Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Budget openbaar vervoer

Ik loop al een tijd te worstelen met wat een redelijk budget is voor het OV voor mijn puberkind van nu 15 jaar.
...en hoe dat handig te organiseren, dus ik wilde eens informeren hoe jullie dat doen.

Mijn puberkind is nogal ondernemend en bezoekt graag vrienden die wat verder weg wonen (wij wonen in dorp bij stad in de buurt). Maar... puberkind is het laatste jaar ook nogal lui geworden wat betreft fietsen naar school en pakt liever het OV.

Nu had kind eerst een persoonlijke ov, zodat in noodgevallen ook de trein gepakt kon worden, maar die gebruikte puberkind zo veelvuldig dat ik weer een anonieme gegeven heb waar ik af en toe budget opstort. Nadeel is dat kind ook wel eens met de trein wil (en in sommige situaties is dat ook wenselijker) maar dat kan dan weer kan niet met anonieme ov tenzij je minstens 20 budget erop hebt staan...

Wat geven jullie je puberkind voor OV budget (als er ook prima gefietst kan worden naar school)?

En hoe organiseren jullie dat? Persoonlijke ov of anoniem?
Bedrag aan het begin van de maand erop?

Groeten, kaatjecato

Marijne

Marijne

20-12-2018 om 17:34

Uitdraai maken

Ik weet niet of het kan bij een anonieme kaart, ik denk eigenlijk niet, maar als je een uitdraai maakt van de maandelijse kosten haar kaart, dan kun je haar inzichtelijk maken hoeveel haar ov-gebruik eigenlijk kost. Want ik denk dat ze het niet eens doorheeft.

En dan kun je afspreken dat jij per maand een bepaald bedrag betaalt en dat zij zelf de rest moet betalen.

Mijn oudste heeft sinds juli geen studenten-ov meer. Dat was wennen!

Flavia

Flavia

20-12-2018 om 17:43

waarom anoniem

Ik vraag me af waarom je dan switcht naar een anonieme kaart. Ik heb ook geen automatisch opladen op mijn kaart staan maar wel een kortingskaart dochter idem.

Maak een uitdraai en streep dan samen aan wat de niet noodzakelijke vervoerskosten zijn. Tel beide delen op: noodzakelijk / niet noodzakelijk. Geef dan een budget aan de hand van het noodzakelijke deel.
Dat stort je elke maand als onderdeel van bv zakgeld en kleedgeld op die kaart.

Half a twin

Half a twin

20-12-2018 om 17:45

Hier

Puber waardeert anonieme OV op van haar zakgeld. 16 jaar oud. Als de rit voor school was kan ze bij ons declareren.
Soms moet daar dan meer dan 20 op staan ivm treinreis voor school excursie in Amsterdam bijvoorbeeld. Dat is haar eigen verantwoordelijkheid. Soms gaat ze ook net OV naar haar vakantiejob, eigen kosten ze kan ook fietsen. Als het heel laat wordt en ze zeurt niet dan matsen we haar weleens en halen haar op met de auto.
Morgen gaat ze fietsen naar de kerstactiviteit van het werk en dan halen we haar om 22.00 met fiets terug.

Abonnement

https://www.ns.nl/abonnementen/weekend-vrij.html

Zoon had in die tijd een weekend vrij abonnement.

Verder had ik dat probleem niet. Ze hadden een ov abonnement of ze fietsten. Of beiden.

Met name toen we een periode wat verder van de stad woonden.

Steeds geld op een kaartje zetten loopt snel op.

treinreiziger

treinreiziger

20-12-2018 om 18:04

waarom anonieme kaart?

Wat Flavia ook al zegt: waarom een anonieme kaart? Je hoeft op de persoonlijke kaart alleen maar 'automatisch opwaarderen' uit te zetten.
Voordeel is dan direct dat je online kan zien wat er gereisd is met de kaart.

Daluren

https://www.ns.nl/abonnementen/dal-voordeel.html

Ik zie het er hier niet bij staan maar met mijn eigen ns kortingskaart hoef ik maximaal 10,- euro op de ov chip te hebben bij de start/en bij het retour.

Kost hier volgens de reclame 50,- euro.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-12-2018 om 18:13

Op rekening

Mijn dochter heeft van haar vader een OV-kaart gekregen, waarvan achteraf de kosten worden afgeschreven. Budget is volgens mij onbeperkt want ze heeft niet meer door de regen gefietst sinds ze hem heeft
Ik zou zelf 10 keer per jaar ‘lui’ busgeld geven, heen en terug naar school, verder natuurlijk de verplichte ritjes (school en naar vader), en uitjes met vrienden in overleg.

kaatjecato

kaatjecato

20-12-2018 om 19:00 Topicstarter

Persoonlijk of anoniem

Ja, in eerste instantie had ik automatisch opwaarderen uitgezet, maar als kind wel een keer wil treinen was dat heel onhandig.

Toen werd ns flex geïntroduceerd en dat leek een handige oplossing, omdat je dan geen borgtegoet meer op de kaart hoeft te hebben.....maar later realiseeede ik mij pas dat de kosten dan automatisch worden afgeschreven, dus onbeperkt reizen is dan nog steeds mogelijk.

Vandaar dus weer overgestapt op anonieme kaart, met persoonlijke kaart achter de hand voor als er met de trein gereisd moet worden.

Ik hoef ook niet perse de kosten in te zien, maar wil wel graag een vast budget afspreken.

Wat vinden jullie een redelijk budget per maand?
Ik dacht zelf aan ergens tussen de 30-40 euro...

Flavia

Flavia

20-12-2018 om 19:14

is heel persoonlijk

wat een goed budget is voor de 1 is te weinig voor de ander en te veel voor weer een ander.

Daarom moet je eerst de reisgewoonten analyseren en daarna kun jij met je kind een budget afspreken. Dat stort je elke maand op die kaart en de rest is zijn/haar verantwoordelijkheid. Desnoods stort je bij een vakantieperiode wat extra.

Half a twin

Half a twin

20-12-2018 om 19:41

Hoe meer je geeft

Hoe meer ze nodig hebben.
Dochter gebruikte de ov kaart alleen voor leuke dingen. Met vriendinnen naar de bios, winkelen in de stad, omnaar haar vakantiejob te gaan.
Sinds ze een baantje heeft is ze zelf verantwoordelijk voor voldoende saldo op de ov.
Reizen gemaakt voor school kan ze bij ons terugvragen.
Werkt heel goed, dan is €.7.00 ineens wel een heel bedrag voor een middagje winkelen. €2.00 voor de bewaakte fietsenstalling is dan leuker.

Nou moet ik zeggen dat dochter geen goede busverbinding heeft naar school. Zelfs in regen met windkracht 5 tegen is ze fietsend sneller op school dan met de bus. Dus ze fietst wel, dan kan ze tot 7.00 uur in bed blijven. Om om 7.00 in de bus te zitten moet ze te vroeg opstaan. 😜

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-12-2018 om 20:17

Half a twin

Dat is vaak zo, slechte busverbindingen. Mijn oudste moest eerst met de bus een heel eind richting het noorden, dan overstappen en weer 6 km terug. 45 minuten minimaal vs een half uur fietsen. Jongste gaat wel vaker maar moet dan ook vroeger weg. 5 minuten naar de bushalte, 20 minuten met de bus, vs een kwartier fietsen als ze doortrapt.

kaatjecato

kaatjecato

21-12-2018 om 07:59 Topicstarter

Abonnement

Ja, als ik de behoefte van kind ga analyseren op basis van wat ee gereisd wordt, dan kom ik er bekaaid vanaf, want het punt is juist dat puberkind veel te veel ov kosten maakt...

Ik denk erover om kind voor de komende wintermaanden een ov abonnement te geven, kost circa 60 euro

Kosten voor extra reizen naar vrienden zitten daar dan niet bij, die zijn dan in principe voor eigen rekening....

Maar dan is het gezeur klaar...,
als kind met beter weer meer wil fietsen naar school kunnen we abo eventueel omzetten naar vrij te besteden ov geld, dan kan het wel gebruikt worden voor andere reisjes.

Maar is 60,- dan redelijk? Ik vind het eigenlijk vrij veel geld....

Triva

Triva

21-12-2018 om 08:13

tja

Je zult moeten bepalen hoeveel uitjes jij wilt betalen per maand en hoevaak je haar wil helpen bij regen. In nederland regent het 8% van de tijd dus over het jaar verdeeld kun je het op die manier berekenen. Zet het op 10% en zeg dat ze 1x per 2 wk naar school met ov kan betaald door jou. Dat kun je meerekenen in de berekening over een jaar en delen door 10 maanden school.

Flavia

Flavia

21-12-2018 om 08:25

Analyseren

Analyseren betekend juist dat je niet alles betaald.
Alleen wat jij nodig vindt.
Een rit naar school kost voor de 1 €3 voor de ander €10, vrienden kunnen dichtbij of ver weg wonen. €30 of €3 maakt veel uit.
Alleen als je goed naar het reisgedrag en de kosten kijkt kun je een budget bepalen.
Ja dat is veel meer werk dan hier je vraag blijven herhalen, maar geeft wel het beste resultaat.

Zuinig?

Waarom zo zuinig? Hoe reis je zelf? Natuurlijk wil je fietsen stimuleren maar hoe handig of ver is het eigenlijk en zou je jezelf zo op een rantsoen zetten dat je de hele tijd op je geld moet letten?
Ik zou er een doeltreffende voorziening voor maken zoals een abonnement en verder ongeveer afspreken wat er naar extras kan gaan per maand als ze naar vrienden wil.

mutsje

mutsje

21-12-2018 om 09:45

geen regels

Ook hier alle tienerkinderen een OV. Gelukkig misbruiken ze deze niet voor onnodige ritten. Dus er wordt gewoon een uur gefietst naar school, behalve als het heel vies weer is. Als het de spuigaten uitloopt zeg ik er wat van. Ik laat dan het overzicht zien wat ik kwijt was en vaak is dat voldoende om misbruik te voorkomen.
Ik wil juist stimuleren dat mijn kinderen de wijde wereld intrekken (te beginnen in Nederland . Dus als ze op stap willen dan laat ik ze lekker gaan. Ze moeten wel entree kaartje, uitgaan etc. zelf betalen, maar vervoer dus niet. Wij wonen wat verder van de stad, waar school en vrienden zijn, dus ik vind het heel normaal dat ze dan gebruik mogen maken van het openbaar vervoer om hun vrienden te zien. Zij hebben niet gekozen voor verder weg wonen. Dus nee, ik heb geen budget gemaakt voor gebruik van openbaar vervoer.
Maar ik snap ook dat zo'n keuze afhankelijk is van je eigen portemonnee.

kaatjecato

kaatjecato

21-12-2018 om 10:54 Topicstarter

Reacties

Bedankt voor het meedenken, allemaal!

@mutsje: geen regels is hier inderdaad geen optie, niet wat betreft inkomen maar ook omdat kind een rupsje nooitgenoeg od en gerust de trein pakt die veel duurder is als de bus ook prima kan, ook na herhaaldelijk kosten voorleggen.
Wij stimuleren ook de wijde wereld intrekken (puberkind is juist zeer ondernemend) en betalen wel eens treinkaartjes maar kind moet ook leren wat dingen kosten en welke kosten er bij bepaalde plannen komen kijken...

@Flavia: het is heus niet dat ik de kosten helemaal niet analyseer, alleen dan is het nog steeds fijn om input te vragen aan anderen over wat redelijk is. Dat is toch juist de functie van een forum? En ook al is het persoonlijk, dan nog kunnen verschillende invullingen mij op weg helpen om te bedenken wat in onze situatie past. De vraag van AnneJ over waarom zo zuinig? Daar wordt ik door aan het denken gezet...

@AnneJ: ja, waarom zo zuinig? dat heeft met 2 dingen te maken. Enerzijds met beperkingen van wat er aan geld te besteden is elke maand, maar ook speelt mee dat tweede kind elke dag moet fietsen omdat dit niet anders kan (rottige ov verbinding). Dit is een iets langere afstand dan eerste puberkind. Het voelt dus ook een beetje gek om ov van eerste kind volledig te vergoeden terwijl fietsen ook prima kan.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

21-12-2018 om 11:10

Ja dat vind ik ook

Dat dat vreemd is. Waarom de bus vergoeden terwijl je andere kind veel verder moet fietsen. De fiets is toch prima.

Zeker als dat ook nog 60 euro per maand kost.
Ik betaal niks. Als ze met de bus of trein willen is dat voor eigen rekening.
Dit maakt dat ik af en toe Sinterklaas kan spelen en treinkaartje kan vergoeden.

Vervoer naar school is alleen voor mijn rekening als het extreem weer is. Dat is echt geen 10% van de tijd. En dan heeft de auto vaak ook de voorkeur. Ook bij mij.

Lydia

Lydia

21-12-2018 om 12:15

Wij vergoeden alleen noodzakelijk OV vervoer

Naar school met het OV is hier nooit aan de orde. School ligt op 6 km afstand en dat is gewoon te fietsen. Dit geldt ook voor het station.
Naar een open dag betalen wij het OV.
Een uitstapje bestalen ze zelf, inclusief OV. En soms speel ik Sinterklaas.
Bij bijzondere gelegenheden spelen we taxi. Daar hoort slecht weer niet bij, tenzij het gevaarlijk weer is.

We betalen wel een voordeelkaart van de NS. Dat kost voor een 18-minner maar 15 euro per jaar, 40% korting in de daluren.
Ik weet niet of zoiets voor de bus bestaat. Wij gaan nooit met de bus rondom eigen woonplaats.

Je zou het zakgeld iets kunnen ophogen met de mededeling dat dit inclusief OV is bij slecht weer. En dan krijgen beide kinderen dat.

Lydia

Lydia

21-12-2018 om 12:16

aanvulling

En met zo'n voordeelkaart hoef je gelijk nog maar 10 euro saldo te hebben voor treinreizen. Ze moeten zelf zorgen dat ze dat op hun rekening hebben staan.

Tango

Tango

21-12-2018 om 12:18

Treinreizen

Dochter hier heeft inmiddels, gelukkig, een OV studentenkaart. Daar maakt ze dan ook echt flink gebruik van.
Voorheen was het hier ook vaak gedoe over wat er wel en niet vergoed werd voor OV. Reizen naar school deed ze overigens nooit met de bus, dat was maar 10 minuten fietsen, dus echt de moeite niet. Heel soms bracht ik haar, als er sneeuw lag of het erg hard regende.
Het ging meer om uitgaan en shoppen waar ze met OV heen ging. Meestal vergoedde ik de treinreizen als ze in een vakantie een uitstapje maakte. Dat deed ik dan met E-ticket, want ik vind al dat extra geld op die OV zetten echt een beetje onzin. Voor de evt. bus stortte ik af en toe wat op de OV-chipkaart, toen nog een anonieme. Naarmate dochter meer werkte stortte ze zelf ook weleens wat. Entreeprijzen en andere dingen betaalde ze ook zelf. Als ze heel veel reisde moest ze dat ook zelf betalen. Vaak regelde ze ook dat ze met iemand samen reisde die wel een OV studentenkaart had en dan was het al veel goedkoper (meereiskorting). Ze worden hier vanzelf ook wel vindingrijker in. Soms regelden ze dat een ouder bracht en een ander ophaalde. Ook prima natuurlijk.

Triva

Triva

21-12-2018 om 12:42

Tango

"Dat deed ik dan met E-ticket, want ik vind al dat extra geld op die OV zetten echt een beetje onzin.". Ja dat gedoe met etickets bind ik onzin. Lekker automatisch opwaarderen, dan hoeft er niet zoveel geld op en je kunt het er altijd weer afhalen als je die kaart niet meer gebruikt

kaplablokje

kaplablokje

21-12-2018 om 13:45

NS kaart

Die voordeelkaart van NS was een pilot, tussen januari 2018 en 11 juni 2018. Nu alleen weer voor 50 euro. Er komt misschien wel weer iets, na overleg met andere vervoerders.

Tango

Tango

21-12-2018 om 13:57

Ja, maar Triva

Dat kan toch helemaal niet met een anonieme kaart?

Amsterdamse

Amsterdamse

21-12-2018 om 14:33

startbedrag

Wij wonen binnen de ring in Amsterdam, en de kinderen fietsen in principe alles. Is prima te doen. Ze hebben allebei een anonieme ov-chip. Die hebben ze van mij gekregen met een startbedrag van 15,- per jaar erop. Dat reisgeld is voor héél slecht weer naar school of andere verplichte dingen die te ver zijn om te fietsen (komt bijna niet voor). Meestal kosten de ritjes met tram iets van 1,50, dus ze komen er makkelijk mee uit. Als ze die 15,- niet opmaken, mogen ze het houden. Al het vervoer voor eigen uitjes/vrienden ed betalen ze zelf, en ze waarderen de ov-chip zelf op. Vooral oudste is veel op pad, vrijwel altijd met de fiets.

Triva

Triva

21-12-2018 om 14:55

Tango

Ja precies, daarom dus geen anonieme nemen, met een persoonlijke heb je veel meer voordeel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

22-12-2018 om 13:39

Hier

Dochter heeft een traject abonnement voor school. Op alle reizen daarbuiten heeft ze 40 procent korting. Die reizen betalen wij. Het saldo voor de bus vult ze zelf aan en de ov-fiets betaald ze ook zelf. Ze heeft een baantje en kan het hiervan goed betalen.
Het abonnement voor die fiets is gratis bij het trajectab.

Ik stimuleer ook het de wereld ingaan. Ik vind het hartstikke leuk dat ze zo ondernemend is.
OV terwijl het ook fietsbaar is zou ik niet bekostigen hoor, zeker niet als het om dagelijks (school) zou gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.