Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Petrus

Petrus

26-07-2009 om 12:00

Blijven zitten in 5 vwo

Onze zoon van 17 is blijven zitten in 5 VWO. Was niet nodig geweest. We willen komen tot duidelijke afspraken met hem zodat het niet weer gebeurt. Wij maken ons zorgen, hij zit niet lekker in zijn vel. En wij zijn bang dat hij van zijn vrienden verwijders raakt die wél door zijn naar de eindexamenklas. Zijn er ouders met ervaringen zoals de onze en wat hebben jullie gedaan om hem zo goed mogelijk te begeleiden?
Alvast bedankt voor de reactie.
Hartelijke groeten, Petrus

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

26-07-2009 om 13:41

Niet nodig

Wat bedoel je met "niet nodig geweest"?

Tirza (met ooit een doublerende dochter, 5V is berucht)

Kaaskopje

Kaaskopje

26-07-2009 om 14:47

Dochter

Mijn dochter is blijven zitten in een herkansingsklas VWO/HAVO. Eerst ging ze in de derde van VWO naar HAVO, dat vonden we jammer, maar gezien haar karakter enz. ook wel een logische gang van zaken. Dat ze vervolgens ook bleef zitten vonden we echt zonde. In mijn beleving was het ook niet nodig geweest, maar dat is achteraf gepraat. Het is gebeurd. Mijn dochter heeft dit jaar, dus het jaar waarin ze de derde over moest doen, goed doorlopen. Ze heeft contact gehouden met een aantal van haar vriendinnen uit haar oude klas en grappig genoeg (voor haar dan) komt ze weer in de klas bij een aantal leerlingen die nu zijn blijven zitten en zij nog kent van haar eerste derde klas. Het heeft haar geen kwaad gedaan al met al.
Hoe je het kunt voorkomen? Als hij vorig jaar liep te flierefluiten is het zaak om hem nu meer aan te sporen aan zijn werk te gaan. Als je het gevoel hebt dat hij de straat op gaat of gaat computeren terwijl hij nog niets gedaan heeft zou ik dat wel inperken. Verder kun je niet zo heel veel doen. Als hij voor de tweede keer in 5VWO zit heeft hij een leeftijd waarop je mag verwachten dat hij zijn eigen verantwoordelijkheid leert te nemen. Dwang en straf maken het alleen maar onaangenaam en kan juist averechts werken.

Uitdaging

Eerst zullen jullie, misschien samen met school, moeten proberen te achterhalen wat hem dwarszit.
Een jaar herhalen kan goed zijn als dat jaar in ieder geval iets extra's biedt. Ga met je zoon op zoek naar dingen die hem uitdagen, zodat hij weer plezier in school krijgt.
Dat kan een extra vak maar ook een hobby buiten school zijn. Doubleren in de 5de klas is beter dan onvoldoende voorbereid naar het examen te gaan, te zakken en de zesde klas over te doen. In de vijfde klas gebeurt namelijk veel meer dan in de zesde.
Benader hem zoveel mogelijk positief, ga naast hem staan en help hem. Hij zal zich rot genoeg voelen omdat z'n vrienden wel naar de examenklas gaan.
Ik heb vaak gezien dat kinderen die de vijfde klas, mét een extra uitdaging, overdoen daarna een stuk beter kunnen laten zien wat ze waard zijn.
Maar dat vraagt ook iets van jullie, namelijk goede en vooral positieve begeleiding. En het vraagt ook iets van school, niet een saaie herhaling van afgelopen jaar maar extra uitdaging en een goede communicatie met de ouders, zodat jullie goed op de hoogte zijn.
Succes, vooral ook voor je zoon.

Tirza G.

Tirza G.

28-07-2009 om 22:55

En?

Petrus? Al iets gelezen waar je op in wilt gaan?

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.