Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
oregano

oregano

05-06-2011 om 11:56

Bijdrage vakantie vriendin

Hoi,
Nav een vraag die bij vakantietijd werd gesteld kom ik op mijn vraag. Mijn dochter (14) wilde graag een vriendin mee en die vriendin wilde ook graag mee. Ze gaat een week mee en ik was wel van plan de ouders een bijdrage te vragen (extra persoon op camping,eten, extra persoon overnachting). Dit vind ik eigenlijk niet meer dan logisch. Is dit raar? Ik moet het nl nog met de ouders bespreken. Ouders kunnen het ook makkelijk betalen, maar dat speelt eigenlijk niet mee hierin.
Oregano

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanny61

Hanny61

05-06-2011 om 12:08

Redelijk

Ik kan me voorstellen dat je de meerkosten in rekening brengt. Dus, de extra nachten op de camping en entree van musea, pretparken of wat je maar van plan bent. Ook zou je een bijdrage in het huishoudgeld kunnen vragen, alhoewel ik een extra mond makkelijk kan voeden met de hoeveelheden die ik altijd maak (ik kom zelf uit een groot gezin). Als je met de auto gaat, zul je geen extra reiskosten maken, dus die zou ik niet mee rekenen. Als je wel extra reiskosten maakt, dan natuurlijk wel. Ik heb eens twee vriendjes van mijn zonen meegenomen naar een vakantiehuisje. Ik heb ze beiden een museumjaarkaart laten kopen, omdat ik o.a. naar Paleis Het Loo ging en naar het Ecodrome in Zwolle. Dat zijn dure entree-kaartjes en waren gratis met de museumjaarkaart, die goedkoper was dan de kaartjes. Verder had ik de resp. ouders niets laten bijdragen.

Kampeerkosten wel, eten niet

Het gaat toch om een gezamenlijke gezelligheid (waarschijnlijk is een puberdochter-zonder-vriendin minder leuk vakantiegezelschap).
De vriendin is te gast, en koffievisite vraag je ook niet om twee euro per consumptie, om maar een voorbeeld te noemen.

Houd het redelijk en weeg het niet te zeer af allemaal. Het is leuk als de vriendin een keer op ijsjes of een frietje tracteert of zo.

Bijdragen

Zelf kan ik me wel vinden in de reactie van Hanny. Als je zaken wilt doen die extra kosten met zich meebrengen als een museumjaarkaart zou ik wel een bijdrage vragen. Verder zou ik het alleen doen als ik het zelf anders niet kan betalen en dat is niet zo. Die paar tientjes zijn wel op te brengen. Bovendien worden zoon en dochter ook weleens door anderen verder kosteloos meegenomen, vrienden of familie. Ik heb een periode wel dochter extra geld meegegeven omdat ik wist dat er gewinkeld werd en ik het ook leuk vond voor dochter om dan wat te kunnen aanschaffen, bijvoorbeeld een aankoop in Disneyland. Ik geef de kinderen wel wat geld mee om te kunnen trakteren.

Vic

Vic

05-06-2011 om 14:27

Hmm

Ik zou niet aanbieden om iemand mee te nemen als ik dat niet zelf zou kunnen betalen. Het is leuk als de ander een bijdrage aanbiedt, maar ik vind niet dat je daarom kunt vragen. Overigens is mijn ervaring dat ouders vaak aanbieden om de kosten van uitjes te vergoeden, als ik een kind heb meegevraagd. Dat leidt dan meestal tot genante gesprekken waarbij de andere ouder blijft aandringen, en ik blijf weigeren

Kiki

Kiki

05-06-2011 om 15:27

Je vraagt het kind toch zelf mee?

om eerlijk te zijn zou ik het als ouder nogal vreemd vinden. Je mag mee, maar wel als je X - bedrag betaald aan de reiskosten en het verblijf (die kosten die je toch al hebt)

Eens

Voor mezelf zou ik het met Kiki eens zijn. Maar ik heb wel het idee dat het per groep mensen nogal verschilt hoe hier mee omgegaan wordt, want ik lees hier ook regelmatig op het forum dat het bij het meenemen van andermans kind doodnormaal gevonden wordt geld voor toegangskosten e.d. te vragen.

Hier (en dat is met alle vriendjes/vriendinnetjes van allevier mijn kinderen) wordt nooit meebetaald of gevraagd mee te betalen en er worden regelmatig kinderen over en weer meegenomen, zowel naar goedkope dingen (zwembad) als duurdere dingen (attractieparken, vakanties). Enige uitzondering was dochter die mee mocht op vakantie met vriendinnetje en alleenstaande moeder. Toen is, meteen vanaf het eerste moment dat het ter sprake kwam, gevraagd of wij wat bij wilden dragen, wat uiteraard prima was.

Ik denk dat ik dát het essentiële verschil vind, dat het er toen meteen bij gezegd/gevraagd is. Ik zou het raar vinden als alles al geregeld en afgesproken is en er dan nog een keer om een bijdrage gevraagd zou worden, niet helemaal eerlijk.

Maylise

Maylise

05-06-2011 om 18:44

Geen geld

Ik zou zelf geen geld vragen behalve als ik het echt niet kon betalen maar goed in dat geval zou ik waarschijnlijk ook geen ander kind mee vragen.

Als jullie een aantal hele dure uitjes hebben gepland dan zou je eventueel daar een bijdrage voor kunnen vragen maar ik zou dat niet doen voor gewone basis dingen als overnachtingen/eten/vervoer.

De keren dat wij een vriendje/vriendinnetje hebben meegenomen op een uitstapje of een paar dagen weg hebben we geen geld gevraagd. Dat zou niet goed hebben gevoeld want dan is het geen uitnodiging meer.

MerelR

MerelR

05-06-2011 om 18:52

Eerlijk gezegd

vind ik het persoonlijk ook een beetje vreemd om een bijdrage te vragen. Jij hebt die vriendin gevraagd en ze gaat mee om het voor jullie (dochter) leuker te maken. Ik zou me persoonlijk erg generen om dan een bijdrage te vragen. Het ligt denk ik wel anders als je zelf erg krap bij kas zit. Dus het is per situatie verschillend maar in principe zou ik niets vragen en ook als de ouders aanbieden om mee te betalen zou ik dit weigeren.

oregano

oregano

05-06-2011 om 20:22

Tja......

Dit is ook de eerste keer dat we overwegen om iets mee te laten betalen. Tot nu toe zijn er vaak vriendjes en vriendinnetjes meegeweest met dagjes uit, naar pretparken, mee kamperen een paar dagen, vanaf dat mijn dochter klein was omdat ze enigst kind is, en ik ook vond dat als je iemand uitnodigt het heel gek zou zijn als je daar een bijdrage voor vraagt.
Nu ligt het voor mij gevoelsmatig wat anders, weet ook niet precies waarom, misschien omdat het nu toch niet op onze uitnodiging was, maar meer op hun verzoek.
We zijn er nog niet over uit.

Maylise

Maylise

05-06-2011 om 21:53

Oregano

De ouders van het meisje hebben jou gevraagd of ze mee mag op vakantie? Dat vind ik wel een andere situatie inderdaad. Beetje vreemd ook wel. Zie je het sowieso wel zitten dat ze meegaat? In dat geval zou ik misschien ook wel een bijdrage vragen want dat is toch heel anders dan zelf iemand uitnodigen.

Tijd van het jaar blijkbaar

Gister "het gesprek" gehad met de ouders van vriendinnetje dat met ons mee op vakantie gaat dit jaar. Volgens formule, zo gaat het al jaren over en weer met onze drie kinderen: zij bieden bijdrage aan, wij weigeren, paar keer heen en weer, compromis hun dochter trakteert een keer op een ijsje o.i.d.. Als wij kinderen meenemen betalen we alles (ook bv. in geval van wintersport de liftpas e.d.), andersom is dat ook zo, altijd na "het gesprek". Behalve inderdaad bij die alleenstaande moeder die naar een all-inclusive vloog en mijn zoon mee wilde nemen, daar hebben we een ticket voor betaald. Als mensen zelf zouden vragen hun kind mee te nemen zou ik het niet weten, dan zou ik aanbod om te betalen wel serieus overwegen, ik kies er dan niet zelf voor om een kind mee te nemen en nu wel.

oregano

oregano

05-06-2011 om 23:07

Uitleg

Nee, niet de ouders hebben het gevraagd, mijn dochter en haar vriendin. Voor ons hoefde het eigenlijk niet, er komt ook nog een andere vriendin van school met haar broertje en moeder, dus op eigen gelegenheid. het was voor ons meer een extra zeg maar. Ook moeten we een grotere campingtafel kopen, overnachting chambre d'hote is ook best prijzig met extra persoon.
Dus vandaar dat ik het niet zo gek vomd dat de vriendin een bijdrage zou leveren. Wij zijn geen bijstandsgezin, ik wel een alleenstaande moeder met een latrelatie, dus zoveel geld hebben wij nu ook weer niet. Niet dat we het niet zouden kunnen betalen hoor, we hebben beide een goede baan, maar ook 2 huizen en dubbele kosten. En dankzij mijn vriend kunnen we ook meer doen, en ik wil eigenlijk liever niet dat hij voor die extra kosten opdraait...dus het ligt allemaal wat ingewikkelder.
Ik denk dat ik het gewoon aan de ouders zelf overlaat (die overigens hun dochter heel veel geld steeds geven, dus dat speelt misschien toch wel een beetje mee).

In dat geval

kan ik me best voorstellen dat je er over twijfelt. Maar aan de andere kant, je had ook "nee" kunnen zeggen.

oregano

oregano

06-06-2011 om 15:56

Achteraf.....

Toen mijn dochter het vroeg was nog niet bekend dat de andere vriendin ook zou komen....Trouwens deze vriendin komt als vriendin 1 weggaat, want 3 komt vaak inderdaad niet goed.
Vriendin heeft inderdaad vaak veel meer geld te besteden, krijgt ook vaak geld, heeft laatst bv mijn dochter een videocamera gegeven. Deed ze niks meer mee...Deze heb ik laten teruggeven. Ze zijn daar erg makkelijk met geld en spullen. Maar dat staat toch los van de bijdrage al dan niet. Ik heb wel tegen mijn dochter gezegd toen ze het vroeg dat het ok was maar dat deze vriendin dan wel een bijdrage zou moeten leveren.
Dus ze weten het wel en de ouders denk ik ook al wel. ik wacht wel even af ik denk dat ze zelf wel met een voorstel komen, wat mij betreft en bijdrage voor de extra overnachtingskosten, extra persoon camping en paar keer extra kosten voor het eten (uit eten).
Bedankt voor de reacties!

mens

mens

06-06-2011 om 16:20

Per situatie anders

Als wij vrienden meenemen/vragen op vakantie vragen wij geen bijdrage. Wel heeft 1x een vriend die maar de helft van de vakantie meeging zelf zijn treinreis uit frankrijk terug betaald. Mijn zoon is wel een paar keer met mensen meegeweest die precies uitrekenden wat het verblijf, reiskosten en eten koste en dit verdeelden. Wij zouden het zelf niet zo doen maar omdat hij wel graag met hen mee wilde hebben we dit gewoon betaald. Ik denk dat het een kwestie is van per keer en situatie bekijken en vooral waar je je zelf goed bij voelt.

Kan ook nog in natura

Hier is jongste met de buren meegeweest op campingvakantie (1 week), gevraagd dat wel. Niks betalen, daar wilden ze niets van weten, maar de kinderen gaan wel vaker over en weer met ons of hun mee (altijd met gesloten knip).Jongste had geld mee en heeft getracteerd (op ijs en op patat). Bij thuiskomst hadden wij het eten klaar en hebben ze hier gegeten met z'n allen. Als 'tegenprestatie' en het was ook gezellig en makkelijk voor hun.
groeten albana

kaat kaatsel

kaat kaatsel

11-06-2011 om 19:14

Beu

Mijn dochter werd ook altijd meegevraagd door de ouders van haar vriendinnetje. Reden; het werd gezelliger voor hun dochter. Wel werd de opdracht meegegeven geld mee te nemen voor de entree van het een of ander. We werden altijd voor een onvoldongen feit geplaatst. Je zegt niet gauw nee tegen 4 paar enthousiaste vragende ogen. En dan gingen ze weer in het weekend een dag weg terwijl wij andere plannen hadden. Dat hebben we dus een paar keer goed gevonden. Maar ik was dat krenterige op den duur zo zat dat ze niet meer mee mocht. Jammer dan. Helaas werd dochter wel de dupe, vriendschap was heel snel over daarna.....nou ja vriendschap

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.