Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
bugs

bugs

14-04-2013 om 16:09

Dagboek gelezen...

Voordat ik het hele forum over me heen krijg...ja, ik kon me niet bedwingen en ja ik heb er veel spijt van dat ik het dagboek van mijn 14-jarige dochter gelezen heb....
En misschien boontje komt om zijn loontje, maar ik zit er gigantisch mee in mijn maag met wat ik gelezen heb.
Wil dit graag met dochter bespreken, maar dan weet ze dat ik haar dagboek gelezen heb.
Heeft iemand dit ook eens aan de hand gehad en hoe hebben jullie dit opgelost?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
liora

liora

14-04-2013 om 16:23

Hier ook gehad

Alleen was ik de dochter. Het heeft een enorme crisis veroorzaakt tussen mij en mijn moeder. Daardoor heb ik haar jaren totaal niet vertrouwd (terecht).

Is voor mij echt erg schadelijk geweest, misschien ook wel in het vertrouwen dat ik in anderen heb in het algemeen.

Mijn advies: niet bespreken!

Liora

Ember

Ember

14-04-2013 om 16:49

Niet

Ik zou het niet met je dochter bespreken, ook al wil je nog zo graag. Je beschadigt daarmee haar vertrouwen voor de rest van het leven.
Ik kijk wel op facebook (ben vrienden met dochter) en twitter. Ik heb zelf geen twitter maar dochter heeft er geen slotje op. Ik zal nooit laten merken dat ik daar op lees, heb dan een soort checkmateriaal. En dat is ook nog eens openbaar wat een dagboek natuurlijk helemaal niet is.
Ik heb wel een vraag: was er een reden dat je haar dagboek gelezen hebt? Was het een grote verrassing wat je gelezen hebt?

bugs

bugs

14-04-2013 om 18:20

Reden

Ik ging haar bed verschonen en toen zag ik het onder haar kussen liggen; wist niet eend dat ze haar dagboek van vroeger nog gebruikte.
Ik las dus dat ze vorige week ontmaagd is...ze heeft geen vriendje, maar deze jongen is van de sportvereniging. Ben nog steeds in shock...

Ember

Ember

14-04-2013 om 18:52

Ik dacht dat je misschien op zoek was naar iets en daarom het dagboek had gelezen. Dan zou je met de kennis uit het dagboek in het achterhoofd een gesprek een bepaalde richting kunnen sturen. Maar nu je het dagboek gevonden hebt en zomaar gelezen hebt (wat ik zelf nooit zou hebben gedaan), vind ik dat je er zeker niets mee moet doen. Hoogstens eens informeren of ze al "iemand aan de arm heeft" en als ze verder niet hapt een verhandeling geven over safe seks en hoe zwangerschappen voorkomen. Meer kun je in mijn ogen niet doen.
Snap wel dat je geschrokken bent.

Tihama

Tihama

14-04-2013 om 19:12

Wat is het probleem?

Veertien is best jong, maar niet schokkend jong. De eerste keer niet met een vast vriendje is misschien minder gewenst, maar ook niet schokkend.

De vraag is of je iets gelezen hebt dat je dochter nu zelf een probleem heeft? Is ze geschrokken, verdrietig, overstuur?
Of vond ze het eigenlijk wel fijn?

Ik neem voor het gemak maar even aan dat je regelmatig met je dochter spreekt over seksualiteit. Over veilig vrijen, over lover boys, over relaties, gewoon al die onderwerpen die bij het opvoeden horen.
Je kunt dan gewoon binnenkort weer eens een moeder-dochtergesprek hierover hebben. Het kan ook handig zijn om via tv-programma's of krantenartikelen een aanleiding te zoeken. De tip die ik ooit van een psycholoog kreeg was om bij lastige onderwerpen nooit frontaal te gaan vragen of praten. Dus aan de hand van een aanleiding min of meer spontaan zelf iets te vertellen. Op die manier kun je een opening geven om een moeilijker onderwerp te bespreken.

Het zou ook nog wel eens zo kunnen zijn dat je dochter dit dagboek niet per ongeluk heeft laten slingeren. Het kan best zijn dat ze er wel iets over kwijt wil, tips wil, maar het niet rechtstreeks wil laten weten.

Hetgeen je gelezen hebt kan je helpen met de eventuele problemen. Meisjes van 14 schrijven in hun dagboek meestal niet alleen feiten, maar vooral gevoelens. Dus weet je iets van wat ze er nu bij voelt?

Tihama

Nou tihama

Persoonlijk vind ik 14 jaar wel schokkend jong voor een ontmaagding. En al helemaal als het geen vast vriendje betreft.
Blijft dat je er nu niets van kan zeggen.
De meeste 14 jarigen zijn nog niet sexueel actief in die zin dat ze geslachtsgemeenschap hebben. Sowieso zijn die cijfers anders dan door sommige ouders en pubers gedacht wordt. Met 18 jaar is 50 procent van de jongeren nog maagd.

Tihama

Tihama

14-04-2013 om 21:34

Nee

Natuurlijk zijn de meeste 14-jarigen nog niet actief met gemeenschap. De gemiddelde leeftijd voor ontmaagding is overigens 16,5 jaar. (http://www.rutgerswpf.nl/sites/default/files/2012_Samenvatting_Seks_onder_je_25e_0_0.pdf).

De grote vraag vind ik eigenlijk: hoe voelt dochter zich? Was het haar keuze of voelde ze zich gedwongen? Heeft ze het veilig gedaan? Had ze gedronken?

Het zou namelijk ook wel eens een benevelde actie op een hockeyfeest geweest kunnen zijn.

Dat vind ik veel belangrijker vragen dan haar leeftijd op zich. Wat trouwens ook nog bij me binnenschiet: heeft ze het dagboek niet per ongeluk expres laten slingeren? Misschien wilde ze wel dat het gelezen werd....

Tihama

Verschillende cijfers

Hublet vond in 2011 in Vlaanderen dat 50 procent op zijn of haar 18e verjaardag nog maagd was. Ook bij andere Nederlandse onderzoeken is dit gevonden, kan zo gauw niet meer vinden waar.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-04-2013 om 23:55

Dit vraagt

Om een algemeen gesprek tussen moeder en dochter. Over verkering, over seks, over veilige seks en over het verschil tussen experimenteren en gebruikt worden.

Je moet het doen met wat zij je vertelt. En het is denk ik wel handig om een aanleiding te zoeken. De 15 jarige dochter van een collega die ongewenst zwanger is ofzo. Of een boek over puberteit en seksualiteit dat je al eeuwen geleden besteld heb via OOL, en nu toevallig tegenkwam op zolder ofzo.

Misschien

Kun je er juist wel over praten. Gewoon toegeven dat je het dagboek bij het bed opmaken hebt gevonden en je niet kon beheersen en bent gaan lezen en dat je graag van haar hoort of het een goede ervaring was en wat ze daar nou zelf van vind en hoe dat verder gaat.
En afspreken hoe je voortaan kunt voorkomen dat je het dagboek van je dochter leest. Slot erop? In een kast waar je niet komt?
En er vanuit gaan dat je neutraal en steunend reageert, geschrokken kan wel maar niet veroordelend.

Ik kan me wel een schokkend probleem voorstellen

Ik kan me met weinig moeite wel een 'schokkend probleem' voorstellen dat het gevolg zou kunnen zijn hiervan. Een ongewenste zwangerschap op je 14de!
Bugs schrijft nergens wát er precies gebeurd is en wat dochter schrijft alleen dat dochter is ontmaagd door een jongen waar ze geen echte relatie mee heeft. Als bugs dochter geen anticonceptie gebruikt (of bugs weet dat niet) dan zouden de gevolgen van niet praten erover wel eens enorm veel groter kunnen zijn dan dan alleen geschonden vertrouwen. Misschien schrijft dochter zelf wel dat ze daár bang voor is n.a.l. van die ontmaagding. Ik denk wel dat als de band met je dochter al niet zo is dat je daar niks van gemerkt hebt (ook geen vermoedens?) en haar misschien wel zorgen om de gevolgen....dat dat ter sprake brengen n.a.l.v. haar dagboek meer kapot maakt dan dat het helpt. Ze is tenslotte pas 14....vollop in de puberteit, misschien klapt ze dan wel helemaal dicht...zegt niets meer, wil niet meer met bugs praten of naar haar luisteren. Misschien gooit ze wel juist de kont tegen de krib en gaat nu helemaal los van boosheid. Ik vraag me ook serieus af hoe je zo'n onderwerp als 'ongwenste zwangerschap' ter sprake wil brengen als je al niet zo'n geweldige vertrouwensband hebt met je dochter (is dat wel zo?of wel en net dit ene niet?) zonder de echte aanleiding te vermelden...Dat is w.s. net iets té toevallig. Dat jij als moeder daar net over begint als zij ermee zit. En nu ben je geschokt, voelt ze dat niet? Heeft ze niet al door dat er 'iets' is met je? En voor een ontmaagding zijn er 2 nodig. Kan je niet áls het dan per se moet voor doen alsof je het via, via hebt gehoord? Tenslotte kan die jongen het ook doorverteld hebben en het zo bij volwassenen gekomen zijn,die jouw weer ingelicht hebben ofzo? Dat lijkt me een betere optie áls je per se moet ingrijpen (wat me bij een mogelijke zwangerschap wel het beste lijkt) dan een algemeen praatje over voorlichting en ongewenste zwangerschap. Dan weet zij ook dat je weet van de hoed en de rand en houd je dat dagboek buiten schot. Is dat 'probleem' er niet of onmogelijk dan lijkt het me altijd het beste om op geen enkele manier te laten merken dat je het gelezen hebt. Volgens mij kan dat jarenlange gevolgen hebben (en terecht!). Ik ben blij dat die van mij geen dagboek hebben of hebben gehad. Maar ik denk ook eerlijk gezegd dat ik het niet over mijn hart had kunnen krijgen om erin te kijken.
groeten albana

Tihama

Tihama

15-04-2013 om 08:50

Aanleiding

Inderdaad, dat gevolg is het schokkende. De kans dat een meisje van 14 bij haar eerste ervaring met een scharrel condooms gebruikt heeft is ontzettend klein.

Ik gebruik overigens allerlei aanleidingen om met de kinderen te praten over seks. Gisteren hebben we het nog gehad over dit draadje. Er zijn meer dan genoeg aanleidingen te verzinnen voor zo'n gesprek zonder rechtstreeks te benoemen dat je iets gelezen hebt.

Ik denk dat het nu ook erg belangrijk is dat je dochter weet dat ze erover moet gaan praten als ze over tijd zou zijn.

Ik ken persoonlijk al drie meisjes (uit mijn dorp destijds) die een kind kregen voor hun 17e. De jongste was pas 13..... Misschien is dit ook wel de reden dat ik niet zo geschokt ben: deze voorbeelden speelde begin jaren 80.

Tihama

Ember

Ember

15-04-2013 om 09:01

Klopt en mtv

Inderdaad, de ongewenste zwangerschap komt ook om de hoek kijken. Lastig hoe je dat kunt opperen zonder dat je meteen door de mand valt.
Misschien een idee om samen met je dochter te kijken naar 16 and pregnant en teen mom (2) op MTV. Van die laatste begint vanavond weer een nieuwe serie. Ik heb mijn dochters hier al vrij vroeg naar laten kijken met de boodschap: "Kijk, dat wil je toch niet? Je hele plannen voor de toekomst vallen in duigen." De relaties houden bijna nooit stand en de struggles van tienerouders komen zeker in teen mom duidelijk naar voren.
Naar aanleiding van die series heb ik ook altijd gezegd dat de meiden meteen naar mij toe moeten komen als er iets gebeurd is, zoals gescheurd condoom, pil vergeten en seks gehad maar ook als ze zwanger zijn. Ik word helemaal niet boos, ben bezorgd dan, heb ik gezegd. Want dat wat die meiden op tv overkomt, dat wil je toch niet? Dat is mijn les. Misschien is dat een idee? Oudste dochter kwam trouwens zelf met het verhaal dat bij het kruidvat een morning afterpil te koop was. Niet dat zij hem had gebruikt oid maar zij was er erg verbaasd over.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2013 om 12:15

Ook wel eens gedaan

Je weet dat je het niet moet doen, maar als dat dagboek dan voor je neus ligt is het verleidelijk om toch eens te kijken... Hoort niet, dat weet je, maar om je daar achteraf druk om te maken helpt niet. De kennis die je opgedaan hebt door het lezen van een dagboek, zul je nooit rechtstreeks kunnen bespreken is mijn mening. Dan raak je een stukje vertrouwen van je kind kwijt. Afhankelijk van wat er in het dagboek staat, kan dat ook heel lang op de achtergrond mee blijven spelen.
Ik zou dus ook een omweg kiezen om bespreekbaar te maken wat je gelezen hebt. Zo'n programma over zwangere tieners is inderdaad een handige ingang. Of als je collega's hebt "wat ik nou gehoord heb... 13 jarige dochter (neem een andere leeftijd dan je dochter heeft) van Truus heeft seks gehad met een jongen en die doet nu heel onaardig tegen haar (maak er een probleem van, anders is het verhaal niet het vertellen waard)". En dan kun je kijken hoe ze daar op reageert. Als ze duidelijk niet van plan is om haar eigen verhaal te doen, is dat vervelend, maar dat moet je dan voorlopig accepteren.

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2013 om 12:17

Albana

Weet je zeker dat je kinderen nergens iets hebben waar ze hun zieleroerselen in opschrijven?

Kan het me heel goed voorstellen

dat je de verleiding niet kan weerstaan om te lezen als je het zo tegenkomt. Het was dan ook niet goed weggestopt of op slot. Ik zou het vervolgens niet voor me houden maar door het stof gaan en haar vertellen dat het heel dom is en het je verschrikkelijk spijt. Dat je dacht dat het dagboek van vroeger was toen ze nog klein was. Dat je het niet had moeten doen, maar dat je het dus gelezen hebt en haar verzekeren dat je dit nóóit meer zal doen (en je hieraan houden natuurlijk). En zeggen dat je hoopt dat je in de toekomst weer haar vertrouwen mag hebben. Haar vervolgens absoluut niet op haar kop geven om wat er gebeurd is maar begrip tonen en voorzichtig polsen
naar wat je belangrijk vindt om erover te weten. Als ze het inderdaad zo vindbaar heeft weggestopt heeft ze misschien zelfs gewild dat je het zou lezen omdat ze het niet durft te vertellen.

Karmijn

Karmijn

15-04-2013 om 13:31

Mwa

Ik vind het wel een beetje vergezocht, om te denken dat ze dat dagboek onder haar kussen heeft gelegd, zodat jij het gaat lezen. Het is nu niet bepaald een openbare plek. Ik zou het nu nog niet opbiechten, want als ik je dochter was, zou ik woedend zijn en mijn vertrouwen in je verliezen. En nu heeft ze juist iemand nodig die ze wel kan vertrouwen.

Dat zij met die jongen gevrijd heeft, daar kun je toch niets meer aan veranderen. Voor een morning after pil is het ook al te laat. Ik zou er ook van balen hoor, als mijn zoon of dochter op zo'n manier de eerste seksuele ervaring zouden hebben. Maar er gebeuren wel meer dingen in hun leven, waar ik van baal. Je kunt daar niet zo heel veel mee. Het is hun leven.

Ik zou ook een gesprek aangaan over relaties, sex, voorbehoedsmiddelen en soa's. Naar aanleiding van een tv-programma of zo. Daarbij vooral benadrukken dat jij er bent om haar te helpen. Dat er boven in de kast condooms liggen, die ze kan pakken als ze ze zelf niet durft te kopen. Maar ik hoop eigenlijk voor je, dat je dat gesprek al eerder met haar hebt gevoerd. Dan hoef je er alleen maar naar terug te verwijzen.

Geertje

Geertje

15-04-2013 om 16:19

Eerlijk duurt het langst

je dochter komt er vroeg of laat achter, hoe later hoe erger. Ik zou boete doen en mijn zorgen uiten. Op andere gronden (verbergen dat je haar dagboek hebt gelezen) het gesprek over je zorgen aangaan heeft weinig nut,ze zal achterdochtig worden en je op afstand houden, tot aan het moment van de waarheid. Ik zou eerlijk zijn, het is tenslotte ook wat je je kinderen mee wilt geven, eerlijk duurt het langst. Ze zal mss een paar dagen heel boos op je zijn maar dat zou het mij waard zijn. Op je 14e ontmaagd worden vind ik vrij jong en zorgelijk. Tijd dus voor een open en eerlijk gesprek over sexualiteit en alles eromheen zoals loverboy's etc. Wie zijn billen brand....maar het zou mij de blaren waard zijn!

Carol

Carol

15-04-2013 om 19:37

Ontmaagd of ontgroend?

Er blijkt nog een verschil tussen ontmaagd en ontgroend te zitten. Tot voor kort wist ik dit dus niet. Ontgroend is dus voor het eerst zoenen, terwijl ik dacht dat dit hetzelfde was als ontmaagden. als ze dus op haar 14e ontgroend dan valt het wel mee. Op je 14e ontmaagd zijn is wat anders.

Maar ook ik zou terloops hier iets over zeggen. En nietnzeggen dat je haar dagboek hebt gelezen.

Succes...

Geen idee (kaaskopje)

Maar om eerlijk te zijn maken ze hun kamer al schoon vanaf v.o. Jongste zit al in de 3de dus dat doe ik 3 jaar al niet meer. Ze maken zelf hun bed op, verschonen het etc.etc. Het enige dat ik doe is mopperen, stimuleren, dreigen de troep op te ruimen En meestal lukt dat wel. En dan doen ze alles zelf...ik dweil soms alleen bij jongste (maar is makkelijker is zelfde etage dus in 1 moeite door), maar daarbij kijk ik vooral naar de dweil-vloer en niet onder beddegoed of in hoekjes ofzo.
Dus nee ik weet het niet zeker. Maar voel ook geen enkele neiging het te willen weten
groeten albana

Hmm

Beetje vreemd hoor. Als dochter weet dat haar moeder haar bed verschoond, waarom verstopt ze haar dagboek dan onder haar kussen?
Dan weet die dochter toch dat haar moeder op z'n minst de dagboek gezien moet hebben? Kan je dan niet terloops iets zeggen als "Goh, ik wist niet dat je dat dagboek nog had".

Het dagboek

Omg

Kaaskopje

Kaaskopje

15-04-2013 om 23:14

Fay

Dochter kan zoiets toch vergeten zijn op te ruimen? Dat is mij ook overkomen. Totaal niet meer aan gedacht. Open en bloot op mijn bureautje. En ouders die mij onderhanden namen omdat ik een feestje had willen organiseren voor het behalen van mijn diploma. Een feestje wat dus niet doorging.

Stelle

Stelle

16-04-2013 om 09:14

Op de blaren

sluit me aan bij Geerke, gewoon eerlijk zijn hierover. Ik had zo'n moeder die zogenaamd subtiel onderwerpen aanroerde die toevallig net in mijn dagboek stonden (wel van andere orde dan dit ) en geloof me, een beetje puber kijkt daar dwars doorheen. Vervolgens ontkende moeder in alle toonaarden dat ze mijn dagboek en ontvangen brieven (ja, dat ook) las, dus met goed fatsoen boos worden was er ook al niet bij. Dus ik zou idd zeggen: openheid, billen bloot en op de blaren zitten. Geef je dochter de ruimte boos op je te worden, maar laat merken dat je voor haar klaar staat. Ik realiseer me nu wel dat zo'n gesprek erg afhangt van de aard van de moeder-dochter-relatie.
(Jaren later heb ik eea met moeder besproken en gaf ze toe dat het was 'omdat ze zich zorgen om mij maakte', maar ik voelde me destijds zoooo gecontroleerd en in de zeik genomen. Als ze iets had willen weten, had ze het destijds ook gewoon rechtstreeks kunnen vragen. Maar na dat dagboeklezen was mijn vertrouwen in haar zo de grond in geboord dat dat er niet meer in zat.)
Enfin, sterkte ermee!

Jo Hanna

Jo Hanna

16-04-2013 om 11:28

100% zwijgen of sorry zeggen

Ik heb ook zo'n ervaring met mijn moeder en dat was inderdaad heel schadelijk voor onze relatie. Maar dat kwam vooral omdat ze het eerst glashard probeerde te ontkennen en zich daarna rechtvaardige, want ik had het ernaar gemaakt met mijn wangedrag. Tja, dat werd dus daarna alleen maar heftiger.
Volgens mij heb je grofweg de keuze uit twee opties: verzwijgen dat je het gelezen hebt en dan ook niet praten over het onderwerp tenzij zij er zelf over begint, of erover beginnen en dan ook opbiechten dat je het gelezen hebt en daar oprecht je excuses voor maken.
Succes, Jo Hanna

Geertje

Geertje

16-04-2013 om 13:57

Eh stelle (ot)

Ik ben Geertje en geen Geerke

Ember

Ember

16-04-2013 om 18:37

Hee bugs,

Hoe gaat het nu?

bugs

bugs

16-04-2013 om 19:50

Tja...

Allereerst bedankt voor jullie reacties.
Eerlijk gezegd weet ik nog steeds niet wat ik moet doen. Natuurlijk had ik nooit haar dagboek mogen lezen, dat weet ik ook en heb er veel spijt van. We hebben echt een goede relatie, maar blijkbaar wil zij dit voor mij verborgen houden. En dat doet pijn.
Ik vind persoonlijk 14 jaar veel te jong en had liever gehad dat ze het voor de eerste keer uit liefde deed en niet uit nieuwsgierigheid ofzo...
Weet ook nog niet hoe ik een gesprek op gang ga brengen, ze is natuurlijk niet dom, die heeft het meteen in de gaten...

tonny

tonny

16-04-2013 om 22:50

Vader

Je hebt het nu hier aan ons voorgelegd. Wat vindt de vader van je dochter ervan?

Misschien speelt de leeftijd ook mee in 'openheid'?

Ik snap dat het pijn doet dat ze het zelf niet verteld heeft, maar misschien speelt de leeftijd (eigenlijk te jong) hier ook in mee?
Hier is jongste net 15 en die kleurt al rood als de naam van de jongen die ze leuk vind al genoemd wordt per ongeluk. En ze vind 'm alleen nog maar leuk! Durft er nog amper naar te kijken, laat staan met 'm praten...
Ik heb wel eens geprobeerd om het gesprek over die leuke jongen op gang te brengen. En dat vind ze moeilijk, heel moeilijk. Het liefste verstopt ze zich.Over sex an sich is geen probleem, zolang die jongen maar niet ter sprake wordt gebracht.
Ze weet dat het 'normaal' is dat je die gevoelens krijgt op deze leeftijd en dat wij er open voor staan en haar vriendinnen zijn er makkelijker in en laten met regelmaat e.a. vallen in ons bijzijn. Het rare is dat ze wel open verteld dat haar 'beste vriendin' die nu een vriendje heeft beslist nog niet aan de pil wil, (want dat heeft haar moeder aangeboden) want ben je gek, die wil toch nog géén sex! Ze is pas 15!!! En ons verweer dat dat toch best verstandig is dat aanbod van die moeder want beste vriendin kan maar zo van gedachten veranderen, toch? Werd in alle toonaarden afgewezen als zijnde 'belachelijk'.
Van oudste herinner ik me dat die rond haar 16de pas wat 'opener' werd over sex en jongens en wat daarbij komt kijken (romantiek b.v.). Er meer over vertelde, vroeg, zonder gene. De giegelfase voorbij zeg maar.
Met 14 zit je daar nog vollop in.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.