Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Sleutelmoeder

Sleutelmoeder

04-09-2009 om 11:55

Deur weer open gelaten

Tja. Daar zit ik dan weer. Oudste ging vanmorgen naar school. Maar ik ging eerder de deur uit. In het verleden zijn er al een aantal aanvaringen geweest omdat oudste (15 jaar) het vertikt om de deuren op slot te doen. Hij vergeet het gewoon (zegt hij). Wij hebben al uitleg gegeven, sancties gesteld (zakgeld inhouden b.v.), maar zijn er een beetje doorheen. Vanmorgen kwam ik na een aantal uren thuis en ja hoor. Twee deuren niet gesloten zodat insluiping een makkie is.
Iemand een creatief idee? Zelf denk ik aan het innemen van zijn huissleutel en het verbergen van de reservesleutels, alsmede het inlichten van de buren dat ze hem geen sleutel moeten geven. En vervolgens te verordonneren dat hij altijd voor mij het huis uit moet, ook als school nog niet begonnen is (ze hebben nogal eens een 'uitvaluur'). En dan in vredesnaam maar buiten blijven tot één van ons weer thuis is. Maar ja, hij heeft al zoveel neigingen om buiten te hangen en eigenlijk heb ik dat liever niet. En hij is toch al geneigd geen huiswerk te maken (bleef dit jaar zitten), precies te doen waar hij zin in heeft en elke eis die aan hem wordt gesteld onoverkomelijk te vinden.
Maar iemand een idee wat ik met dat sleutelprobleem zou kunnen doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Jaymza

Jaymza

04-09-2009 om 13:01

Net alsof?

Misschien een insluiping simuleren? En die persoon heeft zgn iets gejat waar hij prijs op stelt? Zijn spelcomputer of zoiets.

jaymza

Lynna

Lynna

04-09-2009 om 13:36

Insluiping

Dat vind ik wel een geweldig idee, een insluiping simuleren. Beseft hij meteen goed wat er zou kunnen gebeuren als hij niet afsluit.

Brief

dochterlief vergat het echt,ze wilde wel,maar ze dácht er gewoon niet aan( ach ja die puberhersens ook)
toen hebben we een tijd lang een a viertje op de deur gehangen waar met koeienletters opstond: DEUR OP SLOT!.
Dat werkte.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

04-09-2009 om 13:52

Geen klink aan buitenkant?

Wij hebben geen klink aan de buitenkant van de deur. Je kunt dus alleen binnenkomen als je een sleutel hebt. Misschien kun je de buitenklink vervangen door wat anders? Geen insluipers omdat de deur niet op slot zit (dicht is ook echt dicht), en kind ervaart snel hoe het is om zonder sleutel buiten te staan (want dicht is immers dicht).

Sleutelmoeder

Sleutelmoeder

04-09-2009 om 14:20

Verdere uitleg

Er zijn aan de voorkant drie deuren. Eén voordeur met inderdaad geen klink aan de buitenkant. Daar geldt: dicht is dicht zoals ijsvogeltje al stelt. Zulke deuren, weet ik uit bittere ervaring, worden wel eens 'opengehengeld' via de brievenbus, maar vooruit. Onoverkomelijker zijn de garagedeur en de tussendeur het huis in. De garagedeur waait vaak open alsie niet op slot is. Dat zou niet zo erg zijn, zo iemand kan dan alleen uit de garage iets meenemen, bijvoorbeeld 10 kilo appels uit de voorraad. Maar als de tussendeur ook open is, loop je zo het huis in. En Pelle, hij doet de deuren open met zijn huissleutel die aan zijn fietssleutel vast zit. Om vervolgens het pand te verlaten en geen enkele deur verder op slot te doen. Ik zie dus niet in waarom dat een oplossing zou zijn.
Over een nagemaakte insluiping had ik al nagedacht. Het enige dat ik dan zou kunnen meenemen waar hij echt prijs op stelt, is zijn Ipod. Die draagt hij echter altijd op zijn persoon. Een laptop heeft hij niet. Zijn portemonnee is altijd leeg (hij vergooit al zijn geld aan koek en snoep en is net begonnen met roken tot ons verdriet). Enfin, het leek mij toch wel aanlokkelijk om iets te verzinnen om weg te nemen. Maar mijn man stelt dat je dan ook door moet zetten en eventueel aangifte moet doen. Tja. Dus die vond dat niet zo'n goed idee.
Dat van dat papier met koeieletters is misschien wel wat.
Iemand nog? Of ook ervaring hiermee? Verder ga ik maar weer verder met mijn razernij te bedwingen, wat een jong.

Saartje

Saartje

04-09-2009 om 14:46

Geen sleutel tussendeur

Hoi steutelmoeder

Hier dezelfde situatie.

Mijn zoon mag geen voordeurslutel meer aan zijn fietssleutel omdat hij ook wel eens vergeet zijn fiets op slot te doen. Dan kan ook iedereen de voordeursleutel pakken en later terugkomen. Mijn oplossing: Geen sleutel van de tussendeur meer als hij de deur een keer laat openstaan en de tussendeur op slot. Dan kan hij nog wel door de voordeur naar buiten maar alleen de garage nog in. De voordeur kan minder kwaad omdat die dicht valt

succes

saar

Tirza G.

Tirza G.

04-09-2009 om 17:28

Saar

Wat Saar schrijft. Dus sleutel van fietssleutel afhalen en zelf de tussendeur op slot draaien. Dan kan hij door de voordeur naar buiten, die valt dicht en dan kan hij alleen de garage nog maar in.
Offffff een briefje op zijn fietszadel plakken? Offfffff hem bellen op zijn mobiel rond vetrektijd? Offfff een alarmpje in zijn mobiel laten zetten?

Tirza

Prulletje

Prulletje

04-09-2009 om 20:05

Expres

Ik krijg het idee dat hij het expres doet. Om jullie kwaad te maken. En dat lukt prima

Prulletje

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2009 om 22:05

Toch maar voor de deur laten staan

Aan een kant denk ik dat hij het niet met grote opzet vergeet, maar is hij alweer met zijn hersens over iets anders aan het stuiteren waardoor hij er echt niet meer aan denkt. Ik heb een dochter die al zóóó vaak iets vergeten is, kwijt is geraakt, enz.. Ik denk deels uit een soort luiheid, of onverschilligheid, ik weet niet hoe ik het moet noemen, deels omdat ze er echt niet aan denkt er zorgvuldig mee om te gaan. Vorige week heeft ze 3 uur moeten overbruggen tot er iemand thuiskwam. Ze is de stad in geweest, nog ergens heen, naar een vriendin, maar die was niet thuis, toen maar weer naar huis, nog even wachten en ja hoor, toen kwam zus thuis en kon zij naar binnen. Ze vond het wel dom van zichzelf, het zal mij benieuwen hoe lang het duurt voor ze het weer vergeet. Voor zoiets heb ik ook geen oplossing, dan moet ze op de blaren zitten.
Wat je zoon betreft zou ik het toch eens proberen met briefjes. Ik heb gelamineerde kaartjes gemaakt met flitsende teksten, dat ze het licht uit moesten doen als ze klaar waren bij de wc en wc papier moesten vervangen. Het is nog steeds niet perfect, maar vergeleken met hoe het eerst was is het wel beter.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-09-2009 om 22:19

Ach..

Mijn aanhef was gemener dan mijn eind zie ik. Eerst het briefje dus maar en als dat niet werkt moet hij maar gelijk weg met degene die de deur wél op slot doet en wachten tot diegene weer thuis is.

Sleutelmoeder

Sleutelmoeder

04-09-2009 om 23:52

Bah en de rest

Tja, nog even verder uitleggen dan maar. Prulletje, natuurlijk worden wij kwaad. Ooit is er bij ons ingebroken omdat een deur niet op slot was. Dus ja, ik ga er niet onverschillig aan voorbij, zelfs niet als dat pedagogisch meer verantwoord zou zijn of zo. Bovendien denk ik niet dat hij denkt: "laat ik die deur open laten, worden ze kwaad". Het kan hem gewoon 'niet zo boeien' zoals die pubers zelf zeggen. Lara, om die reden lijkt het me niet zo verkeerd als hij een weekje (dus niet de rest van het jaar of zo) niet zelf over een sleutel kan beschikken. Motto: "jij bent kennelijk nog niet oud/verstandig/opgegroeid genoeg om een huissleutel te kunnen beheren. En dus kun je er niet in en uit zoals jij dat wilt. In de hoop dat het hem na een week niet naar binnen kunnen als hij dat wil, wél kan boeien.
Saar, op zich een goed idee van die tussendeur, maar bij ons past de sleutel op de buitendeur, de garagedeur en de tussendeur. Ik zou dan dus het slot van de tussendeur moeten laten wijzigen en zelf ook met weer een sleutel extra rondlopen. Anderzijds zou ik de kosten van het wisselen van het slot op hem kunnen verhalen.....Grinnik.
Voorlopig lijkt het idee van die briefjes nog niet zo gek. En als er echt wordt ingebroken omdat hij de boel open laat staan, zou ik natuurlijk de schade die de verzekering niet vergoedt (geen braak) van zijn spaar- en beleggingsrekening kunnen compenseren voor een deel. Wat ben ik toch een valse moeder. Ik denk dat ik nog een weekje of twee ga voor die briefjes. Zal het er met Sleutelvader over hebben. En als hij aan die briefjes gewend is en de deur weer open laat staan, wordt het toch maar het slot van de tussendeur wisselen, denk ik. Kan hij in ieder geval in de garage. De bofferd.
Allen wel dank voor het meedenken. Dat is zo prettig aan dit forum!

Sleutelmoeder

Sleutelmoeder

04-09-2009 om 23:58

Bah deel 2

Lara, als er iets gebeurt wordt hij geacht mij te bellen of anders moeten de omstanders mij bellen. Of Sleutelvader bellen. Hij is 15 en niet van suiker. En hij is in staat om de sleutel bij de buren te vragen, en die in zijn zak te houden zodat hij de deur weer open kan laten staan. Vandaar het afdekken van die mogelijkheid.
Die insluiping is op zich een idee, maar je zou dus ook aangifte moeten doen en dat gaat natuurlijk te ver. Het is wel juist de bedoeling dat hij bang wordt en de ernst van het open laten van de deur in gaat zien. Het is hier een stedelijke omgeving, je kunt hier echt niet ongestraft altijd alles maar open laten.
Geen tv of geen pc deert hem niet. Helaas. Vroeger hielp dat wel. Tegenwoordig heeft hij zijn Ipod....

Inge M

Inge M

05-09-2009 om 00:08

Goed idee sleutelmoeder

Eerst proberen met briefjes, dan toch een andere sleutel op de tussendeur.
Vergeet je niet die stappen aan te kondigen? Dat hij weet wat de volgende stap is, als hij niet luisters naar de briefjes?

Dag ipod

dan pak je die toch af? tja daar zou ik niet over wakker liggen hoor, doe wel gelijk ook de tv en pc
Kan me voorstellen als je een keer een inbraak hebt meegemaakt dat je niet zit te wachten op de volgende en al helemaal niet als die kans er is vanwege gemakzucht van zoonlief want dat is het gewoon, geen zin hebben in die extra handeling....want de deur is toch dicht!

Hier moet de deur ook op slot gedraaid worden als er niemand (en vaak ook als er wel iemand thuis is) thuis omdat wij een slimme kat hebben die de deur(en) kan openmaken

gr.bubb

Sleutelmoeder

Sleutelmoeder

05-09-2009 om 14:28

Inge

"Vergeet je niet die stappen aan te kondigen?"
????
Het was eerlijk gezegd nog niet in me opgekomen om e.e.a. onder stilzwijgen te laten verlopen. Er zal hem in een gesprekje worden uitgelegd wat de strategie gaat worden. Hij noemt dat meestal "preken" (vanwege de uitleg dat wij al eerder met hem hadden doorgenomen waarom deuren open laten geen goed idee is), danwel "zeuren" (omdat wij alweer over die deuren beginnen). Weet iemand wanneer gemiddeld de puberteit bij jongens achter de rug is......

Zelfde gehad toen dochter12 was

Wij hebben ongeveer hetzelde euvel gehad toen dochter 12 was. Eerst al toen ze in groep 8 zat en wij hebben ongeveer dezelde situatie qua deuren (voordeur, en tussendeur/achterdeur) en gebruiken ook altijd de achterdeur/tussendeur. Het enige verschil is dat wij in een relatief 'veilige' buurt wonen, dat wil zeggen wat is veilig nog tegenwoordig? In ieder geval met de nodige sociale controle en niet aan doorgaande weg. Het begon al in groep 8 toen ze niet meer wilde overblijven, ze vergat het gewoonweg (chaotisch kind). We hebben de sleutel aan de fiets-truc geprobeerd maar dat hielp maar half/half, soms wel en soms niet. Dus ging ze terug naar de overblijf tot eind basisschool. Maar toen voortgezetonderwijs en aldaar werd het een ander verhaal. De sleutel aan de fiets had maar een beetje effect en preken of zeuren hielp ook maar 1 keer, straffen geprobeerd maar ook dat hielp niet. T is bij dochter ook geen onwil, maar ze vergeet het gewoonweg, haar puberhoofd is al met héél andere dingen bezig dan deuren afsluiten als ze vertrekt.
Dus hebben wij wél de sleutel van de tussendeur afgenomen. Wij deden zowel achterdeur alsook tussendeur op slot, dochter had sleutel van voordeur én achterdeur. Ze kon eruit via voordeur en d'r fiets pakken met de sleutel via de achterdeur...de kans dat ze die dan op slot draaide was veel groter omdat de sleutel van de achterdeur er dan al in zat.....
Dochter vondt het maar veel gedoe ('t was omslachtig) en we beloofden haar dat áls de achterdeur altijd op slot zou zijn de komende tijd we ons besluit zouden heroverwegen.
Tot ik op een dag thuiskwam en de tussendeur niet op slot vondt (achterdeur wel).....Ik was verbaasd, was ik dat vergeten soms? (kan tenslotte, ben ook maar een mens) En later man als laatste vertrok en ook de tussendeur 'vergat'. Maar toen het de derde keer gebeurde wist ik gewoon héél zeker dat ik die ochtend de tussendeur wél op slot had gedaan (ik had het nog gecontroleerd!) en ik ging op onderzoek uit....
In het sleutelbakje ontbrak de sleutel van de tussendeur.....Dié sleutel die dochter altijd had gehad! De conclusie lag voor de hand, die had zich de sleutel weer toegeëigend en gebruikte gewoon weer de achteruitgang.....Toen puber thuiskwam hebben we haar 'verhoord' zoals puber dat noemt en ja hoor, mevrouw had al weer een maand ofzo de sleutel in bezit. Maar alleen ging het nu dus wél goed en vergat ze het dus maar héél soms en dan ook nog 's maar 1 deur. Het was 'omlopen' volgens dochter ( ahum, het is misschien nét 1 meter meer.....) en gedoe om eerst tas naar buiten, deur open, tas op fiets, naar buiten etc. Het was te omslachtig etc.
Afijn, wij boos, sleutel weer ingenomen, maar toen we er achteraf over nadachten, bedachten we dat ze het schijnbaar nu wél kon. Het weekje 'omlopen' zoals dochter het noemde was blijkbaar genoeg om haar het gemak van die sleutel in te laten zien én de verantwoordelijkheden die daarbij horen. Dus overhandigden we haar nu offieel de sleutel mét de mededeling dat als het weer mis ging we 'm weer afpakten.
Dat is niet meer nodig geweest.
Als ze het al vergeet is het hoogstens 1 deur en héél enkel vergeet ze beiden nog, maar dan is dat eigenlijk nooit 's morgens, maar hoogstens als ze eens 's middags weg moet en ons eigenlijk al verwacht had en als dat al 5 keer per jaar is, is het veel.
Dus ik zou voor de afsluiting van de tussendeur kiezen. Het is ook niet dat het hier veel 'om' is....het is gewoon anders dan je gewend bent en dus voor puber lastiger en dus een goede reminder om in het vervolg er wél aan te denken.
groeten albana

amar

amar

06-09-2009 om 11:11

Consequenties

Wat een lastig probleem zeg.Ik heb dit zelf (nog) niet omhanden gehad, maar het lijkt me belangrijk dat hij de consequenties leert van zijn gedrag en dat het geen strijd meer hoeft op te roepen.
Dus misschien van een gesprek aangaan en klip en klaar uitleggen waarom jullie dit zo belangrijk vinden, hem
de mogelijkheid geven om hier 'volwassen' mee om te gaan(gewoon de boel dus afsluiten) en als hij dat dan niet doen: sleutel innemen 'omdat hij laat zien dat hij dit nog niet kan'. Totdat hij kan laten zien/de motivatie heeft om het wel goed te (willen) doen.

Zoiets?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.