Massi Nissa
24-03-2010 om 14:00
Blowen
Vraagje van een mentor. Diverse jongens in mijn klas (13 tot 15 jaar oud) blowen sinds kort. Ben al door twee ouders benaderd met grappige, maar ook bezorgde verhalen over jongens die kotsend over de wc hangen en naderhand toch stoer doen over blowen. Eigenlijk zit er al jaren een licht stijgende lijn in de berichten over blowende VMBO'ers bij mij op school. Er wordt op school trouwens niet geblowd, dat kan ik met zekerheid zeggen omdat er helemaal niet wordt gerookt op het plein en de controle buitengewoon streng is.
De vraag is, wat doe je hier nu aan? Ouders komen bij mij, maar ik weet niet zo goed wat ik ermee aan moet. Er is natuurlijk op school al veel voorlichting over drugs, alcohol en verslaving. De ouders van de blowende jongens zien het probleem niet zo, dat hoort er toch bij?
Wie heeft er een tip? Hoe praat je over blowen? Ik heb het zelf trouwens regelmatig gedaan als jonge twintiger, vooral rond concerten. Werd er iets te vaak misselijk van en ben er maar weer mee opgehouden.
Groetjes
Massi

Alvoco
24-03-2010 om 16:02
Blowen
Ja, daar ben ik flink van geschrokken van dat blowen van tegenwoordig Massi. Ik heb vroeger ook een enkele keer geblowd bij wijze van experiment. Ik werd er vooral erg slaperig van. En jongeren slapen so wie so meestal uitstekend, dus wat had ik eraan? Juist, niks. Dus dat was gauw klaar.
Er is tegenwoordig echter een probleem. Onlangs kwam ik erachter dat blowen in 2010 een heel ander verhaal is. Veel wiet is zo doorgekweekt, dat men een veel hoger THCgehalte heeft weten te bereiken. Zodat tegenwoordig zelfs de meest tandeloze en verlopen gepensioneerde geharde junk wiet ziet als een aardige vervanging voor hard drugs.
Men wordt er niet alleen misselijk van, sommigen worden er ook agressief van. Vooral enige uren nadat de eerste roes is uitgewerkt. Het spul is tegenwoordig zo sterk, dat 1 op de 10 jongeren alsnog verslaafd raakt. Verslavingsklinieken en instellingen zien dan ook een toenemende populatie van jongeren die nog geen 18 zijn verschijnen, die niet meer zonder hulp van het blowen af kunnen. Regelmatige blowers worden onverschillig, arrogant en vooral heel erg lui. Interesses gaan eraan, ze sporten niet meer, hebben geen hobby meer. Ze kunnen in de ochtend hun bed niet meer uit en al snel kan school ze ook niet meer schelen, met alle gevolgen van dien. Qua ontwikkeling staan ze stil. Stel dat een frequente blower begon met 14. En eraf komt met 22. Die is dan op zijn 22ste even ver als toen hij 14 was en zal versneld allerlei ontwikkelingen in moeten halen. Dat maakt eraf blijven extra zwaar en het kan dus wel enige tijd duren voordat men (met de nodige terugvallen) er echt van verlost is.
Op veel middelbare scholen wordt gedeald. Een fiks aantal kinderen zitten stoned in de les. Tel uit je winst.. Enfin, kijk Internet maar na en schrik je een ongeluk.

Alvoco
24-03-2010 om 16:06
O ja
en je vraag was: hoe praat je over blowen? Wel, je kan waarschuwen. En ik heb goeie ervaringen met neutraal informeren. Als je vraagt: blow jij? Zeggen ze nee. Als je vraagt: ik heb eens een moeilijke vraag, wie heeft wanneer voor het laatst geblowd? Krijg je wel antwoord. Vervolgens bagatelliseren een fiks aantal jongeren hun gebruik. Ze ontkennen, zeggen dat ze het 1 of 2 keer hebben gedaan en alweer zijn gestopt. Enz. Zo min mogelijk veroordelend navragen en kijken wat ze zelf aan info hebben erover, is denk ik het beste.

emma43
24-03-2010 om 16:09
Geen idee
Is het niet zo dat blowen voor jongens net zo is als comazuipen bij meisjes??Soms krijg ik dat idee wel.Gewoon stoer doen en erbij willen horen.Leg maar eens uit het juist stoer is om er niet bij te horen.Dat lukt op die leeftijd niet.
Hier op het dorp is het bij de voetbal.Van 1 team blowen bijna alle jongens.1 jongen begint, de rest volgt.
De man van een kennisje van mij heeft vroeger veel drugs gebruikt,hij praat nu net als Herman Brood deed,mijn dochter vindt hem wazig en eng,dat is een mooi voorbeeld voor haar,om nooit aan drugs te beginnen,ook niet blowen.Misschien is dat een idee,een schrikbeeld,maar misschien werkt dat juist weer averechts en vinden ze het alleen maar stoer.Lastig.

tonny
24-03-2010 om 17:03
Vroeger en nu
Persoonlijk geen blow-ervaring, ook mijn kinderen niet. Ik had ook al begrepen dat het blowen van nu heel wat anders is dan het blowen van 30 jaar geleden, qua schadelijkheid.
Pas had mijn man beroepshalve een bijeenkomst over veiligheid en jongeren. Daar werd aangekaart dat veel mensen zich zorgen maken over (onveilige) seks maar veel te weinig over alcohol en drugs, terwijl die aantoonbaar hersenen aantasten. Men zegt kennelijk te makkelijk 'dat deden wij vroeger ook, laat ze maar wat uitrazen' maar wat nú gebruikt wordt, is schadelijker dan wat er vroeger geconsumeerd werd.
Wat echt helpt, geen idee, want de groepsdruk is groot. Maar da's geen reden dan maar niets te doen. Informatie door ervaringsdeskundigen en door verslavingszorg. Elk leerjaar een keer.
En prima dat er op school nergens gerookt wordt!

sus-anne
24-03-2010 om 17:45
Vreemd
Begrijp ik het goed dat deze jongeren reglmatig blowen? of was het een eenmalig incident/experiment?
Wat ik vreemd vind:
jullie geven op school voorlichting over drugs en verslavingen,jullie hebben een anti rook beleid en dan komen de ouders bij jou vragen om een oplossing?
Dat probleem ligt toch echt bij de ouders zelf,jullie doen al genoeg.
ik praat veel met mijn pubers over blowen,drank,roken,seks,verslavingen enzenz.
dat zouden deze ouders ook moeten doen.ook vraag ik me af,hoe komen zulke jonge kinderen aan zoveel geld,dat ze regelmatig kunnen blowen?

Alvoco
24-03-2010 om 17:48
Sus-anne
"hoe komen zulke jonge kinderen aan zoveel geld,dat ze regelmatig kunnen blowen?"
Je zegt dat je regelmatig praat met je pubers over dit soort zaken. Heel goed. Maar het is dan misschien nuttig als je zelf ook goed op de hoogte bent. Blowen is helemaal niet duur. Alcohol en vooral "gewoon" roken zijn veel duurder.

Biene M.
24-03-2010 om 17:51
Ouders
Het klinkt alsof de school richting de jongeren alles doet wat er gedaan kan worden. Maar als de ouders het niet zo'n probleem vinden, doet dat de inspanningen van school teniet. Hebben jullie avonden voor de ouders waarbij jullie wat aan voorlichting kunnen doen? Daar is misschien wat winst te behalen.
Ik ben niet per se tegen blowen trouwens, maar ik vind wel dat de risico's vaak onderbelicht blijven én ik vind dat pubers zichzelf nog te veel moeten ontdekken en dat ze daarin belemmerd worden als ze geregeld in een roes zitten.

Massi Nissa
24-03-2010 om 20:52
Tja
Die ouders vinden niet dat ik er iets mee moet, hoor, ze vroegen meer of ik er iets mee *wilde* doen. En ik denk dan: heel goed, maar wat? De ouders van de blowende jongens roepen inderdaad: dat deden wij vroeger toch ook? En ze zeggen er thuis heus wel iets van, hoor, maar echt zwaar wordt het niet opgenomen. Terwijl ik inderdaad schrik van de blowers van tegenwoordig. Ik herinner me nog een uitzending van Puberruil die ik nota bene met deze groep heb bekeken, waarin een gezin in Limburg elke dag zat te blowen. Dochter (die dus ruilde met een andere puber) kon ook absoluut niet zonder haar jointje elke avond. De commentaren in de klas op dat gezin waren niet misselijk. Nu blijkt dat er toch behoorlijk wat jongens schoolbreed blowen en ik krijg de indruk dat het een soort nieuwe hype is. In veel MTV-clips van rappers wordt blowen ook verheerlijkt, dan ben je pas stoer.
Ik snap die ouders gewoon zo goed, je wilt niet dat je zoon op zo'n kwetsbare leeftijd in een roes gaat hangen, net wat Biene zegt. En inderdaad, je hele ontwikkeling kan er een vertraging door oplopen.
Ik zal het eens aankaarten bij mijn collega's, misschien kunnen we gezamenlijk iets bedenken.
Groetjes
Massi

sus-anne
24-03-2010 om 21:03
Alvoco
roken,drank en blowen,het is allemaal enorm duur.
mijn kinderen hadden op die leeftijd niet zoveel geld dat ze dat dagelijks konden betalen.

Massi Nissa
24-03-2010 om 21:24
Sus-anne
We hebben het geloof ik niet over dagelijks, het gaat (nog) om experimenteren. Dat wordt vaak gedaan met iets oudere vrienden die al een bijbaan hebben, of met vrienden die van huis uit meer te besteden hebben. Zo komen veel rokers onder de 16 ook aan sigaretten: bietsen bij leeftijdsgenoten die het breder hebben, of aanpappen met een 16+'er (die kan er ook makkelijker aankomen, tenslotte).
Groetjes
Massi

Alvoco
25-03-2010 om 09:51
Prijzen
Citaatje: "De prijs voor wiet verschilt veel ongeveer tussen de 5 tot 12 euro per gram waar het om gaat is de kwaliteit, die is te bepalen door te ruiken maar het ..." Ook word 4 euro per gram genoemd. Een gram is dacht ik toch wel gauw 5 joints.
Bij een zakgeld van slechts 5 euro per week is regelmatig blowen al bereikbaar. Er wordt ook per joint verkocht.
Een pakje sigaretten is, dacht ik, ook een euro of 5. Een beetje roker consumeert toch al gauw een half pakje per dag.....
Wil ik dus een week blowen, ben ik 7,50 kwijt.
Wil ik een week roken, ben ik iets meer dan het dubbele kwijt.
Misschien een idee: ga accijns op wiet heffen. En niet zo'n beetje ook. En gooi de accijns op sigaretten verder omhoog. Idem drank. Zodat dit alles(te) duur wordt voor scholieren. .

Nikus
25-03-2010 om 10:46
Blowen hoort erbij?
Ow...wat een naieve reactie van ouders.
Waarom tolereren scholen kinderen onder invloed in de klas?

Kaaskopje
25-03-2010 om 11:22
Nikus
Je zegt twee verschillende dingen: naïeve ouders en 'waarom tolereren scholen dit'. Het eerste slaat op 'blowen hoort erbij' neem ik aan. Ik vind blowen er niet bij horen, maar ik vind je pas naïef als je vindt dat je het simpel door het te verbieden kunt tegengaan. Pubers/jongeren experimenteren nu eenmaal en doen daarbij niet altijd verstandig. De meesten kunnen dat gelukkig navertellen.
Het tweede vind ik wel een goede vraag. Een dronken leerling wordt neem ik aan ook niet in de klas getolereerd. Herkent iedere leraar dat een leerling geblowd heeft?

Nikus
25-03-2010 om 17:51
Naief
Ow maar dat beweer ik ook niet Kaaskopje. Natuurlijk ben je er niet met enkel een verbod. Dat pubers experimenteren is een feit maar om dan maar je schouders op te halen vind ik wel een makkelijke weg.

Kaaskopje
26-03-2010 om 00:53
Niet pas na 3 keer
De leerlingen die drie maal gepakt zijn onder invloed worden geschorst en de ouders worden natuurlijk op de hoogte gesteld.===
Ik geloof dat ik hier dan zelfs na 1 x melding van zou maken bij de ouders. Een leerling die dronken op school loopt wordt mag ik hopen ook gelijk aan de ouders gemeld. Ik zit even te denken waarom er voor mij onderscheid is tussen tussen hóren van diefstal, zoals beneden besproken wordt en een leerling betrappen op onder invloed bij de les aanwezig zijn. Bij van een leerling horen dat hij of zij gestolen heeft gaat het om een vertrouwenskwestie. Soms is het belangrijker om dat vertrouwen te respecteren. Bij blowen of dronkenschap is het een overtreding van de regels op school zelf en natuurlijk moeten ouders daarvan op de hoogte gesteld worden.

Biene M.
26-03-2010 om 07:38
Jessica
Volgens mij is dat beleid gemeengoed op veel Amerikaanse scholen en laat er in Amerika nu veel meer geblowd worden dan hier. Ik zou er niet blij van worden als de school van mijn dochter dergelijke controles zou willen invoeren.

Massi Nissa
26-03-2010 om 10:29
Ik herken het wel
In Amsterdam zaten er regelmatig stonede leerlingen voor mijn neus, dus ja, ik herken het vaak wel. Die kleine rode oogjes, de onverschilligheid etc. Op mijn huidige school mag niemand van het plein af tijdens schooltijd. Er wordt dus alleen voor of na schooltijd geblowd. Volgens de ouders die bij mij aan de bel trokken, gebeurt het na schooltijd bij iemand thuis of op een hangplek verderop. Ik heb daar natuurlijk geen zicht op.
Sommige jongeren bij mij op school komen uit gezinnen waar de normen en waarden duidelijk anders zijn dan bij de gevestige goegemeente (of hoe je dat ook wilt noemen). Het is bijzonder moeilijk om deze ouders op een lijn te krijgen met school.
Groetjes
Massi