Anne
16-10-2012 om 12:32
Corpus of ander museum/uitje (13 en 10 jr)
Komend weekend willen we met de kinderen van (bijna) 13 en 10 iets gaan doen.
Ik dacht aan Corpus, maar lees wat ervaringen en twijfel of het niet te kinderachtig is voor oudste (of dat het sowieso tegenvalt). Ze heeft er zelf ook geen zin in .
Maar wil wel een museum o.i.d. doen.
Iemand leuke ideeen voor deze leeftijden? Bij voorkeur museum, evt. iets anders (maar geen pretpark).
We wonen in het midden van het land en mag evt. wel een stuk rijden zijn (ruim een uur).

Miss Elly
16-10-2012 om 12:37
Is niet kinderachtig
Wij zijn een keer naar Corpus geweest en vonden dat heel erg leuk. Dochter is inmiddels 14 en zegt, als we er langsrijden dat ze er nog wel een keer naar toe wil. Hou er wel rekening mee dat je van te voren moet boeken voor een starttijd. Je kunt dat op de site van Corpus doen. Veel plezier.

ishtar
16-10-2012 om 13:01
Is niet kinderachtig
vorig jaar met zoon van 10 geweest, en het was erg leuk, en interessant.
Je mag er ook niet in onder de 6 en van 6-14 alleen onder begeleiding.

Ilva
16-10-2012 om 13:50
Leuke musea
Als corpus niet te ver is, in Leiden zitten natuurlijk heel veel leuke musea. Makkelijk met parkeren ook. Op de parkeerplaats aan de rand van het centrum en met het gratis taxibusje naar de musea. Voor terug gewoon even bellen en ze komen je ophalen.
Naturalis, volkenkundig museum, oudheidkundig museum en nog een paar. Kies maar uit zou ik zeggen.
Maar als rijden geen probleem is, als het lekker weer is is het openluchtmuseum ook geweldig. Er zijn zoveel leuke musea in Nederland. Keuze zat zal ik zeggen.

Anne
16-10-2012 om 17:33
Welke musea zijn dan leuk voor 13-jarige?
Bedankt voor de tips. Naturalis kennen we.
Maar die anderen, zijn die echt leuk voor een 13-jarige? Wij gaan niet supervaak, zijn niet echte museabezoekers, dus als ik het voorstel, wil ik voorkomen dat dochter van 13 het suf of saai vindt en ben dus benieuwd welke voor die leeftijd echt leuk is.
Is bijv Volkenkunde leuker dan Oudheidkundig museum voor die leeftijd?

Fiorucci
16-10-2012 om 18:10
Anne
Mijn dochter van 12 vindt Oudheden erg leuk in Leiden, juist daar is in vakanties het nodige te doen. www.rmo.nl

Sawo
16-10-2012 om 23:58
Wel leuk
Hoi Anne
Corpus is het een van de weinige musea wat mijn dochter na 12 nog leuk vond. Maar zo als al eerder opgemerkt is corpus waarschijnlijk vol.
Verder alleen echte kunstmusea met uitleg voor jongeren zoals cobra amstelveen en stedelijk museum schiedam stedelijk masterdam. Andere musea waren niet meer leuk ook omdat ze er misschien te vaak geweest was. Maar musea worden vaak door jongeren niet stoer bevonden en dan moeten ze ook nog met school!!!!
Meestal vinden ze nemo ook nog wel leuk op die leeftijd. Ook wel leuk is space center vlakbij den Haag. Maar wordt vaak beter door jongens gewaardeerd.
Toen de kinderen wat ouder waren gingen we altijd naar cinekid in Amsterdam met veel workshops en activiteiten, echt geweldig maar misschien nu in andere week maar waarschijnlijk wel in weekeinde. Ook in andere plaatsen dan A'dam draaien er mooie films voor tieners bv Utrecht of Verkadefabriek Den Bosch.Zioe www.cinekid.nl
Verder gingen we leuke sportdingen doen als bv Zoetermeer Dutch water world funboarden, zwemmen of schaatsen.

Ilva
17-10-2012 om 10:34
Volkenkundig
Mijn oudste van 12 vond het volkenkundigmuseum heel erg leuk. Er mocht gekleid worden. De kleine kinderen mocht simpele dingen doen, de groot de wat moeilijkere. Hij zat samen met een meisje van ook 12 te kleien en ze hadden het erg naar hun zin. Het oudheidkundig vind hij ook geweldig. Hij heeft er zelfs een paar keer de museumJeugdUniversiteit gevolgd. Erg leuk om te doen. Maar dat is wel 1 keer in de maand voor (geloof ik) 5 maanden. Kijk anders op de site van de museumkaart. Daar staat vaak bij of het leuk is voor kinderen.

Marjolein
17-10-2012 om 14:07
Ook een vraag: beeld en geluid combi met?
In de herfstvakantie wil ik met twee pubers 15 en 13 naar Beeld en Geluid. Is dat iets voor pubers? Vaak zijn activiteiten of voor kinderen of voor volwassenen en pubers hangen er vaak een beetje buiten. Of valt dat wel mee bij Beeld en Geluid?
En waarmee zou ik dat kunnen combineren in Hilversum e.o.? Of ben je daar een hele dag mee zoet?

heks
17-10-2012 om 15:46
Beeld en geluid: ja, maar
Wij zijn vorig jaar geweest met 5 "kinderen"tussen de 12 en 21. Ze vonden het leuk. Groot nadeel was dat het erg druk was.Er is heel veel te doen, kwisjes, filmpjes maken, mixen. Maar door de drukte dus bijna niks kunnen (mee)doen. Wij willen een keer terug als het minder druk is.

Mussie
17-10-2012 om 17:55
Amsterdam museum
oftwel Amsterdam historisch museum heeft nu een tentoonstelling Popstars in Amsterdam, misschien is dat iets voor 13 jarige? En een erg leuke tentoonstelling Amsterdam DNA, best hip met veel multimedia. Viel hier in de smaak. En het museum ligt middenin het centrum, dus een kleine wandeling over de grachten, de bloemenmarkt, lekker broodje ergens: dat kan allemaal. En makkelijk te bereiken met OV. Ik vind het leuk! Maar je moet wel van geschiedenis houden natuurlijk.

Moppeke
17-10-2012 om 20:12
Beeld & geluid en herfstvakantie
Mijn advies: niet doen.
het is er megadruk in vakantieperiode en dat is echt niet leuk. Hele groepen kinderen spelen er verstoppertje, of hangen (chillen) met een groep in de banken waar je tv kunt kijken op de verdiepingen. En alle begeleiding lijkt verdwenen. Mega irritant.
Klinkt niet echt positief, maar het is onze ervaring. Het is voor ons dichtbij en met een museumkaart kun je gaan wanneer je wilt. Het is veel leuker om te gaan buiten de vakanties, dan is het stukken rustiger.

Iris
17-10-2012 om 21:10
Scheepvaartmuseum
Scheepvaartmuseum in Amsterdam is erg leuk. klinkt misschien saai, maar is het zeker niet! Leuke interactieve dingen, het VOC schip kun je in, leuk winkeltje en lekkere lunchroom ook nog!

Annet
17-10-2012 om 21:21
Corpus hier tegengevallen
Dochter was 13 of 14, zoon was 9. Wij vonden het allemaal tegenvallen omdat er vooral filmpjes waren in een leuke omgeving. Filmpjes genoeg op youtube, we zijn waarschijnlijk verwend. De activiteiten op de computers/spellen waren erg druk en daarom nauwelijks bereikbaar.
In Leiden vinden mijn kinderen het Volkenkundig museum het leukst, vooral in vakanties omdat ze altijd leuke activiteiten hebben. Maar de vaste collectie boeit ooki erg. Daarna volgt het oudheidkundig museum en dan pas Naturalis. Mijn kinderen kijken geloof ik liever naar mensen dan naar dieren

Marjolein
18-10-2012 om 08:58
Druk in herfstvakantie
Helaas zijn wij voor uitstapjes erg aan de vakanties gebonden, dus het wordt overal druk, wat we ook kiezen.
Maar het beeld dat Heks(aparte nick) schetst, trekt me helemaal niet.
Gelukkig wordt het mooi weer, ik ben nu aan het kijken naar leuke uitstapjes voor buiten. 8)

jessica 5
18-10-2012 om 23:57
Klimbos
Ik weet niet of jullie zelf ook sportief zijn maar misschien is dit wel leuk voor jullie allemaal. http://klimbos.nl/ En dit zit ook in het midden van het land.Wij hebben dit in de zomer vakantie gedaan en het was een groot succes. Trouwens daarna kun je daar heerlijk wandelen in dat mooie park en misschien kun je het combineren met de apenheul?.

Nely
19-10-2012 om 09:16
Molenmuseum
in Leiden is ook leuk. Wij waren deze week eerst bij Naturalis, erg druk en warm, en zijn na een paar uur naar het molenmuseum gegaan. Dat vonden we beiden minstens even leuk al is het niet zo groot.

Joyce2104
20-10-2012 om 00:09
Npdhv/kmm
Als rijden geen probleem is, raad ik je het Nationale Park de Hoge Veluwe aan in combinatie met het Kröller-Müller museum. Er is een boel te doen, zowel in het Park als in het museum en de beeldentuin. En een eind fietsen op de gratis witte fietsen is met dit weer ook niet te versmaden. Mooie herfstkleuren, art cars beschilderen, picknicken in de beeldentuin, wat wil je nog meer. Mijn kids vinden het heerlijk.