Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bijna 12 en voorhuid nog niet los!

Zoonlief wordt binnenkort 12 en dat voorhuidje op dat nog steeds kleine piemeltje zit nog steeds vast. Komt dat vanzelf nog goed? We zijn er al eens mee bij de huisarts geweest, jaar geleden ongeveer en hij vertelde dat het vanzelf wel zou komen. Zoonlief wordt panisch bij het idee dat hij eventueel besneden zou moeten worden. Wiens zoon heeft hetzelfde gehad? En wanneer begint dat piemeltje eens een penis te worden? Het lijkt alsof er sinds zijn derde niets meer aan het formaat is veranderd

Groet, Coya

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Meningen verdeeld

bij de medici

Maar zoals het gemiddeld gaat:

Vaak gaat beetje bij beetje de voorhuid los, soms heeft het eat hulp nodig(onder de douche of in bad er wat mee spelen, zonder al teveel druk/dwang)

Een voorhuid die niet los is op 12 jaar is 'afwijkend' zeg maar.
Maar daar hoeft niet altijd nog een arts aan te pas te komen.
Laat hem onder de douche of in bad ermee spelen, voorzichtig wat terugtrekken en weer gewoon, steeds weer.

Als de voorhuid echt een tuut is die niet oprekt, helemaal niet wijkt, zou je naar de ha al kunnen gaan. Met een zalfje komt het soms al goed.
Maar als er enige beweging inzit, dan voorlopig even volhouden. Mag geen pijn doen en niets forceren.

Die voorhuid terugtrekken had je o zich ook al wel eerder kunnen oefenen (maar ja, dat moet je dan ook maar net weten/horen) omdat het beter schoonmaakt...

Het groeien van de penis komt meestal pas als ze in de pubertijd komen.

Laat je zoon relaxed ermee spelen in/onder warm water. ALs het echt niet lukt dan hoeft meestal geen besnijdenis maar soms een eenvoudig sneetje, maar ja, dat klinkt voor een man in spe net zo eng

Ik weet niet of je nog jongere zoons hebt maar met die voorhuid spelen onder de douche/in bad is wel handig voor het loskomen van de voorhuid van de eikel

Maylise

Maylise

02-07-2012 om 13:19

Huisarts

Ik zou eens langs de huisarts gaan. Ik heb echt geen idee op welke leeftijd het normaal is dat voorhuid los zit. Misschien is het helemaal geen probleem en is je zoon ook weer gerust gesteld.

Besnijden is trouwens ook niet zo erg, al klinkt het wel eng. Wat ik gezien heb bij oudere jongens die besnijden werden (mijn eigen zoons waren veel jonger dus dat kan ik niet vergelijken) is dat het leed meestal met een dag of wat al weer geleden is. Meestal zijn ze volgende dag al weer volop aan het spelen al blijft het natuurlijk nog wel langer gevoelig. Hou ouder hoe pijnlijker het schijnt te zijn trouwens.

Vic

Vic

02-07-2012 om 13:42

Maylise

Voor de meeste jongens hier is besnijden toch een ongewenst iets. Ik ken een jongetje dat op 6-jarige leeftijd werd besneden (medische redenen) en daar toch echt wel een tijdje last van heeft gehad. Hij heeft zeker anderhalve week in een joggingbroek gelopen en héél voorzichtig gespeeld. Ik kan me goed voorstellen dat een 12-jarige dat als ergste optie ziet. Het ziet er natuurlijk ook heel anders uit, zo'n besneden penis, dus dat is ook geen pré.

Maylise

Maylise

02-07-2012 om 16:25

Vic

Ik ken een aantal jongens die zo op 8-9 jarige leeftijd besneden zijn en het viel me mee hoeveel last ze er van hadden omdat ik altijd heb gehoord dat het op latere leeftijd pijnlijk kan zijn. Deze jongens hadden er in elk geval niet lang last van.

Ik heb geen idee of de situatie van Coya's zoon normaal is dus dat zou ik in haar geval even informeren want misschien komt het vanzelf helemaal goed. Anders is een besnijdenis echt een kleine ingreep. Het gebeurt wel onder verdoving natuurlijk. Alleen bij hele kleine babies doen ze het wel eens onverdoofd.

In elk geval zou ik dus naar de huisarts gaan om daar eens te overlegggen.

moekie

moekie

02-07-2012 om 21:48

Puberteit

Bij mijn bijna 12-jarige heeft de puberteit het afgelopen jaar flink ingezet. Piemeltje werd penis, er verscheen een dot schaamhaar, hij ontwikkelde okselgeur enzovoort. Vanaf dat moment is zijn voorhuid ook steeds verder losgekomen. Het is nog niet helemaal klaar, maar wel bijna. Je kunt dus best nog even afwachten.

an200

an200

03-07-2012 om 18:22

Re:

Het klinkt gek, maar laat hem onder de douche of in bad (met warm water!) er mee spelen. Verplicht spelen met zijn piemel dus. Proberen de voorhuid naar achter te trekken en op en neer. en gewoon tussen duim en wijsvinger. Vanzelf gaat alles beter los. Laat hem er dus mee spelen en kijk zelf ook of het beter gaat. Bovendien mag hij best op zijn leeftijd leren dat spelen met je piemel mag in bad of onder de douche.

Gekke vraag:
Hoe staat de penis van uw zoon in erectie? Is dat pijnlijk voor hem en lukt het dan ook niet om voorzichtig zijn voorhuid naar achteren te doen?

Heeft u het zelf ook al eens geprobeerd bij hem of laat hij dat niet (meer) toe?

Elisabeth B.

Elisabeth B.

06-07-2012 om 09:35

Hmmm

Als zijn piemel gaat groeien gaat het vanzelf los denk ik. Spelen net zijn piemel heeft denk ik geen aanmoediging nodig en dat helpt. Mocht het niet vanzelf gaan, dan kun je op een gegeven moment de huisarts vragen.
Wat ik niet begrijp is dat moeders van jongs af aan de piemel van hun zoon zitten te friemelen om die voorhuid los te maken. Ik heb vier zonen en nooit geprobeerd die voorhuid los te krijgen. Mijn ervaring is ook dat dit vanzelf gaat. Uiteraard leren wij ze wel hoe ze hun piemel schoon maken. Maar dat mogen ze lekker zelf doen!

an200

an200

06-07-2012 om 18:07

Tja ik denk dat daar verschillend mee om wordt gegaan. Dat ligt ook aan de band met je kind. Sommige ouders vinden het vreemd om de piemel van hun kind aan te raken. Andere juist helemaal niet (zeker wanneer er sprake is van verkleving en een handje geholpen kan worden).

Het is maar "gewoon" je zoon. Ik hoor ook verhalen van ouders die nadat hun zoon 9/10 is geworden hun zoon niet meer bloot ziet. Tja dat vind ik bekrompen en ook iets dat je er zelf in laat sluipen door van bloot iets geks of engs te maken.

Andere ouders gaan er vrij mee om en zien dochter/zoon wel bloot ook wanneer ze puberen en ook wanneer zoonlief per ongeluk een stijve heeft wordt er niet raar gedaan. Dat noem ik openheid en normaal omgaan met bloot zijn.

mopke

mopke

06-07-2012 om 18:43

An200

"Ik hoor ook verhalen van ouders die nadat hun zoon 9/10 is geworden hun zoon niet meer bloot ziet. Tja dat vind ik bekrompen en ook iets dat je er zelf in laat sluipen door van bloot iets geks of engs te maken"
Nou An 200, dat ben ik pertinent niet met je eens. Ik was altijd heel vrij met mijn zoon en hij was ook nooit onder de indruk als ik eens uit de douche kwam of op het toilet zat. Maar dat is toen hij een jaar of 11 was toch echt anders geworden en nu schiet hij zowat in een stuip als ik per ongeluk een glimp opvang van zijn onderbroek, om over erger nog maar helemaal niet te spreken....
En ik weet echt zeker dat ik het altijd heel bespreekbaar heb gemaakt en zeker niet 'bekrompen' met blootheid ben omgegaan. Dus om nu te beweren dat je dit als ouder in de hand werkt - ik denk dat sommige kinderen dat echt zelf ontwikkelen, net zoals dat ze zich opeens voor je schamen als je op het schoolplein duf staat te zwaaien omdat ze op kamp gaan.

Maylise

Maylise

06-07-2012 om 19:20

En daarnaast...

Waarom zou het eigenlijk erg zijn om preuts te zijn? Ik loop thuis nooit rond zonder kleding en ik zie mijn kinderen ook nooit ongekleed rondlopen. Vanaf het moment dat ze zelfstandig douchen en zich aankleden zie ik ze eigenlijk nooit meer bloot behalve als dat door de omstandigheden een keer zo uitkomt (per ongeluk of een keer bij het omkleden bij het zwembad of zo).
Ik denk zelfs dat mijn zoons mij nooit bloot hebben gezien behalve toen ze heel klein waren.
Maar waarom is dat allemaal erg? Ik ben zeker nogal preuts maar ik heb daar verder helemaal geen last van. Ik kijk nu eenmaal liever tegen aangeklede mensen aan.

Elisabeth B.

Elisabeth B.

06-07-2012 om 21:31

Preuts?

An, het feit dat ik niet aan de piemels van mijn zoons kom heeft niets te maken met preuts zijn maar alles met respect. Het is hun piemel en ik leer ze van jongs af aan dat niemand daar aan mag komen zonder dat zijn dat goed vinden.
In ons gezin zijn we zeker niet preuts, we zien elkaar in Adams ( en Eva's) kostuum. Maar we komen niet aan elkaars geslachtsdelen.
Ik heb geen dochter, maar ouders zitten toch ook niet aan de vagina van hun dochter? Waarom zou het dan wel ok zijn om aan de piemel van je zoon te friemelen?

Merel

Merel

07-07-2012 om 00:08

Oh jee

Ja dan zijn we hier denk ik ook bekrompen? Man, ik en dochter zijn heel vrij en zijn onderling regelmatig bloot te zien op de bovenverdieping (als we naar de badkamer lopen bijv.) maar zoon (14) sluipt met handdoek om gauw naar zijn kamer, hij is daar heel anders in. Hem heb ik dus al zeker 2 jaar niet meer geheel naakt gezien, terwijl hij, toen hij jonger was ook altijd naakt op mijn bed stond te springen na het douchen (nog helemaal nat ... bbrrr ik kreeg het altijd plaatsvervangend koud als ik hem dat zag doen) maar goed, nu is hij dus heel preuts geworden en hebben we dat te respecteren.

an200

an200

07-07-2012 om 11:27

Tja, kennelijk wanneer je reageert op iets wordt er meteen een stempel op geplaatst. Ik heb niet bedoeld dat ik mensen in een hokje wil drukken. Maar in veel gezinnen groeien de kinderen al op met het idee dat bloot iets engs is en ouders vinden het prima wanneer zoon of dochter opeens de douchedeur dicht doet.

Dat heet dan respect of het zal er wel bij horen.
Wij hebben meteen tegen onze kinderen gezegd dat de douchedeur open blijft en dat er binnen het gezin niet moeilijk gedaan wordt over bloot. Dat je groeit mag je trots op zijn, dat hoef je voor niemand in het gezin te verbergen omdat we nu eenmaal familie zijn. Ze hebben er nooit moeite mee gehad dat pa of ma ze bloot zag en juist doordat die openheid er steeds was kwam er ook geen fase waarop er schaamte was (zo'n fase die veel ouders of de buitenwereld de puberende kinderen aaanpraat).

Dat wil niet zeggen dat het in andere gezinnen anders gaat en dat ik dat fout vind. Ik vind het minder open en misschien inderdaad preutse opvoeding.
Mijn zoon liet trots zijn eerste schaamhaartjes aan me zien en ook mijn dochter was apetrots op haar eerste schaamhaartjes en haar borstgroei. Ook tegenover mijn man deed ze niet moeilijk. Bloot is geen eng taboe bij ons.

Terugkomend op het onderwerp. Wanneer bij mijn zoon de voorhuid verkleefd zou zijn en hij zou vragen of ik er naar zou willen kijken dan zou ik dat gewoon doen. Het is immers mijn zoon. Is zijn piemel dan iets anders dan zijn vinger?

Het is iets anders dan dat je bewust en zonder reden aan zien piemel gaat zitten. Dat zou inderdaad vreemd zijn.

krin

krin

07-07-2012 om 12:13

Ja maar an

"Wij hebben meteen tegen onze kinderen gezegd dat de douchedeur open blijft en dat er binnen het gezin niet moeilijk gedaan wordt over bloot."
Vind je dan niet dat 'de deur blijft open' en 'niet moeilijk doen over bloot' evengoed dwingend kan zijn als 'doe die deur dicht' en 'hu, trek eens wat aan?'
Er zit nog iets tussen, en die tussenweg bewandelen de posters hierboven. Je doet niet moeilijk als je zoon in zijn nakie op je bed komt dansen of de douche inloopt als jij eronder staat, maar je doet ook niet moeilijk als je zoon dat spontaan niet (meer) doet of uitgebreid aanklopt bij de badkamer en vraagt of je alsjeblieft niet naakt bent, omdat hij zich opgelaten voelt bij het zien van je naakte lijf.
En hoe makkelijk of moeilijk je ook wilt doen, je zit niet aan mensen of kinderen als zij dat niet willen. Of dat nou om een vinger of een piemel of zelfs een aai over de bol gaat. Dat heeft niets met preuts zijn of open zijn te maken, maar met lichamelijke integriteit. Daarbij hoort wat mij betreft dat de douchedeur dicht mag en dat je moeder niet met haar neus op je kruis trots je schaamharen telt (als je dat niet wilt!)

Elisabeth B.

Elisabeth B.

07-07-2012 om 12:20

Piemel of vinger

An: "Is zijn piemel dan iets anders dan zijn vinger"
Ja, een piemel is iets anders dan een vinger. Je handen gebruik je voor andere dingen dan waarvoor je je piemel gebruikt. Geslachtsorganen zijn niet zomaar aanhangsels van het lichaam maar hebben een bijzondere functie waar je uiteraard trots op mag zijn en tegelijk zuinig op moet zijn. Je geeft iedereen een hand naar niet iedereen je piemel ...

Elisabeth B.

Elisabeth B.

07-07-2012 om 12:24

Respect

Respect vind ik dat je de persoonlijkheid van je kinderen waardeert en hun grenzen niet overschrijd. Als je zoon zelf vraagt om naar zijn piemel te kijken vind ik iets heel anders dan op eigen initiatief er aan gaan trekken omdat je vindt dat die vooruit los moet.
Ik leg ze niet op dat ze wel of niet preuts moeten zijn, ik geef wel een voorbeeld.

Maar an200

"zo\'n fase die veel ouders of de buitenwereld de puberende kinderen aaanpraat"

Jij gelooft echt niet dat preutsheid, schaamte, gene of gewoon privaygevoelens over het eigen naakte lijf spontaan en natuurlijk kunnen optreden op een bepaalde leeftijd. Volgens jou is dat aangepraat door ouders of omgeving en kan je dat voorkomen door zelf heel open te zijn. Dan kan je nog wel even politiek correct toevoegen dat je niet zegt dat je het fout vind, maar daar komt het toch wel op neer.

Ik vind dat flauwekul. Man en ik lopen ook naakt over de bovenverdieping van douche naar kledingkast, iedereen mag binnenkomen als we aan het douchen zijn. En toch kan er op een gegeven bij de kinderen een fase optreden dat ze liever niet naakt gezien willen worden. Helemaal vanzelf. Niet dat ze ineens gaan gillen, maar wel dat ze zich wat afzijdiger opstellen of voortaan met een omgeslagen handdoek uit de badkamer komen. Die fase kan ook vanzelf weer overgaan. En mocht dat niet zo zijn, ook goed. Iedereen heeft recht op privacy.

Je hoort ook best vaak dat kinderen die naaktrecreeren gewend zijn omdat ze met het gezin naaktstranden of naturistencampings bezoeken, ze het op een bepaalde leeftijd niet prettig meer vinden. Dat zullen toch geen kinderen van bekrompen ouders zijn. En ik ben ook blij dat mijn kinderen niet meer zomaar poedelnaakt de voordeur uitlopen zoals ze wel eens deden toen ze drie waren. Doen jouw kinderen dat nog wel of komt daar toch enige vorm van preutsheid om de hoek kijken?

skik

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.