Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
EZW67

EZW67

19-06-2010 om 13:26

Bijbaan (hoeveel tijd)

Zoon van 16 werkt sinds een week als vakkenvuller in de lokale supermarkt. Heeft ie zelf geregeld; hij kwam thuis met een heel contract. Nu vond ik het prima, maar ik zag een bijbaan als iets niet Zo heel serieus..
Dat zag ik dus verkeerd. Hij is deze week al 3 dagen ingedeeld, 2 x van 1700 tot 2100 en een keer van 1700 tot 2200. Ik vind dat erg veel, voor schooldagen. Hij zit in 3 havo en school gaat wel voor! Ik vraag me ook af of dat wel mag, zoveel werken na school. Wie weet meer?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Biene M.

Biene M.

19-06-2010 om 13:29

Van http://www.arbobondgenoten.nl/arbothem/jeugdigen/watmag.htm#

Wat voor werk mag een 16-jarige doen?

Als je 16 bent mag je allerlei soorten werk doen, zolang het niet gevaarlijk of schadelijk is voor je gezondheid. Risicovolle werkzaamheden zijn alleen toegestaan onder toezicht van een ervaren collega. Houd je altijd aan de veiligheidsvoorschriften

Hoeveel uur mag je werken als je 16 bent?
- Je mag niet werken tussen 22.00 uur en 06.00 uur of 23.00 uur en 07.00 uur.
- Je rust moet minimaal 36 uur per week bedragen.
- Minimaal 4 vrije zondagen per 13 weken.
- Als je op zondag werkt, dan is zaterdag een vrije dag.
- Nachtdiensten zijn verboden.

Maximale arbeidstijden:
- Per dienst maximaal 9 uur.
- Per week maximaal 45 uur.
- Per 4 weken gemiddelde arbeidstijd van 40 uur per week.

Verder geldt de regel schooltijd = arbeidstijd. Dit betekent; als je op een dag 6 uur op school zit, dat je die dag nog maar 3 uur mag werken.

Kaaskopje

Kaaskopje

19-06-2010 om 21:37

Inderdaad veel

Mijn dochter werkt meestal 2 tot 3 uur per dag. Zondags van 4 tot 6 bijvoorbeeld en door de weeks van 6 tot 9, of van 4 tot 7. Vandaag had ze voor haar doen een lange dag, van 9 tot 2 uur, ze had met een ander meisje geruild. Eigen keus dus.

EZW67

EZW67

20-06-2010 om 15:44

Schooltijd is arbeidstijd?

Kijk, dat bedoel ik dus... ik had al het vermoeden dat zijn tijd op school afgetrokken zou moeten worden van het aantal uren dat hij mag werken op een dag...
Dat van die 9 uur per dag als 16-jarige, dat had ik al gevonden. Maar dat schooltijd als arbeidstijd beschouwd wordt en hij dus, wanneer hij 6 uur naar school is geweest, nog maar 3 uur mag werken, wist ik niet zeker.. Bedankt dus!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.