Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
hobbynolly

hobbynolly

26-03-2009 om 11:56

Cijfers aan de lage kant

mijn zoon (13½) heeft het altijd heel erg makkelijk gehad op school. Nooit heeft hij écht hoeven te werken voor school.

Nu zit hij in de 2e van het voortgezette. En eigenlijk vinden we zijn rapportcijfers aan de lage kant.
Maar...hij is nog steeds de beste van de klas.
Meneer vind het niet nodig om "extra" te leren, want als hij een 6 of 7 haalt en daarmee het hoogste is, is werken voor een 8-9 zonde van je tijd.
(hier ga je over als al je cijfers een 5 of hoger is).

Huiswerk heeft hij nooit (is altijd al af tijdens de les).
Nu zou m'n man het liefst willen dat er doordeweeks niet meer gecomputerd wordt door hem.
Maar zelf vind ik dat onzin, want hij gaat daardoor echt niet wél leren.

Ik wil ook niet gaan verplichten om in z'n agenda te kijken wat voor huiswerk hij heeft en dan controleren of hij het écht af heeft.
Weet uit m'n eigen ervaring destijds, dat het huiswerk dan toch niet opgeschreven wordt in de agenda.

Nu is m'n vraag aan jullie:
Controleren jullie hun huiswerk, overhoren jullie de kinderen, of laten jullie de verantwoordelijkheid bij het kind?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Mijn ervaring

2 jongens 12 1e klas vwo/havo en 14 3tl. Ik leg de bal bij hun neer het is jou verantwoordelijkheid en jou toekomst.Ik overhoor als ze er naar vragen en help ook alleen als ze het vragen."savonds na het eten is huiswerk tijd heb je geen huiswerk ga je maar wat vooruit werken of aan je boekverslag werken.Van ongeveer 18.30 tot ongeveer 20.00 uur zijn ze verplicht met school bezig en bij ons werkt die regel goed.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

26-03-2009 om 13:28

Te laag schooltype?

Welk schooltype zit hij? Als hij met niets doen voldoendes kan halen, kan hij met een beetje werken ook een hoger schooltype aan. Of zit hij al op het VWO?

Tirza G.

Tirza G.

26-03-2009 om 16:42

Welke richting doet hij?

En: laat je man hem maar uitleggen wat het nut is van hogere cijfers. Ík kan het niet. We hebben nu eenmaal een zesjescultuur in NL.

Tirza

Jolijt

Jolijt

26-03-2009 om 20:00

Omkopen..

Wij hebben redelijk makkelijk praten, want beide kinderen leren hier toch wel (1TVWO, 3TVWO), maar om 'infectie' met het zesjesvirus te voorkomen hebben we een leuk bedrag gezet op alle vakken minimaal een 7 op het eindrapport van het jaar. De oudste heeft komend jaar haar zinnen gezet op een 8 gemiddeld om kans te maken op een pre-universitair programma. (kan bij jullie wellicht ook een motivatie zijn?)
Controleren doe ik eigenlijk alleen bij de brugklasser; niet zozeer of hij huiswerk heeft, maar hij is wel eens te optimistisch in de planning... dus om paniek te voorkomen denk ik mee.

koentje

koentje

26-03-2009 om 20:23

Er was er eens een moeder...

die had het erg gemakkelijk, want bij haar zoon ging het allemaal van een leien dakje.

Ze wilde wel dat hij nog beter zijn best deed want dan kon hij nog hogere cijfers halen.

Maar ja, ze wilde haar zoon niet controleren of verplichten om in zijn agenda te gaan kijken of zelfs maar zijn computertijd reduceren zodat hij tot leren gestimuleerd zou worden.

Op wie lijkt deze zoon?

Jujube

Jujube

27-03-2009 om 10:03

Probleem?

Hmm, misschien ligt het aan mij, maar ik zie dit niet als een probleem. Niet iedereen heeft de motivatie om hard te werken voor een 8 of een 9. Bij het ene kind zit het erin, bij het andere niet. Als hij lekker gaat op zessen en zevens en verder genoeg tijd overhoudt om andere leuke dingen te doen (sporten, hobby's, sociale contacten)zie ik persoonlijk geen probleem. Het lijkt wel of tegenwoordig ieder kind moet excelleren (wellicht ter meerdere eer en glorie van de ouders).
Groet,
Jujube

ilsepilse

ilsepilse

27-03-2009 om 17:19

Hier 7,5

hier moet je 7,5 halen om over te gaan .
mijn zoon zit nu ook in 2havo/vwo en had de 1e trimester een paar onvoldoendes, dan hebben we zijn topsport even op een lager peil gezet en nu werkt hij veel harder, ook controleer ik huiswerk etc...
nav ziekte - hijzelf - en ongeval vader had hij een paar lessen wiskunde gemiste en een 5 gehaald om toch over te kunnen volgend jaar hebben we iemand aangetrokken om hem bijles te geven zodat hij ook veel beter voelt ...
lukt tot zover ...

Tja

Of hem lekker zijn gang laten gaan op deze school, of op een hoger niveau naar school zodat hij wel huiswerk moet gaan maken.
Wat vind je het belangrijkst? Hoge cijfers, een gelukkig kind, een mogelijkheid tot verdere studie?

Jaymza

Jaymza

28-03-2009 om 17:49

7,5?

Ik snap het niet, met een rapport vol zevens blijf je zitten of moet je naar een andere school? Dat heb ik nog nooit gehoord.
Is het niet eerder zo dat je een 7,5 moet hebben om door te gaan op het hoogste niveau als je in een combi-klas zit?

Jaymza

Milou

Milou

28-03-2009 om 22:05

Die 7,5

jaymza, dat denk ik ook inderdaad. Hier ook een combi havo vwo en voor overgang naar het vwo wordt verwacht dat je een gemiddelde van een 7 neerzet.

hobbynolly

hobbynolly

29-03-2009 om 10:38

Bedankt voor de reacties

Over het niveau van zijn school: Wij wonen in Spanje, en op deze school hebben ze geen niveua's (meer).
Vorig jaar werden de kinderen ingedeeld op hoe goed ze in Spaans zijn (er wonen hier heel veel buitenlanders, wij dus ook). Deze indeling vond ik zelf erg prettig. Mijn zoon is goed in spaans, dus zat hij in het hoogste niveau, met bijna alleen maar spanjaarden.
Dit jaar hebben ze het ingedeeld op volgorde van inschrijving en keuzevak.
Wij wisten niet dat je ieder jaar weer opnieuw moest inschrijven voor de school en hoorden dat pas toen het nieuwe schooljaar al was begonnen. Hierdoor zit m´n zoon met het keuzevak bij Valenciaans. Hier zitten kinderen die dus herkansingen moesten doen in september en dan pas in mochten schrijven. Het is echt het klasje met
de kinderen ¨die maar naar school moeten, maar er liever niet zijn" (en er inderdaad regelmatig niet zijn, en anders herrie trappen).

Het gaat mij niet om mijn trots dat hij hogere cijfers ¨moet¨ halen, het gaat me om zijn toekomst.
Verder vind ik het gewoon zo jammer/zonde dat hij er zo weinig aandoet, terwijl hij altijd zo ¨voor¨ is geweest: klokkijken met amper 4 jaar - lezen met 5 jaar - met 6 jaar AVI-niveau uitgelezen en een klas overgeslagen. Altijd leergierig! en dat hij nu dan zo gemakzuchtig is, vinden we dus jammer/zonde.

Ik zie zelf wel het nut van hogere cijfers: Als je later gaat werken vragen ze ook om cv en cijferlijst. Als het bedrijf dan kan kiezen tussen iemand die net aan 5jes haalt of iemand die 7ens en 8en haalt, lijkt me de keuze niet moeilijk. Dit zal waarschijnlijk niet gelden als je bij de Mac gaat werken, maar dat heeft zoonlief toch niet voor ogen. Wat hij wel wil doen weet hij verder nog niet.

Ik wil ze altijd helpen met huiswerk/overhoren, maar dan moeten ze het wel willen.
Het idee om te belonen naar cijfers, dat zal bij hem wel werken, maar dan moet het wel om een aardig bedrag gaan, want hij is wel een geldwolfje.
Dit vind ik dan weer niet reeel tegenover m´n dochter, die juist erg hard moet werken voor een zesje.
Voor een zes krijgt zij een aardige veer in d´r kont, terwijl broer een ¨preek¨ krijgt om een zesje. Twee totaal verschillende kinderen dus.

We hebben toevallig z´n decaan gesproken en z´n paasrapport lijkt er goed uit te zien. Ook decaan is tevreden over hem.
Wij zelf zijn ook blij als hij in 1x overgaat, zonder herkansingen.

Nou het is een heel epistel geworden. Maar ik wilde toch wat dingetjes uitleggen.

groetjes Nolly

Jolijt

Jolijt

30-03-2009 om 12:02

Oneerlijk/geldwofje

Nolly,

Hier is het te verdienen bedrag 200 dollar (voor in de vakantie). De oudste 2 leren supermakkelijk, de 3e echt heel moeilijk. Bij 1 en 2 hangt het bedrag aan de cijfers, bij de 3e zit de beloning daar niet aan. Zij krijgt haar grote wens (ziet nog niets in geld) voor het haar best doen, voor het iedere dag extra werken, voor de positieve inzet. Gelukkig zien al onze kinderen dat leren, hoewel niet altijd even leuk, wel zinnig is. (en helpen de scholen goed mee door niet al te onzinnige opdrachten te geven)

neteret mut

neteret mut

30-03-2009 om 15:22

Ook belonen

wij geven geld gekoppeld aan het behaalde cijfer voor een vak, maar alleen voor 8 of hoger en bij onvoldoendes wordt er gehalveerd. Vorig jaar deden we het anders .Regels toen waren : onvoldoendes ophalen tot voldoende, geen nieuwe onvoldoendes en cijfers mogen niet meer dan 1 punt zakken. Dit leverde 50 euro per rapport op indien voldaan aan de voorwaarden. Maar goed nu dus gekoppeld aan cijfers. Een beetje om ze aan te zetten tot iets meer inzet en om een kans te geven tot wat extra zakgeld/ telefoongeld.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.