Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bijbaan en sociale contacten

Mijn jongste is sinds een maand aan de slag als vakkenvuller bij een grote supermarkt. Hij had gehoopt dat hij wat sociale contacten zou opdoen maar hij spreekt eigenlijk weinig collega’s, vertelt hij. Er moet natuurlijk gewerkt worden! En na het werk (hij stopt om 19u) gaat iedereen direct naar huis om te eten. Hebben jullie kinderen sociale contacten op/via hun bijbaantje? En zo ja, wat doen ze dan voor werk? 

Beide kinderen hier hebben hun eerste bijbaan juist te danken aan hun sociale contacten.  En vriendin die al ergens werkte werd gevraagd of zij nog mensen kende die ook wel interesse hadden in een baantje.  Die vriendin belde dochter en de volgende dag is ze begonnen in een indoor speelpaleis Toezicht houden/schminken/bediening horeca en afwas en schoonmaken.  Heel gevarieerd ze heeft daar veel geleerd.

Zoon is in mei van dit jaar op dezelfde manier aan zijn bijbaan gekomen op een zelfde soort locatie maar dan buiten.
Na het werk werd er bij allebei wel eens een nazit gedaan met een drankje en hapje.
Ze hebben het heel gezellig (gehad) daar.
Inmiddels heeft dochter een andere bijbaan via haar contacten van de oude middelbare school. Wat ze precies gaat doen op die school weet ik niet. Ze heeft komende week pas haar eerste werkdag. Afgelopen schooljaar heeft ze daar vanwege corona wel af en toe als vrijwilliger geholpen met toetsen surveilleren. Minder kinderen in een lokaal dus meer surveillanten nodig dan docenten in dienst. Toetsen in de gymzaal en aula vroegen ook om meer dan 1 surveillant in de ruimte. Wat ze dit schooljaar gaat doen op de dagen dat ze geen college heeft is mij nog niet duidelijk. Maar dat ze dat leuke contacten had en heeft is zeker waar. 

Mijn kinderen vinden wel dat werk gezellig moet zijn.  Dat vrijwilligerswerk dat dochter deed bracht niet zoveel geld op als een paar uur vakken vullen maar was wel goed voor haar cv en zeker met oog op wat ze na haar studie wil gaan doen vond ze het niet erg om niet zoveel te verdienen. 

Mijn zoon werkt bij McDonald's en sinds hij 18 is draait hij altijd sluitdiensten, dat is standaard met achteraf met collega's op het terras zitten en wat drinken, veelal door iemand meegebrachte alcohol. Ze sluiten om 2 uur en vaak komt hij pas tegen 4 uur thuis. Tijdens de rush is het natuurlijk vooral keihard werken en is er weinig ruimte voor gezelligheid, maar het is niet de hele avond druk natuurlijk en op de rustige momenten schijnt het heel gezellig te zijn. 

Dochter hier werkt in de bioscoop. Vantevoren had ze geen sociaal netwerk hier in de stad, maar dankzij het werk in de bios zeker wel.

Dochter werkt bij de Kruidvat. 
Ze heeft leuk contact met collega's, met sommigen ook buiten werktijd.
Ze hebben jaarlijks een personeelsfeestje en tussendoor allerlei gelegenheidsfeestjes. 
Ben er wel blij mee, ze had op school niet zoveel vrienden en dan is zo'n bijbaantje meer dan alleen geld verdienen. 

Mijn zoon werkt bij een boer en daar zijn eigenlijk niet zo veel andere mensen dus weinig sociale contacten, alleen in bepaalde drukke periodes in de zomer (tijdens het hooien) zijn er meer mensen. Dan maken ze ook echt lange dagen en daarna blijven ze vaak nog wel wat hangen en kletsen. Het maakt hem overigens niet zo veel uit. Hij is niet echt op zoek naar sociale contacten.

Mijn dochter werkt ook bij dezelfde boer in drukke periodes en verder doet ze wat werk op een plaatselijke manege. Daar kent ze sowieso veel mensen door paardrijden maar die kende ze dus allemaal al. En ze is nu begonnen met bijles geven aan jongere kinderen maar daar zal ze niet echt iemand ontmoeten natuurlijk. 

Mijn andere zoon heeft een lichamelijke handicap waardoor de meeste baantjes voor hem niet te doen zijn. Hij doet af en toe wat administratief werk voor mij dus dan leert hij ook niemand kennen. 

Dus hier niet echt sociale contacten via werk. Sociale contacten zijn hier vooral via school en hobbies. 

Heeft natuurlijk ook te maken met de aard van de werkzaamheden. horeca maak je waarschijnlijk het makkelijkst vrienden. 

Is je zoon misschien verlegen? Kinderen hier hebben veel sociale contacten op werk. Grollen en dollen wat af. 

Mijn zoon heeft ook een tijdje als vakkenvuller gewerkt en had daarbij vziw ook amper contact met de collega's. Enerzijds de aard van het beestje, maar ook de aard van het werk: ieder kreeg een bepaald stuk schap te vullen en vrij weinig tijd om dat te doen, dus even tussendoor met je collega kletsen zat er vaak niet in, kreeg ik de indruk.
Ik kan me voorstellen dat je meer contact met je collega's hebt als je bijvoorbeeld met een paar mensen achter dezelfde toonbank staat, zoals bij de bakker oid.

Groeten,

Temet

Mija

Mija

25-09-2021 om 22:48 Topicstarter

Temet schreef op 25-09-2021 om 20:13:

Mijn zoon heeft ook een tijdje als vakkenvuller gewerkt en had daarbij vziw ook amper contact met de collega's. Enerzijds de aard van het beestje, maar ook de aard van het werk: ieder kreeg een bepaald stuk schap te vullen en vrij weinig tijd om dat te doen, dus even tussendoor met je collega kletsen zat er vaak niet in, kreeg ik de indruk.
Ik kan me voorstellen dat je meer contact met je collega's hebt als je bijvoorbeeld met een paar mensen achter dezelfde toonbank staat, zoals bij de bakker oid.

Groeten,

Temet

Zo gaat dat bij zoon inderdaad ook. Ze hebben hun eigen gebied en hij heeft al eens te horen gekregen dat het die keer niet snel genoeg ging dus tijd om gezellig te doen, is er niet. Hij is nu in ieder geval nog te jong voor de horeca. Leuk om over de ervaringen van jullie kinderen te lezen! Een bios of McD hebben we niet in het dorp maar wel wat toerisme en recreatie dus daar kan hij misschien in het seizoen wel terecht. Zoon had contacten opdoen op 1) staan, op 2) zich niet vervelen en op 3) kwam pas het geld. Dit was het eerste baantje waar hij op solliciteerde en hij kon meteen beginnen. Misschien gaat hij het nog leuker vinden. En anders zoekt hij nog maar wat verder! 

Waarom geen sport- of hobbyclub als contacten opdoen zijn eerste doel is?

dan

dan

26-09-2021 om 13:10

Onze zoon werkte 5 jaar in een bouwmarkt, eerst als vakkenvuller maar later ook andere taken. Een aantal vrienden gingen er ook werken en na werktijd vaak nog wat nakletsen met een drankje. En met degenen die er al werkten, toen hij begon, heeft hij ook nog contact, al is hij inmiddels de deur uit.

Hier verschillend. Hangt ook heel erg van het bedrijf èn van het kind af natuurlijk!
De een hier heeft weinig contact (McD). De andere wel enigszins, maar niet echt buiten het werk om (soms aansluitend nog even wat blijven hangen en praten) - dat is een kleine supermarkt. De laatste werkt bij een grote supermarkt en die heeft veel contact. Maar die investeert er ook in. Werkt hard en komt in een goed blaadje bij de juiste personen. Na sluiting (avond) gaan ze met een aantal naar de McD of bestellen ze wat eten bij iemand thuis. Soms ook wel eens buiten zijn werk om. Maar ik heb wel de indruk dat je dan in dat 'groepje' moet zien te komen. Ook tijdens werk wordt er veel gekletst trouwens.
Maar ik ben ervan overtuigd dat als de oudste op de werkplek van de jongste had gewerkt, dat hij dan gewoon zijn werk deed, zonder kletsen en dan gelijk na afloop naar huis .

O, en als je tijdens etenstijd werkt, dan eet je ook op het werk. Dat scheelt heel erg in het contact natuurlijk.

Mijn dochter werkte eerst ook als vakkenvuller en vertelde ook dat het haar tegenviel hoe weinig contact ze had met haar collega's. Het ging puur om het werk, maar er was geen gezelligheid. Nu werkt ze bij een restaurant, daar vindt ze het wel gezelliger. 

Mijn oudste dochter werkt, sinds haar 15e, in de horeca en dat is erg gezellig. Vooral na het werk wordt er regelmatig samen gegeten en geborreld maar ook tussendoor is er ruimte voor contact en gezelligheid. 
Mijn andere dochter werkt ook als vakkenvullen en dat is wel anders. Zij heeft wel leuk contact met collega's en heeft daar ook wel nieuwe vrienden leren kennen maar er is tijdens het werk minder ruimte voor gezelligheid en na het werk ga je weer naar huis. Het is dat zij heel sociaal is en makkelijk vrienden maakt want de setting is daar niet perse naar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.