Vera
20-06-2015 om 12:20
Betalen van of bijdragen aan mobiele telefoon?
Ik hoor vaker dat middelbare scholieren een mobiel krijgen van hun ouders en soms ook nog bijv. elke 2 jaar een nieuwe. Of dat ouders elke 2 jaar een bijdrage geven voor een mobiel.
Dit allemaal in aanvulling op het zakgeld dat de scholieren ook krijgen.
Ik ben erg benieuwd of dit nou gemeengoed is. En om wat voor bedragen het dan gaat (een I-Phone of een goedkope van EUR 100 bijv.).
Wij hebben aan het begin van de middelbare school eenmalig EUR 125 gegeven als bijdrage aan een mobiele telefoon. De rest hebben ze zelf betaald. Verder moeten ze van hun zakgeld (niet heel royaal, onder NIBUD bedragen) alles zelf betalen, dus abonnement en evt. een nieuwe mobiel. Krijgen een kleine bijdrage van EUR 5 per maand voor deel van het abonnement.
Ik twijfel nu of we daarin te streng zijn. En denk er nu over om bijv. na de derde een bijdrage te geven voor een nieuwe mobiel (evt. ook te gebruiken voor abonnementskosten, net wat ze willen).
Dus willen jullie vertellen: wat dragen jullie bij aan de aanschaf en het abonnement van de mobiele telefoon van jullie middelbare scholier? En of jullie dus vaker aan de aanschaf bijdragen.
En misschien is het ook handig als jullie willen aangeven hoeveel zakgeld ze daarnaast krijgen. Want met bijv. EUR 40 per maand zakgeld is de situatie natuurlijk anders dan met EUR 20 per maand.
Bedankt.

Moni
20-06-2015 om 12:29
Alleen als verjaardagscadeau
Jongste heeft een smartphone gekregen voor zijn verjaardag van ca 100 euro. Dit was net voor de start op het VO.
Oudste heeft haar telefoon zelf gekocht in groep 8. Een hele simpele. Later is er een betere gekomen. Heeft ze zelf bij elkaar gespaard inclusief cadeaugeld voor verjaardag en zo.
Zakgeld is 20 euro per maand en 5 euro per maand bijdrage aan beltegoed/abonnement.
Dit telt voor alle VO-jaren.
Ze krijgen vaak genoeg geld voor verjaardag, kerst, vakantie. De laatste twee van Opa en Oma. Oudste heeft vanaf haar 13e een baantje. Jongste verdient wat geld met het trainen van een team en het passen op katten van buren.
Ik denk dat ze liever extra geld zouden hebben voor een game dan voor een telefoon.

Sindbads vrouw
20-06-2015 om 12:42
Siimpele basistelefoon en beltegoed.
Hier heeft zoonlief een simpele basistelefoon gekregen (bijna slim) toen hij naar het VO toe ging. En hij krijgt 10 euro beltegoed in de 2 maanden.
Hij heeft zich zelf een duurdere smartfone gekocht en hij verbruikt minimaal beltegoed.
Een mobiel abonnement krijgt hij niet van ons, Dat moet hij maar doen als hij zelfstandig woont en een eigen inkomen heeft.

Katniss
20-06-2015 om 12:50
Afdankertjes
Mijn oudste heeft tot nu toe mijn oude telefoons gekregen. Eenmaal heeft ze zelf een goedkope smartphone gekocht, maar dat was een beetje een sneu ding. Momenteel heeft ze mijn oude iPhone 4S maar die vertoont inmiddels ook wel wat gebreken (3,5 jaar oud).
Bij mijn volgende nieuwe weet ik niet zo goed wat ik met de oude moet doen. Jongste heeft van haar vader een (eveneens 'afgedankte') Samsung gekregen en wil natuurlijk ook wel een iPhone. Bovendien begreep ik dat die op Marktplaats nog wel 200 euro doen dus dat zijn best grote cadeaus voor tussendoor.
Dat wat betreft de telefoon. Het abo van 5 euro voor oudste betaal ik. Jongste krijgt beltegoed van haar vader (tientje per jaar).

Minthe
20-06-2015 om 13:44
Hier
Ik betaal de abonnementen van de kinderen, maar ze hebben nog nooit 'n telefoon gekocht (en ik dus ook niet voor ze.. dat is het voordeel van het hebben van een programmerend kind )
Abonnement is wel relatief duur: 1,5GB aan data, gratis onderling bellen, 9,50 per maand.

mari39
20-06-2015 om 14:20
hier
Krijgt zoon elke 2 jaar de oude van zijn vader. Die mag dan bij zijn abonnement een nieuwe telefoon uitzoeken en zoon krijgt de oude. En oud is het dan niet: een s4 van 2 jaar vind ik voor een 12jarige een mooi toestel. Anders moet hij maar zelf 1 kopen. Abonnement heeft hij niet. Ik betaal de prepaid maar dat is 10 euro in 3 maanden of zo. Hij heeft geen data bundel. Dat is niet nodig, overal kan hij op het gratis wifi.

Thursday Next
20-06-2015 om 14:48
en hier
heeft oudste (vandaag 13!) een goedkopere smartphone van Samsung 2 jaar geleden gekregen op haar verjaardag, vlak voor ze naar de middelbare school ging. Na ruim een jaar waren daar problemen mee, nog een tijdje doorgemodderd maar nu heb ik een nieuwe en heeft zij mijn oude iphone 3. Die is 5 jaar oud maar doet het nog prima. Ze betaalt zelf een abbonnement, 3 euro.
Als ze een andere wil dan zal ze hem zelf moeten kopen of als verjaardagscadeau.
Ze krijgt 55 euro per maand zakgeld en kleedgeld.

Lusithania
20-06-2015 om 17:04
Hier
De eerste mobiel hebben ze gekregen en verder betalen ze alles zelf. Zakgeld en kleedgeld is 70 euro en verder werkt oudste erbij.
Oudste heeft wel tijdelijk een oude smartphone van zijn vader gebruikt maar was blij toen hij eindelijk geld genoeg had voor de LG Nexus 5.
Mijn man gebruikt zijn mobiel heel intensief en dan zijn ze na twee jaar echt niet meer zo super.
Thursday Next, gefeliciteerd met je dochter.

Stief
20-06-2015 om 21:04
Toevallig
Kwam mij ter oren dat de moeder van mijn stiefkind van dertien overweegt een abonnement te geven aan kind waar den iphone6 bij zit. Ik stond met mijn oren te flapperen maar heb dat getracht niet te laten merken, neutraal geprobeerd te antwoorden. Kan me niet voorstellen dat je abonnementen van een tientje per maand heb met een zes erbij toch? Enfin, we gaan het zien.
O en voor de liefhebbers van details: kosten van dat soort dingen worden 50/50 gedeeld tussen vader en moeder. Wat mijn man vindt weet ik nog niet, die is ik het buitenland.

Jan Mulder
20-06-2015 om 21:34
Belangrijk
De afgelopen jaren is de mobiel steeds belangrijker geworden voor de kinderen. Ze zijn nu 17 en 19 en hebben een Samsung S5 en Iphone 5 met een abonnement. Die betalen ze volledig zelf omdat ze allebei een baantje hebben. Maar we zijn gestart met goedkope prepaid mobiels. Meestal deden we bij verjaardagen een kado van 100-150 euro en betaalden ze de rest zelf.
Te schade en schande merken ze ook dat ze voorzichtig moeten zijn met hun mobiels. Een eerdere iphone 4 is al eens van de trap gestuitert, de iphone 5 heeft waterschade gehad en het scherm doet het niet meer lekker en de S5 heeft een barst in het scherm. Weten ze waarvoor ze werken

Tango
20-06-2015 om 22:48
Goedkoop
Hier had dochter in het begin van de brugklas nog een gewone mobiel, geen smartphone dus. Omdat dit echt niet handig was hebben we toen een goedkoop model gekocht voor haar, Samsung Pocket van ongeveer 70 euro. Abonnement erbij van 3 euro per maand, alleen bellen en sms, verder doet ze alles met Wifi. Met deze telefoon heeft ze een jaar gedaan, toen heeft ze met deels eigen geld een nieuwere gekocht bij de Aldi, zo'n Wolfgang. Haar oude kreeg ik. Eerst dacht ze dat die Wolfgang maar niets was, maar volgens mij bevalt hij haar best. De andere telefoons vind ik echt veel te duur. Dochter kan dat zelf ook niet betalen. Krijgt inmiddels 50 euro per maand, maar daar koopt ze ook haar kleding van. Abonnement betalen wij nog steeds.
Man had ook eerst zo'n Samsung Pocket, tegelijk met haar gekocht, en heeft nu ook een Wolfgang. Een wat ouder model, bevalt eigenlijk minder want de toetsen gaan niet helemaal lekker. Zijn oude telefoon heeft zoon van 10 nu, nog zonder simkaart. Na de zomervakantie krijgt hij er een sim-kaartje in zodat hij ook kan bellen als hij na school ergens naar toe gaat.

Leen13
20-06-2015 om 22:59
Hier alleen prepaid
Kinderen hebben al vanaf jonge leeftijd een mobiel met prepaid. Bij de overstap naar het HBO heeft zoon een smartphone gekregen. Was noodzakelijk voor school. Helaas viel dat ding zodat er rond de jaarwisseling weer een nieuwe moest komen. Dat werd een goedkope Alcatel, hele goede prijs/kwaliteit verhouding. Dochter heeft er onlangs ook een gekregen.
Vroeger kostte het me iets meer prepaid, af en toe een tientje, maar inmiddels doen ze maandenlang met een tientje omdat ze meer gebruik kunnen maken van wifi.
Zoon heeft zijn beurs en dochter 20 euro zakgeld. Daarnaast krijgen ze van mij geld voor wat ze nodig hebben en hun vader koopt regelmatig kleding en schoenen e.d. met ze.
Zelf heb ik ook geen abonnement behalve dan de huistelefoon. Toch het idee dat je dan met je portemonnee open rondloopt.
Ik hoor nog steeds af en toe om mij heen een ouder met een verse puber bijvoorbeeld met ineens een veel te hoge rekening.
Toen het dataroamen begon bij het toestel van dochter, als ze buiten was zocht dat ding verbinding en de meter ging lopen, hadden we dat gelukkig zeer snel door.

Leen13
20-06-2015 om 23:03
Aanschaf
Afgezien van even overbruggen met een oude heb ik voor de kinderen zonodig, in de bus kwijtgeraakt, in de wasmachine verprutst, een paar keer een nieuw toestel gekocht. Geen dure. Er waren toch regelmatig goede aanbiedingen bij de primafoon en later bij de Mediamarkt.

wil40
21-06-2015 om 00:01
Prepaid
De eerste telefoon was een simpele met een beltegoed. Intussen krijgt zoon de afdankertjes van zijn vader maar nog steeds alleen een beltegoed. Hij doet alles op wifi. Beltegoed krijgt hij van ons. Ik denk zo`n 30 euro per jaar.
Een abbo mag hij doen als hij een baan heeft.
Zakgeld is 25 euro per maand.

Arawen
21-06-2015 om 20:33
Abo na de bijbaan
Hier ook alletwee begonnen met (simpele) afdankertjes en pre-paid tegoed, dat niet erg fanatiek gebruikt werd. Ze gebruikten nl meer de wifi thuis of op school dan beltegoed. Alletwee hebben ze, nadat ze bijbaan hadden, zelf gespaard voor een mooier toestel.
Wij hebben ons altijd op het standpunt gesteld dat een abo (met databundel) pas mocht als ze die zelf konden betalen dmv een bijbaan. Zodat ze zelf ook zouden 'voelen' wat er gebeurd als je buiten je bundel gaat. Bij oudste is dat altijd goed gegaan. Die is nu 18+ en abo staat allang op zijn eigen naam. Jongste heeft net bijbaan en mocht dus abo afsluiten (op mijn naam). Nog geen klachten.

zebra
22-06-2015 om 14:27
zoals het hier gaat
onze 16 jarige zoon heeft begin dit schooljaar zelf een smartphone gekocht van het geld van zijn bijbaan. Hij heeft prepaid en dat wordt door ons betaald (daar doet hij redelijk lang mee).
Verder krijgt hij 20 euro zakgeld per maand en soms ook nog een kleine bijdrage als hij een uitstapje maakt met vrienden, school ed. Echt regelmatig uitgaan doet hij nog niet.

Telefoon
22-06-2015 om 16:25
Hier
Betalen wij het Abo. Deze is 7,50 per maand. De eerste mobiel hebben wij betaald en de daaropvolgende betaald ze zelf. Ze heeft een samsung galaxy Core geloof ik.
Dochter krijgt 70 euro per maand. Dat is zak- en kleedgeld ineen. We hebben geen regels over de besteding. Dat regelt ze zelf.

Liena
22-06-2015 om 21:36
Gewoon geen (mobiele) telefoon voor kinderen
Kinderen dienen überhaupt geen telefoon te hebben. Die straling is zeer gevaarlijk, vooral voor kinderen in de groei. Gelijk afnemen en het kind weer vrij laten. Geef hem zijn eigen verantwoordelijkheid en laat hem varen op zijn gevoel. Dat zal hem leren om verder in deze wereld te kijken dan achter zo'n beeldscherm te hangen waar hij op den duur schade van kan ondervinden. Ik gun jouw zoon namelijk het allerbeste en een telefoon kan zoveel schade aanrichten!!! Laat ze vrij en laat ze genieten van de natuur. Moeder aarde heeft zoveel mooie dingen buiten de technologie waar onze kinderen nauwelijks meer aan toe komen.

Angela67
22-06-2015 om 22:26
liena
ik denk dat het handig is om erbij te zeggen dat jij dénkt dat het schadelijk is. Enig bewijs is er namelijk niet. Het lijkt me gevaarlijk om je kinderen onwaarheden te vertellen zonder ook aan te geven dat er geen bewijs voor is.
En als je kind zegt 'mijn gevoel zegt me dat ik een telefoon wil', wat zeg jij dan? Daarmee kan hij toch ook prima verder in deze wereld te kijken?
gr Angela

Liena
22-06-2015 om 22:37
mijn mening
Oké misschien moet ik er voortaan bij vermelden dat ik mobiele telefoons nuttig vindt voor bepaalde doeleinde. Dat het inderdaad geen feiten betreft, maar een mening. Een mening waar ik voor sta en wat ik ook zo op mijn kinderen overbreng. Ik vind het belangrijk om mijn kinderen milieubewust op te voeden. Wij hebben bijvoorbeeld ook een eigen stukje grond voor de twee oudste kinderen in de tuin, waar zij zelf kennis kunnen maken met het feit waar eten vandaan komt. Het is geen noodzaak om een kind van die leeftijd al een mobiel te geven. Dit kan ook over een paar jaar als zij uitgegroeid zijn.
Mocht je toch kiezen voor een telefoon. Dan zal ik inderdaad voor een prepaid gaan. Dan kan iemand immers niet meer uitgeven dan het tegoed dat erop staat.

Emma
23-06-2015 om 15:16
Oepssss
Dat gaat hier heel anders. Ik, alleenstaande moeder met dochter van 14 heb een mobiel "gezinsabonnement" met databundel voor ons tweetjes, met twee smartphones. Ik betaal alles, wat zij er buiten de bundel belt/appt/spotyfiet/instagramt moet ze zelf bijbetalen.
Zij heeft al telefoontjes vanaf haar tiende. Ideaal communicatiemiddel voor ons, geeft haar veel zelfstandigheid en vrijheid. En mij veel geruststelling. Sinds groep 8 de smartphone. Eerst allebei prepaid, maar dat werd voor mij onvoordelig. Nieuwe telefoons krijgt ze niet, daar moet ze zelf maar voor sparen. 75 Euro per maand, incl kleedgeld.
Vertel me alsjeblieft niet dat kinderen geen telefoon horen te hebben. Of dat ze niks voelen of contactgestoord worden. Zegt meer over jou zelf.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.