Heirthe
04-09-2009 om 10:32
Brengen en halen in de brugklas..
Zoonlief zit sinds een week in de brugklas en gisteren was het nogal slecht weer. Hij moet 10 km fietsen naar school en ze gaan met een grote groep.
Nu komt ie gisteren op de vezamelplaats aan, heeft een kwartier staan wachten, niemand.
Hij weer terug naar huis en man hem met de auto naar school gebracht, fiets mee in de kofferbak voor de terugreis.
Wat blijkt 's middags bij thuiskomst van zoonlief, die zich helemaal nat heeft laten regenen omdat een regenpak niet cool is...
Iedereen was met de auto gebracht!!
Ik was stomverbaasd dat kinderen om een beetje regen en storm al naar school gebracht worden?? Ik moest zelf vroeger ook fietsen maar ben wel door erger weer gekomen.
Is dit tegenwoordig normaal?

Bastet
04-09-2009 om 10:48
Haha
Ik heb geen rijbewijs,da's nou jammer....en mijn man is allang weg tegen de tijd dat schooltijd aanbreekt..)
Bastet

emma43
04-09-2009 om 11:46
Auto
Regenpak is inderdaad niet cool,jammer genoeg.
Mijn dochter moet 15 km heen en 15 km terug fietsen,bij slecht weer breng en haal ik.
Vorig jaar zat ze als enige uit dit dorp in een klas,waardoor ze sommige middagen alleen naar huis moest fietsen,op die dagen ging ze ook met de auto in de winter.
hier wordt wel naar elkaar gesmst als er niet gefietst wordt.

Lynna
04-09-2009 om 13:34
Bus
Mijn dochter is 12 en moet 13 km fietsen. Zeker 9 kilometer daarvan fietst ze in haar up. Toevallig was ze gister op de fiets en ze kwam huilend thuis. Dat vind ik wel sneu want ze werd gewoon van de weg af geblazen. Vandaag is ze met de bus
Sowieso gaat ze vanaf eind oktober tot begin april met de bus. Juist omdat ze grotendeels alleen fietst en ik haar dan nog wel jong vind.
Maar dat jouw zoon in zijn up op de verzamelplek stond te wachten vind ik wel sneu! Elkaar sms-en had wel netjes geweest.

sus-anne
04-09-2009 om 13:41
Ook spartaans
onze kinderen gaan ook op de fiets ,of het nou regent of stormt,maakt niet uit.de jongste van 12 fietst 14 km per dag.
Bovendien,wij moeten ook naar ons werk,we kunnen ze meestal niet eens brengen.

ijsvogeltje
04-09-2009 om 13:47
Leermomenten
Zie dit als een prachtig leermoment voor je zoon. Hij kan hiervan leren dat hij op een bepaalde tijd gewoon op de fiets moet zitten. Dus dat je geen kwartier kan wachten en vervolgens zelf te laat komt op school (of je ouders nodig hebt om je te brengen).
En hij leert ervan dat geen regenpak betekent dat je nat wordt. En het misschien vreselijk koud krijgt. Dat kunnen we onze pubers tien keer vertellen, maar ze moeten het gewoon ervaren. En bepalen wat ze zelf het meest belangrijk vinden.
By the way: geen haar op mijn hoofd om zoonlief (ook brugklas, 6 km) te brengen als het regent. Gelukkig is hij van het stoere soort, en laat zich door een bui niet afschrikken.

Heirthe
04-09-2009 om 13:56
O ik dacht al..
begon al aan mezelf te twijfelen of ik zo spartaans was Ik heb ook geen rijbewijs en man is ook meestal al weg of heeft zijn afspraken.
Vandaag waren ze weer allemaal met de auto, vind het wel een lachertje hoor.
Was idd een mooi leermoment voor hem, hij was ook heel trots op zichzelf dat hij toch maar mooi als enige en alleen was teruggefietst in storm en regen En is tot de ontdekking gekomen dt een regenpak toch wel handig is
Ben idd ook wel boos dat niemand hem even belt of sms't. Maar misschien is dat nog wennen?

maggietel
04-09-2009 om 14:18
Gewoon fietsen
School is hier deze week pas begonnen, maar ze hebben gewoon gefietst gisteren. Misschien een enkeling gebracht met de auto maar het merendeel was gewoon op de fiets. Ze waren 's middags zelfs erg vroeg thuis want ze hadden wind mee. Ze hebben hier een uiterlijke tijd afgesproken op een bruggetje, als ze daar niet op tijd zijn vertrekt de groep gewoon en moeten ze er dus alleen achteraan.

Heirthe
04-09-2009 om 14:48
Hier ook
een uiterlijke tijd afgesproken, maar zoon had geen horloge bij zich en mobiel in de tas Ach, hij moet het ook nog leren om dan toch maar alleen te gaan fietsen, heb ik vroeger ook zo vaak gedaan en vond het eigenlijk wel lekker

Maylise
04-09-2009 om 19:47
Waarom niet
Hier speelt het niet echt omdat wij in een buitenwijk wonen die uitstekend met het openbaar vervoer te bereiken is. Mijn dochter in de brugklas gaat meestal met de bus naar school. Als het slecht weer is voel ik me dus niet schuldig als ik haar niet kan/wil brengen. Met een paraplu bereikt ze de bushalte droog en komt ze keurig droog op school aan. Mijn zoon in 4VWO fiets meestal naar school maar met slecht weer gaat hij ook met de bus. Ze mogen van mij zelf kiezen tussen bus en fiets.
Brengen hoeft dus eigenlijk niet als het slecht weer is. Echter ik heb er absoluut geen principieel bezwaar tegen. Als er hier geen bus zou rijden of een slechte verbinding dan weet ik wel zeker dat ik hun regelmatig zou brengen met slecht weer. Waarom niet? Als ik niet thuis ben omdat ik moet werken bijvoorbeeld dan ligt het anders maar als ik toch thuis ben zou ik er echt geen bezwaar tegen hebben om ze te brengen bij wat slechter weer.
Ook nu rijdt mijn dochter wel eens met mee als ik toch rond die tijd richting mijn werk ga. Dan rij ik wel even wat verder om haar op school af te zetten. Kost mij ook maar 5 minuten en scheelt haar weer een kwartier reistijd (verschil auto-bus) dus geen bezwaar tegen.
Ik vind het onzin om kinderen in de regen en storm te laten fietsen als er een alternatief aanwezig is in de vorm van een auto en een beschikbare ouder. Ik ga zelf ook niet in de regen/storm wandelen of fietsen.
Maylise

Jade
04-09-2009 om 20:40
Alleen....
....met storm en plensbuien wil ik mijn zoon dan wel naar school brengen, omdat er geen openbaar vervoer naar toe rijdt (maar dan ook alleen als ik die ochtenden moet werken.
Voor de rest fietst ie maar.......

Kaaskopje
04-09-2009 om 21:47
Nieuwsgierige vraag
Van de mensen die nu zeggen ´Niet aanstellen je gaat maar op de fiets', vonden jullie dat ook op de basisschool? Ik bedoel, ik zie in draadjes over halen en brengen erg vaak dat regen en wind zielig is voor een basisschoolkind, gaat de knop bij het VO dan plotseling om?

Fraz
04-09-2009 om 22:09
Kaaskopje
wij fietsen altijd naar school dus ook met storm of regen. Met de auto ben ik net zo lang of langer onderweg (stoplichten en spoorweg en de fiets ga je met een tunneltje onder de spoorweg door) en het is onhandig druk bij school om te parkeren. Dus tja wij fietsen dus ik ook (jongste is 7) en de kinderen ook en ook naar sport bijv. Ik vind het trouwens ook onzinnig om daarvoor een tweede auto aan te schaffen.

Kaaskopje
04-09-2009 om 22:09
Ja precies
Zeker op het VO is het zo vaak raak dat de schooltijden anders uitpakken, dan is een fiets wel zo handig.
Wij hebben ook geen rijbewijs, dus de keus is snel gemaakt. Ondanks dat ik niet beter weet dan dat je op eigen houtje naar school gaat (bus of fiets) vind ik het wel eens zielig, maar zelf tillen mijn dochters er niet zo zwaar aan gelukkig. Je moet nu eenmaal van a naar b en dat moet op de fiets... hoe ánders?

Kaaskopje
04-09-2009 om 22:16
Ik reageerde op tops
Fraz, een tweede auto alleen voor halen en brengen gaat inderdaad te ver (of je moet midden in de rimboe (eenzame boerderij, hutje op de hei, midden in het bos) wonen, dan kan ik me er iets bij voorstellen bij jonge kinderen)

sus-anne
04-09-2009 om 22:56
Nvt kaaskopje
Dat was niet van toepassing ,de basisschool ligt op loopafstand van ons huis,en ook als het regende ,hagelde, stormde of sneeuwde gingen de kinderen er lopend heen.

sus-anne
04-09-2009 om 22:59
Niet zielig
ik vind het niet zielig,ik vind het ook horen bij zelfstandig worden,als je van a naar b wil,moet je zelf regelen hoe je daar komt.

Annet
05-09-2009 om 00:05
Met sport breng ik soms wel
Basisschool was op loopafstand dus dat telt niet mee. Zodra dochter oud genoeg was, ging ze zelf op de fiets naar de hockeytraining.
Nu is ze net gestart op het VO. Ik ben niet van plan haar te brengen, zou ook niet weten hoe ik haar op moet halen want dan ben ik op mijn werk.
Ik ga wel een eenvoudige fietsdrager voor achterop de auto kopen. Maar dat is voor een enkele keer 's avonds als zij in het donker door de polder naar huis moet fietsen. (niet op gewone schooldagen dus).
Naar een thuiswedstrijd hockey rijd ik soms wel of naar de verzamelplek van een uitwedstrijd (dan gaan ze verder met de auto). Dochter is keeper. Met regen blijft ze in keeperskleding redelijk droog, hoofd blijft ook droog door de helm. Ik wil niet dat ze drijfnat van het fietsen in de regen in een keeperspak gaat en daar de hele wedstrijd nat in blijft staan (zonder veel beweging)
Toen ze nog gewoon speler was, was dit niet van belang.

Bastet
05-09-2009 om 07:36
Jahoor kaaskopje
Ja,wij lopen naar school,weer of geen weer.Gelukkig heb ik nu een heuse stormparaplu!
Bastet

Brianna F
05-09-2009 om 12:25
Fietsen
Of bij extreem slecht weer met de bus, wat hooguit 1 keer per jaar voorkomt. Maar dat pamperen tegenwoordig van de kinderen, door ze bij elke druppel regen of zuchtje wind te brengen gaat me toch echt te ver.

sus-anne
05-09-2009 om 21:38
Kaaskopje
volgens mij kon jij je kinderen zo vanuit je voordeur de schooldeur inschuiven

tonny
05-09-2009 om 23:28
Fietsen
Naar het VO werd gefietst, weer of geen weer - en als het echt 'geen weer' was, dan de bus.
Ik heb mijn vier VO-kinderen nooit met de auto naar school gebracht. Oh ja, eentje, die was aan het herstellen van pfeiffer en moest een tentamen maken.
Als je in de brugklas brengt/haalt met slecht weer, wanneer stop je daar dan mee? Tot ze hun eigen rijbewijs hebben?
Tonny

Kaaskopje
06-09-2009 om 11:30
Ik moet eerlijk bekennen
dat ik niet zeker weet hoe streng ik hierin zou zijn als ik kon autorijden. Er zijn dagen dat ik het best zielig vind. Juist ook omdat ik nog heel goed weet hoe ik af en toe op de fiets zat van school naar huis. Volledig door open weiland, doorweekt of windkracht zoveel... als het heel erg was kon ik soms niet meer fietsen en moest ik verder lopen. De positieve kant is dat ik daardoor later nooit heb gepiept bij een beetje tegenwind.
Maar voor mijn dochters is het nu niet anders en accepteren ze het volledig dat ze met de fiets moeten. Ze leggen vrijwillig ook heel wat kilometers af in hun vrije tijd.

ozzieozzie
06-09-2009 om 13:25
Ben ik effe blij
dat ik dat probleem niet heb, hier moeten de heren 2 minuten lopen naar de (school)bushalte; weer of geen weer, ze lopen dat 'hele eind' (niet altijd zonder mokken natuurlijk haha), maar ik weet niet hoe hard ik zou zijn als ze kilometers moesten fietsen door weer en wind...

elleke
06-09-2009 om 18:20
Jahoor
Als het weer zo slecht is dat ik zelf de auto zou pakken ipv de fiets dan breng ik mijn kinderen naar school. De bus gaat niet want die rijdt hier niet. Zelf moest ik vroeger altijd met de fiets, ik ging op een gegeven moment liften als het heel slecht weer was. Ik breng ze dus liever met de auto , stel je voor dat ze moeders voorbeeld volgen.
Elleke

Mach
06-09-2009 om 22:15
Altijd fietsen
Vanuit ons dorp fietsen ze ca 12 km naar het VO. Altijd. Er gaat geen bus. En het regent maar heel zelden. Vorig jaar heeft mijn dochter slechts vier keer haar regenbroek aangedaan. Terug doet ze hem nooit aan, ze komt liever nat thuis en gaat dan lekker in haar joggingbroek zitten.
Alleen bij extreem slecht weer breng ik, bij windkracht 12 ofzo. Maar dat is vorig jaar tijdens de schooldagen niet voorgekomen.