Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
aleid

aleid

21-09-2020 om 17:39

Bijbaantje hoeveel uur per week

Ik ben zo benieuwd hoeveel uur jullie 15/16 jarigen per week besteden aan hun bijbaan (als ze die hebben). De mijne net 16 en havo5, wil rond de 8 uur. Hier moet ik wel bijzeggen dat hij verder geen lid is van een of andere club. Hij fietst dagelijks een uur naar en van school.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

21-09-2020 om 18:07

Hier

Had dochter een ouderwetse krantenwijk voor een paar uurtjes per week en in de vakanties maakte ze volle weken.
Vakkenvullen oid heeft ze nooit gewild, maar was ook niet nodig. In de vakanties kon ze altijd een hoop verdienen.

Hoeveel uur handig is voor iedereen verschillend. Zit het bedrijf in de buurt, gaat het om versnipperde uren door de week of alleen een zaterdag. Hoe is het huiswerk verdeeld door de week etc.

Ik ben een groot voorstander van bijbaantjes. Dus ik zou het hem lekker zelf laten uitzoeken. Wordt ‘ie groot van.

De vraag

Het lastige is dat je de vraag stelt alsof je er over gaat. Wie bepaalt hoeveel uur een puber werkt bij zijn school?

Mijn ouders wilden dat ik niet zou werken naast mijn school.

Daar was ik het niet mee eens blijkbaar, want toen de gelegenheid op een krantenbaan zich voordeed, ik had een vriendje die dat deed, ben ik er stiekum aan begonnen.

Ik deed dat al een tijd tot mijn ouders er achter kwamen omdat ik blijkbaar een bezorging ergens had gemist en men aan de deur kwam met die vraag. Meestal was ik zo vroeg dat ik al weer binnen was voor het 'huis' wakker werd.

Daarna hebben mijn ouders het losgelaten en heb ik diverse baantjes gehad van meer en minder uren. Dat kon ik zelf goed regelen. En ben zonder vertraging met diploma van school gekomen.

Inderdaad, lekker zelf laten uitzoeken.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

21-09-2020 om 18:57

Vroeger

Ik had vroeger een bijbaantje van vast 12 uur per week, en verder nog uurtjes die ik erbij kon sprokkelen. Dat is niet meer van deze tijd, heb ik het idee. Mijn oudste had pas na haar middelbare school een bijbaan, en de jongste maakt ook nog niet echt haast. Ik zou het dus alleen maar aanmoedigen!

Jesse_1

Jesse_1

21-09-2020 om 19:26

Het ligt er aan

Het hangt er ook vanaf wanneer denk ik zo, want wat doet hij anders in die tijd?
Als je op vrijdagmiddag van 14.00-18.00 werkt, weet ik niet of dat ten koste gaat van huiswerktijd. Op een dinsdag is dat een stuk lastiger denk ik.

Maar om antwoord te geven op jouw vraag: hier ouders die hun kind alleen adviseren en vervolgens zelf laten beslissen:
Zoon in dezelfde situatie als jullie zoon en dan ook nog 2x in de week trainen en een wedstrijd op zaterdag. 2 doordeweekse late avonden (van 2 tot 3 uur) en een lange vrijdagmiddag.
Zijn broer had toen hij begon met werken op 16 jarige leeftijd 2 vroege avonden van ca 3 uur en dan nog een lange zaterdagshift. Hij is toen gestopt met sporten (2x in de week) omdat het al met al te veel werd en hij de sport ook niet leuk meer vond.

Beiden werk(t)en meer als ze dat gevraagd wordt en het hen uitkomt.
NB ik heb liever dat ze werken, dan de hele dag achter hun computer hangen. Werk is dan een mooie afwisseling.

Jesse_1

Jesse_1

21-09-2020 om 19:27

Voor de goed orde

Afwisseling van werk tov schoolwerk

Dees

Dees

21-09-2020 om 19:32

14,5

Ik werkte elke zaterdag 9 uur, op 3 doordeweekse dagen 5 dus 24 uur, regelmatig (zeker 2 keer per maand ) ook zo'n 9 uur op zondag. Maar goed dat was wel toen ik wat ouder was en studeerde en een huishouden moest betalen.

Toen ik 16 was werkte ik op zaterdag en volgens mij disndag dat was 8 uur en 6,5 uur. Totaal 14,5 uur dus. In schoolvakanties meestal rond de 40.

Gaf

Gaf

21-09-2020 om 19:42

Dochter 16 jr

Zonder schoolvakantie iedere zaterdag 9/10 uur.

Sas

Sas

21-09-2020 om 20:46

Toen ca 10-15 uur per week

Als 16-jarige toen.
Met twee baantjes die wel flexibel ingevuld konden worden.
De een in de avond door de week, de ander met op zaterdag of zondag een aantal uren.

Ik ben het eens dat kind/puber dit zelf moet inschatten.
Het lijkt mij niet zo dat een ouder bepaalt hoeveel een kind kan werken.
Niet op die leeftijd.

Amsterdamse

Amsterdamse

21-09-2020 om 20:49

Hier is het zo

Oudste kind is gestart met vakkenvullen met 16 jaar, twee vaste dagen in de week, een keer 3 uur en zondag 4 uur. Zondag dubbel betaald. In de vakanties werd ze altijd meer ingeroosterd op eigen verzoek. En soms ook diensten overnemen, als ze er zin in had.

Jongste is gestart met vakkenvullen met 15 jaar (eigenlijk ben je dan assistent vakkenvuller, hahaha), zelfde dagen en uren als oudste, maar wil nooit meer diensten, vind het wel best zo.

Anoniem

Anoniem

21-09-2020 om 21:09

Veel

Dochter hier werkte best veel toen ze 16 was. Ze zat toen ook in het examenjaar en de reistijd naar school was minimaal 1 uur enkele reis. Het aantal uren varieerde, maar toen alles vanwege Corona dicht ging, bleek ze op een 13-weeks gemiddelde van meer dan 20 uur per week te zitten.

Denk dat het ook aan het kind en het bijbaantje ligt. Lees hier bijvoorbeeld over diensten van 2 of 3 uur. Bij dochter waren de diensten in de avonden vaak 5 of 6 uur en in het weekend 8 of 9 uur.

Dochter zelf was een type dat nogal eens kon stressen over school, maar dat werd veel minder door het vele werken. Net alsof ze ging stressen als ze tijd over had. Ook uitstelgedrag kreeg veel minder ruimte. Als ze de hele dag vrij was, dan zette ze nog wel eens eerst een serie ofzo op en ze deed vaak wat anders. Als ze veel moest werken, dan plande ze het leren veel beter in. Hier ging het dus juist niet ten koste van school dat ze veel werkte.

aleid

aleid

22-09-2020 om 07:44

Dank

voor jullie antwoorden.
Grappig de veronderstelling dat ik het voor hem zou bepalen. Niet aan de orde. Wel: meedenken. En natuurlijk: het ene kind is het andere niet. Maar omdat ik geen vergelijkingsmateriaal heb stel ik hier de vraag. Ben er in zoverre wat mee opgeschoten dat ik niet denk dat het achterlijk veel is.

Paddington

Paddington

22-09-2020 om 08:50

Mijn dochter

werkt vanaf dat ze 15 is op de markt. Ze is begonnen met 5 uurtjes per dag. Dat werd al snel 10 uur per dag en nu werkt ze bij een kraam waar ze verwachten dat ze 11 per dag werkt. Het is zwaar, maar het voordeel is dat het echt maar 1 dag in de week is. Daarbij verdient het goed.

Ik denk dus dat je vooral moet kijken wat je kind aan kan. Bij mijn dochter heeft het werken en nooit voor gezorgd dat haar schoolresultaten minder werden. Dus dat zijn zaken die je kunt bespreken. Daarbij komt dat het ene kind geen probleem heeft met vroeg opstaan en de andere juist wel.

Flavia

Flavia

22-09-2020 om 09:22

maar Paddington

De werkgever van je dochter overtreedt daarmee wel de wet. Ze mag maximaal 9 uur op een dag werken.

Die wet is om jeugdigen te beschermen. Autostoeltjes doen we wel massaal vast maar hier kijken we dan weer niet naar. Dat snap ik dan weer niet.

Jesse_1

Jesse_1

22-09-2020 om 10:00

Ja, die wet...

Daar hebben werkgevers sch*t aan volgens mij.

Zoon had toen hij 15 was eens een onverstandige dienst afgesproken. Toen heb ik gezegd; die zeg je maar af en als ze wat te mekkeren hebben dan zeg je maar dat het van je moeder niet mag omdat het wettelijk niet is toegestaan.

En dan heb ik het over een schoolweek waarin tot einde (is rond half elf, elf uur afgelopen) doorgewerkt wordt. Vanaf 4 uur was dat geloof ik, dus gelijk uit school.

Dus soms bemoei ik me er wel mee

Triva

Triva

22-09-2020 om 10:03

Jesse

Vooral omdat die kinderen (en hun ouders) niet aan de bel trekken maar als ze dat doen hebben ze echt wel een probleem.

Mijn zoon had eens een gesprek met de manager van de AH over ingeplande uren en niet uitbetalen en toen was er net een regionale pief die geïnteresseerd was en die heeft het meteen voor hem opgelost.

Supermarkten houden zich volgens mij over het algemeen heel goed aan de eindtijden voor de verschillende leeftijden. Hier wel.

Wetgeving

De wetgeving voor jeugdigen is best streng, en terecht. Een werkgever die een 16-jarige op een doordeweekse avond tot middernacht door laat werken is in overtreding, want een kind heeft recht op een minimaal aantal uren rust, en school telt als werk. Diensten van 10 tot 11 uur zijn ook verboden. Maar veel werkgevers hebben er lak aan, want wie klaagt vliegt er makkelijk uit. Voor jou tien anderen.

Dan over de uren: het hangt erg van het kind af. Mijn zoon heeft een lichte vorm van autisme, sport vier keer in de week en moet een uur fietsen naar school, en dus ook een uur terug. Die heeft zijn bijkomtijd in zijn eentje op zijn kamer hard nodig en die hoeft van ons dan ook niet te werken. Hij geeft ook weinig uit, dat scheelt dan weer. Dochter werkte gemiddeld 10 uur in de week naast haar school, de ene week wat meer en de andere wat minder.

Zelf had ik vroeger elke dag tot 4 uur les, dan nog een uur fietsen en huiswerk en omdat ik om 7 uur al de deur uit moest lag ik ook om 10 uur in bed. Geen idee wanneer ik had moeten werken en dat deed ik dus ook niet. In de vakantie werkte ik vaak een week of drie achter elkaar, als alfahulp of oppas. Dan kon ik er weer even tegen.

Triva

Triva

22-09-2020 om 11:47

inderdaad

Of je doordeweeks kan werken ligt echt aan je rooster, hoeveel fietstijd en hoeveel je doordeweeks aan je huiswerk moet besteden. Als er op maandag/dinsdag veel nieuw huiswerk bijkomt voor woensdag/donderdag/vrijdag kun je niet goed voorwerk doen.

Mijn zonen zijn met folders/krantjes begonnen en stapten later over naar de supermarkt. Daar zijn ze wel gewend aan wisselende roosters.

Mijn oudste is ook nog 3 jaar postbezorger geweest bij PostNL op zaterdag, dan kun je ook vaak makkelijk ik vakanties wat meer verdienen.

Zelf werkte ik het liefst heel veel in de zomervakanties en gedurende het jaar amper of niet.

Jouw zoon doet geen sport, dat maakt natuurlijk heel veel uit, hij is vast gewild op zaterdag omdat er dan juist veel sporten.

Yaron

Yaron

22-09-2020 om 12:01

Oudste

Oudste van 18 werkt vanaf zijn veertiende een dag in het weekend, eerst maar een paar uur en steeds wat langer en nu hij 18 is ook wel eens een avond tot 24.00 uur op zaterdag. Hij werkt overdag meestal op zondag ivm voetbal en als het een avonddienst is op zaterdag. In de vakanties is het nu vier tot vijf dagen in de week, eerder maar één of twee dagen.

Hangkous

Hangkous

22-09-2020 om 12:07

Als ouders contact opgenomen met de werkgever

===Ja, die wet... Daar hebben werkgevers sch*t aan volgens mij.===

Nou en of ze daar schijt aan hebben. Op zondag werken van 9.00 tot 19.00 als de volgende dag een schooldag is dat mag wettelijk niet voor kinderen van 16 jaar.

Dochter eerst de opdracht gegeven daar zelf iets van te zeggen, maar daar had de werkgever sch*t aan. Niemand klaagt dus waarom zou ik voor jou een uitzondering maken? Na nog een poging van dochter die niet tot verbetering van het rooster leidde hebben we als ouders de werkgever gebeld en hem even goed duidelijk gemaakt wat de wettelijke kaders waren waarbinnen onze dochter kon, mocht en wilde werken.
Dan krijg je nog wel even te horen dat het eigenlijk not done is om je te bemoeien met het baantje van je kind en dat ze zulke dingen zelf moeten regelen. Maar uiteindelijk is het goed gekomen.
Vanaf dat moment werkte dochter op zondag 6 tot 7 uur per zondag en in de vakanties extra en dan ook wel eens langere dagen maar dan nooit op de laatste vakantiedag, omdat de volgende dag dan weer school was.

Paddington

Paddington

22-09-2020 om 13:08

Wet

Zoals ik het lees was het op het randje. 10 uur werken waaronder een uur pauze lijkt mij dan te mogen. Het was ook volledig overdag en op zaterdag. Geen probleem dus met de volgende dag weer naar school moeten. Dochter wilde ook echt niet op zondag werken. Haar vader en ik zagen er geen probleem in, al hielden we dochter natuurlijk wel goed in de gaten.

Dochter is nu 18, dus de situatie is nu weer anders.

aleid

aleid

22-09-2020 om 15:43

De wet

en het kind. Kind het belangrijkste, binnen wat mag.
Nu met hem afgesproken dat hij 6 weken gaat proberen en dat we letten op:
energie (niet te moe), geen toename van migraine en natuurlijk zijn schoolresultaten.
Ben benieuwd!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.