Anny
26-06-2012 om 14:52
Beugelperikelen, wordt het ooit wat?
Hellllup, ik weet het ff niet meer..
Dochterlief van nu 12,5 jr. heeft een forse overbeet en dusdanige kaakstand dat ze een beugel moest. Prima, wij waren het daar ook helemaal mee eens, want uiteindelijk zie je het ook echt aan haar kaak/gebit zelf.
Enfin, behandelplan is als volgt: eerst een losse beugel die er alleen uit mag met eten/drinken en sporten, voor de rest dag en nacht in. Is de kaak in de juiste stand dan een vaste (slotjes)beugel om 't gebit verder te corrigeren.
Praktijk; we zijn al bijna anderhalf jaar aan het "klooien" met de losse (dus 1e) beugel, en ik word er gek van.
Na even dragen heeft madame gelijk hoofdpijn en gaat ie uit. Als ie uitgaat (bijv. als ze gaat eten) dan blijft ie doodleuk urenlang uit. Ze is het steeds "vergeten" om 'm weer in te doen of ze doet 'm "zodadelijk" in, en vervolgens gebeurt dat niet enz enz..
Als een politie-agente houd ik het in de gaten, heb al hele gesprekken met haar gevoerd (draagt ze 'm niet en gaat het niet goed moet ze uiteindelijk een kaakoperatie ondergaan, geen verzinsel, ortho heeft dit zelf gezegd), overal knikt ze ja en amen op en zegt dat ze een mooi gebit wil, geen operatie wil enz enz.. Belooft beterschap, maar het BLIJFT drama en ik ben er zoooooooo zat van.
Vanochtend bij de ortho zegt die vrouw ook weer bozig dat ze duidelijk kan zien dat dochterlief 'm weinig draagt, hele preek waardoor dochter huilend naar de wc loopt. Ik vraag hoe ik er mee om moet gaan, zegt de ortho dat dreigen niet helpt en dat bij haarzelf toch echt het kwartje moet vallen. Jaaaaa, dat snap ik ook wel, maar na anderhalf jaar is blijkbaar het kwartje nog steeds niet gevallen.
Ik ben er zat van, ik ben er moe van en ik heb er een moedeloos gevoel over. Ze is straks 19 en dan loopt ze nog met een beugel rond ofzo..
Wat nu ? Komt dit goed ? Met de middelbare school voor de deur is zo'n losse beugel al helemaal niet cool en voorzie ik nog minder 't dragen van......
WHAT TO DO ???????????

Merel
26-06-2012 om 17:12
Hier lukte het ook niet
Hier ook zo'n drama met de beugels. Lag constant thuis, en dan ging ik hem maar weer naar school brengen, anders hadden ze hem weer een ochtend niet in. Of hij lag 's nachts ineens op het nachtkastje. Gelukkig kon dochter vrij snel over naar een slotjes beugel, daarmee zou het probleem, hetzij wat langer ook wel over gaan.
Zoon had zijn beugel alleen maar bij de reparateur liggen, die speelde altijd met de beugel (met zijn tong) dus hij ging ook eerder over naar een buitenboord beugel (alleen die zat ook iedere week los) en vervolgens ook maar vervroegd aan de slotjesbeugel.
Ik herken je fustratie dus, maar als ze het niet willen, of niet gemotiveerd zijn, gaat het je niet lukken. En wat dan nog, dan loopt je dochter maar op haar 19e met een beugel, dat is haar eigen schuld, daar kan jij niets aan doen. (ik zie wel vaker volwassenen met beugels, dus echt gek is het ook niet hoor)
Bij ons kon de tandarts het oplossen door eerder aan de vaste beugel te beginnen, maar als dat bij jullie echt niet kan, zou ik het loslaten, misschien gaat het volgend jaar beter.

Vertigo
26-06-2012 om 19:43
Misschien
het even loslaten en zeggen: zoek het zelf maar uit, dan maar een operate en beugel op latere leeftid als ze hey wel snapt.
Misschien draait ze dan van schrik bij. Lokkt me ook een dure grap, iedere keer voor niets die afspraken.
Succes, lijkt me idd vervelend.

mopperkont
27-06-2012 om 22:10
Bij ons niet gelukt
Onze dochter wilde ook niet, ze heeft nu (18) echt een lelijk gebit met een vooruit staande hoektand. Erg jammer, maar ze is toch een leuke meid om te zien en ze lijdt er niet onder. Later wil ze er misschien wel eens wat aan laten doen zegt ze.
Godzijdank luistert onze zoon wel. Hij is er bijna vanaf.

Hanne.
28-06-2012 om 08:48
In mijn tijd
In mijn tijd had de orthodontist daar een hele resolute methode voor. Die nam de beugel af en stuurde je naar huis met de mededeling dat je pas weer welkom was als je'm ging dragen. Volgens mij werkte dat als een trein. Ik zag die kinderen altijd later weer terug.
Meer praktisch gezien, misschien kan je je dochter uitleggen dat een beugel ook wennen is, en dat je er alleen aan went als je'm in doet. Misschien een opbouw schema afspreken. Eerste dag een uurtje (en 's nachts), dan 2 uur etc.
En de hamvraag: hoeveel last heeft ze van de overbeet? Als ze er geen last van heeft snap ik dat ze niet geneigd is om 'm te dragen. Misschien de consequenties van niet dragen uitleggen (neem aan dat dat verder gaat dan estetisch).

albana
28-06-2012 om 08:55
Verhaal ortho
Hier deed oudste haar elastiekjes niet in in de laatste fase van de beugel. Alles hebben we geprobeerd...ook politieagent spelen. Oudste klaagde ook dat ze 'pijn' deden en dat was haar motivatie. Wat wij ook deden, het hielp niets...het werd pas serieus genomen toen ortho een (zeker 20 min. durende) uitleg ging geven waaróm die elastiekjes gedragen moesten worden, met aanschouwende plaatjes erbij en een verhaal dat als je ze in had een hele dag, de tanden ong. 1-tiende milimeter opschoven naar de goede positie (laat op lineaal 1 milimeter zien...dus na 10 dagen 1 milimeter. Ze moet nog 2 milimeter....dus al met al bij goed dragen 20 dagen. Maar als ze de elastieken 2 uur uit doet, schuiven ze die 1-tiende milimeter weer terug naar oude positie. Dus de hele dag voor niks gedragen. Inclusief plaatjes met vergelijkbare gebitten van vóor en na de elastieken.
Dat was duidelijk...20 dagen waren te overzien...en nu was ook duidelijk waarom ze elke keer wéér pijn had. En na die 20 dagen moest ze nog 3 maand...en zou ze beugelvrij zijn. Door het niet dragen iedere keer van die elastieken was ze nu al 6 maand aan het 'klooien' en eigenlijk alleen haar tanden aan het heen en weer schuiven....
Het hielp. Vanaf toen droeg ze ze consequent. Zelfs als ze ze écht vergat deed ze ze zo snel mogelijk in en keek zelfs op de klok, sh*ps het was toch niet 2 uur hé? Want dan kwam er weer 1 dag extra bij...
Bij jongste die niet goed poetste heeft ortho hetzelfde gedaan...alleen met plaatjes hoe haar gebit word als ze niet poetst met die beugel en wel poetst. Dat hielp ook, ze poetst stukken beter sindsdien.
Weet je kind wel in kindertaal waarom ze al die onderdelen moet dragen en hoe lang (in dagen) al die fases duren...en hoe het werkt zo'n beugel?
Misschien een tip voor jouw ortho?
groeten albana

Puck
28-06-2012 om 09:39
Zelfde als bij albana
Ook hier laat de ortho vergelijkende plaatjes zien van voor en na/ met en zonder.
Bij mijn kind werkte dat ook erg motiverend.

skik
28-06-2012 om 10:11
Zelfde beugelperikelen, ander resultaat
Mijn dochter is begonnen met een blokbeugel die ze eigenlijk 24 uur per dag moest dragen. Die droeg ze vaak niet, omdat ze hem vaak kwijt was of het weigerde omdat het pijn deed en ze het een onding vond. Natuurlijk heb ik er toen steeds achteraan gezeten dat ze hem droeg, de ortho heeft het belang ook duidelijk uitgelegd, maar desondanks droeg ze hem soms dagenlang niet. Gek genoeg zei de ortho na de periode die er voor stond dat ze over mocht gaan op een slotjesbeugel omdat de blokbeugel zijn werk goed had gedaan. Goh, vanaf het nachtkastje? Knappe beugel.
Nu heeft dochter een slotjesbeugel en moet ze daar elastiekjes bij dragen. Dat doet ze alleen op de dag dat ze naar controle moet. En ondanks dat ze een ijzeren draad van haar linker kiezenrij naar haar rechter heeft die over haar gehemelte loopt, duimt ze ook nog regelmatig. Ons gemopper en pogingen tot motivatie om de elastiekjes te dragen en nu echt te stoppen met duimen worden steevast ondermijnd door de voorspoedige resultaten van de beugel. Van de week heeft ze nog een dikkere draad gekregen en wij zien haar gebit ook steeds rechter worden. Wij hebben het gemopper dus maar opgegeven.
skik

Meer
01-07-2012 om 21:56
Belonen.
Bij onze zoon die was toen 11jaar werkte belonen heel goed,is maar een idee.
Hij was toen heel gek met lego, dus heb ik een grote doos gekocht en elke dag als hij zijn beugel goed had gedragen mocht hij 1 dingetje uit het boekje bouwen. Hij kon 3 dingetjes verder bouwen per dag verdienen. 1 Goed ingehad, 2 zelf eraan gedacht en 3 s'nachts ingehad. Toen we na 6 weken zijn beugel kwijt waren en terug gingen moest alles opnieuw worden gedaan, happen, foto's het hele rijtje omdat het zo goed was gegaan.. Misschien kan je zoiets verzinnen met geld of sparen voor iets moois maar wel iets tastbaars geven bv ze wil graag een cd van een iemand hebben daar een plaatje in stukken knippen en elke een stukje geven en als zij hem compleet heeft krijgt ze de cd. Succes
Gr Meer