Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Saskia

Saskia

11-10-2010 om 19:41

Dochter 13 onuitstaanbaar bij overhoren huiswerk!

Hi,
Mijn net 13 jarige dochter,1ste klas Havo/Vwo, is heel er onuitstaanbaar als ik haar moet overhoren. Ze neemt zeer weinig tijd voor huiswerk, zegt dat het al klaar is ( blijkt dus van niet ) en gaat tv kijken of op Hyves.Ze jokt erover en heeft er geen zin in.
Nu moet ze natuurlijk nog wennen, is het eerste jaar, maar toch. Als ze een onvoldoende heeft gehaald krijgt ze een herkansing, en moest het Engels of Frans nogmaals leren. En of ik haar wilde overhoren, ze snapte er geen ene ... van. Ik dus rustig tijd voor haar genomen maar ze haalt het bloed onder je nagels vandaan, bozig en brutaal en ongeintereerd doet ze tijdens het overhoren. En ze kent het allemaal al. Ja, ja.. Ze maakt steeds bep. fouten dus nogmaals leren kan geen kwaad. Ik dus ook boos en naar haar kamer gestuurd, komt ze na 5 min. weer terug en of ik haar nu wil overhoren. Weer hetzelfde liedje, ik sta op het punt om haar te sláán, bij wijze van, zo irritant dat ze doet! Hoe ga je hier mee om?
Man vindt dat we haar minder tv en meer achter haar broek aan moeten zitten. Vind ik ook, geen tv of pc, eerst thee na school en dan huiswerk afmaken. Maar we hebben de controle niet, ze schrijft niet alles in haar agenda, jokt erom etc. Wat doe je met zo'n puber??
Help, wie heeft tips en is al ervaren hierin?

Dankjewel!
Sas
Dus nu weer op haar kamer blijven zelf maar leren. En over een uur overhoren.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

11-10-2010 om 20:06

Eeeh.........

stoppen met overhoren en madammeke lekker op haar snuitje laten gaan.

Tirza

Kaaskopje

Kaaskopje

11-10-2010 om 20:26

Aiai

Dit doet me heel erg denken aan mijn eigen jeugd. "Als je je huiswerk niet kent, dán....." En ik deed er geen sikkepit meer mijn best door. Eerder het tegendeel. Ik ben het met Tirza eens. Je dóchter moet het doen, doet ze het niet dan gaat ze inderdaad op haar snuit. Hopelijk schrikt ze daarvan.

Puck

Puck

11-10-2010 om 20:28

Precies tirza

Hier ook zo'n brugmug die dat allemaal moet leren. En net als jij krijgen ze hier aan het begin van het schooljaar herkansingen voor onvoldoendes dus hebben we hem dus zeker een aantal keren op zijn snuitje laten gaan. De herkansingen worden vervolgens niet onder de 8 gescoord. Zolang jullie haar lekker achter de vodden blijven jagen zal ze nog steeds het idee houden dat ze het voor jullie plezier doet ipv voor haar eigen bestwil. Als je blijft achternajagen en overhoren zal je dat de komende 5 jaar moeten blijven jagen ben ik bang. Wel controleer ik heel regelmatig zijn agenda en vraag of hij dingen af heeft en goed geleerd heeft. En komen er straks onvoldoendes door het slechte leren dan gaan er idd wel maatregelen volgen die hem treffen: geen t.v. zolang je huiswerk niet af is. Niet naar trainen als je nog een proefwerk moet leren etc. Dat hebben we nu als stok achter de deur en ik zal niet schromen om dat in te zetten als het moet.
Maar ik zou in ieder geval stoppen met haar zo achter de vodden te zitten, daar wordt ze als puberella alleen maar tegendraadser van.

Maylise

Maylise

11-10-2010 om 21:44

Eens met tops

Ik ben het eens met Tops. De brugklas is echt een cruciaal jaar als het gaat om aanleren van studie vaardigheden en huiswerk maken. Natuurlijk is een keer een onvoldoende geen ramp en er zit ook zeker een opvoedkundige waarde aan het behalen van een onvoldoende. Dat is inderdaad een tactiek die je kan toepassen bij eigenwijze leerlingen. In Saskia's geval gaat het echter al om de herkansing?
Verder is sowieso het aanleren van studievaardigheden belangrijk. Veel leerlingen in de brugklas weten gewoon niet hoe ze moeten leren want dat hebben ze nooit echt serieus gedaan. Ik ben er erg voor om zeker in het begin er behoorlijk wat controle op te houden. Samen met kind huiswerk maken en overhoren. Gaat het goed dat laat je kind wat losser. Beter te strak beginnen en dan kind later los laten dan kind eerst los laten om dan na de kerstvakantie en rapport opeens in te moeten grijpen. Dat zorgt vaak voor meer problemen.
Ik ben het ook met Saskia's man eens dat het misschien inderdaad tijd is om wat meer in te grijpen en tv en computer te beperken en deze conditioneel te maken op het leren van huiswerk.
Welke methode het best verschilt per kind. Sommige kinderen kun je beter de vrijheid geven om zelf huiswerk te maken en te leren en vervolgens op gezette tijden controleren of het goed is. Bij andere kinderen werkt het beter om huiswerk op een vaste tijd te maken elke dag en er de hele tijd naast te zitten.
Gelijk na school huiswerk maken en pas daarna computer/tv/vrienden vind ik geen slechte suggestie. Of misschien eerst een uurtje vrije tijd en dan om 17h bijvoorbeeld aan het huiswerk. Dat is echter ook weer afhankelijk van schooltijden en hoe laat jullie eten. Wij eten vrij laat dus voor het eten wil ik dat het huiswerk af is. Echter als we al om 17:30/18:00 zouden eten dan vind ik na het eten aan het huiswerk ook een prima tijdstip. Dat is helemaal afhankelijk van de situatie natuurlijk.
In elk geval zou ik wel wat strenger en strakker worden en toch wat druk achter het leren en behalen van goede cijfers zetten.

Maylise

Marie

Marie

11-10-2010 om 21:52

Zelf uit laten zoeken

Hallo
Zoals het bij jullie nu gaat, gaat het dus niet werken (ben je ook al achter). Laat het haar inderdaad zelf maar ervaren. Want voor wie moet ze leren en voldoendes halen? Niet voor jullie in elk geval, dat moet ze toch echt voor zichzelf doen.
Je schrijft dat zij jullie vraagt om hulp bij het overhoren. Probeer dan de afspraak te maken dat jullie haar best willen helpen, maar dat er dan wel van haar verwacht wordt dat ze meewerkt. Want zij vraagt van jullie tijd en energie en dat mag best met een beetje respect gewaardeerd worden. En als zij dat niet vindt, jammer dan! Het is haar feestje.
Over het geen huiswerk in de agenda schrijven. Hier op school kunnen leerlingen (en ouders) inloggen op Teletop waar het huiswerk van alle vakken voor de komende periode in staat. Dus "vergeten" van huiswerk kan dus niet meer. Ook toetsen staan daar voor het hele jaar al in.
Over het plannen. Laatst las ik een artikel over een speciaal soort agenda, speciaal voor het plannen van huiswerk.
www.1blik.nl
Ik heb dus geen idee of het werkt, maar het ziet er zo te zien wel aardig uit.
Trouwens hier ook zo'n dochter die Hyves, e.d. veel belangrijker vindt dan haar huiswerk..... Maar zij leert gelukkig vrij gemakkelijk. En ja soms wordt het wel eens laat en dan is het opstaan wel eens lastig, maar dat is haar probleem, niet dat van mij.
O, ja boos worden heeft dus echt helemaaal geen zin!
succes

Keukentafel

Als ik er vroeger op die leeftijd met de pet naar gooide, kon ik mijn huiswerk komen maken bij mijn moeder aan de keukentafel. Zo was er geen kans op afleiding en leuk was het ook al niet, dus ik ging aan de slag.

Maar ja, dat was ver voor de computertijd.
Hyves en MSN zouden niet aan moeten staan tijdens schoolwerk, het is bewezen dat dit zeer storend werkt op de concentratie.

Anders

Jaha, dat is wel makkelijk zeggen dat ze dan maar op d'r neus moet gaan.....En vooral bij een kind dat wel zelf vraagt of je d'r helpt/overhoort. Want dat wekt toch ook wel de indruk dat ze wel graag hulp wil,alleen blijkbaar niet op die manier die wij (de ouders) het doen.Zo was onze oudste ook. Zó tegengesteld. Huiswerk 'loog'ze ook over (dachten wij) ze had soms meer dan in haar agenda stond (kun je controleren online) en dan was het nog niet zo ook. Het was hier gewoon een combi van eigenwijsheid, puberkunsten en niet willen toegeven dat ze gewoonweg niet genoeg geleerd had. Op een gegeven moment hadden we er genoeg van. En zijn we op een rustig moment maar eens erover gaan praten (weekend, dagje huiswerkvrij). Wát wil ze nu precies, want dit is toch ook niks? (was puber helemaal mee eens) En haar cijfers waren toch ook niet geweldig? (ook eens) en zo hebben we afspraken gemaakt. Zodra ze uit school was, huiswerk maken, beneden, bij ons. En dan aangeven wát ze overhoort wil hebben. Wij houden ook bij wat het huiswerk is en checken dat met haar, eventueel samen voordat ze aan het huiswerk begint. Dan overhoren en dan 'vrij'. Elke dag. Niks ervoor dus...gewoon doorstomen.Volgens puber zelf was het grootste probleem dat ze het overzicht kwijt was en als ze dan aan het eind erachter kwam dat ze nóg meer moest kon ze de moed ertoe niet meer opbrengen (vandaar dat ontkennen)en was het soms écht te veel en soms maar weinig (dus smeerden wij het voor haar beter verdeeld over de dagen). Ook had ze moeite met eerst school...dan niks en dan weer leren. Dus vandaar meteen doorstomen.
En werd ze kribbig omdat ze dingen wilde vragen en dan zat ze boven en vergat later wát ze wilde vragen en raakte daarvan in de war.
Kortom,het was gewoon te complex en onoverzichtelijk voor haar om het zelf te doen. Nadat we het beneden en meteen beleid hadden ingevoerd ging het meteen beter. Ze was rustiger, luisterde zelfs naar ons (!!!!) moeilijke dingen die wij blijkbaar ook niet naar haar zin uitlegden deden we vaak een dag eerder zodat ze het alsnog na kon vragen aan betreffende leerkracht op school. Zoiets heb je snel door.
Ik vond het nog wel gezellig ook.
Na een maandje ofzo kwam het allemaal pas goed op gang. Ze ontdekte dat ze ook op school als er 's een uur uitviel huiswerk kon maken (is begeleiding bij, maar je kan natuurlijk ook een uur in je agenda gaan tekenen) en zo kwam ze zelfs wel eens zo nu en dan zonder huiswerk thuis! Een maand of 2 en toen kon ze het alleen. Alleen als ze een repetitie had kwam ze nog bij ons om te overhoren en kende het dan ook!
Het is daarna nooit meer misgegaan. En ze is gewoon elk jaar over gegaan zoals het hoort.
Dus praat met háár.
groeten albana

koentje

koentje

12-10-2010 om 09:12

Albana

is dat dezelfde dochter die alleen naar het buitenland gaat en al veel zelf bekostigd?
Dan heb jij misschien een uitzonderlijk zelfstandig/verstandig meisje... Zo zijn ze niet allemaal!

Maxime.M

Maxime.M

12-10-2010 om 12:38

Net als albana

Hier doen we het net zoals Albana. Beneden huiswerk maken. Ik zorg voor een kopje thee en wat lekkers en blijf in de buurt, check de agenda, zorg dat er niets vergeten wordt. Hij moet meteen vanuit school beginnen, dan ben je er maar vanaf als het klaar is. En inderdaad op een rustige dag even kijken of je in ieder geval dan een dingetje kan doen om vooruit te werken. Zoon vond dat belachelijk, tot ik een andere drukke dag hem er fijntje op wees dat het nu wel heel prettig was dat hij geschiedenis en biologie al eerder had gedaan. Verder moet hij zijn tas meteen pakken voor de volgende dag en daarna is hij vrij. (had hij ook nooit zin in, maar we zijn nu een maand verder en hij doet dat al uit zichzelf) is ook prettiger natuurlijk dan het op de ochtend zelf te moeten doen (wat wel zijn plan was)
Het gaat met de dag beter dus ik hoef er al minder en minder bovenop te zitten (zijn 3 jaar oudere zus geeft natuurlijk ook wel het goede voorbeeld)

Andere kinderen

spelen buiten. Of op hun kamer met een vriendinnetje dat mee is gekomen.

Maar zo was het toch?

Maar zo was de dochter in de vraag toch ook? Ze vráágt zelf om hulp en als je helpt is het ruzie. En zo was oudste ook (ja die reislustige) ik snap zowiezo niet wat die 2 zaken met elkaar te maken hebben. Want toen ze ooit aan de brugklas begon had ze met huiswerk niet meer ervaring dan 1 keer per week wat opkrijgen (basisschool) en opeens vertienvoudigd dat. En dat moeten ze dan opeens maar snappen en kunnen en overzien??? Met reizen heeft ze zowiezo véél meer ervaring...Wij reizen nogal eens heen en weer. Een weekje links en een weekje rechts. Met alle soorten vervoermiddel of op de bonnefooi, meestal met z'n 4-en maar soms ook met z'n 3en of 2-en. Wij zijn goede 'boekers' en gaan soms voor amper iets weg....Dus schat aan ervaring met allerlei reizen voor dochter. Die draait er écht d'r hand niet voor om, om dan op d'r 13de het vliegtuig in te stappen. Alles al ingeboekt bij de balie met je ouders erbij. Je hoeft álléén maar naar de goede gate te lopen. Lijkt me al met al simpeler dan al die verschillende klaslokalen in een school waar je geen weg of steg kent met allemaal vreemde leraren/gezichten.En dan moet je ook nog de goede boeken bij je hebben en je huiswerk gemaakt...
Denk over dat verschil maar eens na.
Ik denk dat wij ouders alleen dat school gaan als iets heel normaals/simpels en eenvoudigd zien en dat reizen zelf (vooral als zij zijn, want oei,oei,oei loslaten is moeilijk!)vooral zien als íngewikkeld, terwijl het in werkelijkheid andersom is.
groeten albana

janneke

janneke

12-10-2010 om 18:39

Hier kun je inloggen op de schoolsite

Hier kun je inloggen op de schoolsite, en kun je de planning van je kind zien, welke toetsen deze heeft.
Ook staat de cijferlijst op die site.
Kan ook toesten oefenen op de site!!

Saskia

Saskia

14-10-2010 om 09:50

Vervolg

Dank jullie voor het meedenken en de tips.
Ja, ik moet het een beetje loslaten vermoed ik. Maar je wil zo graag dat ze goede cijfers haalt, in haar belang maar zelf wil je dat ook. Maar op haar nek zitten werk niet.. Ze moet toch zelf de verantwoordelijkheid nemen, ik denk dat dat een sleutelwoord is. Maar wel moeilijk om dat aan te zien. Wel met wat hulp maar we kunnen de kar niet voor haar trekken. Wij hebben hier op school geen tele-inzicht in huiswerk. Jammer.
Het ging deze week wel beter, voor het eerst zonder stress en boosheid vroeg ze om een Frans overhoring. He he, gelukkig nu wel.
Geen idee waarom het nu wel goed ging. Wispelturige pubertijd?
Er is wel een privebegeleiding voor het plannen van huiswerk op school, kun je je voor inschrijven. Eens per week 20 min. onder schooltijd. Wil ze nog niet, na het kerstrapport misschien zei ze.
Kan het toch niet afdwingen als ouder, of wel?
Probeer een beetje vertrouwen te hebben maar
Het is ook dat ze graag wil studeren, wil ze al jaren, en dan diergeneeskunde. Heb je VWO voor nodig. Dus dat geeft druk, aan beiden kanten. Havo is niet goed genoeg daarvoor. Pfft. We zullen zien.
groetjes,

Saskia

Studeren

Ze hoeft natuurlijk niet nu VWO te doen, kan ook eerst havo en daarna VWO.
Dus heeft ze zelf voor VWO gekozen, of moest ze dat?
Ik zou afspreken dat je alleen wilt overhoren als ze normaal doet. Zo niet, dan zoekt ze het maar uit.
Ze weet dus heel goed wat ze wil in de toekomst, dan weet ze ook wat haar te doen staat. Het is haar verantwoordelijkheid, scheelt jou een hoop stress!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.