nina b.
18-01-2012 om 14:56
Boek jongen 13 jaar
Hij leest het liefst "feiten" boeken: het leukste boek dat hij voor z'n verjaardag gekregen geeft was "het grote lijsten boek". Maar ja nu moet hij voor Nederlands een echt boek lezen. Liever iets grappigs dan iets spannends: iemand een goed idee?
groet Nina

Tihama
18-01-2012 om 15:11
Hier ook
Ik heb in groep 8 zelfs een draadje hier gehad over de ramp om hem aan fictie te krijgen. In groep 8 had ie uiteindelijk Baron van Münchhausen gelezen. Dat was tenminste grappig. Verder las hij uitsluitend non-fictie (hele waanzinnig om te weten reeks etc).
Wat het hier goed doet/deed is fictie gebaseerd op wetenschap.
Jan Terlouw (Koning van Katoren, Zoektocht in Katoren)
Evert Hartman (Niemand houdt me tegen: Nederland in de 21e eeuw: Amersfoort ligt voortaan aan zee, en mensen met een slecht genetisch profiel hebben geen rechten op gezondheidszorg en onderwijs, want ze gaan toch vroeg doet, dus dat is zonde van het geld. Sociale science fiction dus, maar gebaseerd op wetenschappelijke situatie)
Tonke Dragt (Torenhoog en Mijlenbreed)
Hij heeft nu net "Soldaten huilen niet" van Rindert Kromhout gelezen. Over een jongen die zich aanmeldt om mee te vechten in de Spaanse Burgeroorlog.
Veel geschiedenis komt dan aan bod.
Ik heb me verbaasd over hoe zoon (14) hier opeens veel meer open is gaan staan voor fictie.
Tihama

ilsepilse
18-01-2012 om 19:52
Pestkinderen
Pestkinderen
Auteur: André Boesberg
Nederlands - Hardcover
Dit verhaal speelt zich af in Orvieto, 1348. De oom van Piedro, Saliari, komt een paar dagen thuis van zijn reizen. Dit keer heeft oom Saliari alleen maar nare verhalen. Er heerst een dodelijke ziekte in het land, de pest, die vast ook Orvieto zal bereiken. Algauw vallen de eerste slachtoffers. De mensen in de stad raken in paniek en komen in opstand tegen het gezag, dat niets doet. Als oom Saliari ook ziek wordt en weet dat hij moet sterven, stuurt hij Piedro naar frater Borsini met een brief en een plattegrond.
en
De grijze jager , deel 1 tot 9??
Auteur: John A. Flanagan & John Flanagan
2 boeken die mijn zoon nu 15 kunnen boeien, hij is nu al aan het 2e boek begonnen van de grijze jager serie!

nina b.
18-01-2012 om 20:31
Leuke tips
Op school hadden ze aangeraden het gewoon eens in de bieb te vragen welk boek ze dachten dat voor hem geschikt zou zijn. Nu is hij dus net begonnen aan een boek van Heere Heeresma, als alternatief heeft hij "het leven is verukkelluk" van Remco Campert. Ik ben bang dat het toch beetje te hoog gegrepen is voor een net 13 jarige die niet van lezen houdt. Ik houd ieder geval bovenstaande tips binnen handbereik.
Groet Nina

Marit
19-01-2012 om 05:30
Oorlogswintet
Van Jan terlouw doet het altijd goed.
Marit
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Elisabeth B.
20-01-2012 om 06:02
Harry potter
Mijn zoon van 12 is een echte lezer. De Harry Potter serie vond hij heel leuk en spannend, is ook erg goed geschreven! De serie van de Grijze Jager (10 delen) heeft hij ook verslonden. Alle boeken van Jan Terlouw, waarvan hier al een aantal genoemd zijn, Briefgeheim vinden ze hier wel de leukste geloof ik. De dikke pillen van Thea Beckman, met veel geschiedenis zijn ook aanraders. De brief voor de koning en het vervolg er op is ook steengoed van Tonke Dragt. Van Evert Hartman heeft mijn zoon erg genoten van het boek Oorlog zonder vrienden.
Voor de wat minder enthousiaste jonge lezers raad ik de boeken van Het leven van een loser aan, geinige dagboeken van een scholier. Ook als het niet voor zijn lijst mag, wakkert het misschien wel zijn leeslust aan.

Marjoleine64
21-01-2012 om 20:37
Boy 7
vonden allebei de zoons (12 en 14) echt een leuk boek. Spannend, bizar, beetje science-fiction maar toch ook weer niet...
Marjoleine