Tarole
24-09-2009 om 22:04
Beugel en eten
Dochter heeft sinds kort een beugel. Zo een die vast zit aan je tanden. Nou valt de pijn reuze mee zegt ze, maar eten vind ze lastig. Bij de orthodontist hebben ze wel gezegd wat ze niet mag eten. Ik wil graag weten wat ze wel goed kan eten. Hebben jullie tips?

sus-anne
25-09-2009 om 07:40
Wat bedoel je?
bedoel je een beugel met slotjes en een draad op de tanden?
die hebben 3 van onze kinderen ook gehad,en de eerste dag dat hij er in zat aten ze wat soep of vla,maar voor de rest aten ze er alles mee,geen enkel probleem.
volgens onze ortho waren lollie,s ,appels afbijten,stokbrood e.d verboden( anders breken de slotjes af).en cola mocht niet omdat anders de lijm van de slotjes zou oplossen.
wat vind je dochter dan precies lastig met eten?

albana
25-09-2009 om 08:39
Al 3 jaar
vanaf dag 1 eet puber hier alles. Inclusief appels,stokbrood etc. etc. En in al die 3 jaar dat ze 'm heeft is er nog nooit 1 slotje afgebroken. Wel 's de draad los, maar die prutst ze er zelf wel doorheen (omdat ie anders prikt) en dan bellen we de ortho en gaat ze gewoon wat eerder dan de vaste om de 3 weken.
groeten albana

Pennetje
25-09-2009 om 08:44
Hier ook een beugel
Mijn dochter heeft haar beugel inmiddels een half jaar en ze eet steeds meer. Maar ik snap wel wat je bedoelt, het is even puzzelen wat wel en niet handig is. Ook omdat beugeldragers vaak van die ophoginkjes op hun kiezen krijgen om niet op de slotjes te bijten.
In het begin vond dochter rijst niet handig, dat ging overal tussen zitten. Dus aten we wat vaker pasta of aardappels. Fruit eet ze gewoon, maar dingen die je afhapt, zoals appels, snijdt ze eerst in stukken. Ik maakte in het begin ook vaak zelf appelmoes, dat kreeg ze dan of 's middags uit school of gewoon bij het eten.
Snoep kleeft vaak aan de beugel, dus geen dingen met caramel of stroop (mars, stroopwafel enz), want het duurt wel even voordat je dat hebt weggepoetst en geen harde dingen als zuurtjes of pepermunt, want al je daar op bijt kunnen de ophoginkjes op de kiezen splijten. Dochter heeft de yoghurtgums van Katja ontdekt, die kleven niet. En als ze chocolade wil, neemt ze een Brosje (mini).
Koolzuurhoudend dranken mogen hier ook niet, maar daar was dochter toch niet dol op. Gewoon water, Roosvicee of bij gelegenheden Dubbel Friss. Of thee.
Nootjes zijn ook te hard, maar Pringles kunnen wel. Geen stokbrood, maar hier in de C1000 hebben ze van dat afbak 'breek-brood' in verschillende variaties en dat wordt niet zo hard. Soep is natuurlijk altijd lekker, dat lepelt makkelijk weg. En naar school Fruitkick in plaats van liga, want liga wordt klef en gaat tussen de beugel zitten.
Je dochter heeft vast al van die kleine raggertjes waarmee ze de boel schoon kan houden. Mijn dochter heeft er altijd eentje in haar tas, dan kan ze op school ook ongewenste restjes weghalen.
Ik hoop dat je er wat aan hebt!

Tarole
25-09-2009 om 22:12
Nog meer?
Ja inderdaad heeft mijn dochter van die ophogingen. Dat zal dan wel het lastigste voor haar zijn. Ze eet wat minder en langzamer. Maar ik geloof dat ze er wel handigheid in gaat krijgen. Dus jullie kinderen eten wel alle koekjes en zo als er maar geen karamel of stroop op zit of harde nootjes natuurlijk. En hoe zit dat met het kluiven van kippepootjes bijvoorbeeld? Popcorn kan waarschijnlijk niet met al die harde velletjes? Of hebben jullie kinderen daar ook geen problemen mee?
groetjes Tarole

Elisa
25-09-2009 om 22:31
Mjn kind
Misscien niet een goed voorbeeld maar mijn kind is waarschijnlijk eigenwjs. Want ze eet gewoon alles en drinkt ook prik. In het begin lette ze er op maar later had ze besloten dat dat niet meer hoefde.

sus-anne
25-09-2009 om 23:01
Tarole
ja,mijn kinderen aten echt álles met hun beugel,trouwens ,ik heb zelf op 35 jarige leeftijd zo,n beugel gehad(onder en boven)en ik at er ook álles mee,misschien niet de eerste week maar daarna wel.
het belangrijkste is ; na het eten heel goed poetsen en ragen en spoelen,want juist tussen die slotjes blijven heel gemakkelijk etensresten zitten.