Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
veka

veka

21-12-2014 om 19:32

blonderen

Mijn zoon, 15 jaar, wil persé zijn haar blonderen. Ik vind het wel wat typisch. Zouden jullie ervan vinden?
Denken jullie dat hij ermee gepest zou worden?
Dat ze op school denken/ zeggen dat hij homogedrag vertoont? Vinden jullie het homoachtig?
Ik vind wel dat hij het zelf maar moet betalen. Maar ik weet niet of ik erin mee zal gaan. Wat zouden jullie doen?

Angela67

Angela67

21-12-2014 om 19:37

kijk

zoals de waard is vertrouwt hij zijn gasten. Als jij het al typisch vindt, wat geef je je kind daarmee niet mee? en nee je hoeft het niet leuk te vinden en ja je kunt hem aangeven dat alles wat je met je uiterlijk doet, dat je dat in een bepaald hokje plaatst (hoe hard we als mensen ons best doen om uniek te zijn, we willen vooral uniek zijn met die anderen die dezelfde uniek-ness uistralen). maar of het nou homo of niet zou zijn, daar zou ik het verder niet over hebben met 'm.
gr Angela
(met 2 jongens met lang haar . . .)

experimenteren

Dit is de leeftijd dat ze experimenteren. Ook met hun uiterlijk. Als hij er zelf niets mee heeft zou ik me over pesten maar geen zorgen maken. Kan altijd gebeuren al heb je melkboerenhondenhaar.
Het is wel spannend, ook voor hem zelf, hoe mensen op hem reageren. Ik zou hem gewoon steunen.
Dochter heeft hier net een piercing genomen. Nou dat is wel een uitdaging met een angsstoornis en alle commentaar, leuk en negatief, komt altijd enorm binnen.
We hebben het hier al over mindfullness gehad en ook haar psychiater gaat haar de komende maanden begeleiden.
Je mag echt ruimte innemen op deze wereld. Kom daar maar voor op. Dit is ook de leeftijd van sociale rechtvaardigheid. Naast pestkoppen zijn er ook veel jongeren die juist tot het besef komen dat er ook mensen zijn waar je voor op moet komen als er zaken zijn als homosexualiteit, handicaps en vluchtelingen, daklozen enzovoort.
Liever nu, nu ze onder jou dak zijn, en je ze kunt steunen.
Later wordt het ook lastiger omdat ze dan te maken krijgen met werk waar je je toch op een bepaalde manier moet laten zien. Bij zoon is de piercing er inmiddels alweer een tijdje uit.
En de Alto kleding wordt nu door zijn vader op zoons verzoek vervangen door nette kleding en stropdassen.

Barvaux

Barvaux

21-12-2014 om 19:47

waarom niet?

Geef hem eens een spoeling die er na een aantal keer uitgaat, kan hij het mooi uittesten in de kerstvakantie. De volgende keer laat je het hem zelf betalen.

veka

veka

21-12-2014 om 20:29

angela67

Ik wilde zeker niet suggereren dat ik iets tegen homo heb, of dat hij zich als dusdanig profileerd, maar ben meer bang dat hij zich van alles op de hals haalt wat hij niet beseft en dat hij daar spijt van krijgt.
Dus in die zin typisch, maar zonder waardeoordelen.
Waarom vermeld je overigens dat jouw zoons lang haar hebben? Had je het idee dat dat met homoseksualiteit geassocieerd wordt?

Angela67

Angela67

21-12-2014 om 20:42

veka

nou ik kan me nog voorstellen dat je dacht 'makkelijk praten als je geen zoon hebt die z'n haar wil blonderen' dus daarom dacht ik: jongens met lang haar zitten dan - in jouw redeneertrant - ook in die 'gevarenzone'. En juist het feit dat je bang bent dat hij het zich niet beseft is jammer. Dat wil ik zeggen. Het feit dat hij bedenkt dat hij zijn haar wil blonderen is een teken dat hij nadenkt hoe hij eruit wil zien. Natuurlijk snapt hij dat dat reacties op gaat wekken. En als jij daar dus iets over gaat zeggen (met alle goede bedoelingen van dien) bevestig je dus dat het afwijkend is. Dat zou ik nooit doen. Alles voor neutraliteit . . .
gr Angela

Katniss

Katniss

21-12-2014 om 20:52

Lekker laten gaan

Mijn dochter mocht vanaf de brugklas zoveel make-up als ze wilde en haar haar verven in elke willekeurige kleur. Toen ze eens het plan had opgevat om haar haar zwart te verven heb ik dat voorzichtig afgeraden i.v.m. haar lichte huid en haar, en heeft ze het bij een dip dye gelaten.
Als ik een zoon zou hebben zou daar hetzelfde voor gelden. Beetje onzin trouwens om blonderen alleen voor homo's te vinden, dat zie ik echt totaal niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

21-12-2014 om 21:19

Blonderen

Ik heb het even aan mijn zoon (bijna 14, 3 VWO) gevraagd: hij zegt gewoon doen. Als je zoon zich er prettig bij voelt geen probleem. Hou er wel rekening mee dat hij zowel positieve als minder positieve opmerkingen zal krijgen maar dit geldt voor iedereen die iets opvallends aan zijn uiterlijk doet. Er is een kleine kans dat tussen die opmerkingen minder leuke zitten zoals dat hij inderdaad voor "homo" wordt uitgemaakt maar dat hoeft zeker niet zo te zijn. De link tussen geblondeerd haar bij jongens/mannen en homo zijn is natuurlijk sowieso onzin. Experimenteren met uiterlijk hoort bij de puberteit. Of je nu je haar blondeert, blauw verft of een piercing neemt. Hou er wel rekening mee dat blonderen heel slecht is voor het haar. Laat hem het doen bij de kapper en investeer in goede haarverzorgingsprodukten.

far

far

21-12-2014 om 21:44

Ps een spoeling die je haar blondeert kan helaas niet. Wil zijn haar lichter worden zal het met een hoger percentage waterstofperoxide ontkleurd moeten worden. Hoe hoger het waterstofperioxide hoe lichter het wordt. Als het maar een paar tintjes lichter hoeft dan volstaat een pak uit de drogist prima(dan is het verf ipv blondering). Heeft hij donker haar dan kan het beter geblondeerd worden. Dan is het risico van zelf doen groter en zou ik eerder naar de kapper stappen. Direct is het na 1 keer niet licht genoeg (gele of oranje schijn) en weet je niet wat je er mee aan moet als je er zelf aan bent begonnen.

Astrid

Astrid

22-12-2014 om 09:00

idd

Naar de kapper, blonder spoelen kan niet zoals far zegt en als je het zelf doet wordt het op zn zachtst gezegd niet mooi. Dat is geen probleem als je stekels hebt of vrij kort haar, maar bij langere lokken zou ik het laten doen als je niet geel, oranje wilt worden of rond wilt lopen met een uitgebleekt bosje stro. Dan ben je in elk geval mooi blond

Marjoleine64

Marjoleine64

22-12-2014 om 19:58

ik moet altijd denken

aan wat onze gastouder ons vertelde over haar dochter. Een wijze vrouw! Haar puberdochter (toen 16/17 of zo) kwam een keer thuis met een muts op (winter), en een beetje timide de opmerking 'mam ik weet niet hoe je hierop zal reageren'. Ze had haar haar blauw geverfd, en onze gastouder bleef heel erg laconiek 'als jij voor gek wilt lopen moet je dat zelf weten' en, 'ik moet er wel even aan wennen hoor'. Geweldig vond ik dat, onder het motto je alleen druk maken om belangrijke zaken. Zoals een voorstel om te gaan bungeejumpen van de Moerdijkbrug. Dat ging dus niet door. Maar vlotvaren op de rivier? Waarom niet... Ik probeer dit zelf ook zo te doen, maar bij een ander lijkt het altijd makkelijker dan bij jezelf.
Mijn oudste zoon heeft ook lang haar (nogal piekerig) en zo eens in de 3 maanden begint hij er zelf over dat hij naar de kapper moet. Uiteindelijk gebeurt dat dan ook wel (maar alleen punten, het moet nog langer)... Wat zijn vrienden ervan vinden is belangrijker dan wat ik ervan vind.

Katniss

Katniss

22-12-2014 om 21:30

Zelf doen

Het is natuurlijk heel normaal dat pubers hun haar zelf kleuren of blonderen. Ik zou in ieder geval niet meer bijdragen dan een tientje voor zo'n flesje thuisbehandelspul, zeker geen tientallen euro's voor de kapper. Bij mij is het vroeger maar een keer mis gegaan. Dat was toen ik mijn haar eerst had gebleekt, volgens mij met sprayblond, en de week daarna ging permanenten. Toen had ik ineens een bosje stro met roze gloed op mijn hoofd Nou ja, dat laat je dan uitgroeien tot een cm of 10 en dan de schaar erin. Kan allemaal gewoon als je 15 bent.

Theekopje

Theekopje

22-12-2014 om 23:27

Blauw

Ach, een meisje in mijn omgeving heeft blauw haar en het is een beeldig kind. In haar dorp wordt ze nageroepen maar op internet zijn haar foto's een hit.
Ik maak nogal eens een compliment aan pubers omdat ik het juist zo leuk vind als ze dit soort dingen doen. Al betwijfel ik of een compliment van een ouwe taart als ik ook positief wordt opgevat

veka

veka

23-12-2014 om 09:28

het is gedaan!

Inmiddels is de jongeman hoogblond geworden tot grote ttevredenheid! Ik heb hem geholpen, wat een lol, samen! Ik vind het hem eigenlijk ook heel leuk staan. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor je uitgroei gaat zien.

far

far

23-12-2014 om 20:36

fijn

Uitgroei zul je heel snel zien. Die eerste mm komt volgende week al tevoorschijn. Is ook meteen nog mooier, dan ziet de hoofdhuid er ook niet zo eng bleek uit.
Maar hij is blij dus? Mooi, missie geslaagd dus

Wat leuk!

Ik weet niet of ik zelf blij zou zijn als mijn zoon zijn haar zou verven, maar aan de andere kant... hij moet ermee rondlopen en ik niet. Wel leuk dat het zo goed uitgepakt heeft!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.