franmi
10-06-2012 om 21:35
Beginnende puber...help
Jaren niet op ouders online geweest, maar mijn zoon is inmiddels 12 en ik heb toch jullie advies nodig.
Mijn zoon gaat volgend schooljaar naar het voortgezet onderwijs. Op dit moment is alles dom en stom. Ook is het spelen met speelgoed afgelopen en zijn voornamelijk zijn DS en de tv zijn grootste vriend. We hebben altijd de regel gehad dat hij maar een uur per dag op de ds mag na 17.00 de tv aan mag. Dit vindt hij nu een bespottelijke regel.
De sfeer in huis is dan ook om te snijden, want als hij over zijn ds tijd is wordt hij erg vervelend. Pest zijn zusje en zit op alles te vitten. Als je er wat van zegt krijg ik een grote mond terug en een hoop geschreeuw.
Wat moet ik hiermee, de tv en ds tijd aanpassen ?
Als ik dat doe hoe leg ik dat uit aan zijn zusje dat hij wel meer tv mag kijken en zij niet. Ben ik nu veel te strak in de regels.
Op dit moment is het elke dag ruzie in huis en dat is voor niemand fijn. Hij wordt alleen nog maar negatief benaderd en ik ben aan het einde van de dag op.
Wie heeft er tips.

koentje
11-06-2012 om 12:05
Als
hij zo'n grote brutale mond heeft zou ik inderdaad de regels aanpassen en de ds-tijd en tv tijd inkorten per grote bek!

marie
11-06-2012 om 13:21
Verveling (op school?)
Hoi
Klinkt als een jongen die de laatste loodjes op de basisschool moet uitzitten? Hij is echt niet de enige hoor!
Waarom mag hij maar een uur op de DS?
Misschien inderdaad tijd om over de regels na te denken? Laat hem anders eens met een voorstel komen.
En anders een uur om zelf in te vullen? Dus extra uur DS of extra uur tv? Of van beide een half uur? Dan heeft hij zelf ook nog een beetje de regie over wat er gebeurt.
succes

franmi
11-06-2012 om 21:34
Koentje en lara 10
Nou koentje jou reactie vind ik wel erg kort door de bocht en Lara10 ik ben het met je eens dat ik hem meer los moet laten maar als hij een keer meer mag kijken en ik vraag hem even voor mij wat te doen dan is het huis al te klein. Het moet niet zo zijn dat hij de hele dag voor de tv gaat hangen. Iets doen voor een ander hoort daar ook bij.
Of vraag ik nou te veel van een puber.

ff ikke
11-06-2012 om 21:52
Wat, 2 uur ds
pfff wat een tijdsbesteding.. vreselijk! dat kan toch niet waar zijn..hoe kan iemand dat nou voorstellen?
Ik zou eens goed kijken naar zijn tv&ds en hem bijvoorbeeld een totaal aantal uren er mee bezig laten zijn; hij kan dan kiezen. goed voor later, keuzes maken, je kunt niet altijd alles willen.

Vic
11-06-2012 om 22:39
Ff ikke
Vind je dat lang of kort? Ik vind er eigenlijk niets van. Hier hebben de kinderen nooit een beperking gehad qua tijd, maar de DS ligt regelmatig weken in de kast. Als ze een nieuw spelletje hebben wordt er weer even frequent gespeeld, maar verder sporadisch. Mijn IPhone is dan wel weer heel gewild, maar daar speel ik zelf ook gerust twee uur per dag op. Afgewisseld met mijn laptop Puberdochter is ook verknocht aan haar laptop, maar doet ook veel andere dingen. Al heb ik haar zelden zien buitenspelen.
Wat is precies het probleem als een kind veel achter een scherm zit? Mits zijn huiswerk gedaan is, en hij wel gewoon sociaal (voor zover dat mogelijk is voor een puber) met het gezin mee doet.

Leen13
11-06-2012 om 23:12
Klusjes
Het ineens vragen een klusje te doen zou hier ook op heel wat weerstand kunnen stuiten. Kinderen hebben vaste klusjes op vaste tijden. En bieden soms ineens spontaan hulp of reageren wel op een verzoek. In het begin was het veel samen doen. Nu is het nog vaak zo dat ik even het huisafval aangeef op het moment dat zoon de deur uitgaat. Het is hier ook handig om de avond van tevoren even door te nemen welk klusje er de volgende dag, ongeveer op welk tijdstip, gedaan moet worden.
Kinderen, net als veel mensen eigenlijk, zijn met zichzelf en hun eigen agenda en verlangens bezig. Het onmiddelijk moeten reageren kan lastig zijn om mee te schakelen.

skik
12-06-2012 om 08:52
Tussen servet en tafellaken
Dat herken ik nog wel van mezelf van vroeger, je bent te groot om met speelgoed te spelen maar je weet nog niet hoe je dan je vrije tijd moet besteden. Ik hing rond die leeftijd urenlang met mijn vriendinnetje op de bank met maar één vraag: wat zullen we eens gaan doen. Uiteindelijk deden we helemaal niks en ergerden onze moeders zich aan ons lusteloos gehang. En alles wat zij voorstelden was natuurlijk stom.
Zo'n achtste groeper is wel even overal klaar mee zo op het eind van het schooljaar. Op school voeren ze weinig meer uit, het sportseizoen is afgelopen. Het weer zit ook niet zo mee om nou veel buiten te doen, misschien heeft hij niet veel vrienden in de buurt om mee opo te trekken, en wat moet je dan? Ik zou de beeldschermtijd vrij laten, zo lang hij daar achter zit verveelt hij zichzelf, jou en zijn zusje niet. Volgend jaar heeft hij veel meer schoolwerk te doen. En verder moet hij er zelf achter zien te komen wat leuke bezigheden zijn voor pubers die niet meer met speelgoed spelen. Komt vanzelf.
skik

ademnood
12-06-2012 om 20:12
Vol verbazing
hoe doen jullie dat toch? Geen 'schermtijd boven de 1 uur?' Zitten jullie daar echt nog met een stopwacht bovenop, anno 2012? Moeten jullie kinderen dan nog steeds echt ambachtelijk gemaakte handwerkers worden?
Hebben ze ooit de gootsteen ontstopt? Kunnen ze goed Nederlands? Rennen ze de hele tijd rondjes buiten? Nou mijn kind niet hoor, die vermaakt zich prima achter 'een scherm' en ik hoop dat hij een verdomd goeide ICT'er wordt later. En daarmee in zijn (financiele en ontwikkelings-) behoeften kan voorzien.
Vandaag stond ik (weer) achter een krijsend kind wat zijn ds niet meer mocht (de tijd was op voor de dag).
Het kind heeft nergens anders meer aan gedacht tot het weer tijd was om op zijn DS te gaan spelen. (de mensen om hem heen ook, incluis zijn moeder, wat een helse oorlog. Wat is toch de meerwaarde hiervan? Het is 2012!! De tijd dat er geen schermen waren is historie!!

Fiorucci
12-06-2012 om 20:27
Nooit vaste uren ofzo.
Ik heb eigenlijk nooit vaste tijden ingesteld voor schermen. Als ik het mooi geweest vond dan zette ik de kookwekker en dat hielp eigenlijk nog het beste. Als er een nieuw apparaat in huis kwam was dat even favoriet en als het nieuwe eraf was lag het weer een tijdje in de klas. Buiten spelen ,gitaar spelen, tekenen etc gebeurde hier evengoed. Maar,zeggen mijn kinderen zelf, dat komt ook omdat ze hier toch wel mogen als ze dat willen...)

krin
12-06-2012 om 21:01
Ademnood
De mijne wordt vast ook een kei in het ontwikkelen van games of de bedenker van het nieuwe Twitter, ooit. Maar tot die tijd wordt hij na een uur achter het scherm vooral hyper en prikkelbaar en lethargisch tegelijk, zonder dat zelf echt te merken. Als we hem laten gaan, en dat hebben we geprobeerd, doet hij letterlijk de hele dag niets anders en komt er geen stom woord meer uit. Daarom doen we die moeite, daarom beperken we de tijd. Dat ze al die tijd uitkijken naar het moment dat ze weer mogen, ken ik ook. Maar laat die tussentijd langer duren, en je merkt dat er langzaam maar zeker ook weer andere ideeën, andere bezigheden rijpen in dat hoofd. En dat vind ik goed.
Dat een leven zonder schermen niet meer bestaat, ben ik met je eens. Dat betekent alleen wat mij betreft niet dat elke dag voor 100% uit schermen moet bestaan. Dat is te eenzijdig. En dat zou ik ook zeggen als hij elk wakker moment las, of voetbalde, of punnikte.

albana
13-06-2012 om 09:49
Zelfregulering
Ik heb ook nooit schermtijden ingesteld. Maar ze wéten wel dat ze er niet de héle dag achter mogen zitten...Doen ze dat wél en dan nog dag na dag, dan volgen er maatregelen. Afgelopen maandag had jongste vrij en een 'hangdag' die bleef maar op de bak hangen en domme programma's kijken...Na een uurtje of 2 was ik het zat en heb ik haar gesommeerd wat 'anders' te gaan doen, anders blijft ze ook gewoon in die 'hangbui' hangen...Uiteindelijk na wat aandringen en zucht, zucht,zucht en wát moet ik dan doen? Waarbij ik op die laatste vraag natuurlijk allerlei op haar wachtende niet zo favoriete klussen kon bedenken (kamer opruimen is ze haar bed maar gaan verschonen en gelukkig kwam buurmeisje. De rest van de dag en avond geen scherm meer gezien voor haar neus. Later kwam ze erop terug...over wát ik dan zou doen als ze de hele dag schermde. Dat heb ik geweigerd te vertellen en haar aangeboden het te proberen dan komt ze er vanzelf achter. Daar waagt ze het niet op
Ook gaf ze zelf toe dat ze zich nádat ze was opgestaan en wat anders ging doen véél beter voelde dan in die 'hangbui'....véél vrolijker
Maar over het algemeen komen ze hier op ong. 1 uur per dag. Soms is het meer, soms is het minder, soms amper wat. En ook afhankelijk van school, oudste moet nu momenteel véél digitaal huiswerk aanleveren...dus schermt nu meer. Maar als dat achter de rug is, heeft ze er voorlopig ook genoeg van. En mobiele telefoons dan? Beiden hebben hier een telefoon met internet (wifi) gratis online dus als ze thuis zijn....Ze fietsen maar naar de mac en hebben óók gratis internet...daar ben je niet eens bij! Ik ben ervan overtuigd dat er maar 1 manier is in deze maatschappij en dat is zelfregulering. En dát is onze taak...om ze dát te leren. En met vaste uurtjes leren ze dat écht nooit. Overal zijn p.c.'s (vriendjes,school, buurthuis)en op steeds meer plekken ook gratis internet...En hoe ouder ze worden hoe makkelijker zo jouw vaste uurtjes ontlopen en hun heil dan ergens anders zoeken, waar je er helemaal geen invloed meer op hebt en wel onbeperkt kunnen internetten of t.v. kijken. Het is gewoon zoals hierboven al gezegd is...over 3 jaar zijn ze 16 en zie je al voor je? Een uurtje thuis...en géén telefoon die online kan en de rest van de tijd wou je ze vastbinden?
In deze maatschappij en met deze ontwikkelingen is het gewoon geen optie meer...ze moéten het zélf leren, het kan niet anders meer.
groeten albana

krin
13-06-2012 om 10:36
Zelf leren
Zelf leren, ja. Maar zoals je ze ook naar school stuurt in plaats van te wachten tot ze zichzelf leren lezen, zoals je ze ook vertelt wat drinken met je hersens doet in plaats van te wachten tot ze eens een avondje doorzakken, zoals je vertelt hoe het zit met seks in plaats van te wachten tot ze er zelf (op een minder leuke manier misschien) achterkomen, zoals je ze leert hoe je netjes eet in plaats van te wachten tot die uitnodiging van de koningin... Nou ja, je ziet mijn punt, denk ik. Ik zit hier hartstikke voor mijn beurt te praten, want de mijne gedraagt zich alleen nog maar als puber maar is pas zeven, maar nu moet ik hem al van alles duidelijk maken.
Dat je niets anders meer weet, dat je niet eens meer weet wat je nog meer leuk vindt als je de hele dag met je kop voor een scherm zit. Dat spelletjes verslavend zijn en dat elke verslaving gevaarlijk is. Dat het loont om echte gesprekken met mensen te voeren in plaats van op visite te gaan, op de bank te ploffen met een scherm en pas weer je mond open te doen als je 'dag en tot ziens' zegt. Dat met je vervelen en om je heen kijken niets mis is, sterker nog, dat je zo op de beste ideeën kunt komen, die je niet krijgt als je elk momentje rust meteen afleiding op een scherm zoekt.
Echt, die schermvaardigheid komt vanzelf. Er verstandig mee omgaan niet. Dus begin ik nu al. Met hem zelfregulering aan te leren.
Verder is de schermbeperkingsdiscussie net zoiets als de discussies over doorslapende peuters: omdat jouw kind vanzelf ophoudt met schermen, doe jij iets goed. Dat geloof ik niet. Het is een verschil in het kind, in het karakter. De een doet uit zichzelf vanzelf weer eens iets anders. Die van mij dus niet. Zelfregulering zou er bij hem uit bestaan dat hij zichzelf leert om snel iets te eten uit de keuken te halen en dat voor het scherm weg te werken, in plaats van helemaal vergeten te eten.

koentje
13-06-2012 om 11:01
Franmi
mijn reactie was ook kort door de bocht, maar als jij zijn gedrag nog wil beinvloeden, dan moet je iets hebben wat hem echt intereesseert. Dus, je mag het zelf weten, maar op deze leeftijd ben je cht nog aan het opvoeden hoor, als het goed is. En als jij brutaal gedrag wil accepteren van je zoon.... tja, dat lijkt me jouw eigen keus.

billie
13-06-2012 om 23:51
Hier ook geen regels
Hier ook een zoon die naar middelbaar gaat. En hoewel hij nog wel wat andere bezigheden heeft, neemt 'schermen' wel een erg grote rol in in zijn leven. Achteraf ben ik erg blij dat ik nooit vaste regels heb ingesteld. Toen wilde ik dat niet, bijv een uur dag, omdat ik dan oa vreesde dat ze hoe dan ook dat uur per dag zouden willen hebben. Nu is het jarenlang onregelmatig geweest, ook dagen niet omgekeken ernaar. Nu is die perdiode wel voorbij moet ik zeggen, ik denk niet dat er nog een dag voorbij gaat zonder scherm,(bij oudste dan) vnl computer hier.
Ik denk wel dat dit soort kinderen een hoop mist, hoor. Ze missen het echte vervelen, het hangen en ronddromen dat ik me zo goed kan herinneren. Maarja, het is mi niet echt anders. Andere tijden. Op zoveel vlak, ook op dit vlak. Ik denk dat als er zoveel schermen vroeger waren geweest, ik het ook heel leuk had gevonden als kind.(tv vond ik niet zo interessant)
Ik praat er wel veel over, en zoon weet dat ik hem goed in de gaten houd en regelmatig afrem. Maar eerlijk gezegd heb ik geen zin om met een stopwatch in de hand naast hem te zitten. Dat is dan weer zijn geluk Zoon kan echt bijkomen achter zijn scherm, en dat is voor het hele gezin prima. Hij stopt meestal zelf en gaat dan andere dingen doen. Nuja, zelf, hij weet natuurlijk wel dat ik het niet goed vind als het te lang is. Tv moeten ze eigenlijk wel vragen hier, dochter zou anders de hele dag kijken geloof ik. Toch denk ik er wel over dat ook meer vrij te gaan geven, misschien werkt het wel juist.

albana
14-06-2012 om 09:49
Tv hetzelfde hier
'Vroeger' toen ze jonger waren moesten de het overdag ook altijd vragen. Maar dat heb ik los gelaten. En over het algemeen gaat de t.v. hier pas of laat in de middag aan (vlak voor etenstijd) of pas erna. Wijzelf kijken ook nooit overdag. Soms kijkt oudste als ze 's ochtends vrij heeft wel eens een opgenomen programma. Maar dat is puur omdat die 's avonds nogal druk is. 2 keer per week gaat die sporten en ook nog 2 avonden muziek en soms ook nog een onregelmatige (stage) dienst of naar haar bijbaantje. Haar avond-t.v. tijd is dus erg beperkt en anders is de volgende serie alweer. Zo neemt ze b.v. altijd de taarten van abel op. Kinderprogramma, maar oudste's favoriet (is al 18, hahaha). Jongste (14)heeft wel eens een 'hangdag' en dan hangt ze dus voor de t.v. En kijkt zinloze programma's die haar niet écht interesseren....Maar dat beperk ik door haar gewoon op een gegeven moment in beweging te sturen. Happerdepap, nu is het genoeg....Uit die t.v. en dan is het ook goed wat haar betreft en gaat ze nagels lakken ofzoiets. Die hangmomenten overdag zijn ook maar erg beperkt bij haar. Als buurmeisje ook thuis is, is het al over want dan gaan ze samen wat doen. Wat dat betreft zijn wij gezegend met zo'n 'beste vriendin' naast de deur....
groeten albana

Vic
14-06-2012 om 16:56
Hangen
Grappig wat jij schrijft over dat nagels lakken, Albana. Dat is er hier ook bij gekomen, naast de laptop, tv, tekenblok en tijdschriften. Het kind (13) hangt dus alleen maar, want al die activiteiten zijn niet bepaald actief. Soms komt er een vriendin, en dan zitten ze gewoon met zijn tweeën te hangen. Ja, echt inspirerend...

albana
15-06-2012 om 08:59
Beweging
Naast nagels lakken is nog steeds trampoline ook favoriet. Haar nieuwste manier is op 'hangmanier' trampo-en. Alleen op en neer...en in rustig tempo. Dus zonder allerlei capriolen en ingetogen. Hangmanier trampo-en. Tja...T is weer 's wat anders...
groeten albana

Jillian
15-06-2012 om 13:59
Loslaten
Langzaam zou ik vaste tijden loslaten en ze wat meer vrijheid geven maar natuurlijk hoeft dat niet gelijk met 12 jaar.
Het hangt ook van het kind af en hoeveel ze uit zichzelf willen kijken of achter de PC willen. Voor onze 15 jarige hebben we de regel dat hij 's avonds als het huiswerk af is achter de PC mag of televisie mag kijken. Verder onderneemt hij sowieso ook graag activiteiten met zijn vrienden en dergelijke dus vaak is hij 's middags met hele andere dingen. Ik vind het prima dat de tijd die overblijft na huiswerk dan wordt besteed aan televisie/PC.
Voor de jongere kinderen heb ik als regel dat er doordeweeks geen televisie wordt gekeken. Die regel heb ik jaren geleden ingesteld en daar ben ik nog steeds tevreden over. Hierdoor hebben ze doordeweeks veel tijd om andere activiteiten te ontwikkelen. Basisschool kinderen hebben sowieso meer vrije tijd dan middelbare school kinderen dus die zouden makkelijk elke dag voor de televisie hangen. Voor PC gebruik heb ik geen regels dus daar zitten ze doordeweeks wel eens achter. We hebben ook een Wii en ze moeten even vragen of ze er mee mogen spelen. Vooral als het regent spelen ze ermee maar niet elke dag een uur of zo.
Overigens vind ik veel belangrijker dat het opstellen van regels het stimuleren van andere activiteiten. Als ze namelijk veel andere activiteiten hebben dan is het ook makkelijk om TV/PC/Nintendo gebruik meer los te laten.
Op dit moment heb ik wat dat betreft ook niks te klagen omdat mijn kinderen ook veel andere interesses hebben.
12/13 is natuurlijk wel de lastigste leeftijd wat dat betreft. Ze zijn te oud om echt te spelen maar vaak hebben ze nog niet echt alternatieven voor spelen ontwikkelt. Zeker als ze nog op de basisschool zitten hebben ze ook veel vrije tijd en 12/13 jarigen zijn beperkter dan oudere scholieren in wat ze mogen ondernemen.
Mijn nu 15 jarige zoon heeft rond die tijd ook een fase meegemaakt dat er weinig uit zijn handen kwam. Nu heef hij ook ADHD waardoor hij zich er nog moeilijker kon zetten om iets anders langer dan 5 minuten te doen. TV was voor hem echt heel aantrekkelijk. Instant vermaak. Nu op zijn 15de kijkt hij nog steeds graag maar hij kan zich nu veel beter tot andere activiteiten zetten en hij onderneemt nu veel meer.
Mijn 12 jarige heeft een heel ander karakter en die vermaakt zich sowieso veel beter. Wel ook veel met rustige activiteiten zoals lezen, tekenen en spellen als Dungeons & Dragons spelen. In elk geval wel veel afwisseling en hij heeft ook een paar sportieve hobby's dus hij komt ook nog wel redelijk wat buiten.

Ella2007
15-06-2012 om 14:36
Tijden veranderen
Wij hebben ook wel regels qua schermtijd, maar die hanteer ik niet heel erg strikt. Het gaat er mij om dat ze niet de hele tijd voor de tv hangen (dochter), of over niets anders meer kunnen praten dan skylanders en hango (zoon). Dus: zo lang het in evenwicht is voor mijn gevoel geef ik ze wat meer "slack", en als het de spuigaten uitloopt grijp ik in. Ze luisteren daar eigenlijk altijd ook wel naar, nooit zo'n problemen mee.
Ik heb trouwens liever dat ze een computerspelletje doen (goed voor het verbindingen leggen in de hersentjes) als voor die duffe TV series hangen als Life on deck, of hoe heet het allemaal, vreselijk dat nagesychroniseerde amerikaanse gewauwel, en die mentaliteit die in dergelijke series benadrukt wordt. Discovery, National geografic, natuurdocu's en series als die dierentuinenserie, daar heb ik dan minder moeite mee.
Tekenen is hier verder favoriet, net als gezelschapsspelletjes (Catan, Stratego, en good old monopoly) maar daar zijn maar weinig andere kinderen in geinteresserd merk ik. Daarbij sporten ze allebei vier-vijf keer per week buitenshuis, dus als ze dan eens thuis zijn vind ik het ook niet erg als ze dan "veel" op de computer/achter de WII zitten.
Lezen doen ze ook graag, maar meer "tussendoor".

franmi
21-06-2012 om 22:18
Bedankt
Wat fijn dat er zoveel reacties zijn gekomen ook al lopen deze erg uiteen. Ik ben er inmiddels wel achter dat als ik mijn zoon zelf laat bepalen wanneer hij tv kijkt hij snel klaar is, want hij vindt alleen voetbal leuk. Dit is er overdag niet vaak op. We hebben de afspraak gemaakt dat hij dan wel boven op zijn eigen kamer kijkt en daar heeft hij geen eredivisie live.
Mijn zoon heeft ook niet anders dan een scherm, geen vriendjes in de buurt om mee te voetballen en het voetbalseizoen ligt al een tijd stil en idd met lego wordt niet meer gespeeld.
Het idee om afspraken te maken spreekt me wel aan.
Bedankt voor al jullie meningen