Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Wendelmoed

Wendelmoed

25-12-2019 om 23:47

Brommerverzekering

Mijn kind heeft haar rijbewijs gehaald en nu hebben we een brommer gekocht. Echter, als we naar de verplichte WA verzekering kijken blijkt dat voor een 16-jarige uit te komen op een bedrag waar we ook onze auto voor verzekerd hebben.
Dat is in mijn ogen nogal erg veel geld. Hoe doen anderen dat? het is toch niet te doen om 60-70 Euro per maand aan verzekering te betalen? Dan kun je beter een auto kopen...

Verzekeren

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/scooterverzekering-vaak-peperduur

Die verzekeraars zijn ook niet gek.

""Jongeren betalen nog veel meer premie", zegt Marc Mathijssen van de vergelijkingssite Premie.nl. "Een jongere betaalt 40% meer premie dan een veertiger." Die prijsverschillen komen door het grote aantal diefstallen...................Bovendien veroorzaken veel jongeren forse schade met hun scooter. Het Centrum voor Verzekeringsstatistiek heeft uitgerekend dat één op de tien van de zestienjarige bromfietsers schade veroorzaakt in het verkeer.............................Dit grote aantal schades is voor veel verzekeraars een reden om hoge verzekeringspremies te vragen: ze moeten namelijk veel geld uitkeren aan al die brokkenpiloten.

Ik ben blij dat mijn kinderen geen ambitie hadden nog hebben voor zo iets. Ik vind het risico op ongevallen ook veel te hoog.

https://www.swov.nl/feiten-cijfers/factsheet/brom-en-snorfietsers
"Brom- en snorfietsers lopen een relatief groot risico om slachtoffer te worden van een ongeval. Weliswaar is er een trend naar minder doden waar te nemen, maar het risico om in het verkeer om te komen of ernstig gewond te raken blijft erg groot vergeleken met andere vervoerswijzen. "

Triva

Triva

26-12-2019 om 08:12

Uh ja

Heel normaal enne een auto verzekeren voor een net 18 jarige is nóg duurder!

Hoe anderen dat doen? Stiekem op naam vd ouder zetten

Jasmijn

Jasmijn

26-12-2019 om 10:17

triva

Wij hadden dit probleem ook, ik had die scooter al, dus stond verzekerd op mijn naam. Toen haalden de kinderen hun rijbewijs (voor auto) en mochten ze ook op de scooter (hadden er nog geen animo naar) maar ik dacht ik check mijn verzekering even. En er staat duidelijk dat bestuurders onder de 24 niet verzekerd zijn via mijn scooter verzekering. Dus dat trucje gaat niet op, als ze schade maken heb je echt een probleem.
Zie hier een duidelijke uitleg: https://verzekerdbijhema.nl/brommerverzekering/handige-weetjes/brommer-kind-op-jouw-naam-verzekeren

Misdreavus

Misdreavus

26-12-2019 om 10:26

dank je jasmijn

Het is hier nog niet aan de orde, mijn zoon is nog niet eens begonnen aan zijn rijbewijs, maar ik dacht dat hij dan ook gewoon de scooter kon meenemen als het zo uitkwam, maar ook bij anwb staat er duidelijk dat ze niet uitkeren bij schade

"veroorzaakt door een bestuurder van een bromfiets en snorfiets die jonger is dan 25 jaar, als de hoofdbestuurder
ouder is dan 25 jaar. Tenzij op het polisblad staat dat een bestuurder jonger dan 25 jaar ook is meeverzekerd. "

Dat is dus wel iets waar we even naar moeten kijken tegen die tijd.

callie

callie

20-01-2020 om 16:28

op onze naam

Mijn zoon heeft op zijn 17e zijn autorijbewijs gehaald maar heeft op een gegeven moment een brommer gekocht omdat zijn stagebedrijf te ver weg was om te fietsen. Ook wij liepen met de verzekering tegen het probleem op dat het zo duur was en nu staat hij gewoon op de naam van mijn man en betalen we nog geen € 5,00 per maand.
Inmiddels al 2 jaar en gelukkig nog nooit iets gebeurd.

Jasmijn

Jasmijn

20-01-2020 om 16:45

oei Callie

Fijn dat er nog nooit iets gebeurd is, maar ik zou toch even heel goed de polis checken. Het kan zo zijn dat je zoon nu niet, of onvoldoende verzekerd is, omdat de verzekering niet op zijn eigen naam staat.
Bij mijn verzekering zeiden ze heel duidelijk dat de verzekering niet gold voor bestuurders onder de 25 jaar, dan ben je dus gewoon niet verzekerd!

Dit staat er o.a. als je even googled:

Kan de verzekeraar moeilijk doen wanneer niet de juiste persoon op de polis staat?

Ja. De verzekeraar berekent haar premie aan de hand van een inschatting over het risico dat zij loopt. Mocht blijken dat bij de aanvraag niet de juiste gegevens zijn verstrekt (en dus ook een lagere premie is betaald), dan kan de verzekeraar bij schade een verhoogd eigen risico in rekening brengen. Ook kan de verzekeraar besluiten om de schade geheel niet te vergoeden wegens fraude. Het is dus heel onverstandig om de jongste bestuurder niet te vermelden bij de aanvraag.

Laig

Laig

21-01-2020 om 13:57

Leeftijd

Wij hebben zoon ook altijd de duurdere verzekering zelf laten betalen. Dat is nu eenmaal wat hoort bij hun leeftijd, daar moet je niet al teveel woorden aan vuil maken. Ook de dure autoverzekering staat op naam zoon. Ik zou het risico niet willen nemen dat hij een ernstig ongeluk veroorzaakt en dat er na onderzoek uiteindelijk uitkomt dat pa of ma niet de regelmatige bestuurder is als de verzekering op onze naam zou staan. Zoon bouwt nu schadevrije jaren op en is gewoon goed verzekert.

Gruk

Gruk

21-01-2020 om 14:22

Hier ook

Onze dochter rijdt in de oude auto van haar overleden oma. De auto staat op haar naam, dus ook de verzekering. Zo bouwt ze schadevrije jaren op en pleeg je ook geen fraude.
En klein bijkomend voordeel is dat het (zonder schadevrije jaren), nu relatief goedkoper is om wa te verzekeren voor oud klein autootje dan over een paar jaar een redelijk nieuwe auto all risk te moeten gaan verzekeren.

Wendelmoed

Wendelmoed

23-01-2020 om 22:02

We hebben

We hebben maar gekozen voor een verzekering op haar naam en betalen gewoon het (in mijn ogen belachelijk hoge) bedrag. Dan bouwt ze toch eventueel vast wat schadevrije tijd op en ze zal toch verzekerd moeten zijn. Ik vind het vrij idioot dat onder het motto "die brommers gaan nogal eens stuk bij die jonge gasten" de WA verzekering op 60 eu per maand te zetten, aangezien de casco verzekering vervolgens maar 10 eu kost. Enfin, de verzekeraar moet er ook van leven zullen we maar denken.
Mijn zoon bedacht al dat als hij zijn autorijbewijs eenmaal heeft, hij maar een brommer gaat kopen omdat hij met 19 de autoverzekering toch ook niet kan betalen...

Ad Hombre

Ad Hombre

24-01-2020 om 12:54

Wendelmoed

Ik denk dat het probleem vooral bij de jongens ligt. Die zijn - even cru gezegd - vergeleken met de meisjes (en oudere mannen) een gevaar op de weg. Maar verschil in premie tussen jongens en meisjes zal wel te gevoelig liggen.

Te gevoelig inderdaad

Zoveel jaar geleden, grootmoeder vertelt , had ik in de Opzij gelezen dat er een autoverzekering was voor vrouwen. Die had een lagere premie. Dus ik daarmee naar mijn tussenpersoon. Die ontstak in woede want vrouwen kunnen toch niet rijden? dus zo'n verzekering kon niet bestaan! Ik bleef kalm en beleefd en heb verzocht om zijn baas erbij te halen en liet beiden de advertentie zien.
Goed, verzekering geregeld. Ik schud beiden de hand en vraag nog even aan de medewerker of het zo goed was en of hij er nu tevreden mee kon zijn.

Ja, zei die gast, want ik heb in het leger gewerkt en ben wel 'tuig' gewend. Dat ging over mij dus. Dus kom mij niet aan met vrouwen worden niet gediscrimineerd. Ik schud ze zo uit mijn mouw.

Kan nog steeds

https://weblog.independer.nl/persbericht/vrouwen-betalen-minder-premie-voor-autoverzekering/

Wel een oud bericht maar het gebeurt nog steeds. Maar mogelijk moet je dat niet te hardop zeggen.

"Vrouwen betalen gemiddeld 15% minder premie voor hun autoverzekering dan mannen. Belangrijkste reden hiervoor is dat vrouwen minder schade veroorzaken in het verkeer dan mannen. Daarnaast rijden vrouwen vaak in auto’s, waarvoor de verzekeringspremie lager ligt dan auto’s waarin mannen rijden.

Minder schade betekent meer schadevrije jaren en dus een hogere korting op de verzekeringspremie. Vrouwen hebben gemiddeld 7 schadevrije jaren, mannen maar 5. Dit verschil is goed merkbaar in de premie.

Zowel bij mannen als vrouwen is de Volkswagen Golf op www.independer.nl de meest populaire auto voor het vergelijken van autoverzekeringen. De all risk premie voor een nieuwe Golf loopt voor een man van 30 met 5 schadevrije jaren uiteen van 498 tot 1169 euro per jaar. Voor een evenoude vrouw met 7 schadevrije jaren bedraagt de premie 456 tot 1007 euro. Dit is een verschil van maximaal 162 euro per jaar."

AnneJ

Waarom ben je bij die tussenpersoon gebleven? Daarmee houd je toch het gedrag in stand?

Huh Sydney

Je veronderstelt nogal wat. Nee, ik ben allang niet meer bij deze tussenpersoon. Bestaan er nog wel tussenpersonen? Iedereen doet het tegenwoordig toch zelf?
Niet om die reden overigens want mijn contact was met name met de baas van die zaak en per uitzondering had ik met deze gast te maken waar ik mij uiteraard niet meer door liet adviseren enzovoort.

Veranderen van tussenpersoon

Het verhaal is overigens nog fraaier. Ik had eerst een andere tussenpersoon. Een echtpaar. Omdat ik alles per fiets deed en een dure fiets had aangeschaft had ik daar een extra verzekering lopen. Ik had zelfs een driedubbele verzekering bleek. Ook nog een verzekering bij Unigarant vanwege een dure fietsketting en uiteraard ook nog de inboedelverzekering.
Dus mijn dure fiets werd al vrij snel gestolen. Uit de box. De drie verzekeraars overlegden onderling wie het ging vergoeden en dat ging via mijn tussenpersoon.
Ik was op dat moment samenwonend en we hadden beiden onze verzekering bij deze tussenpersonen.
Die mensen waren echt niet goed bezig. Ze noemden mij altijd bij de achternaam van mijn partner terwijl ik gewoon mijn eigen achternaam had. Dat kon ik blijven zeggen, maar dat vonden ze nogal gefrustreerd en van het tuinbroekentype.
Dus toen het geld van de verzekering kwam, via hen, werd het dan ook overgemaakt op de rekening van mijn partner.
Ja, toen ben ik van tussenpersoon veranderd.
Geen kruid tegen gewassen blijkbaar. Maar goed, zo openlijk sexistisch is het nu niet meer. Nu is het meer verborgen.

Minder premie voor de autoverzekering

De reactie onder het artikel, #13, is wel exemplarisch. Iedereen weet toch dat vrouwen niet kunnen rijden en meer schade veroorzaken?
Nou, de verzekeraar kijkt naar de feiten en niet naar de mythe.

" Bert schreef op 22 januari 2011 om 13:12

Dit is de grootste flauwe kul die ik ooit gelezen heb.
Vrouwen zorgen wel degelijk voor meer schade dan mannen.
Voorbeelden te over."

Ad Hombre

Ad Hombre

24-01-2020 om 16:01

Jongens en meisjes, mannen en vrouwen

"Iedereen weet toch dat vrouwen niet kunnen rijden en meer schade veroorzaken?"

Als je de onderstaande grafiek (ernstig ongevalsrisico per gereden km) ziet zie je dat daar wel wat voor te zeggen is. Vrouwen boven de 30 veroorzaken wat meer ongevallen dan mannen van dezelfde leeftijd.

https://images.app.goo.gl/jqY2nZMwMva8kBY39

Maar onder de 30 is dat omgekeerd en zijn mannen gevaarlijker. Onder de 24 zijn ze zelfs *veel* gevaarlijker achter het stuur dan vrouwen. Mannen onder de 24 zijn de grootste risicogroep in het verkeer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.