Ingrid
13-12-2010 om 11:45
Blijven slapen bij vriendje
Dit onderwerp is al vaker ter sprake gekomen, maar ik wil toch wel wat tips of ervaringen van jullie. Dochter van 14 heeft nu 3 maanden verkering met jongen van 16. Leuke knul, komt regelmatig hier en zij bij hem. Ze spreken meestal in het weekend af. Ze gaat ook wel eens logeren bij hem, maar dat is dan met een vriendin van haar en nog een paar jongelui, ze slapen dan met z'n allen in de kamer. Ook sliepen ze hier met z'n allen in een grote tent van de zomer.
Nu wil ze komend weekend dus een dag eerder bij hem komen en dus ook slapen. Ze slaapt dan bij hem op de kamer. Tja...ik weet het niet. Zijn ouders vinden het allemaal prima volgens mijn dochter.
Ik weet bijv. niet of ze al met elkaar vrijen, zoenen of experimenteren. Hoe doe je dat? Moet ik aan haar vragen of ze dat al doen? Komt ze daar misschien zelf mee? Moet ze al aan anti conceptie doen en dat soort dingen.
We kunnen samen overal prima over praten en ze is ook best verliefd op hem. Maar hoe pak ik dit aan?
Gewoon toch maar vragen?
Of moet ik eens met die ouders van de jongen praten. Wat vinden zij ervan als ze samen slapen?

Mach
13-12-2010 om 12:39
Ik denk
dat ik het gewoon niet goed zou vinden. Ik heb ook een dochter van 14. En die zou het niet mogen. Ik weet heus wel dat ze mbt tot sex uiteindelijk toch zelf doen wat ze willen. Maar ik hoef dat niet goed te keuren of te stimuleren op die leeftijd.
Natuurlijk zou ik er uitgebreid met haar over praten, dat wil ze meestal ook wel.
Soms kan een verbod van ouders ook heel prettig zijn voor pubers. Het mag niet, hoef je je even niet meer druk om te maken als puber.

koentje
13-12-2010 om 14:24
Ingrid
nee, je hoeft niet met die ouders te gaan praten. Wat kan het jou nou schelen wat zij ervan vionden?
Jij moet voor jezelf uitmaken wat jij (en haar vader) er van vinden en bekijken wat jou de meeste gezonde situatie voor je dochter lijkt. Dat is je ijkpunt!

oregano
13-12-2010 om 18:11
Tja.....lastig...
Ik zat met dezelfde vraag. Dochter is nu 13 en heeft al een paar keer verkering gehad. Ik wilde eerst niet dat ze met het vriendje op een kamer sliep, zij bleef zeggen dat het echt wel kon, ze nog lang niet aan seks deed etc etc.
Ik moet zeggen dat ik er ook op terug gekomen ben, ik vond zelf ook later dat het geen zin had om het te verbieden. Zolang het maar een bespreekbaar onderwerp is en blijft en dat is het tot nu toe wel (denk ik).
Tongzoenen gebeurt wel vertelt ze, verder niets en daar moet ik dan maar op vertrouwen. Ik ben zelf nogal van de controle maar na wikken en wegen heb ik dat op dit punt los gelaten.
Ik hoop dat dit de juiste beslissing is, dus zo gaat het hier.

Tinus_p
13-12-2010 om 20:17
Zijn ouders
Ingrid:
"Zijn ouders vinden het allemaal prima volgens mijn dochter."
Ah, en daarna heb je haar om het telefoonnummer van zijn ouders gevraagd om dat na te vragen??

Kaaskopje
13-12-2010 om 22:14
Dit is natuurlijk
mijn mening, dus het hoeft niet de jouwe te zijn, maar ik vind 14 (en 13 helemáál) nog wat jong voor slapen bij een vriendje. Ik zou het dus niet goedkeuren op die leeftijd en met de ouders van de jongen zonodig bespreken dat jullie het voor je dochter nog wat jong vinden. Als ze echt willen kun je de 'kinders' inderdaad amper tegenhouden, maar als je er over praat in de zin van "wacht nog even" is toch anders dan "Doe maar waar je zin in hebt".

Jesse_1
14-12-2010 om 09:22
Tja
"Ik weet bijv. niet of ze al met elkaar vrijen, zoenen of experimenteren. Hoe doe je dat? Moet ik aan haar vragen of ze dat al doen? Komt ze daar misschien zelf mee? Moet ze al aan anti conceptie doen en dat soort dingen."
Bij ons het nog niet aan de orde hoor, maar ik zou ZEKER nog even met haar over seks praten en benadrukken dat het haar eigen keuze moet zijn, maar dat ze echt aan de anti-conceptie moet denken. (Ik zou zeggen dat ze, zodra ze denkt dat ze misschien met hem wil gaan vrijen, langs de h.a. moet voor de pil).
Ik vind 14 jaar en 'slechts' 3 maanden verkering erg jong om ze al samen op de kamer te laten slapen. Vooral om de vriend van 16 vermoedelijk ontploffende hormonen heeft.
Jesse

Tirza G.
14-12-2010 om 10:47
Leeftijdsverschil
Het leeftijdsverschil is het enige wat mij zorgen zou baren. Dat is gewoon best veel op deze leeftijd. Mijn dochter had op haar 14e een 14jarig vriendje. En ze deden niet meer dan handje vasthouden
Tirza

ilsepilse
14-12-2010 om 14:32
2zonen
ik heb nu 2 zonen, oudste van 16 heeft nu ook een vriendinnetje van 17 maar zou het ook nog niet toejuichen als missie hier zou blijven slapen, en 14 vind ik idd wel jong ...

ellenb67
01-01-2011 om 16:12
Het dilemma van bescherming versus ruimte
Eens met Mach.
Je dochter is nog wel erg jong om bij een vriendje te blijven slapen. Ze heeft nog wat mijlpalen te halen in haar jonge leeftijd en als je het blijven slapen op haar veertiende al goedkeurt (of daar nou sex aan te pas komt of niet) dan moet je je goed beseffen in welk tempo zij haar grenzen zou kunnen gaan opzoeken.
Op het moment dat je het goedkeurt is er geen weg meer terug.. Mam, wat zeur je nou - toen ik 14 was vond je het ook goed!
Vandaag heb ik er zelf uitgebreid een discussie over gehad met mijn partner (stiefvader van mijn twee pubers m15 - op een haar na 16 /j 12,5).
Zelf had ik altijd het idee: niet teveel weigeren, want dan jaag je ze weg. Zijn mening is totaal het tegenovergestelde: geef ze duidelijk jouw grenzen aan en leg die lat niet te laag. Ik denk zelf dat de middenweg de beste is. Je wilt als ouder EN de veiligheid voor je kind in de zin van zelfbescherming en sociaal emotionele en fysieke gezondheid.. EN je wil je kind de veiligheid bieden om binnen huiselijke omgeving eigen sexualiteit te ontdekken. Maar hoever laat je dat in die huiselijke kring gebeuren?
In zijn opvoeding was de instelling: de jongen zorgt voor 'de plek' en heeft daarbij de verantwoordelijkheid om dat een respectvolle plek en gelegenheid te laten zijn.
Maar dat betekent dus dat ik als moeder mijn dochter maar moet toevertrouwen aan zo'n knul? Dan liever in MIJN huis! Dan heb ik in ieder geval de controle nog!
Zijn antwoord: Je kunt het ouderlijk huis van je dochter ook de veilige haven zijn, waar ze leert haar grenzen te stellen.. Pfoooeeee... ik vind het allebei wel iets hebben - en ben er nog niet zo uit. Wel denk ik dat zijn insteek het 'gewetensengeltje' op de schouder van mijn dochter kan zijn - en heb ik hem gezegd dat onder welke afspraken en omstandigheden dan ook ik altijd en altijd een open communicatie met mijn dochter voorop zal stellen.
In het gesprek met mijn partner ben ik wel tot het besef gekomen dat inderdaad het ouderlijk gezag een zegen kan zijn voor beslissingen die een puber niet altijd in het belang van zichzelf neemt.
Bij je dochter is dat nu misschien nog niet ter sprake - maar die dag komt ook. En in dat licht denk ik dat het goed is om haar nog wat dichter bij je te houden.
Succes met je beslissingen!
Ellen

ellenb67
01-01-2011 om 16:26
Ouders vriendje
Nog even dit....
ALTIJD met de ouders van vriendjes contact zoeken...!!!
Mijn dochter is behoorlijk 'exploring' op dit moment en ik weet dat er dingen zijn die ik niet van haar te horen krijg.
Ik heb daarom met haar de afspraak dat waar ze ook gaat, ik altijd wil weten bij wie ze is. ZEKER met het internettijdperk. Wij hebben een adressenboekje in de keuken liggen en als ze een nieuw contact legt wil ik het adres en telefoonnummer weten. Ook een mooie gelegenheid om een beeld te krijgen van de sociale contacten die ze hebben. Ik hoef daarbij heus niet altijd te weten of ze een potje gaan scrabbelen of besluiten om buiten te gaan socializen met elkaar.
Ik wil haar echter wel laten weten dat ik haar in mijn vizier heb en dat ik haar veiligheid een belangrijk iets vind.
Mijn achterliggende reden: ik ben haar ooit een avondje kwijt geweest, waarbij damelief onder leugens uiteindelijk aan de andere kant van deze grote stad bij een vriendje (????? hoogstwaarschijnlijk via hyves) bleek te zijn.
De moderne gedachte: hou je kind niet te strak, deed me diezelfde avond flink de das om. DIE angst en onmacht wil ik NOOIT meer voelen!
En dus neem ik altijd contact op als er sprake is van een logeerpartijtje bij vriendinnen en bij vriendjes slaapt ze niet.
Vertrouwen in je kind is superbelangrijk. Vertrouwen in je onderbuikgevoelens wanneer je twijfelt aan de woorden van je kind moeten op zo'n moment zwaarder wegen.
Je kunt geen totale controle uitvoeren op je kind en dat moet je ook niet willen - maar ik denk dat als je je kind laat voelen dat jij de boel wel ONDER controle hebt en haar niet laat 'zwemmen' in alle mogelijkheden die ze aangeboden krijgt in haar tienerleventje, dat er daar een goede middenweg mee bereikt.

ellenb67
01-01-2011 om 16:28
Fout geplaatst
mijn reactie hoort onder: Slapen bij vriendje, van Ingrid

tsjor
02-01-2011 om 12:07
Praten
Natuurlijk wel, met je dochter, maar ook met het vriendje. Ik heb wel nog een advies: als het zou gaan over anti-conceptie (het duivelse dilemma tussen seks lijken te faciliteren en het risico van een ongeplande zwangerschap), dan zou ik je adviseren om een gesprek bij een (goede) huisarts te organiseren met dochter en vriendje samen. Ik heb dat zelf onlangs zo aangepakt en het heeft opgeleverd, dat dochter en vriendje veel minder gemakkelijk over 'de pil' denken en besloten voorlopig niet aan seks te doen. Vriendje had van zijn moeder daarover heel nonchalante informatie meegekregen.
Huisarts wees mij als ouder ook op het risico van oogkleppen (niet in die woorden): je kunt wel willen dat het niet gebeurt, maar daarmee neem je ook een groot risico. Het blijft een duivels dilemma.
Ik ben in elk geval blij dat ik het zo heb aangepakt. Uiteindelijk hebben de twee jonge mensen zelf een besluit genomen, dat zij alleen kunnen nemen, en daar ben ik wel trots op.
Ik moet zeggen dat het wel een hele goede huisarts was, niet mijn eigen huisarts, maar een oude huisarts die toevallig in de huisartsenpraktijk van vriendje zat. Vriendje en dochter hebben het gesprek beiden heel serieus genomen, daar ben ik ook blij mee.
Tsjor