Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Nicole

Nicole

19-01-2011 om 19:27

Controleren kinderen

Hallo ouders!

Ik kwam toevallig deze site tegen en wilde jullie een 'advies' geven. Ik ben een meisje van 21 jaar en ik heb tot mijn 18e bij mijn ouders gewoond.
Ik ben niet iemand die veel aan mijn ouders vertelt (waarschijnlijk net als bijna alle kinderen).
Het is natuurlijk moeilijk om niet veel van je zoon/dochter te horen te krijgen over zijn/haar leven. Mijn moeder heeft daarom jaren lang achter mijn rug om mijn mailtjes, smsjes en chatgesprekken gelezen.
En dat is echt iets wat ik toen, maar nu nog steeds, niet normaal vind.
Ik respecteer mijn ouders natuurlijk en ze doen veel voor me, maar het rondneuzen in mijn privéberichten heb ik mijn moeder nog steeds niet helemaal vergeven.

Dus ouders.. doe het alsjeblieft niet bij jullie kinderen!

Daarbij moet ik wel zeggen dat mijn ouders totaal geen reden hadden om mijn berichten te doorzoeken. Ik was geen vervelende puber, rookte niet, deed niet aan drugs en dronk ook bijna niet. En ik heb ook nooit de indruk gewekt dat ik wél een van die dingen deed.
Bij zorgen over gezondheid en veiligheid van uw kinderen kan ik hier natuurlijk niks over zeggen.. dat is weer een hele andere situatie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hoe weet je dat?

Hoe weet je dat je moeder zoveel privédingen van je las? Hoe kwam je daar achter?

Had je er een reden voor zo weinig van je leven te delen met je moeder? Liggen jullie elkaar niet?
Ik snap best dat pubers niet alles aan hun ouders vertellen. Maar heel weinig - dat zou mij als moeder ook ongerust maken, ik zou dan ook kunnen denken dat er wellicht ingrijpende dingen spelen die mijn kind nadrukkelijk geheim houdt.

Moeder van een puber

Moeder van een puber

19-01-2011 om 19:44

Ik controleer dus wel

Mijn puber is nog jong. Ik controleer wel en met reden. Dit is ook het advies van kenners, zoals mijnkind-online. Ook een informatieavond op school gaf hetzelfde advies.
Ik lees niet alle mail, zeker niet die van vriendinnen die ik ken. Die interesseert mij ook niet. Ik kijk wel of er mail is van onbekenden, en die lees ik dan wel.
Ik volg zeker hyves. Ik heb al twee keer de ervaring gehad dat controle heel nuttig is. 1x dat kind een bericht plaatste op haar eigen hyves dat kwetsend was voor een ander kind. Toen ik uitlegde dat dat niet kon en waarom, schrok ze enorm en heeft het gelijk weggehaal.d
1x omdat kind via een spel online in contact kwam met een jongen (of oudere man, dat weten we niet) en begon te chatten over sex. Dat vond ik ook niet wenselijk.

Op school is er ook een vervelende ervaring geweest in de brugklas, via de laptops op school. Gelukkig was er een ouder die goed oplette........

Ik snap dat pubers de controle vervelend vinden. Ik weet niet tot welke leeftijd ik hiermee doorga. Tot nu toe is de praktijk dat het wel nodig is. Mijn puber is nog jong. Misschien is het vanaf 15/16 jaar niet meer nodig.
Ik snap de behoefte aan privacy. Die behoefte had ik ook als puber (en heb ik nog). Maar helaas kunnen jonge pubers niet overzien wat de impact is van contacten online.

Eens met moeder van een puber

Ik controleer dus ook.

En in overleg met mijn dochter staat de optie aan dat berichten van MSN worden opgeslagen op de pc. Dit ivm een vervelende ervaring met pesten en om zodoende een print te kunnen maken indien nodig.

Ik ga alle berichten ook niet allemaal napluizen maar zo nu en dan check ik eea.

Met die reden heb ik zelf ook een hyvesaccount (terwijl dat me echt geen bal boeit), puur om te weten wat het is en hoe er gecommuniceerd wordt.

Mijn dochter heeft er ook geen problemen mee, we hebben er goed over gesproken.

Mijn puber van 12 is heel wijs, maar net als wat mijn voorganger zegt: jonge pubers kunnen nog niet overzien wat de impact is van contacten online. Er is een hoop ongein en daarom wil ik wel mijn kind kunnen volgen, wat ze doet op de pc. En ik denk ook doordat wij er hier thuis heel open over zijn, geeft dat verder ook geen problemen.

Je kind ongecontroleerd loslaten op het internet, brrrr. Ik moet er niet aan denken. Al is het alleen al omdat je je kind ook moet begeleiden in de consequenties van bepaalde acties. Benadrukken om nooit je eigen persoonsgegevens digitaal achter te laten of online aan iemand te geven enz enz.

Puck

Puck

19-01-2011 om 20:39

Ik controleer ook

Ook ik controleer mijn puber op internet en op zijn telefoon. Niet achter zijn rug om overigens en hij weet het ook. Puur ook om hem te leren wat wel en niet kan op internet en in de gaten te houden of het niet vervelend escaleert. Ik heb zelf ook een hyvesaccount en dan is het heel makkelijk om je "vriendjes" in de gaten te houden. Ik heb via een persoonlijk berichtje ook wel eens een ander kind uitgelegd dat wat hij vertelde op internet niet kon (ik trap je in je ballen, etc). Het was als grapje bedoeld maar een ander kan dat dus anders lezen en dat heb ik uitgelegd. Kind in kwestie vond dat ik eigenlijk wel gelijk had.

ffanno

ffanno

19-01-2011 om 20:44

Ik ben voor controle

Wij doen het ook,in het begin regelmatig tot zeer vaak,nu we vertrouwen hebben dat er geen ernstige dingen spelen nog af en toe.Ons kind had foute vrienden,kwam met drugs in aanraking .Als wij het internetgedrag niet hadden gecontroleerd waren wij daar waarschijnlijk pas veel later achtergekomen,misschien wel TE laat.Dus ik vind het zeker niet onverstandig om jonge pubers te controleren.Het hoort ook bij de opvoeding,controleren en je kind wijzen op de gevaren.Als je kind voor het eerst op een fiets aan het verkeer deelneemt,controleer je ook,tot je het vertrouwen hebt dat het kind het veilig alleen kan.

Ik niet

Ik ben het volkomen eens met Nicole. Als er geen reden toe is, vind ik het werkelijk niet kunnen om de privé-berichten van je pubers door te spitten.
Vertrouwen en privacy staan bij mij hoog in het vaandel. Jammer als mijn dochter mij weinig vertelt, maar daar moet ik het dan maar mee doen. "Behoeden" voor ernstige virtuele misstappen kan mijns inziens ook op andere manieren, bijvoorbeeld door je kinderen goed voor te lichten over wat je wel over jezelf vertelt op internet en wat niet. En dat virtueel pesten net zo pijnlijk is als in het echt.
Juist bij pubers is privacy erg belangrijk. Mijn moeder moest het ook niet in haar hoofd halen om destijds mijn dagboeken te lezen. En telefoneren deed ik bij voorkeur als zij niet thuis was.
Bij jongere kinderen vind ik het een ander verhaal. Zo begeleid ik mijn achtjarige wel degelijk bij haar eerste stappen op hyves. Maar een puber van nota bene 18?? No way!
n@nny

oregano

oregano

19-01-2011 om 20:55

Hoe controleer je dan?

Ik controleer niet omdat ik vind dat je de privacy van je kind moet respecteren. Net zoals je ook een dagboek niet leest van je kind.
Maar ik voel wel de behoefte af en toe, om zeker te weten dat er geen rare dingen gebeuren. Maar ik zou niet weten hoe ik dit zou kunnen controleren, mijn dochter heeft een eigen laptop met eigen wachtwoord.
Ik heb wel een Hyves account die ik nooit gebruik, maar daarop kan ik toch niet zien wat zij op hyves doet en zegt?

Moeder van een puber

Moeder van een puber

19-01-2011 om 21:25

Oregano

Ik controleer zeker niet alles en respecteer voor het grootste deel de privacy van mijn kind. Ik controleer haar kamer niet, snuffel niet in haar spullen, kijk niet in haar dagboek of word-bestanden. Kind mag ook bellen met iedereen zonder dat ik dat hoor (graag !).
Alleen de lijnen via internet zijn zo kort en snel, dat ik die wel controleer. En zoals al beschreven, met reden.
Hoe doe ik dat?
Ik weet het wachtwoord van kind op hyves. Dat heb ik soms nodig als ik een "vriend" van kind wil bekijken, terwijl ik zelf geen vriend ben. Op die manier kan ik ook bekijken welke berichten kind zelf verzonden heeft.
Ik ben zelf ook toegevoegd als vriend op hyves van kind, dus ik kan alle reacties lezen.
Kind heeft eigen laptop maar zonder wachtwoord. Ik kan dus de mail inkijken zonder problemen.
Kind heeft hierin geen keuze. Zonder openheid in wachtwoorden, geen laptop, geen hyves, geen internet en geen mail.
Eerst was er acceptatie met tegenzin. Na het incident in de brugklas en de eigen incidenten is er meer begrip voor mijn standpunt. Kind merkt dat mijn meekijken geen invloed heeft op de gewone contacten (als ik al iets meekrijg dat mij niet verteld is, dan zwijg ik erover) en heeft ook gemerkt dat mijn meekijken ook een positief effect kan hebben als het misgaat.

Overigens is mijn jonge puber een vrij brave puber. Ik moet er niet aan denken wat de rest allemaal doet zonder dat iemand meekijkt.

Maylise

Maylise

19-01-2011 om 21:28

Niet echt

Ik lees geen smsjes, msn gesprekken of iets ander na. Ik ben wel bevriend met mijn kinderen op Hyves en Facebook dus ik volg wat ze daar doen.

Bij jonge tieners van rond de 12 jaar vind ik het iets anders liggen. Daar zou ik wel bij controleren maar niet achter hun rug om.

Mijn zoons van 16 en 20 jaar controleer ik niet. Ik zou dat alleen in hele grote noodgevallen doen en dan zou i hun er gelijk over vertellen na afloop. Mijn dochter van 14 jaar hou ik iets meer in de gaten maar niet heel erg en mijn zoon van 10 jaar mag sowieso nog niet een facebook of mail account hebben.

Ik ben het wel met je eens dat je zeker bij oudere tieners hun privacy moet respecteren net zoals ik ook geen brieven open maak of telefoongesprekken afluister ga ik ook electronisch niet alles na lezen hoe makkelijk dat technologisch gezien ook is.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

20-01-2011 om 00:52

Nicole

Ook al begrijp ik dat het vervelend is als ouders in privé berichten zitten te neuzen, heb ik er wel begrip voor. Als een kind zo gesloten is dat je als ouder amper weet wat er in het hoofd van puber leeft, of wat puber meemaakt, dan is de verleiding groot om toch eens een kijkje te nemen. Ik heb een periode msn berichten gelezen. Ik zag onbekende namen en was toch benieuwd of het er 'correct' aan toe ging. Taalgebruik die niet van mij afkomt veroordeel ik niet in dat soort berichten. Jeugd onderling is nu eenmaal wat grover in de mond dan ze thuis zijn. Maar als ik had gemerkt dat rare dingen over en weer waren gegaan had ik daar zeker aandacht aan besteed. Wel via een omweg, zodat niet duidelijk was dat ik dat van msn had geplukt. Het was in ons geval niet nodig om er iets van te zeggen en na een poosje was ik mijn belangstelling voor hun gesprekken kwijt. Over het algemeen vind ik wat ze elkaar schrijven ontzettend saai
Mijn advies aan pubers zou kunnen zijn: praat eens wat meer met je ouders over wat je op een dag meemaakt. Die waarderen dat en zullen door meer openheid minder snel ongerust zijn. Met antwoorden als 'oh gewoon', 'saai', 'niks bijzonders' en dergelijke is het voor ouders zo onbevredigend. Als ouder weet je namelijk dat dat antwoord niet dag in dag uit kan kloppen en daardoor kán de behoefte ontstaan om dan maar zelf op zoek te gaan naar informatie. Het is misschien niet 'netjes' als ouders berichten lezen, maar het is wel een middel om enigszins op de hoogte te blijven van de wereld van kindlief. Juist ook omdat die wereld voor kinderen van nu zo groot is door internet.

oregano

oregano

20-01-2011 om 11:38

Pelle

Mijn dochter is bijna 14.
En ik heb gisteren inderdaad op hyves gezien wat de berichtjes etc bij haar waren, niets bijzonders. Maar ze is wel wat gesloten, inderdaad elke dag is gewoon, geen bijzonderheden.

Wachtwoorden

Ik heb de wachtwoorden van mijn twee pubers in een gesloten envelop, die overigens 15 en 17 zijn. Dus voor de oudste is dat niet echt relevant, Hyves hebben ze niet, RB wel en mijn oudste en ik zijn 'vrienden" De jongste, een dochter wil dat niet en dat snap ik ook maar daarvoor heb ik wel geeist dat ik haar wachtwoord in een envelop heb zitten dat ALS ik het nodig heb ik op haar mail,FB kan komen.

Terpi

Terpi

21-01-2011 om 09:14

Kaaskopje

Begrijp ik nou goed dat jij het lezen van berichten (msn) goedkeurt als een kind weinig vertelt over school etc? Dat verbaast me wel, ik ben namelijk helemaal geen aanhanger van het allesheersend recht op privacy maar vind dingen lezen omdat je kind weinig vertelt wel het andere uiterste. Mijn kinderen hebben hun wachtwoorden aan mij moeten afgeven en oudste weet dat ik regelmatig bij hem kom zitten als hij zit te chatten op msn. Ook zeg ik hem dat ik wel eens wil meelezen als hij aan het hyven is, ik vraag dan wel of hij het zelf even voor me openklikt (impliciet heeft hij dan nog regie en geeft hij goedkeuring, hij kan dingen verwijderen zoals liefdesverklaringen). Verder weten alledrie mijn kinderen dat ik, wanneer ik ook maar het vermoeden heb dat er iets danig mis is, ik zonder pardon en zonder overleg kan lezen wat er aan de hand is. Natuurlijk stimuleer ik dat het zo ver niet komt en dat ze eerder bij me komen als er onprettige dingen gebeuren. Dat alles heeft te maken met veiligheid, in contact en specifiek ook nog op internet. Wat jij doet is dan toch meer snuffelen in mijn beleving, dagboek lezen als het ware Het maakt me ook nieuwsgierig... Heb jij je dochters verteld dat je hun msn gesprekken hebt gevolgd?

oregano

oregano

21-01-2011 om 14:50

Door dit draadje gaan nadenken, dacht dat niemand gesprekjes con

Ik vond het niet meer dan logisch dat ik de gesprekjes niet nalas van msn van mijn dochter, kon ik niet want ze heeft haar eigen laptop. (Ik mocht trouwens wel het wachtwoord, stond toch niks bijzonder op zei ze....).
Nu lees ik hier dat meerdere ouders dat wel doen, is toch wel weer een eye opener. Mijn dochter is wel wat gesloten (tenminste invergelijking met mij, dus dat kan al snel maar ik heb wel het idee dat ik haar kan vertrouwen. en dat moet toch ook? We hebben wel gesprekjes over internet en niet online je gegegevens aan vreemden geven etc, maar die voer ik al jaaaaaaaaaaaren, vanaf dat ze achter de computer zat en op internet kon.
Oregano

Moeder van een puber

Moeder van een puber

21-01-2011 om 20:55

Tja, dat dacht ik eerst ook

Mijn kind is altijd heel netjes geweest in computergebruik, spelletjes waarbij stond dat ze voor kinderen boven een bepaalde leeftijd waren werden zelfs weggeklikt. Maar toch zijn dingen gebeurd die niet bij de leeftijd en begrip passen. Die kunnen ze niet voldoende overzien.
Kijk eens bij Mijnkind online: http://www.mijnkindonline.nl/133/vuistregels-voor-internet-gebruik.htm
13 jarigen zitten op het randje van een aantal spelregels. Ik blijf nog even controleren totdat ik merk dat er geen gekke dingen meer gebeuren.
Mijn verwachting is dat binnen ongeveer 2 jaar kind losgelaten kan worden.

Leeftijd

Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe oud het kind is dat gecontroleerd wordt. Tussen 12 en 14 vind ik het erg belangrijk, omdat ze vaak nog niet de gevolgen van sommige acties kunnen overzien.

Maar daarna moet je dat toch wel echt los kunnen laten. Al is dat per kind verschillend.

Het zou niet in me opkomen om als mijn kind straks 16 of 17 is, haar te controleren op de pc. Met alleen de uitzondering als daar echt aanleiding toe bestaat.

Kids vanaf de basisschoolleeftijd tot aan begin middelbare school zijn wat mij betreft de meest kwetsbare gebruikers van het internet.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-01-2011 om 00:08

Terpi

Nee, ik vind niet dat je alles mag lezen omdat een kind weinig over schóól verteld. Ik ben sowieso terughoudend met lezen. De keren dat ik het wel gedaan heb voelde ook een beetje als gluren. Het zal je misschien verbazen, maar ik was er eigenlijk op geattendeerd door forummers van OO. De mening was dat het verstandig was om af en toe een kijkje te nemen in wat er over en weer gaat bij je kinderen. Daar waren toen ook voor- en tegenstanders bij. Ik zat er een beetje tussenin, want ik hou op zich niet van 'bespieden'. Toch wilde ik weten hoe het er aan toe ging bij mijn dochters en het viel mij erg mee.
Ik heb verder nooit om wachtwoorden gevraagd. Ik kan de berichtjes op Hyves en zo gewoon lezen als ik wil. Het is hier nogal braaf eigenlijk. Gelukkig maar.
Ik heb ze nooit nadrukkelijk verteld dat ik wel eens gesprekken heb gelezen. Over een jaar of 30 lijkt me dat wel veilig Ik heb er ook niets mee gedaan. Geen opgeheven vingertje en gewoon voor kennisgeving aangenomen.
Mijn moeder heeft een keer in mijn dagboek gelezen. Ik had hem heel stom open op mijn bureautje laten liggen. Dat had gevolgen, omdat wat ik had geschreven een plannetje was voor een 'spontaan' feestje. Die ging toen niet meer door uiteraard. In zo'n geval zou ik gedaan hebben of ik van niets wist. Had ik het maar niet moeten lezen.

Kallisto

Kallisto

26-01-2011 om 10:55

Moet er opeens aan denken

Mijn moeder haalde 's nachts, als ze dacht dat ik sliep, mijn dagboek onder mijn kussen vandaan. Ik was 16 en een heel braaf meisje: rookte niet, dronk niet, deed het goed op school, was hooguit een beetje eenzaam en had te veel verantwoordelijkheden thuis (maar dat was niet waar ze zich zorgen over maakte). Na die ene keer dat ik het gemerkt had, durfde ik niet meer te gaan slapen, ook al lagen er voortaan alleen nog maar Latijnse vertalingen onder mijn kussen. Ik heb me nog nooit zo eenzaam en onveilig gevoeld thuis. In mijn dagboek had ze gelezen dat ik af en toe met een leraar ging praten over wat me dwars zat. Zij is toen naar hem toegegaan, met als gevolg dat ik ook met hem niet meer durfde te praten.
Kan me voorstellen dat je je kinderen in de gaten wilt houden (mijn oudste is pas 7, dus hier speelt het nog niet zo, en ik hoop het tzt ook beter aan te pakken), maar doe het in elk geval maar niet zo... Het is nooit helemaal goedgekomen.

Tirza G.

Tirza G.

01-02-2011 om 23:07

Sociaal

Hyves, Facebook en al dat gesnor valt toch onder de sociale media? Het is dan toch niet anders dan dat je met vriendinnen op de bank zit te kwekken? MSN-en is toch hetzelfde als een gesprek voeren? Dat zal je moeder toch ook wel eens horen?
En ja: niet ieder gesprek wat jij met je vriendin(nen) voert hoeft je moeder bij te staan, ze is er tenslotte op het schoolplein ook niet bij. Maar gesprekken via MSN zijn anders dan face-to-face. Thuis, achter een computer, durven mensen dingen te zeggen en te doen die ze nooit recht in je gezicht zouden doen/zeggen.
En: als je niet wilt dat iemand het leest (of dat nou je moeder is of niet) moet je het niet op internet zetten. Zo is het toevallig ook nog eens een keer

Tirza

Privacy

Hier controleren wij wel maar wel met open vizier. Zoon weet het, stemt er mee in. Ik lees niet inhoudelijk.Waar het ons om gaat is: wat spookt hij uit. Welke sites bezoekt hij. Doet hij aan online gamen? We zitten meer op dat gebied.

Onze zoon heeft een vertrouwens persoon sinds kort en we hanteren de afspraak, mocht er iets heel schokkends zijn worden we op de hoogte gebracht. Zo niet dan is dat zijn privé plek. Ik ben van mening dat pubers dat nodig hebben.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.