bezigebij
18-06-2012 om 16:54
Bezigheden en activiteiten gezocht voor 12 jarige zoon
Het zal wel bij de leeftijd horen, maar onze zoon van 12 doet zo weinig in zijn vrije tijd. Hij gaat na de zomer naar de brugklas, dus dan krijgt hij het wel drukker hoop ik. Op dit moment is zitten de belangrijkste bezigheid. Hij zit ook letterlijk zijn tijd uit op de basisschool. Omdat ik niet wil dat hij de hele vakantie vraagt om te mogen computeren wil ik een lijst aanleggen met dingen die hij kan gaan doen in zijn vrije tijd. Hij voetbalt graag en daarvoor gaat hij ook wel naar buiten, maar na een uur is hij dat ook wel zat. Ik zou met hem wel eens willlen geocachen, maar heb geen idee hoe dat gaat en of hij dat leuk vindt. Kun je die apparaten ook ergens huren voor 1 dag? En wat zijn nog meer leuke dingen om te doen? Vooral in en en om het huis.
Hij is niet creatief en houdt ook niet van koken en bakken, want dat heb ik al eerder geprobeerd. Houdt wel van radio luisteren en puzzelen (zowel legpuzzels als puzzelboekjes), maar dat doet hij nu dus al veel. Ik zoek dus dingen waar ik zelf nog niet opgekomen ben
Wat doen jullie zoons van deze leeftijd vooral?
Zoon heeft 1 vriendje waar hij wel mee afspreekt, maar verder is het niet zo'n afspreker. Doet graag dingen alleen of met ons, maar zijn repertoire is beperkt.
Ik hoop op veel reacties met leuke dingen om een lijst aan te leggen die we kunnen pakken als hij niks te doen heeft. Alvast bedankt!!!!

skik
18-06-2012 om 17:30
Lijst aanleggen
Toen vriendinnetje en ik die leeftijd hadden en ook niet zo goed wisten wat we met onszelf en onze tijd aan moesten, maakten we een anti-verveelboek. Daarin schreven we dingen op die we konden gaan doen. De eerste tien items waren nog serieus, de tweehonderd daarna onzin. Maar we waren wel lekker van de straat af. Antiverveelboek invullen was een activiteit an sich. Dat antiverveelboek hebben we nog steeds.
skik

Jillian
18-06-2012 om 18:25
Lijst
Ik weet niet of het aanleggen van zo'n lijst werkt. Is het dan niet erg geforceerd? Ik kan wel zeggen wat mijn zoon allemaal doet maar jouw zoon heeft misschien niet dezelfde interesses.
Mijn zoon vindt leuk:
Lezen
Tekenen
Gitaar oefenen (hij is net begonnen met les en hij vindt het tot nog toe erg leuk)
Computer spellen spelen
Dungeons & Dragons spelen met vrienden
Schaken
Andere spellen spelen zoals Monopoly, Kolonisten van Catan en Carcasonne.
Buitenshuis:
Zwemmen
Skaten
Crossfietsen
Paardrijden
(Boom) hut bouwen
Verder zit hij bij de scouting en zij organiseren 's zomers vaak veel extra activiteiten.
Hij vindt het ook leuk als we een keer naar een klimwand gaan of met een bootje er op uit gaan of iets dergelijks. Hij wil graag een eigen zeilbootje hebben dus daar is hij nu voor aan het sparen. Zoiets is sowieso wel leuk, bootje opknappen en dan lekker de plas op. Moet je wel in de buurt van water wonen natuurlijk.
Verder doet hij ook graag klusjes in de tuin. Daar geef ik hem dan ook wat voor maar sowieso vermaakt hij zich wel met tuinieren, verven, grasmaaien en dat soort dingen. Hij vindt het niet erg om te doen en uiteraard is wat extra zakgeld altijd welkom.

Jillian
18-06-2012 om 18:29
Nog vergeten
Zoon vindt het ook leuk om filmpjes te maken. Hij maakt graag lego filmpjes. Is hij uren bezig voor maar een shot.Hij verzint zelf de scenario's. Samen met zus, broer en een paar vriendjes maken ze vaak ook films waarvoor ze dan zelf het verhaal verzinnen, script schrijven en alles uitwerken. Hij heeft nog geen eigen camera maar hij mag die van ons gebruiken. Hij is erg voorzichtig.

albana
19-06-2012 om 09:25
Naar buiten?
Jongste (meisje, maar jongensachtig, 'speelt' ook vaak met jongens) wil als ze zich verveelt wel evt. mee met mij/ons ergens waar 'wat' te doen is. Of het nu een braderie, open dag, of wat dan ook is. Het hoeft haar niet eens te interesseren...gewoon een beetje in de drukte rondlopen en kijken. Neefje (12) gaat ook vaak met ons mee.
groeten albana

rosa
19-06-2012 om 14:30
Huren gps
Je kunt ook een gps huren, in ieder geval bij Bever Sport. En er staan allerlei wandelingen van SBB op internet. Of probeer meteen een echte cache via geocaching.nl