
29-08-2010 om 13:40
Naast
dat je kijkt naar je pieper zelf, vind ik in het algemeen gesproken 10 een redelijke tijd. De dochter die het meest behoefte heeft aan slaap houdt dat hier zelf redelijk in de gaten, dus ook toen ze in de brugklas zat ging ze netjes naar bed als ze moe was en dat was rond 10 uur. De andere dochter is hier wat dwarser in en die laat ik het ook zelf uitzoeken. Als ze zich tegenkomt en merkt dat ze het een poosje te laat heeft gemaakt gaat ze vanzelf wel weer een keer vroeg slapen.

Tirza G.
29-08-2010 om 15:09
Ahum
Mijn zoon van 16 (gaat naar de 5e na de vakantie) stopt om 20.15 met computeren, dan gaat-ie nog een uurtje lummelen, tvkijken, douchen, wat drinken en om 21.30 gaat-ie naar boven. Tegen 22 kom ik het licht uit doen. Om 6.30 gaat zijn wekker. Nu was het in de vakantie allemaal anders, maar ik denk dat het straks ook weer zo gaat.
Je zoon moet nog even leren dat zijn klasgenoten niet allemaal de waarheid spreken en sterker nog: dat hij dat zelf ook niet hoeft te doen. Je kunt zeggen wat je wilt, er is niemand die dat controleert. En als ze bellen op rare tijden, zeg je gewoon: hij staat onder de douche en mag van mij zo laat niet meer bellen. Klaar. Ben jij een suffe strenge moeder en is zijn eer gered.
Tirza

Shifra
29-08-2010 om 16:50
Resultaat: Ouders Online mix
errug bedankt voor jullie reakties.Dit heeft geresulteerd in een OOLmix die ik hem net gepresenteerd heb (en waardoor hij nu boos zit af te koelen op zijn kamer).
Ik heb nl. voorgesteld 'we beginnen dit jaar met om 8.15 uur stoppen met computeren, om 9 uur naar boven, om half 10 gaat het licht uit', als dit een tijd goed gaat mag het licht later uit. Vooral het een half uur op zijn kamer blijven vond hij onacceptabel, maar dat is dan jammer. Ik vind het belangrijk dat hij gaat leren om 'af te stomen',los te komen van de dagelijkse dingen door wat te gaan tuttebellen voor hij gaat slapen. Bovendien moet die grote rugzak voor de volgende dag ook nog worden ingepakt, dussssss....een half uur is zo voorbij.
dank jullie wel nogmaals!
groet van shifra

Karin*
29-08-2010 om 16:51
21.45
Hier zoon van 13, gaat om 9 uur naar boven, kwart voor tien licht uit. Hij moet om kwart voor 7 op.

Vic
29-08-2010 om 17:10
Is dat vroeger dan op de basisschool?
Mijn dochter (11, groep 8) gaat tussen 20.30 en 21.00 uur naar boven, en rond 22.00 uur moet haar licht uit. Dat is net zo laat, of later, als wat ik hier lees. Gaan jullie brugklassers eerder naar bed dan toen ze nog op de basisschool zaten?

Karin*
29-08-2010 om 21:07
Hier niet vroeger
Dochter in groep 8 gaat om half 9 naar boven en moet om 21.15 haar licht uit.

Brianna F
29-08-2010 om 23:02
Vic
Er kan verschil zijn met de tijden die ze opstaan. Basisschool meestal vlakbij dus niet zo vroeg op. Hier moesten ze een eind fietsen naar het VO en zeker een uur eerder opstaan. Dat vertaalde zich 's avonds weer door eerder naar bed te verlangen.

Tirza G.
29-08-2010 om 23:14
Yup
Hij zit om effe 7 uur in de bus. De basisschool kon hij om 8.20 vertrekken.
Tirza

koentje
30-08-2010 om 10:25
En hier
12 jaar, 20.45 slapen als hij volgende dag naar school moet. Geen probleem ook!

albana
30-08-2010 om 13:36
Licht aan het kind
Jongste (brugpieper) heeft weinig slaap nodig...als ze erg vroeg erin moet ligt ze erg lang wakker én is ze om 6.00 uur wakker. Dus die gaat rond 9.30 naar boven en licht uit om 10.00 uur. Oudste (16) heeft veel slaap nodig, die ging vorig jaar nog net zo als jongste nu...en dat scheelt dus wel even 4 jaar!
Nu heeft oudste dit jaar een zeer bizar rooster waarbij ze eigenlijk elke ochtend mag uitslapen...het vroegste begint ze 1 dag per week om 10.50 !
Dus we frobbelen nu wat an...en gisteren had ze het licht uit rond 11.00 uur...en was wakker vanmorgen om 10.00 uur...nog te vroeg want ze hoefde pas om 10 voor 12 weg!
Het is dus erg kind-afhankelijk,meer nog dan van leeftijd.
groeten albana

Astrid
30-08-2010 om 13:41
Rond 21.30 is de bedoeling (ook 12 jr.)
Zoon (vlak voor de zomer 12 geworden) zit in de 2e en ging vorig jaar in de brugklas vaak pas rond 22.30 naar bed. Moet 7.00 op staan.
De reden was dat hij tot zo laat huiswerk zat te maken. Dit jaar is de bedoeling dat hij 21.00 stopt met van alles en dan rond 21.30 gaat slapen. Hoop dat dat lukt. Zoon is de hele vakantie pas rond 23.00 of later naar bed gegaan, dus de overgang is best groot. Op de basisschool moest zoon altijd vroeg naar bed en vond hij dat prima. Nu denkt hij daar heel anders over.

joer
30-08-2010 om 14:23
22.00
Zoon nu 14 gaat om 22.00 naar bed. Vorig schooljaar ook om 22.00.
Ik vind 22.00 gewoon een mooie tijd. Hij heeft alle tijd gehad voor tv, computeren of huiswerk.
Als zoon erin ligt is hij binnen een kwartier vertrokken. Om 7.00 gaat de wekker weer.
Voor hem prima ritme zo.
Groeten JOER.

albana
31-08-2010 om 08:34
Kijk dat bedoel ik.......
Jongste was gisteren d'r agenda kwijt om 21.30...grote paniek want welke boeken moest ze nu meenemen (geen rooster)? Na een grote zoektocht met de hele familie was ie weer retour en grote paniek was gesust,maar door dat gedoe was het ondertussen 22.30. Eigenlijk te laat dus...maar álla, ze had vanmorgen het eerste uur vrij en hoeft dus pas om 9.15 op school te zijn. Wekker gezet op 8.15. Maar ze was dus vamorgen al om 7.30 wakker en uit bed en beneden.
Kijk dat bedoel ik....die heeft gewoon niet zoveel slaap nodig.
groeten albana

Flora B
31-08-2010 om 09:04
Even wat ot
Mijn dochter, net 12 geworden ( brugpieper, 2e dg) gaat om 21.30 naar bed (eind groep 8 ook al)... MAAR... ze is de oudste, ik moet zooo wennen dat die kinderen nog zolang beneden zijn en mee willen bepalen mbt de tv keuze, hoe vinden jullie dat?? Ook de gesprekken met mijn man e.d. Ik ga erg vroeg naar bed ( 22.00-22.30) dus blijft er zo weinig tijd over.......

Minka
31-08-2010 om 09:48
Flora
Herkenbaar, hier een groep 8-er die om 20.30 naar bed gaat, maar soms ook wat langer blijft zitten. Na half 9 heeft ze echter niets meer te zeggen over de tv-programmering (maar ik houd wel rekening met haar smaak). Soms zeg ik gewoon tegen haar: je hoeft niet direct te gaan slapen, maar ik wil wel graag dat je nu naar boven gaat. Mijn man komt soms pas om 20 uur uit zijn werk en gaat dan om 21 uur slapen dus dan blijft er weinig tijd over om een volwassen gesprek te voeren.