Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Manon

Manon

29-04-2010 om 23:42

Bijbaan

zoon (14) en dochter (bijna 16) willen beiden graag een bijbaan. Ik vind het goed dat ze de waarde van geld leren kennen en snappen dat je er wat voor moet doen voordat je het krijgt en kan uitgeven. Maar het idee van een bijbaan gedurende het schooljaar spreekt me totaal niet aan. VAkantiewerk prima, betaalde klusjes doen ook prima. Maar 4 uur per week of meer besteden aan een baantje? Die tijd hebben ze hard nodig voor school, huiswerk, vrienden en vriendinnen, niets doen, sporten, weet ik veel. Ik zie ze zich niet tenminste 4 uur per week vervelen (en zelfs verveling op z'n tijd is nodig), dus gaat een bijbaantje ten koste van een andere activiteit. Ik snap dat ze het geld aantrekkelijk vinden, maar werken kunnen ze hun hele leven nog en de tijd hebben ze nu voor andere zaken nodig. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ik twijfel

Mijn kinderen zijn ongeveer even oud als die van jou, en zij talen niet naar een baantje. Nou vind ik ook wel dat ze druk is met school (oudste), of drukker zou moeten zijn (jongste), en inderdaad hebben ze daarnaast nog sport en hobby's, maar toch..

Ze krijgen alles wel heel makkelijk zo, en leren niet echt de waarde van geld zolang pappa en mamma ze maar alles geven wat ze nodig hebben. Ik heb wel de neiging om zeker bij de oudste haar zak en kleedgeld niet meer op te hogen nu ze op een leeftijd is gekomen dat ze er zelf bij kan werken. En als zij zeurt om luxe zaken waarvan ik vind dat ze ze niet nodig heeft zeg ik: ga er maar voor werken, dan kan je het zelf betalen.
Helaas is het soms moeilijk om consequent te blijven..
Ik vrees dat wij nogal eens een dubbele boodschap afgeven wat dat betreft, en daar ben ik zelf niet blij mee.

Ik denk dat ik ook wel zou willen dat ze gingen werken omdat ze vanzichzelf niet zo ondernemend zijn, en ik denk dat het goed is als ze wat initiatief zouden nemen, en wat zouden oefenen met 'functioneren in de maatschappij'. Maar dat ze er voorlopig niet voor kiezen omdat ze druk zijn met andere dingen begrijp ik ook wel weer.

Ploen

foob

foob

30-04-2010 om 02:01

Pro bijbaan

Dochter van 15 brengt nu anderhalf jaar een weekkrant rond en verdient daar tussen de 37 en 42 euro per maand mee, afhankelijk van folder extra ja of nee.Ze is daar 3 tot 3,5 uur per week aan kwijt.

Ik heb net altijd geroepen dat ik het wel normaal vind dat ze vanaf hun 15 een bijbaan nemen, maar dat zal ook komen omdat ik zelf ook groot gebracht ben met het idee van bijverdienen op puberleeftijd. Uiteindelijk is dochter nog eerder gaan werken, inderdaad voor een extra zakcentje.
Jij hebt het over de tijd Manon maar naar mijn idee gaat dit gemakkelijk. Kijk, ze hebben het altijd druk...(?) als je ze moet geloven maar met wat planning merk je daar ineens niets meer van en valt het met die drukte ineens wel mee. Vwo-er dus wel veel huiswerk. 2 keer sporten. Doordeweeks weinig afspraken met vrienden, maar die hebben ook bijna allemaal een bijbaantje en wonen daarbij ook nog niet in dezelfde stad.

Waarom laat je ze het niet proberen, ze willen tenslotte zelf graag?

janneke

janneke

30-04-2010 om 08:27

Heel, heel veel tijd over

Heb 3 kinderen 16,13,11
Hier hebben ze zeeën van tijd, en ik zit de oudste al jaar te "pushen" om baantje te nemen.
Nu is het eindelijk zover, en kan ze bij een supermarkt achter de kassa, !!!
De oudste doet examen dit jaar,HAVO, is nog nooit heel erg druk geweest met huiswerk, sport zit ze niet op, . Is heel veel bezig met computer, en ik vind als je 5 uur per dag aan computer kunt besteden, kun je ook wel 4 uur daarvan gaan werken!!
dochter 14 , is ook veel aan het smn-en. wordt in de zomer 14, "moet"dan van mij ook bij supermarkt gaan vragen om inpakster te worden, al is het maar 2 uur in de week.
Ze leren dan ook de waarde van geld! wat ik ook belangrijk vind, voor hun is € 5 niet veel, NOu ga er maar eens 2 uur voor inpakken!!

tonny

tonny

30-04-2010 om 08:57

Ervaring

Een bijbaantje is vooral belangrijk voor de ervaring die ze zo opdoen en voor verbreding van hun kijk op het leven.

Maak je geen zorgen over de beschikbare tijd. Hoe meer er te doen is, des te efficienter ga je met je tijd om en dat geeft vaak veel voldoening.

tonny

Eens met tonny

een bijbaan is ook een stuk opvoeding,ze leren er heel veel van,efficient met je tijd omgaan,een budget beheren,hoe het er in het echte leven aan toe gaat.
en de tijd dat ze al hun vrije tijd mogen besteden aan leuke dingen,sporten en school,die wordt langzaam afgebouwd in deze periode,ik vind dat je ze ook moet gaan voorbereiden op het volwassen leven,en daar hoort absoluut een baantje bij.Goed plan dus van jouw kinderen

Valt best mee en is sociaal

Een bijbaantje is ook goed voor je sociale leven heb ik gemerkt bijn oudste.Die werkt nu al 1,5 jaar bij dezelfde baas als inpakker. In eerste instantie maar voor 3 uur, maar ondertussen is ze ouder en werkt ze soms meer uren. Zowiezo mag ze nu tot later werken (andere regels als je 16 bent) en dan werk je tot het 'af' is, dat is de ene keer om 21.30, maar op dagen rond het weekend (vrijdag of zaterdag) wordt het ook wel eens 23.00 uur. Ik merk dat er een behoorlijk hechte groep is die inpakkers. Ze vallen regelmatig voor elkaar in...hebben elkaar tel.nummers,gaan soms nog ergens wat drinken in het weekend naderhand, ruilen onderling zodat ze samen met die en die in de 'ploeg' zitten etc.Soms komen er inpakkers hier of gaat ze ernaar toe of gaan ze samen wat doen of uit.Leven mee met elkaar wel en wee etc. Dochter heeft zelfs een echte 'vriendin' via het werk leren kennen...die kende ze al wel...via school,maar ze hadden niks samen en toen ze samen inpakten klikte het schijnbaar. Er werken jongens en meiden samen dus de groep is ook zo. En de jongens zijn zeer zorgzaam voor de meiden als ze tot laat hebben gewerkt. Ze brengen de meiden zelfs thuis....
Ik vindt het buiten het geld dat het dochter oplevert, ook een leuke sociale vrijetijdsbesteding. En saai is dat inpakken schijnbaar ook niet. Ze zetten gewoon de muziek keihard als de boel dicht is en swingen de spullen in vakken...Schijnbaar is het een hele gezellige boel.En voorzover ik kan nagaan werkt ze ook nog best tot tevredenheid van haar baas want die belt regelmatig (of stuurt sms-jes) of ze aljeblieft kan komen werken een keertje extra want er is er 1 ziek geworden. Er zijn heus nog wel andere gegadigden dus ik neem aan dat als ze haar regelmatig bellen daarvoor ze nog tot voldoending functioneerd.
Ik vindt het ook leerzaam qua planning...je kunt niet meer zomaar spontaan besluiten weg te gaan een weekje. Je moet er ruim vantevoren vrij voor vragen óf je moet jan en alleman vragen voor je in te vallen. Want geheid dat je er in schoolvakanties voor wat meer uren op staat omdat anderen op vakantie zijn.
Hier verdient dochter met 4 uurtje ong.18 euro. Ze krijgt wekelijks uitbetaald (gewoon op de bank). Precies de uren die ze de week ervoor heeft gewerkt.
groeten albana

tonny

tonny

30-04-2010 om 11:01

En ook

is het handig als ze later op hun vervolgopleiding na het voortgezet onderwijs moeten solliciteren voor een stageplek. Dan is het erg plezierig al wat werkervaring te hebben.

Maylise

Maylise

30-04-2010 om 12:50

Zelf weten

Mijn kinderen mogen zelf weten of ze een bijbaan willen; Ik vind een bijbaan zelf absoluut geen noodzaak. Als ze willen mag het maar alleen als het niet ten koste gaat van hun schoolwerk. Als ze geen zin hebben is het ook best.

Ik vind het onzin dat kinderen er aan moeten wennen dat niet alle vrije tijd ook echt vrije tijd is. Dat weten de meesten allang door het fenomeen huiswerk. Bovendien als ze straks als volwassene ergens echt gaan werken dan is hun vrije tijd toch gewoon echt vrije tijd. Je hoeft er dus helemaal niet aan te wennen dat vrije tijd geen vrije tijd is.

School vind ik het werk van mijn kinderen en daarbuiten hoeven ze geen extra werk te verrichten als ze dat niet willen. Mochten ze wel graag wat extra geld verdienen dan mag het juist.

Wat Albana noemt over leren met rekening houden met vrij vragen zou ik juist een enorm nadeel vinden. Dan moet ik met nog meer agenda's rekening gaan houden tijdens de vakantie planning. Dat zou ik absoluut een nadeel vinden.

Ervaring opdoen is prima maar dat kan ook later of inderdaad tijdens de vakantie. Een vakantiebaantje is tenslotte ook ervaring.

In jouw gevallen willen je kinderen het zelf graag dus ze zouden het van mij wel mogen proberen mits hun schoolwerk er niet onder zou lijden. Je kan natuurlijk wel zelf eisen stellen aan waar en hoeveel werk.

Mijn zoon van 16 heeft trouwens ook geen bijbaan. Hij wil dat principieel niet op dit moment waar hij allerlei (politieke) argumenten voor heeft. Hij gaat van het het zomer wel een aantal weken vrijwilligerswerk doen dus dat is ook waardevol

Maylise

Sawo

Sawo

30-04-2010 om 14:19

Wel vakantiewerk?

Hoi Manon

Ik vind een bijbaan belangrijk om de waarde van het geld te leren. Mijn dochter van 16 past zo nu en dan op. Kost weinig vrije tijd. Verder moet ze een baantje om volgend jaar mee te betalen aan een dure reis die ze met school gaat maken. Maar het mag van mij ook een vakantiebaantje zijn. Maar als je kinderen in de vakantie 3 wken werken hebben ze toch geld voor extra dingen? Of vinden ze dat niet voldoende?
Maar mijn kinderen hebben ondanks school, vrienden, en sport nog zeeen van vrije tijd.....

groet

Saar

Maylise

Maylise

30-04-2010 om 15:08

Pelle

Zijn redenen zijn inderdaad oa dat hij geen banen wil nemen als er zoveel mensen geen werk hebben. Daarnaast is hij er op tegen dat hij als 16jarige voor dezelfde werkzaamheden minder betaald krijgt dan een 18jarige in de meeste bedrijven. Verder wil hij sowieso niet voor het "groot kapitaal werken" en liefst helemaal niet voor een kapitalistische organisatie. Hij is op dit moment nl. trotskist geloof ik. Dat veranderd af en toe.

Het boeit mij inderdaad niet zo of hij wel of niet werkt; Hij krijgt geen extra geld van mij omdat hij niet werkt maar als hij dat niet nodig vind dan hoeft hij ook niet te werken. ik geloof niet dat mijn mening doorslaggevend is voor zijn houding. Zoveel invloed heb ik allang niet meer. Mijn jongste dochter bijvoorbeeld wil graag gaan babysitten. Ik vind het prima dat ze dit (af en toe) wil doen. Ze weet dat het niet hoeft van mij maar ze wil het zelf graag dus waarom niet. Mits het bij mensen is die ik ken en het niet te vaak is.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2010 om 15:56

Politiek

Ik moet wel lachen om die zoon van jou hoor Maylise. Plaats maken voor mensen die werk nodig hebben, niet eerlijk dat een 16 jarige minder krijgt dan een 18 jarige, tja... ik heb er soms ook moeite mee, maar ik vind het geen argument om niet te werken. En goed van hem hoor dat hij niet voor een kapitalistisch bedrijf wil werken. Ik wens hem succes bij het vinden van een bedrijf die geen winst wil maken. Je zoon weet blijkbaar goed met welke argumenten hij 'ik heb er nog geen zin in' moet onderbouwen.

Kaaskopje

Kaaskopje

30-04-2010 om 16:23

Manon

Persoonlijk vind ik 14 jaar nog niet de leeftijd waarop ik zou pushen een baantje te zoeken. Wij hebben folderbaantjes in huis gehad en dat zou ik nu niet meer stimuleren. Niet elke supermarkt neemt ook al 14 jarigen aan. Als ze zelf wil en iets kan vinden zou ik het goedvinden. Op de leeftijd van 16 jaar vind ik het vrij gewoon om wat bij te verdienen. Mijn dochter is nu 17, maar is vorig jaar met werken begonnen. Ze heeft een leuk bedrag bij elkaar gespaard voor haar vakantie (ze betaalt haar eigen vakantie naar Kroatië) en had ook nog geld over voor een betere iPod dan haar huidige. Mooi toch als dat lukt door te werken?

tonny

tonny

30-04-2010 om 16:37

Maylise

Prachtig, de beweegredenen van je zoon. Da's weer eens heel wat anders dan 'geen zin' en hier hoor ik idealen!

Dat huiswerk pubers laat merken dat vrije tijd maar beperkt vrije tijd is - hm, daar ben ik niet van onder de indruk. Ik heb twee zonen die meestal een minimum van hun tijd aan het fenomeen huiswerk besteedden en jaren later bekenden dat het écht wel beter had gekund. Maar ja, op dat moment niet. Ze misten er de feeling voor. Maar ze hadden wél een bijbaan en daar konden ze niet freewheelen!

tonny

tonny

tonny

30-04-2010 om 17:20

16, 18... en nog iets

'Daarnaast is hij er op tegen dat hij als 16-jarige voor dezelfde werkzaamheden minder betaald krijgt dan een 18-jarige in de meeste bedrijven.'

Tja, waarop zou dat verschil gebaseerd zijn? Het is vast niet uit de lucht komen vallen.

Vroeger bij mijn eerste baan (bij een zeer commerciele organisatie) vond ik het belachelijk dat werknemers bij een bedrijfsjubileum niet een vast bedrag, maar een percentage van hun inkomen krijgen (en dat is vast veelal nog zo).
Terwijl mensen met een lager inkomen vaak een veel minder boeiende baan hebben, dus ze hebben dat extraatje na zo lang volhouden extra verdiend, lijkt me. Hm - ik sta na al die jaren nog steeds achter mijn mening. Het is onzin dat je een bepaald percentage krijgt na zoveel dienstjaren. Een blijk van waardering veel beter een vast bedrag zijn! Jammer dan als de hoge inkomens dat 'de moeite niet' vinden.

Tonny

Yta Chalne

Yta Chalne

30-04-2010 om 17:50

Gewoon, werken

Hier hebben de groten bijbaantjes. Dat stimuleren we ook. Ze hebben echt tijd genoeg, een paar uur in het weekend, een koopavond, een dag extra in de vakantie, die tijd heb je als puber echt. En bij mijn kinderen zie ik niet dat het in de plaats komt van contact met vrienden of iets dergelijks, het komt er gewoon bij. Soms moeten ze dan wat schrappen of beter plannen ja, maar dat lijkt me heel leerzaam. De werkervaring is onbetaalbaar (ik neem zelf echt nooit een student aan die nooit een bijbaantje heeft gehad, en daarin ben ik bepaald niet de enige), het geld wat ze ermee verdienen is handig (rijbewijs, vakantie, kleding, hobby's). Hier vinden ze het ook erg leuk, ze werken met plezier. Het heeft ze ook nieuwe vaardigheden opgeleverd; omgaan met (lastige) klanten, verkopen, verantwoordelijkheden nemen in een team bijvoorbeeld. Daar groei je van.

Groei en planning

Ik zal het je nog sterker vertellen...bij ons op het werk (niet commerciële instelling dus misschien iets voor je zoon?) nemen ze niet eens stagaires aan die nog nooit een bijbaan hebben gehad. Of het moeten 'snuffelstagaires' zijn (zijn veelal onder de 16) waarvan het gezien hun leeftijd natuurlijk niet eerlijk is dat te 'verwachten'. Maar 16+ en nooit in een échte werkomgeving gewerkt...daar hebben wij errug slechte ervaringen mee...(komen niet op tijd, melden zich ziek als ze maar een scheet dwars hebben zitten zélfs in het weekend,kunnen niet goed samenwerken, zijn niet collegeaal etc.etc.)Dat is al een aantal 'jaren' het beleid nadat er veel signalen van verschillende locaties kwamen met overeenkomstige klachten over stagaires/stagairs. Daarna is er eens goed gekeken naar de 'voorwaarden' waaraan stagairs moeten voldoen (dit gaat over zowel mbo alsook hbo en ook universiair en alle niveaus) en een bijbaantje hebben of hebben gehad is daar 1 van de belangrijkste onderdelen in. Verder tellen mee...vrijwilligerswerk, en vrije-tijdsgedrag. Satagiares die als vrije-tijdsbesteding 'stappen' en met 'vriendinnen kletsen' invullen maken geen enkele kans. Mochten ze nog een redelijk vaste bijbaan hebben dan zouden ze nog enige kans maken. De bijbaan en het vrijwilligerswerk zijn namelijk belangrijker dan het vrijetijdsgedrag/besteding voor het aannemen van stagaires.Om het naar de opleidingen te motiveren is er een hele motivatie omheen geschreven...Waarbij de groei in een werksituatie die Yta zo mooi omschreef de belangrijkste is. Wij hebben gewoonweg geen zin en tijd om stagaires (die toch al veel tijd kosten) ook nog 's de grondbeginselen van wat werk inhoud en dat je dan ook verplichtingen hebt en hoe je daarmee moet omgaan bij de brengen. Dát moeten ze dus al 'kunnen' of door een bijbaan (die vrijwel altijd een andere sector is) of door vrijwilligerswerk. Wat moet je met een stagair die z'n vakantie niet doorgeeft b.v.? Dat zijn gewoonweg dingen die we er niet 'bij'willen leren.
Die agenda's en rekening houden met....die spelen hier dus niet. Wij gaan op vakantie en ze mág mee...en zo ja dan zorgt ze maar dat ze vakantie heeft. En anders niet. Simpel. Daar heeft ze trouwens geen moeite mee...dat is nogal eenvoudig want wij zeggen haar wel wanneer dat is en dan is het zo doorgegeven. Hier heeft 16-jarige wel moeite met b.v.bepaalde feestdagen. Zo had ze bijna 30 april moeten werken...Ze had niet vrij gevraagd...en dat was wel haar 'vaste dag' en wel allemaal plannen gemaakt met vriendinnen.Het is dat werkvriendin net de verkering uit heeft en dus eigenlijk baalde dat het 30 april was en spontaan aanbood voor dochter in te vallen..anders had ze er mooi mee gezeten. Kijk dát zijn nu leerzame dingen.
groeten albana

Rosa van der Zanden

Rosa van der Zanden

01-05-2010 om 20:16

Maylise

Misschien kan hij bij Supermarqt werken?

Kaaskopje

Kaaskopje

02-05-2010 om 02:38

Bijbaan

Albana: Ik zal het je nog sterker vertellen...bij ons op het werk (niet commerciële instelling dus misschien iets voor je zoon?) nemen ze niet eens stagaires aan die nog nooit een bijbaan hebben gehad. ===
Precies. Mijn oudste dochter heeft verschillende baantjes gehad, doet in het verenigingsleven veel wat bruikbaar is voor haar beroepskeuze, ze loopt het vuur uit haar sloffen bij stages, doet hetzelfde als het even kan in haar vrije tijd als ze de kans krijgt... en zet dat allemaal in haar cv en portfolio Daar mag ze terecht mee pronken.

Tineke

Tineke

02-05-2010 om 15:35

Echt waar?

Wat een onbekende wereld voor mij! Geldt dat geen bijbaan= geen stage voor elke sector? Ik bedoel, geldt dat in de zorg, in het onderwijs? Dus ook voor jonge dokters? (geen krantenwijk is niet aan de slag kunnen als arts?)Of geldt het meer (en alleen) in de MBO-wereld?

Huh maylisse?

Ik zou dan maar eens wat gaan doen aan de mentaliteit van je zoon. Het is toch evident dat je onderop de ladder en naar leeftijd begint?

Mijn zoon is bijna 13 maar leert nu al dat hij moet werken voor zijn geld! Zo werkt dat namelijk in het leven. Werken=geld. Geld=voorzien in je levensonderhoud en als je wat overhoud kan je daar wat extra's voor doen!

Yta Chalne

Yta Chalne

02-05-2010 om 16:32

Kaatje

Er is in het echte leven niet zoiets als een mbo-wereld En alle studenten hebben baantjes in de echte wereld, waar ook mbo'ers werken. En mensen met een leuk CV hebben dan altijd een streepje voor, ja. Op een CV staat nooit de krantenwijk (ik heb dat iig nog nooit zien staan) maar verenigingen, vrijwilligerswerk, stichtingen, muziek: dat telt allemaal wel om te laten zien dat je wereld groter is dan je computer. Jongeren die, ongeacht hun opleiding, tot hun 23e niets aan ervaring hebben opgedaan en dan verwachten dat de wereld staat te juichen, die komen veelal bedrogen uit. Maar wat ervaring in teams/ met collega's/sollicitatiegesprekken etc. helpt je ook gewoon verder (qua zelfvertrouwen bv), daar heb je altijd wat aan.

Tineke

Tineke

02-05-2010 om 16:49

Ik snap het

Dat je vanaf je 18e bijbaantjes hebt om studie en verzekeringen enzo te bekostigen, vind ik niet meer dan normaal. Maar dat het daarvoor al wenselijk is, is echt nieuw voor me. Maar eens bedenken hoe we dat creatief kunnen oplossen.

tonny

tonny

02-05-2010 om 17:51

Ook hbo, ook universiteit!

Als HBO-er moet je op gegeven moment een stageplaats gaan zoeken waarvoor je moet solliciteren, dan is werkervaring in een bijbaan beslist een pré. (en dan heb ik het nu over HBO Management, Economie en Recht).

In het onderwijs krijg je meestal vanzelf een school toegewezen waar je stageloopt, maar voor een LIO-plek moet je solliciteren en ook dan is extra werkervaring waardevol.

Jongste dochter doet nu mee aan decentrale selectie geneeskunde en ook daar tellen allerlei zaken die je naast je studie doet mee.

tonny

tonny

02-05-2010 om 17:54

Inderdaad, dat zelfvertrouwen...

... en kunnen functioneren in een andere wereld dan je eigen vriendenkring is heel waardevol.

Dochter heeft een bijbaan in de zorg en dat helpt nu ze aan een serieuze stage (HBOV) is begonnen. Al is het maar (nou, 't is niet niks...) dat je gewend bent aan hulpbehoevende mensen en dat je vriendelijk en geduldig met hen kunt omgaan. Dat je omgaat met mensen die je op school of op je vereniging niet tegenkomt. Gewoon, blikverruiming. En dat kan natuurlijk ook prima met vrijwilligerswerk, ook dat telt mee.

Yta Chalne

Yta Chalne

02-05-2010 om 19:52

Simpel

Het werkt heel simpel; de laatste keer dat ik een studentenbaantje (ik zocht iemand van 18, 19 jaar) in te vullen had (paar weken geleden) kreeg ik op de vacature tientallen reacties. De eerste selectie gaat dan helemaal op cv; iedereen die op die leeftijd op zoek is naar een eerste baantje valt af omdat er ook mensen zijn die al van alles hebben aangepakt. Die zijn sneller in te werken, hebben een betere werkhouding en hebben een idee wat er van ze verwacht wordt. Waar ze die ervaring hebben opgedaan maakt dan niet veel uit.

Maylise

Maylise

02-05-2010 om 22:00

Albana

Voor jullie is het dus blijkbaar geen probleem als je dochter ook nog haar eigen agenda heeft voor het plannen van vakanties omdat ze simpelweg niet mee hoeft met jullie. in ons geval is dat anders want mijn zoon moet met ons mee op vakantie. Ik zou hem niet vlug voor zo'n lange periode thuis laten. Bovendien zou ik dat voor hem ook niet leuk vinden.

Maylise

Maylise

Maylise

02-05-2010 om 22:01

Rosa

Supermarqt ken ik niet. Wat is dat? Een soort co-op achtig initiatief?

Maylise

Maylise

Maylise

02-05-2010 om 22:07

Kaatje

Ik denk niet dat het een probleem is om zonder bijbaan een stageplaats te vinden. Natuurlijk is het wel handig om iets gedaan te hebben naast school maar dat kan dus ook vrijwilligerswerk zijn of heel actief zijn geweest binnen school of verenigingsleven. Bovendien zoek je stages vaak pas in het tweede of derde studie jaar of hoger dus de kans is groot dat de student in kwestie inmiddels wel een bijbaantje heeft gehad ook als hij of zij tijdens de middelbare schooltijd niet heeft gewerkt.

Mijn drie oudste kinderen zijn pas tijdens hun studie tijd gaan werken en ze hebben nooit een probleem gehad om aan een stage te komen of sowieso om later werk te vinden.

Maylise

Maylise

Maylise

02-05-2010 om 22:12

Overigens

Vaardigheden die gerelateerd zijn aan werk voor later leer je niet alleen op werk maar ook op school. Bijvoorbeeld op tijd komen lijkt me niet iets wat je alleen op je werk kan leren.

Daarnaast doen veel middelbare scholieren baantjes als babysitten of folders rondbrengen. Geen werkzaamheden waarvan je leert om in een team te werken. Dat team werk zullen ze dus toch weer ergens anders moeten leren.

Ik zie niet zoveel voorspellende waarde in dit soort baantjes voor later beroep succes. Werken als middelbare scholier zie ik op hetzelfde niveau als een hobby. Het is prima voor naast school maar school is prioriteit n1 en werken kan dus alleen als school er niet onder lijdt.

Maylise

Maylise

Maylise

02-05-2010 om 22:18

Nikus

Mijn zoon vindt op dit moment dat geld afgeschaft moet worden. Niet gelijk natuurlijk maar als eenmaal de proletarische revolutie is geweest. Hij wil dus sowieso geen geld verdienen

Ik maak me verder niet zo druk om zijn mentaliteit. Hij heeft nu gewoon de luxe van niet hoeven te werken en hij kan nog heel idealistisch zijn. Straks als hij gaat studeren en daarna werken dan zal hij toch compromissen moeten sluiten. Hoewel hij misschien dat die hele Trotsky al weer is vergeten en een die hard capitalist is geworden. Dat kan ook nog.

Overigens ben ik het wel met hem eens dat het raar is dat een 16jarige per definitie minder verdiend dan een 18jarige. Logisch dat iemand op basis van ervaring meer krijgt maar nu is het dus zo dat een 18jarige en 16jarige die op hetzelfde moment ergens beginnen te werken, dezelfde werkzaamheden verrichten niet hetzelfde verdienen. Ik kan me voorstellen dat dit oneerlijk aanvoelt.

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.