Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Claimende vriendin

Hallo,

mijn dochter (15) heeft een vriendin waar ze nu 2 jaar mee bevriend is. De laatste paar maanden merkt ze zelf dat ze verdrietig wordt van deze vriendschap. Haar vriendin eist haar op, vind het niet leuk als ze met anderen omgaat. De vriendin gedraagt zich kortaf tegen vriendinnen van mijn dochter.
Ook bij het dansen, waar de vriendin sinds kort op zit, zegt ze iedere keer tegen mijn dochter dat ze zich genegeerd voelt, maar mijn dochter geeft aan dat ze altijd al met veel meisjes op dansen omgaat. En dat ze niet alleen maar met haar om kan gaan met dansen. Vriendin verwacht dit wel.
Vriendin blijft hierover whatsappen.
Het benauwd mijn dochter, deze vriendschap. Wekelijks wil de vriendin afspreken, maar als ze niet kan of niet snel genoeg reageert op whatsapp, vraagt de vriendin of er wat is, controleert of ze online is en is erg dwingend daarin. Dochter geeft wel aan wat ze niet fijn vindt aan de vriendschap, maar toch blijft de vriendin haar claimen.
Eigenlijk zuigt de vriendschap haar aan energie leeg en voelt zich gecontroleerd en geclaimd.
Wat kan ze het beste doen?

Paddington

Paddington

23-04-2015 om 11:38

Grenzen aangeven

De eerste vraag die bij mij opkomt is: wil jouw dochter die vriendschap nog wel? Als het antwoord nee is, dan zal ze het contact moeten afkappen en aangeven dat ze er klaar mee is.

Als mijn dochter zo'n vriendschap zou hebben dan zou ik haar de raad geven om duidelijker grenzen aan te geven. Dus heel duidelijk aan vriendin melden dat zij zelf de keuze wil hebben met wie ze omgaat.

Hetzelfde geldt voor het maken van afspraken. Als de vriendin van dochter graag wil afspreken, dan zal ze wat meer geduld moeten tonen. Dit zal dochter zelf moeten aangeven.

Voordat dochter kan aangeven wat ze wel of niet wil, zal ze eerst moeten weten wat haar grenzen zijn. Daar kun jij wellicht mee helpen.

varia

varia

23-04-2015 om 11:45 Topicstarter

grenzen aangeven

Om even terug te komen op jouw reactie Paddington; mijn dochter heeft al meerdere keren haar grenzen aangegeven, zowel face to face als via de whatsapp. Alleen, ze doet er niks mee en blijft claimend gedrag vertonen.
Het liefst zou mijn dochter idd de vriendschap willen beëindigen, maar weet niet hoe. Ze wil de vriendin ook niet kwetsen. Dochter geeft aan dat ze dan heel boos wordt.
Ze is gelukkig wel heel erg open naar mij toe over deze vriendschap en bespreekt veel met me. Ik geef haar ook wel tips, maar hoe je het beste een vriendschap kan beëindigen met pubers, weet ik ook niet precies...

Suze

Suze

23-04-2015 om 13:06

Herkenbaar

Toen ik jouw posting las, dacht ik meteen aan het draadje: Vriendje dochter wil dochter niet los laten.

Misschien moet je die lezen en kijken of je daar inspiratie uit kunt halen.

Als je dochter verdrietig wordt van deze "vriendschap", is die dus niet goed voor haar.

Als je dochter keer op keer (duidelijke?) grenzen heeft aangegeven, maar vriendin gaat er niet goed op in, dan is het tijd om de vriendschap - heel duidelijk! - te beëindigen.

Hoe naar dat ook voor die vriendin is, maar anders is je dochter zelf verdrietig. Dat wil je dochter toch zelf ook niet?

En over het beëindigen van een vriendschap/relatie met een claimende vriend(in) is dat andere draadje heel duidelijk: je dochter moet duidelijk zijn en haar vriendin blokkeren op whatsapp en zo.

Misschien kan je je dochter helpen met bedenken wat ze wil en bedenken hoe ze de boodschap eenduidig kan overbrengen en bij die boodschap kan blijven.

Sterkte ermee.

Lastig

Met een verkering maak je het uit. Maar dit blijft aanmodderen! Waarschijnlijk bloedt het dood.

Suze

Suze

23-04-2015 om 13:24

Mach

Indien nodig kan je een vriendschap (net als een verkering) ook formeel beëindigen. Minder gebruikelijk, maar kan wel.

En in deze situatie zou ik het ook formeel beëindigen, want subtiele signalen en "doodbloeden" gaat in deze situatie denk ik niet werken.

Paddington

Paddington

24-04-2015 om 10:01

Suze en TO

dat verwacht ik ook niet. De vriendin accepteert geen grenzen, naar hoe ik het begrijp. Dat is er maar één mogelijkheid. Aan vriendin aangeven dat ze geen contact meer wil. Vervolgens blokkeren op WhatsApp en Facebook enzovoort.

Kortom het formele beëindigen wat suze ook aangeeft

varia

varia

24-04-2015 om 11:24 Topicstarter

vriendin

Gisteren heeft mijn dochter met de vriendin geappt. De vriendin vroeg via whatsapp of er wat was. Dochter heeft toen aangegeven hoe ze zich voelt bij deze vriendschap. Ze heeft het verder heel netjes gehouden door bij haar eigen gevoel te blijven en geen beschuldigingen te appen. Vriendin daarentegen plaatst alles buiten zichzelf en neemt het gevoel van mn dochter niet serieus. Geeft nu dochter de schuld van alles. Op een gegeven moment zei de vriendin dat mijn dochter geen echte vriendin was en dat ze misschien wat afstand moesten nemen. Dochter appte daarop dat ze dat een goed idee vond. Vriendin appte daarna nog weer allerlei beschuldigingen en heeft mijn dochter daar verder niet meer op gereageerd.

Monique D*

Monique D*

24-04-2015 om 20:08

Angst om alleen te zijn

Ik denk dat dit te maken heeft met angst. Bang om alleen over te blijven. Die angst ontstaat als jouw dochter met andere meiden omgaat. Daarom claimt zij haar, in de hoop om haar niet te verliezen.
Eigenlijk zou die vriendin de zekerheid moeten verkrijgen dat jouw dochter haar niet laat vallen als zij ook met anderen om gaat. En dat is erg moeilijk. Je kan het inderdaad met een relatie vergelijken.

Het is jammer dat die vriendin niet naar haar eigen gedrag kijkt, maar de schuld bij jouw dochter legt. En dan ontstaat er inderdaad ruzie. Dat is jammer.

Hopelijk kan die vriendin daarvan leren voor later.

Groeten van Monique, die op die leeftijd ook vriendinnen claimde omdat ik ook bang was om over te blijven.. en het heeft dan een averechts effect.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.