Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tirza G.

Tirza G.

22-10-2008 om 17:25

Briljant kamer-plan van as student......

Vriendin van dochter gaat volgend jaar studeren. Kamers zijn daar moeilijk te vinden en op-en-neer reizen is niet echt te doen. Nu hebben haar ouders het briljante plan opgevat dat ze dan best gedurende haar studie bij oma kan gaan wonen. Oma woont in een andere gemeente, maar wel behoorlijk dichtbij de studie-plaats. Oma woont alleen, huurt eensgezinswoning van stichting en krijgt huurtoeslag. Dit zou dan allemaal met gesloten beurzen plaatsvinden, hooguit wat meebetalen aan het eten. Vriendin gaat dan ook geen uitwonenden-beurs claimen enzo.
Ik voorzie problemen; met huurtoeslag, met onderverhuur, met weetikveel wat allemaal. Of denk ik te zwartgallig?

Tirza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

22-10-2008 om 17:31

Nou

Ze verhuurt niet onder, want oma krijgt er niets voor btaald. En zolang kleindochter geen inkomen heeft zal het ook geen invloed hebben op de huurtoeslag.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat een jonge meid bij haar oma in wil wonen. En wil oma het wel?

Jaymza

Maylise

Maylise

22-10-2008 om 17:45

Bij "oma" wonen

Lijkt me een prima plan. Meisje gaat toch echt bij oma wonen? En overigens kan ze een uitwonende beurs aanvragen. Ik heb wel eens een gesprek gehad met een aantal vrienden van mijn zoon en dochter tijdens hun studie tijd. Die woonden allemaal nog gewoon thuis maar stonden bij hun omas en opas ingeschreven zodat ze een uitwonende beurs konden claimen. Dat is natuurlijk fraude maar blijkbaar hebben opa en oma er nooit last van gehad dat die studenten bij hun stonden ingeschreven.
Als ze echt bij oma gaat wonen vind ik het ook niet onterecht als ze wel een uitwonende beurs gaat aanvragen. Tenslotte woont ze niet meer echt thuis.
Als oma gewoon een AOW krijgt (en eventueel pensioen) zie ik niet in wat er juridisch mis kan gaan. Er is geen sprake van onderverhuur als ze niet betaalt.
En zeker als ze geen uitwonende beurs aanvraagt is er toch niemand die er ooit achter komt?
Ik vind het trouwens een hele goede oplossing verder, zo vermijd je hoge huren en lange transporttijden. Ik ken ook meerdere studenten die echt bij familie wonen (ooms en tantes en ook een oma) vanwege lange reistijden en dat bevalt geloof ik best goed. Maar ik ben niet super thuis in dat soort zaken dus misschien zie ik wel het een en ander over het hoofd wat oma eventueel extra kosten op kan leveren.

Maylise

Huurtoeslag of studiebeurs is geen probleem

Als ze zich inschrijft als "medebewoner", dan is er geen probleem met de huurtoeslag, mits ze niet teveel bijverdiensten heeft. En door zich officeel in te schrijven heeft ze recht op uitwonendenbeurs. Om zich in te schrijven heeft ze toestemming nodig van oma (de hoofdbewoner), meer niet.

Ze mag ook best een redelijk bedrag meebetalen aan de huur of andere huishoudelijke kosten, ze is immers medebewoner.

Maar ik zou er toch niet op rekenen dat ze daar lange tijd kan of wil blijven wonen. Misschien klikt het wel gewoon niet. Misschien ontwikkelen ze beide een heel ander dag-nacht ritme en krijgen ze daardoor last van elkaar. Misschie wil de een veel meer samen doen dan de ander.

Zelfs met een huurcontract zo oma het recht hebben om de huurder gedurende de eerste 9 maanden zonder opgaaf van redenen weg te sturen. Ook daarna kan de huurder weggestuurd worden om bepaalde redenen (bijvoorbeeld als oma zelf wil verhuizen).

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.