Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
wilma66

wilma66

18-06-2009 om 01:35

Borsten vraagje

Ik weet niet of dit nou bij seksualiteit hoort of in deze rubriek.

Mijn dochtert is 16 een heeft hele kleine borsten.
Nu vraag ik mij af tot welke leeftijd groeien je borsten.

Want ik heb behoorlijk grote borsten waar ik niet blij mee ben, maar zo klein als mij dochter heeft is ook niet leuk.

Misschien raar hoor dat ik dit vraag maar ik weet niet meer welke maat ik had op die leeftijd en tot welke leeftijd ze dus groeien.

Ze heeft verschillende maten er zit er nooit 1 echt goed.

Ik zie soms meiden lopen van haar leeftijd ( en soms nog jonger ook )met hele grote borsten dat ik denk jeetje als die nog door moeten groeien worden ze nog groter dan lola ferra.

Ze heeft maat 75a soms 85a en dan weer een maatje aa.

Kan iemand mij zeggen tot welke leeftijd je borsten groeien.
Want ze vind het zelf ook niet zo leuk dat ze zo erg klein zijn.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jolijt

Jolijt

18-06-2009 om 09:42

Wilma

Ik zat met 12 al met veel te grote borsten, zeker voor mijn toen nog niet volgroeide lijf.
Mijn huisarts heeft me toen gezegd dat hij tot ik ruim 18 was niets voor me kon doen omdat er tot die tijd groei/ontwikkeling was die beter onverstoord kon blijven.
Als ik dan nog over verkleinen dacht zou ie 100% achter me staan. Ik kan de man nog steeds wel zoenen. (verkleining is niet gedaan sterker nog in de zwangerschappen is er meer bijgekomen)
Misschien dat de huisarts of plastisch chirurg haar alvast een idee kunnen geven wat nog te verwachten en wat de mogelijkheden met hun consequenties zijn?
Per slot gaat het je hele zelfbeeld aan en het zijn geen makkelijke besluiten, tijd in je voordeel is dan wel fijn.

Medische vraag

Eigenlijk is dit een medische vraag, want het draait er om hoe ver zij is in haar lichamelijke ontwikkeling. Om mij heen kijkend zou ik zeggen dat een 16-jarige het moet doen met wat ze dan al (of juist niet) heeft. Maar dat zijn allemaal heel gemiddelde meiden. Rond hun 12e begonnen met menstrueren etc. Als jouw dochter veel later was met haar 1e menstruatie dan zou de borstontwikkeling ook vertraagd kunnen zijn. Hoe zit het met haar lengtegroei, dat is ook een indicatie.
Pilgebruik kan er nog iets bij laten komen, zwangerschap natuurlijk ook
Dochter heeft dus kennelijk niet jouw cupmaat geerfd. Lijkt ze daarin misschien op de dames aan vaderskant? Kortom, praat hier met dochter over, pak de telefoon en leg deze vraag (samen?) voor aan de huisarts. (Is niet stom of zwaar genant, dochter, daar zit hij of zij juist voor!)
Onyx

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-06-2009 om 10:07

Maar...

Even een heel andere vraag. Wat is er mis met een A-cup? Pas op dat je je dochter niet teveel gaat bevestigen in haar twijfel 'mijn borsten zijn te klein!'. Acceptatie is heel belangrijk, acceptatie van je eigen lijf, met alle mooie en wellicht mooie onderdelen.
(ik heb ook een A-cup en het is werkelijk nog nooit in mij opgekomen dat dit te klein is, of een probleem is. Geen zware borsten met sporten! Geen gedoe met shirtjes die te strak zitten!)

Jakiro

Jakiro

18-06-2009 om 10:24

Ik ook

Ik heb ook een A-cup en ben er super tevreden over. Ze doen toch maar mooi waar ze voor bedoeld zijn (mannen aantrekken en voedselvoorziening). Mijn man is er namelijk supertevreden over en mijn 3 kinderen ook tot ze een maand of 14 waren.
Mijn dochter is nu 12, heeft cup C en ik geloof niet dat je daar wel blij van wordt....Nu is het nog leuk, mama pesten; ik heb mee-heer dan jij !!!. Maar ze groeien waarschijnlijk nog wel even door en dan is het niet leuk meer denk ik.
Jakiro

Rafelkap

Rafelkap

18-06-2009 om 11:07

Niemand tevreden

Jolijt, Wilma666 schrijft toch niet dat dochter een besluit wil nemen om naar een plastisch chirurg te stappen?
Wat ik eigenlijk niet snap is dat ze de ene keer maat 75A heeft en dan weer 85A, je meet de omvang(75-85) toch vlak onder je borst en dat fluctueert toch niet? (geen vet)
Zoals je hier leest is niemand tevreden, of ze nou grote of kleine borsten hebben, zeker als puber. Maar ze kan nog groeien, borsten geven behalve melk ook onzekerheid Daar kan je het gewoon eens met haar over hebben, een huisarts kan ook geen garantie geven, lijkt me heel genant om daar als 16 jarige voor naar de huisarts te stappen.
Je hebt ook leuke push up bh's etc. om het een beetje meer te laten lijken maar ik hoop dat ze over een poosje trots is op haar lijf!

Goeie lingeriezaak

Ik zou eens langs een goede lingeriezaak gaan voor een goedpassende beha en eventueel een mooie push up beha.

Ik denk net als voorgangsters dat het nogal verschillend is hoe borsten zich ontwikkelen na je zestiende (pil, zwangerschap, dik worden etc).

Ik zou het geen probleem vinden. Vindt ze het wel een probleem dan is een borstvergroting pas echt na je achttiende en liever nog iets later een oplossing.

Mariel

Fraz

Fraz

18-06-2009 om 12:43

was juist laat met alles en ook mijn borsten groeiden pas laat. Ik was 15 toen ik ongesteld werd en met 14 was ik nog superplat. Nu heb ik een normale B cup. Haar borsten kunnen dus nog een tijd doorgroeien.

Trots op je lijf

Ik kan me die onzekerheid eerlijk gezegd heel goed voorstellen. Het gaat ook niet om groot of klein, het gaat erom waar je zelf gelukkig en tevreden mee bent.
Vele jaren geleden heeft een kennisje van mij haar borsten laten vergroten. Ze was altijd in de weer met vullingen en speciale lingerie. Een gewone bikini paste niet, het hesje was dan "leeg."
Het ging haar niet om grote borsten, ze wilde gewoon graag "een handje vol." Ook ik zei altijd "Meid, beter te weinig dan te veel." En ook:"Als je maar gezond bent." Toen vroeg ze of ik haar borsten wilde zien en mijn eerlijke mening geven.
Nou, eerlijk gezegd kon ik me haar wens van een borstvergroting toen wel voorstellen. Ze heeft het laten doen en heeft veel meer zelfvertrouwen gekregen.
Mijn nichtje heeft haar borsten laten verkleinen. Van een F cup naar een grote C. Ze had ondanks speciale aangemeten b.h`s lichamelijke klachten.
Ik zou dus met dochter praten. Zeggen dat haar borsten de komende jaren misschien nog groeien en dat als ze er onzeker over blijft, er iets aan gedaan kan worden. Het onderwerp laten rusten en de toekomst afwachten. Maar ik zou zeker niet bij voorbaat tègen een borstvergroting zijn.
Na je 16e kunnen je borsten nog groeien, het heeft ook te maken met je lichaamsgewicht. Het is wel vreemd dat de omtrek van de b.h`s zo varieert. 75 of 85 omvang is echt een groot verschil.Bij de verschillende omvang varieert ook de maat van de cup. Ik denk dat ze eerst eens op pad moet voor een goed passende b.h.

Klaartje

Klaartje

18-06-2009 om 14:35

Ik ook

Ik had altijd een a cupje. Was ook altijd een spriet die erg weinig woog. Ik draag sinds een paar jaar altijd een push up. Ik vind een gewone niet meer lekker zitten. Omdat ik sinds ongeveer een jaar in de overgang zit, zijn mijn borsten niet kleiner geworden zoals bij velen, maar net 1 maatje groter. Nu heb ik zomaar echte borsten Het valt inderdaad vaak op dat jonge meisjes soms behoorlijke borsten hebben voor hun leeftijd. Of ze daar nou jaloers op moet zijn?? De meesten vinden het denk ik toch maar lastig.
Ze heeft in ieder geval nog kans dat er iets bijkomt, ze is nog erg jong. En inderdaad eens goed laten opmeten wat voor maat ze heeft en een mooi (push up) bh kopen.

wilma66

wilma66

18-06-2009 om 19:56

Bedankt

Bedankt voor jullie berichten.
Ik wil geen borst vergroting laten doen bij haar.
Dat doet moet ze zelf beslissen als ze ooit niet meer thuis woont.

Ze slikte de pil al toen ze net 15 jaar was omdat ze hele zware menstruatie's had en lag te rollen bollen over de grond van de pijn.

En ze staat met haar groei ook al een tijdje stil ze is 16 jaar en heeft een lengte van 167 a 168 .

En al mijn zussen (4) en zussen van mijn man (3) hebben allemaal grote borsten.

En al haar nichtjes (4) rond de zelfde leeftijd hebben kleintjes.

Ze hoeft geen bloemkolen maar ietsjes groter zou mooier zijn want dat kleed leuker en maakt denk ik ook haar ouderlijker er uit zien.

Want ze wordt er erg verdrietig van als iemand haar jonger schat.
Sommige denken dat ze 13 a 14 jaar is en dan komt ze bij mij klagen omdat ze haar er jong uit vinden zien.

Dus ik hoop dat ze nog door groeit maar ikheb mijn twijfels.

En ze menstruerde toen ze 13 jaar was.

was al heel vroeg ongesteld en mijn borsten...die bleven ook lang uit. pas op mijn 15e werd het iets...niet veel want ik heb lang b70 gehad, nu 75
al lijken ze nu wel voller. Duurde lang voor ik er tevreden mee was hoor met allemaal erg ronde vriendinnen.
Dochter( net 12) heeft wel meer straks want die heeft nu al B70 en ik vind het alleen maar fijn voor haar.
Maar om op je vraag terug te komen; in het naslagwerk van dochter staat dat er 5 fases zijn van de borstontwikkling en dat fase 4 de tepel er nog echt met hof en al opligt, zodat ze samen een apart heuveltje vormen.
Bij fase 5 loopt dit meer over zeg maar. Dan kunnen ze nog wel wat groeien maar niet veel meer.
Hopenlijk heb je hier wat aan?

AA

AA

18-06-2009 om 21:28

Ik ben nu heel blij met mijn aa-tjes. Wat bij al mijn vriendinnen gaat afzakken blijft bij mij (40+) nog heel mooi en stevig. Jarenlang vond ik het ook oneerlijk, maar nu niet meer. Ik heb de mooiste! Overigens draag ik bijna nooit bh's maar meestal mooie hemdjes. En ook hier hebben ze trouwens prima dienst gedaan wat betreft melkvoorziening.

mm

mm

18-06-2009 om 21:50

Omgekeerd probleem

Mijn dochter menstrueerd sinds haar 14e. Ze is nu 15 en heeft 70E. Ze begonnen ongeveer op haar 12e te groeien. Nouja, als ze er last van gaat krijgen kan het evt. verkleind worden, maar wat wel onprettig is dat ze soms mannelijke aandacht trekt terwijl ze voor haar leeftijd echt een kinderlijk meisje is.
Ik zorg maar dat ze goede stevige b.h.'s heeft, die hoeft ze ook niet van haar kleedgeld te betalen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

18-06-2009 om 21:57

Maar wilma

toch hoor, als ik jouw berichtjes nog eens lees... wie vindt die borsten nu te klein? Jij in ieder geval! "Ze hoeft geen bloemkolen maar ietsjes groter zou mooier zijn want dat kleed leuker en maakt denk ik ook haar ouderlijker er uit zien."
Ik heb het gevoel dat jíj haar borsten te klein vindt, en dat jíj dit een probleem vindt. Natuurlijk twijfelt je dochter over haar uiterlijk. Daarvoor is ze een pubermeisje. Ze zal haar lijf moeten leren accepteren. En ik denk dat het haar helpt als haar moeder dat ook doet. Ik heb de indruk dat dat dus niet het geval is. Want jij vindt groter mooier, en volwassener. Dat lijkt mij niet fijn vor je onzekere puberdochter.

amk

amk

18-06-2009 om 22:57

Voordeel van kleine borsten

is dat je altijd de maat kan nemen die je op dat moment uitkomt, want kipfiletjes werken prima onder een mooie avondjurk. En die kleine borsten zijn juist weer heel handig tijdens het sporten.

Ik ben erg blij met mijn kleine A-cupje, en dochterlief heeft er prima mee kunnen groeien.

En wat AA al zegt, ze blijven langer stevig en op hun plek. Ze zijn wat minder zwaartekracht gevoelig zogezegd.

ayla

ayla

19-06-2009 om 09:25

Bij mij

Bij mij begonnen ze echt al vroeg te groeien, ik kan mij van de laatste klas basisschool herinneren dat ik al aandacht van de jongens kreeg vanwege mijn borsten. Wist zelf helemaal niet wat ik ermee aan moest. Was ook al redelijk vroeg ongesteld, op mijn 11e. Op mijn 16e heb ik een borstverkleining gehad, ik had toen DD. Voelde me er vreselijk ongelukkig bij, durfde niet te gaan zwemmen, droeg alleen maar wijde kleding. Ik ben toen terug gegaan naar een B cup en door 2 zwangerschappen is het nu een c cup geworden. Dit vind ik nwel oke. Dit past bij me, het hangt niet te veel en ik heb geen last van mijn rug. Ik hoop niet dat mijn dochter mijn borstomvang georven heeft, liever iets kleiner dan zo groot

Mevrouw Jansen

Mevrouw Jansen

19-06-2009 om 09:55

Ach.......

Ik heb zelf bijna niets en op mijn 16e was ik ook bijna nog helemaal plat. Deed aan Klassiek ballet, dus het was wel zo makkelijk.
Mijn dochter van 14 heeft inmiddels cup D. Hoe kan het zo groeien, denk ik dan!

16 a/aa, 30 jaren later c

Als puber was ik erg slank, tengere bouw en rond mijn 16de baalde ik wel eens van mijn AA tot A cup. Wel handig met sporten e.d. en eigenlijk ook best wel in verhouding met de rest van mijn lichaam. Ik heb altijd goed gegeten, maar was wel erg licht qua gewicht (47 kilo bij 1.68 m). Daarbij wel kerngezond, dus niet iets om je druk over te maken. En op mijn 18de werd er in de discotheek ook wel eens aan mij gevraagd of ik nog niet naar huis moest, want ik werd veel jonger ingeschat, maar ach, dat vroegen ze ook aan mijn eveneens jong ogende vriendin en die had wel meer borstomvang.

Na mijn dertigste ben ik ietwat zwaarder geworden en groeide de borsten evenredig mee tot een B cup, ook weer in goede verhouding met de rest. En nu ik in de veertig ben, is het gewicht ook weer wat toegenomen. Weeg nu ca. 62 kilo en sinds een jaartje ben ik de trotse eigenaresse van een C-cup!

Ik betrap me er zelfs ook dat ik de vullingen uit de topjes van bikini's verwijder, omdat het anders wel erg veel wordt. Waarbij ik me gelukkig prijs dat ik nooit op mijn 18de zelfs maar aan een borstvergroting heb gedacht.

Daarom vraagje aan Wilma66: hoe is je dochter op dit moment verder qua postuur en qua lengte, gewicht e.d.? Bij mij resulteerde 15 kilo extra gewicht toch echt in 2 cupmaten extra.

Karly

Vic

Vic

19-06-2009 om 12:36

Tot je 30+e

Toen ik een jaar of 25 was heb ik wel eens een borstvergroting overwogen. Nu ben ik blij dat ik het niet gedaan heb. Na die tijd (en twee zwangerschappen) zijn mijn borsten zelfs nog gegroeid van cupmaat A naar C. Weliswaar 70C (dus nog steeds formaat theekopje), maar ze passen wel bij de rest van mijn figuur. Je hebt trouwens tegenwoordig heel mooie push-up bh's met gelvulling.

Hier

Hier

19-06-2009 om 23:28

Hier

Op mijn zestiende had ik bijna niets. Ik droeg van die halve hemdjes ipv behaatjes. Toen ik 20 was had ik cup B. Nu draag ik cup 75F (en eigenlijk zou ik 70 moeten dragen, maar 70G is erg moeilijk te verkrijgen). Ik ben sindsdien maar een paar kilo aangekomen, maar per zwangerschap ben ik ruim een cupmaat gegroeid.

Jolijt

Jolijt

21-06-2009 om 10:30

Rafelkap (beetje laat)

Begrijp me niet verkeerd... ik wil niemand onder het mes duwen hoor! Maar voor mij was het destijds zo'n geruststelling dat ik het 'maar' nog 6 jaar vol hoefde te houden (pesten, bijnamen, vragen of ik gemolken wilde worden, zomaar bij de borsten pakken...). Ik weet niet hoe erg dochter er mee zit, maar dat soort geruststelling kun je ook halen bij de plastisch chirurg, dat wilde ik zeggen.
(want ik ben 27 jaar nadat het had gemogen ook nog niet geopereerd.)

wilma66

wilma66

21-06-2009 om 22:08

IjJsvogeltje

Ik zit er niet mee, maar zij wel.
want ze zegt zelf niks staat mij omdat ik kleine borsten heb.

Want sommige kleding stukken die ze erg leuk vind staat heel raar als ze die uit probeer in de winkel.

EN ze vroeg toen aan mij groeien ze nog, en ik zei toen gewoon van ja hoor ze groeien nog.

OWh zei ze ( met de klemtoon van zo raar ) want in de lengte groei ik niet meer hoe kan dat dan dat mijn borsten wel groeien.

En toen dacht ik shit ik weet niet eens of ze nog wel groeie, misschien geef ik wel verkeerde info en dat is niet leuk voor haar als ik zeg ja ze groeien nog.

Ik zei ook nog van nou wees blij dat ze niet zo groot zijn als mij, jij kan als je wilt zelf zonder bh lopen.
En jij hebt tenminste van die smalle bh bandjes en ik heb van die hele brede bandjes dat is erg lelijk.
In de hoop dat ze een beetje trots is met haar bh maatje.

Mathilde

Mathilde

24-06-2009 om 20:52

Kan nog best groeien

Mijn lengtegroei stond met 14 stil op 1.68, mijn voeten waren het jaar daarvoor al gestopt bij maat 36. Maar dat gold niet voor mijn cupmaat. Rond 14 zat ik bij 75AA, met 16-18 op 75B, 19: 75C, 20: 75D. Inmiddels ben ik nog twee cupmaten gegroeid helaas, maar dat ligt vooral aan mijn gewicht. Dus het kan best dat ze nog een grotere bh-maat nodig heeft over een paar jaar. Ga dus regelmatig naar een goede lingeriezaak (2 keer per jaar) om te laten opmeten, want een goed passende bh doet heel veel voor je figuur. Welke maat je ook hebt.

wilma66

wilma66

25-06-2009 om 23:16

Bedankt

Bedankt allemaal voor jullie berichten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.