Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bezoek aan opa/oma verplichten?


zwaankip schreef op 22-01-2023 om 20:43:

[..]

Oh ja hoor, ik lees hier wel een minderheid die minder aardig over hun eigen ouders schrijven.

De meerderheid vindt de schoonouders slechte grootouders. Lees maar eens alle reacties terug.

Mij persoonlijk kan het niet schelen; ik weet dat al mijn kleinkinderen graag bij mij komen.

Toch kan ik je zo meerdere mensen opnoemen die minder aardig over hun eigen ouders schrijven. En in het geval van TS is zij juist degene die het contact stimuleerde. Niet haar man, terwijl het om zijn ouders gaat. Dat zegt misschien ook al wel wat.

Valeria schreef op 22-01-2023 om 20:45:

[..]

Maar wat voegt dat toe aan de discussie of je kinderen moet verplichten om mee te gaan?

Verplichten heb ik nooit gedaan. 

Dat helpt niet! Indien je kinderen moet verplichten is er iets serieus fout in de relatie grootouders/ kleinkinderen.

zwaankip schreef op 22-01-2023 om 20:43:

[..]

Oh ja hoor, ik lees hier wel een minderheid die minder aardig over hun eigen ouders schrijven.

De meerderheid vindt de schoonouders slechte grootouders. Lees maar eens alle reacties terug.

Mij persoonlijk kan het niet schelen; ik weet dat al mijn kleinkinderen graag bij mij komen.

Het kan je duidelijk heel veel schelen. Je reageert steeds als door een west gestoken en neemt algemene opmerkingen veel te persoonlijk.

Echt Zwaankip, het enige wat telt is dat jouw kleinkinderen graag bij je langskomen. Wat de rest hierbeweert over grootouders, doet er niet toe. Laat gaan, het gaat niet over jou. Jij doet het uitstekend. Vooral doorgaan zoals je bezig bent. 🤗

@ Zwaankip, 

Je valt over de verhalen over opa's en oma's waarbij het niet zo fijn is, terwijl die verhalen hier gewoon ontopic zijn!

We hebben het niet over hoe gezellig het kan zijn met grootouders, maar over hoe je ermee omgaat als op bezoek gaan bij opa en/of oma niet leuk is. 

Van dingen als namen van vrienden of zelfs maar in welke klas een kind zit, verwacht ik echt niet dat mijn vader die onthoudt. Het gaat hier letterlijk zo:
Hoe gaat het op school?
Goed, ik heb net proefwerkweek gehad en nu vakantie.
Oh, mooi. Nou ik ben van de week weer bij de dokter geweest blablabla.
Uitjes met de kinderen hebben ze echt nooit gedaan. We nemen juist hen wel eens mee voor een dagje. Dan vindt mijn vader het vooral belangrijk dat er foto’s worden gemaakt zodat hij aan kennissen kan laten zien wat voor Bluebandfamilie hij heeft.
We hebben de afgelopen jaren nogal wat uitvaarten gehad van ouders van leeftijdsnoten (rond de 50, dan krijg je dat). Altijd mooie woorden over klussende vaders, betrokken opa’s etc. Ik weet echt niet wat ik tzt op de uitvaart van mijn vader moet vertellen. Als ik de waarheid vertel, gaat dat echt wel wat commotie veroorzaken. Lijkt me ook wel weer grappig, ‘het was een moeilijke man, maar hij heeft ons nooit geslagen.’

MMcGonagall schreef op 22-01-2023 om 21:25:


We hebben de afgelopen jaren nogal wat uitvaarten gehad van ouders van leeftijdsnoten (rond de 50, dan krijg je dat). Altijd mooie woorden over klussende vaders, betrokken opa’s etc. Ik weet echt niet wat ik tzt op de uitvaart van mijn vader moet vertellen. Als ik de waarheid vertel, gaat dat echt wel wat commotie veroorzaken. Lijkt me ook wel weer grappig, ‘het was een moeilijke man, maar hij heeft ons nooit geslagen.’

OT: Mijn vader is dit jaar overleden. Moeilijke man is een understatement. Hij wilde  mij niet meer zien de laatste jaren van z’n leven ( ik viel een beetje tegen als dochter geloof ik). Toen  z’n euthanasie gepland was wilde hij  toch dat ik in de buurt was. En heeft toen, terwijl de huisarts al in the room was, zeg maar 10 minuten voor zijn overlijden,  nog een paar heel onaardige, nare en kwetsende dingen tegen me gezegd. Extreem ongemakkelijk.

Toch is het me gelukt (want niemand anders wilde of kon het doen) om  op de besloten uitvaart een verhaal te houden waarvan geen woord gelogen of hypocriet was terwijl het toch recht deed aan de  ingewikkelde man die hij was. Ik was echt trots op mezelf dat ik dat gedaan heb. Ondanks hoe hij over me dacht en wat hij over me zei. De eer aan mezelf gehouden. Zoiets.

Dit even voor jou, als inspiratie vooraf. Ik heb er een heel goed gevoel aan over gehouden dat ik het (ondanks zijn nare houding) voor mezelf op een mooie en menswaardige manier heb afgerond. Ook voor mijn kinderen..ze laten zien hoe het ook kan. Dat je je niet hoeft te verlagen of mee te gaan in de negatieve flow van  iemand anders. 

Enfin, werd even getriggerd door wat je schreef….

yette schreef op 22-01-2023 om 21:01:

@ Zwaankip,

Je valt over de verhalen over opa's en oma's waarbij het niet zo fijn is, terwijl die verhalen hier gewoon ontopic zijn!

We hebben het niet over hoe gezellig het kan zijn met grootouders, maar over hoe je ermee omgaat als op bezoek gaan bij opa en/of oma niet leuk is.

Heb jij mijn bericht niet gelezen dan? IK was een ongewenst kleinkind. Lees maar wat ik schreef op 21/1 om 20u'28.

MMcGonagall schreef op 22-01-2023 om 21:25:

Van dingen als namen van vrienden of zelfs maar in welke klas een kind zit, verwacht ik echt niet dat mijn vader die onthoudt. Het gaat hier letterlijk zo:
Hoe gaat het op school?
Goed, ik heb net proefwerkweek gehad en nu vakantie.
Oh, mooi. Nou ik ben van de week weer bij de dokter geweest blablabla.
Uitjes met de kinderen hebben ze echt nooit gedaan. We nemen juist hen wel eens mee voor een dagje. Dan vindt mijn vader het vooral belangrijk dat er foto’s worden gemaakt zodat hij aan kennissen kan laten zien wat voor Bluebandfamilie hij heeft.
We hebben de afgelopen jaren nogal wat uitvaarten gehad van ouders van leeftijdsnoten (rond de 50, dan krijg je dat). Altijd mooie woorden over klussende vaders, betrokken opa’s etc. Ik weet echt niet wat ik tzt op de uitvaart van mijn vader moet vertellen. Als ik de waarheid vertel, gaat dat echt wel wat commotie veroorzaken. Lijkt me ook wel weer grappig, ‘het was een moeilijke man, maar hij heeft ons nooit 

Heel herkenbaar. Te herkenbaar, en pijnlijk.

IngridT schreef op 22-01-2023 om 21:40:

[..]

OT: Mijn vader is dit jaar overleden. Moeilijke man is een understatement. Hij wilde mij niet meer zien de laatste jaren van z’n leven ( ik viel een beetje tegen als dochter geloof ik). Toen z’n euthanasie gepland was wilde hij toch dat ik in de buurt was. En heeft toen, terwijl de huisarts al in the room was, zeg maar 10 minuten voor zijn overlijden, nog een paar heel onaardige, nare en kwetsende dingen tegen me gezegd. Extreem ongemakkelijk.

Toch is het me gelukt (want niemand anders wilde of kon het doen) om op de besloten uitvaart een verhaal te houden waarvan geen woord gelogen of hypocriet was terwijl het toch recht deed aan de ingewikkelde man die hij was. Ik was echt trots op mezelf dat ik dat gedaan heb. Ondanks hoe hij over me dacht en wat hij over me zei. De eer aan mezelf gehouden. Zoiets.

Dit even voor jou, als inspiratie vooraf. Ik heb er een heel goed gevoel aan over gehouden dat ik het (ondanks zijn nare houding) voor mezelf op een mooie en menswaardige manier heb afgerond. Ook voor mijn kinderen..ze laten zien hoe het ook kan. Dat je je niet hoeft te verlagen of mee te gaan in de negatieve flow van iemand anders.

Enfin, werd even getriggerd door wat je schreef….

Ik ga ook wel zoiets doen hoor. De man kan er zelf ook niets aan doen dat hij zo in elkaar zit. Product van zijn lastige jeugd en opvoeding. In zijn ogen heeft hij alles voor ons over gehad en krijgt hij er maar weinig voor terug. Dat ‘alles’ betreft dan vooral de zaken waartoe een ouder sowieso al wettelijk verplicht is, bed, bad en brood. Hij heeft jarenlang zes dagen per week gewerkt en daar moeten we hem nog dankbaar voor zijn.

Ja, ik kan het tijdens de uitvaart altijd nog over zijn arbeidsethos hebben

Wel naar dat je dat hebt moeten meemaken, je eigen vader die zo naar tegen je doet.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

22-01-2023 om 21:53

Max88 schreef op 22-01-2023 om 19:28:

Het maakt nogal wat los, het is weer een ouderwets schoonmoeder-/oma afzeikdraadje geworden; die lopen hier altijd als een trein.🙈
Ik ben zo blij dat ik geen schoondochters heb als ik eerlijk ben.
Ik vergeet ook genoeg trouwens en mijn kleinkind verandert zo vaak van vriendjes als van beleg. Net een pot Nutella gehaald, want dat was het lievelingsbeleg. Maar deze week is het humus. Dengggg, weer een minnetje😄.

Prachtig hoe jij dit topic tot dat weet te reduceren. 
Hopelijk kan TO jouw bijdrage negeren en laat ze het niet inspelen op haar schuldgevoel. 

Nou ik denk in dit geval dat het raar is om tegen man te zeggen dat hij maar alleen moet gaan naar zijn ouders. Hij was tenslotte zelf degene die niet perse naar ze toe hoefde en nu TS eindelijk goed begrijpt waarom, zou hij alleen moeten gaan...
Ahhhhhhhhh!! Sneu! nee, ik denk dat dit op een contactverwatering gaat uitlopen.

zwaankip schreef op 22-01-2023 om 20:43:

[..]

Oh ja hoor, ik lees hier wel een minderheid die minder aardig over hun eigen ouders schrijven.

De meerderheid vindt de schoonouders slechte grootouders. Lees maar eens alle reacties terug.

Mij persoonlijk kan het niet schelen; ik weet dat al mijn kleinkinderen graag bij mij komen.

Ik begin me wel een beetje af te vragen waarom.

Valdemar schreef op 22-01-2023 om 21:53:

[..]

Prachtig hoe jij dit topic tot dat weet te reduceren.
Hopelijk kan TO jouw bijdrage negeren en laat ze het niet inspelen op haar schuldgevoel.

Joh, je hoeft niet op de man te gaan spelen als je het niet met me eens bent en daarnaast héb ik het niet eens over TO, anders had ik haar wel rechtstreeks geciteerd.

Ik heb al diverse keren heel ontopic gereageerd en daarnaast is dit behalve een observatie gewoon een feit op dit forum. Daar kom je vanzelf achter als je hier op OO wat langer meedraait.


MMcGonagall schreef op 22-01-2023 om 21:

Het gaat hier letterlijk zo:

Hoe gaat het op school?
Goed, ik heb net proefwerkweek gehad en nu vakantie.
Oh, mooi. Nou ik ben van de week weer bij de dokter geweest blablabla.


Niet alleen matig geïnteresseerde grootouders doen zo. Meer mensen vertonen deze communicatie. Ze wachten even tot jij iets hebt gezegd, reageren kort ‘o mooi’  en gaan dan gauw door met hun eigen verhaal. Een sociaal, geïnteresseerd en empatisch mens zijn - het kost aandacht. 

TO, het is heel aardig bedoeld van je dat jij als schoondochter al jaren zoveel energie steekt in familiebezoek. En het is triest dat je er zo buitengewoon weinig voor terugkrijgt. En al helemaal geen aandacht. Zucht. 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

22-01-2023 om 22:40

Max88 schreef op 22-01-2023 om 22:32:

[..]

Joh, je hoeft niet op de man te gaan spelen als je het niet met me eens bent en daarnaast héb ik het niet eens over TO, anders had ik haar wel rechtstreeks geciteerd.

Ik heb al diverse keren heel ontopic gereageerd en daarnaast is dit behalve een observatie gewoon een feit op dit forum. Daar kom je wel achter als je wat langer meedraait.


Je schrijft letterlijk: 

Het maakt nogal wat los, het is weer een ouderwets schoonmoeder-/oma afzeikdraadje geworden; die lopen hier altijd als een trein.🙈

Hoe moet ik dit anders interpreteren? 
En het kan goed zijn dat je al verschillende malen gereageerd hebt, maar jij hebt de mogelijkheid tot het bekijken van je reacties uitgeschakeld op je profiel; dus dan verwacht je echt dat ik het hele topic weer eens ga doornemen? 

Daar kom je wel achter als je wat langer meedraait? Sorry, maar ik ben hier al sinds het begin van viafora.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.