rolo
16-02-2010 om 14:53
Bij vriendin van dochter gaat het thuis niet zo goed. wat te doen?
Onze dochter van 15 jaar heeft een vriendin van ook 15 jaar. Ouders van de vriendin zijn een aantal jaar geleden gescheiden. Vriendin heeft geen contact meer met de vader. De moeder praat alleen maar slecht over hem en wil niet dat zij contact heeft met hem. Ik ken de ouders niet of nauwelijks.
Gisteren had mijn dochter afgesproken met de vriendin in kwestie. Onze dochter probeerde wel vaker iets met haar af te spreken maar meestal mocht ze niet weg en moest ze haar moeder helpen in de huishouding. Onze dochter ging naar het huis waar ze nu wonen en belde aan. Ze hoorde de moeder schreeuwen naar haar dochter dat ze het niet moest wagen om maar een voet buiten de deur te zetten. Onze dochter is door de vriendin binnen gelaten. Er heerste een vreselijke sfeer. De moeder was totaal over de rooie. Ook naar de broer van haar vriendin (hij is bijna 18). Wat was nu op dat moment het probleem? Er was een kabeltje van de computer kwijt en de moeder had deze nodig. Volgens de moeder hadden de zoon en dochter deze kwijt gemaakt en mocht de dochter dus daarom niet weg. Niet eerder dan dat het kabeltje terug was. Onze dochter zei tegen de vriendin: kom ik help je wel zoeken. Na ongeveer een uur hadden ze het kabeltje gevonden. Het lag onder de bank. De vriendin zei vervolgens dat ze met onze dochter naar de stad ging. De moeder werd woedend en eiste dat ze thuis bleef. Dat deed ze vervolgens niet en ging dus weg. Toen vertelde de vriendin dat het elke keer raak was en dat haar broer enige tijd geleden heeft gezegd dat hij het niet meer trok en zichzelf van kant zou maken. Ook had die broer zichzelf al een keer een handdoek om zijn nek geknoopt. Hiervan is de moeder niet op de hoogte. De vriendin vind het ook allemaal heel verschrikkelijk maar doet de meeste tijd maar gewoon wat de moeder haar opdraagt. Nu blijkt het zo te zijn dat de moeder een moeilijke jeugd heeft gehad en ook een moeilijk huwelijk. Als de kinderen er iets van zeggen wordt hier dan ook mee geschermd en wordt hen dus medegedeeld dat moeder er niets aan kan doen omdat ze het in het verleden zo moeilijk heeft gehad. De kinderen krijgen vaak grote cadeaus en dan wordt vervolgens ook nog gezegd: jullie moeten niet zeuren., jullie hebben alles wat jullie hartje begeert.
Vind het erg moeilijk om dit allemaal van onze dochter te horen en wil de kinderen eigenlijk wel helpen. Of moet ik dit zomaar laten gebeuren? Heeft iemand tips?

mirreke
16-02-2010 om 15:53
Helpen
Jeetje wat naar allemaal. Ik zou zeker proberen te helpen. Ik ben natuurlijk geen psycholoog en bovendien kun je dit soort dingen echt niet zo beoordelen, maar het zou mij niets verbazen als de moeder een psychische aandoening heeft. Als er hulp op gang komt zijn er ook voor kinderen van mensen met een psychische aandoening hulpmogelijkheden.
Allereerst, Ken je de school van de vriendin van je dochter? Dan kun je naar de vertrouwenspersoon van die school bellen, en de situatie uitleggen. Volgens mij horen die wel te weten hoe ze dit soort situaties moeten aanpakken.
Als je de huisarts weet kun je ook naar de huisarts bellen. Ik zou ook proberen met de vriendin van je dochter in gesprek te komen, en aan te geven dat dit zo niet goed gaat en dat er hulp moet komen. Het kan voor een kind/puber al een hele opluchting zijn te weten dat men ervan weet, en dat het niet normaal is, dat er dus een uitweg mogelijk is. Misschien kan ze zelf (met jouw ondersteuning of die van je dochter) naar de huisarts en de situatie uitleggen.
Als dat allemaal niet lukt kun je ook het AMK bellen.
Maar laat dit niet doorduren, het is voor kinderen erg belastend op te groeien bij een psychisch instabiele ouder, zeker als dat de enige ouder is.
En die arme broer, wat moet dat voor hem vreselijk zijn.
Oh, als je in gesprek gaat zou ik geen verwijten naar de moeder toe maken, maar proberen uit te leggen dat ze vermoedelijk ziek is, en dat er hulp nodig is.
Lief van je, dat je wilt helpen!
Ik hoop dat het gaat lukken. Ik zou ook zeker niet te lang wachten.

Paal
17-02-2010 om 16:06
In huis halen
Ik zou sowieso dit meisje zo veel mogelijk bij jou thuis laten zijn ipv dochter daar naar toe. Probeer een soort vertrouwens persoon voor haar te worden.
Daarnaast: zo gauw mogelijk school bellen en als die doen alsof er niets aan de hand is ook de huisarts. Misschien sowieso wel alle 2, hoe meer meldingen hoe beter.
Deze moeder is niet fout, ze doet fout op dit moment en heeft absoluut hulp nodig. Zij niet alleen maar ook haar beide kinderen.
Bedenk wel: als je haar in huis haalt dan kom je er volop in. Als je dat niet wilt dan zeker school en huisarts bellen.
En blijf praten met je dochter. Voor haar is dit ook belastend.

Damajo@
24-02-2010 om 23:33
Broer
Misschien is het mogelijk om via vriendin van dochter voor broer ook een soort vertrouwenspersoon te worden? Een stabiele steunende factor kan veel verschil maken.
En verder melden ja. Zou ik zeker doen.
Is er nog nieuws?
Damajo

Charlot1
26-02-2010 om 17:49
Advies
Probeer op een open manier te praten met je dochter over de problemen. Op die manier kan zij ook haar verhaal kwijt en hoort ze van een volwassene wat wel en wat niet kan. Kijk ook of het voor haar niet te belastend is en of ze het zich niet teveel aantrekt (op een manier die voor haar niet goed is). Als jullie als gezin verder goed contact hebben met de meisje kan je je een beetje over haar ontfermen. Dus zaken als af en toe logeren, mee-eten, helpen bij het huiswerk, een keer meenemen met een uitje en laten zien dat je meeleeft met haar. Jij kunt dus wel helpen door haar bij jullie een leuke tijd te laten hebben en aan haar te laten zien hoe het ook kan (ze heeft natuurlijk alleen maar het verkeerde voorbeeld). Maar jij bent geen hulpverlener (en dat moet je ook niet willen).
Verder zou ik op de school de mentor/vertrouwenspersoon inlichten. Die kan dan verder kijken wat er aan de hand is.