Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Brengen en halen naar danslessen dochter 17

Hallo, Mijn dochter van 17( bijna 18) heeft 4 verschillende danslessen in de week verdeeld over 4 avonden. De dansschool zit op 12 km van ons huis. Dit betekend voor haar 35 tot 45 minuten fietsen heen en ook weer terug dus totaal ongeveer 1,5 uur met elektrische fiets. Tot nu toe hebben we haar vaak gebracht en gehaald wanneer het regende. We beginnen dit wel een beetje zat te worden. Wij vinden eigenlijk dat ze ook als het regent best zelf kan gaan fietsen.  Daar denkt ze zelf dus anders over. Ze vindt dat echt niet kunnen dat ze dan zover moet fietsen in de regen. Een regenpak weigert ze aan te trekken. Wat vinden jullie? Wel brengen en halen als het regent of gewoon laten fietsen?

Gaat er geen bus? Of heeft ze al rijlessen?
Ik vind het wel ver om vier keer per week op de fiets te doen. Als er geen fatsoenlijke OV-verbinding is, vind ik het redelijk dat de ouders (flink mee) betalen voor de rijlessen.

Kan ze niet met de bus? 

-Guusje-

-Guusje-

13-07-2025 om 23:25 Topicstarter

er rijdt wel een bus, maar dat doet ze liever ook niet. Wij hebben die optie ook al gegeven. Ze is wel al bezig met rijlessen ( pas net begonnen) dus als ze haar rijbewijs heeft dan kan ze gewoon de auto lenen. Ik vroeg me meer af verwennen we haar niet door haar altijd maar te brengen als het regent?  Mijn man en ik zijn nooit gebracht vroeger. We fietsten door weer en wind met regenpak aan overal heen. Ik moet zeggen leuk is anders. Misschien toch ook niet meer van deze tijd dan? Ben benieuwd hoe anderen daar tegenaan kijken.

Ik ben altijd overal heen gefietst door de regen. 
Waarbij de afstanden 15 minuten voor school en later 30 voor werk waren. 
Ik heb echter nooit een hobby gezocht 12 km verderop. Al vermoed ik dat jullie in een dorp wonen, dan zijn de afstanden al snel wat langer.
4 keer per week naar hobby vind ik sowieso veel.
Een compromis kan ook nog door haar soms wel te brengen wanneer dat jullie ook uit komt.

2 avonden fietsen en 2 avonden halen/brengen? Van de andere kant, misschien nog een half jaar en ze kan zelf rijden, dus ik zou het blijven doen.

4 avonden 1,5 uur fietsen vind ik veel, samen met die dansles van 'n uur is dat best vermoeiend. In combinatie met studie? heeft ze weinig tijd voor haarzelf, dus eigenlijk zou ik trots op haar zijn dat ze dit volhoudt. Ze vraagt om haar te brengen als het regent, hoe vaak heeft het de laatste tijd in de avond geregend? Ik kan het me niet eens herinneren... Ze is al bezig met rijles, binnen nu en 'n jaar heeft ze haar rijbewijs en dan hoeft het niet meer. 

Over 12km doe je toch geen 3 kwartier met een elektrische fiets? 
Maar evengoed is het best ver voor 4 avonden per week.
Hebben jullie er geen afspraken over gemaakt toen ze begon met de lessen?
Ik zou het misschien half auto-half fiets doen.
Of alle avonden met de bus gaan. Waarom wil ze dat niet? 

Rosehip schreef op 13-07-2025 om 23:51:

Over 12km doe je toch geen 3 kwartier met een elektrische fiets?
Maar evengoed is het best ver voor 4 avonden per week.
Hebben jullie er geen afspraken over gemaakt toen ze begon met de lessen?
Ik zou het misschien half auto-half fiets doen.
Of alle avonden met de bus gaan. Waarom wil ze dat niet?

Dat vraag ik me ook af, als ik naar het ov hier kijk dan kan het zijn dat ze 'n keer moet overstappen, en dan ben je snel 'n uur kwijt. In de vakantieperiode gaan ze om het half uur, dan kan 'n uur les zomaar een avondvullend programma worden...

6 uur per week op de fiets is net geen volledige werkdag.
Dat vind ik dus belachelijk veel als er dus wel een 7 keer sneller alternatief (jullie brengen haar) is.

Die tijd kan ze beter stoppen in haar studies of in haar rijlessen.

OV 's avonds werkt ook niet altijd even denderend. Of je bent ellendig lang onderweg. En het is zelden een "deur-tot-deur"-oplossing.

MMcGonagall schreef op 13-07-2025 om 23:16:

Gaat er geen bus? Of heeft ze al rijlessen?
Ik vind het wel ver om vier keer per week op de fiets te doen. Als er geen fatsoenlijke OV-verbinding is, vind ik het redelijk dat de ouders (flink mee) betalen voor de rijlessen.

Moet je maar net kunnen hè, flink bijbetalen. 

Doet ze ook nog iets speciaals (zoals wedstrijden of wil ze er later meer mee?) met het dansen of is het vooral hobby en vindt ze het zo leuk dat ze lekker vaak gaat? 

Ik zou eerst bepalen waar je weerstand zit. Is dat omdat je zelf iets anders wil doen op die tijd bijvoorbeeld. Of maak je je zorgen dat je haar teveel verwent omdat je ouders dit vroeger niet voor jullie deden. Misschien helpt dat om te bepalen hoe je hiermee om wil gaan.

Ik ging vroeger naar de meeste dingen zelf op de fiets. Maar school, werk en hobby was dan ook allemaal wel binnen een kwartier te bereiken. Mijn man werd overal naartoe gebracht, ik vind hem inderdaad wel wat verwend :p

je schrijft dat ze gebracht en gehaald wil worden als het regent. De andere avonden gaat ze dus blijkbaar zelf op de fiets. 
Ik denk dat ik het zou doen als ik daarvoor niet zelf mijn planning om hoef te gooien. Als ik zelf niet thuis ben of bezoek heb kan het dus betekenen dat ze  dus zelf voor vervoer moet zorgen. Of dat dan fietsen is, ov, met iemand meerijden mag ze zelf regelen. Ze is 17

Mijn ouders hadden geen auto. Ik ging 3x per week een kwartier fietsen, een half uur met de trein en dan nog 10 min lopen naar mijn vooropleiding dans. In mijn examenjaar. En ookal hadden ze een auto, ze hadden er sowieso geen tijd voor. 
Zó spartaans hoeft het toch niet meer? Als je tijd hebt om haar te helpen doe dat dan. Spreek desnoods een paar avonden af. Het is toch mooi dat ze snel haar rijbewijs kan halen? Het houdt dan echt wel op binnenkort.
En omdat het om dans gaat vind ik het extra leuk en zou ik ook wat harder lopen. Voetbal ofzo is natuurlijk een heel ander verhaal

ik snap haar wel, koud en nat bij je dansles aankomen betekend dat je nog verl eerder weg moet omdat je anders niet goed warm bent voor je les met kans op blessures. En dan na een vermoeiende les weer terug fietsen waarbij je weer koud en nat wordt is ook niet fijn.

Kunnen jullie carpoolen met een lesgenootje?

Zelf heb ik tot zoon zijn rijbewijs had hem 4dagen van de week naar de training gereden, had ook met tijd tussen school en training te maken, eten in de auto. Was ongeveer dezelfde afstand. Een periode zelfs 2x per dag, ochtend en avond, en dan bijna elk weekend nog naar 1 of 2 competitie wedstrijden of 2 dagen toernooi. Tussendoor ging ik niet naar huis maar ging daar aan het werk of pakte mijn studieboeken erbij. 

Maar ik heb maar 1 kind en ben alleenstaand. Wel had ik regelmatig een teamgenoot mee die jongere siblings had. Er was voor zoon die keren dat ik kies kon ook altijd wel iemand bereid hem op te halen, reden we ook voor om bij andere clubgenoten. Maar fietsen deed geen van de kinderen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.