Wendy
10-06-2017 om 08:43
Dochter (13) verliefd op man van 25
Hallo,
Mijn dochter van 13 is verliefd geworden op een jomge man van 25. Ik vertrouw haar/hem niet 100% ermee maar hij werkt op de kermis en ik kan het niet over mijn hart verkrijgen te zeggen dat ze niet meer naar de kermis mag
Ik kan ook niet zeggen dat ze het uit haar hoofd moet zetten want dat gaat niet (ik was ook ooit 13). Ik weet niet hoe ik ermee om moet gaan... wat moet ik hieraan doen??

Doornroosje
10-06-2017 om 08:56
die kermis vertrekt toch weer?
Dus die adonis ook.
13 en verliefd. Je schrijft dat je weet hoe dat voelt. Met dit verschil: jij bent nu geen 13 meer én je bent haar moeder die haar helpt niet in zeven sloten tegelijk te lopen. Leef mee én geef duidelijk grenzen aan. Sterkte! Je hebt een hele weg te gaan

tante Sidonia
10-06-2017 om 10:20
lastig, maar...
Is ze alleen verliefd of heeft ze echt iets met de 25 jarige?
Daar ga ik even vanuit.Goed monitoren denk ik. Niet verbieden maar wel in gesprek blijven. Hem ook bij jullie thuis uitnodigen, dan kunnen beter bekijken hoe het zit.

Phryne Fisher
10-06-2017 om 10:40
Uitnodigen?
Dat zou ik dus echt niet doen, het idee! Zo'n verliefdheid is prima maar zodra ik het idee heb dat die man erop in gaat heeft hij toch echt een probleem.

Kaaskopje
10-06-2017 om 13:52
Wendy
Ik denk dat je hierin toch echt meer leiding moet geven. Verliefdheid kun je niet verbieden. Als het een verliefdheid op afstand is, kan het ook geen kwaad. Ik was vroeger ook wel eens verliefderig op een leraar. Gewoon een beetje dwepen, maar op zo'n onopvallende manier dat het me zou verbazen als de leraar het gemerkt zou hebben. Dat is niet erg, maar als ze echt contact met deze man! heeft en die zou hier in meegaan, dan gaat dat echt te ver. Het klinkt ouderwets, maar dan moet je haar in bescherming nemen door als chaperonne mee te gaan. Of een oudere zus of broer die zich niet om laat praten om haar alleen te laten. Er zijn ongetwijfeld voorbeelden van stellen die samen gelukkig oud zijn geworden en ook op die leeftijden zijn begonnen, maar normaal is het niet. Zij is nog véél te jong voor iemand van 25.

rode krullenbol
10-06-2017 om 13:55
Een meisje van 13?
Dat is zeker wel op meerdere personen tegelijk verliefd? En in dat geval hoef je ook niet al te bezorgd te zijn, dat ze als een bezetene achter die ene blijft aanlopen!

Senne
11-06-2017 om 01:42
Wauw
Van mij mag echt heel veel, maar dit zou ik absoluut niet goed vinden.
Blijkbaar is er meer aan de hand/hangt in de lucht dan een 'verliefdheid op afstand' want je geeft aan ze niet te vertrouwen.
Met ouderwets heeft het mi niets te maken.
13, dan heb je het over een echt kind nog. 25, dat is flink volwassen.
(maar mmhh, heb ergens het gevoel dat deze vraag niet oprecht is)

BeetjeAnders
11-06-2017 om 02:11
Kermissen komen en gaan.
Afleiden en hij is weer vertrokken.
Wel even een goed gesprek aangaan daarna want dit kan echt niet.

Wendy
11-06-2017 om 12:21
Wauw
Als eerste bedankt voor alle reacties! Inderdaad kernissen komen en gaan maar ze heeft contact via Whatsapp en Facebook dus dat ia al 1 groot probleem.
Senne, klopt ik vertrouw het niet omdat ze nogal naïef is en vaal alles goed vind. Ik betrapte hun vorige week dinsdag ook al dat ze haar constant vastpakte een aanraakten. Ze zijn beide nogal handig met hun handen.... ik keur dit dan ook absoluut niet goed.
rode krullenbol, nou dat ook weer niet, ze is nu echt smoorverliefd op hem en wilt met geen enkele andere jongens meer afspreken dus als je mij begrijpt??
BeetjeAnders, hoeveel ik en mijn man afleiden ze zet hem niet uit haar hoofd het lukt haar niet zegt ze... ze heeft ook contact via Whatsapp en Facebook. Dat verbied ik haar ook niet want dan word ze gegarandeerd heel kwaad en dan loopt het uit in weglopen.
Kaaskopje, ja ze heeft echt heel goed contact met deze man! Ik snap het wel maar ik ben zelf ook vaak aan het werk en ja ze is 13 en ze wilt toch wel vrijheid. Er zijn wel veel mensen die nu een oogje in het zeil gaan houden (vrienden van mij) want ze heeft alleen een zusje.

Phryne Fisher
11-06-2017 om 12:25
Beetje generaliseren
Het is vast wel fout van me, maar volgens mij zijn dit soort relaties (leeftijdsverschil, jonge meisjes) niet ongebruikelijk bij kermisvolk. Die meisjes gaan vaak ook niet tot hun 18e naar school en/of trouwen jong. Als ik je verhaal zo lees en hoe ver dat al gaat zou ik het dus wel keihard verbieden, en de politie eens een gesprekje met die man laten voeren. Anders is ze straks inderdaad verdwenen, en een meisje van 13 is nog jong genoeg om het te kunnen verbieden.

BeetjeAnders
11-06-2017 om 12:44
Ik zou kordaat optreden.
Voor mij valt dit onder de noemer van pedofilie.
Hij is 25 en rijp bijna voor het stichten van een gezin.
Jouw dochters poppen hebben nog geen stof vergaard (bij wijze van spreken)
Ik zou haar voor de keuze stellen. Vriendschap verbreken of hem aangeven bij de politie.
Dan maar even ruzie. Je bent haar moeder en het hoort erbij.
Wat het weglopen betreft. Meisjes hebben daar soms hele idiote romantische ideeen bij.
Mijn dochter dreigde daar ook eens mee en ik heb haar toen gezegd dat ze er dan nooit meer inkomt. Natuurlijk is dat een keiharde leugen maar ik moest haar wakkerschudden en het werkte.
Je kan trouwens ook contact met hem opnemen en dreigen met de politie als hij niet heel snel uit haar leven verdwijnt.
Voor hem is dit waarschijnlijk toch maar een spelletje en zal snel afdruipen.

Kaaskopje
11-06-2017 om 13:44
BeetjeAnders
Mijn jongste dochter had echt nog poppen toen ze 13 was. Wel aflopende zaak, maar echt verstoft waren ze nog niet. Ik was al in shock toen ik kinderen van 11-12 hoorde praten over jongens in termen als "lekker ding", alsof ze al heel veel ervaring met lekkere dingen hadden. Maar dat zal aan mij gelegen hebben . De poppendochter had met 16 jaar haar eerste verkering.

Wendy
11-06-2017 om 14:10
BeetjeAnders
Beetjeanders, ik geef je helemaal gelijk wat het pedofilie.Ik heb net inderdaad gepraat over het eventueel verbreken van de vriendschap of dat ik aangifte ga doen. Mijn dochter is al eens weggelopen en ze heeft mooi 20 kilometer naar haar beste vriendin gelopen. Na het gesprek wou ze riep ze dat ze weg zou gaan, en zei ik dus ook dan kom je komende maand er ook niet meer in. Nevrouwtje boeide het niet en is zo met een tas weggegaan. Ze was bij een vriendin en zei tegen haar dat ze naar een "vriend ging" dus ik weet nu wel waar ze is maar ik laat haar daar nog even heen lopen. Kan denk ik niet zoveel kwaad...
Kaaskopje, mijn dochter kan zo 16 á 17 jaar geschat worden door mensen die haar niet kennen dusja, trekt ze wel veel aandacht. Hoor ook meer dan 4 keer per maand: 'Mam, er is weer een idioot kind die mij verkering vroeg....' Het enige probleem eraan is dat ze de verkeerde mensen aantrekt

Moeder
11-06-2017 om 15:33
Aanpakken
Ik (of mijn man) was allang bij deze meneer geweest om te zeggen dat hij het niet zou moeten wagen nog eens contact met mijn dochter te hebben, dat anders de politie daar op de stoep staat. Is hij nou helemaal gek.
En dochter zou ook een hartig woordje krijgen en anders gewoon huisarrest tot de kermis weg is. Dertien jaar, ze heeft nog gewoon te luisteren naar haar ouders.

Wilgenroosje
11-06-2017 om 15:37
???
""Ze was bij een vriendin en zei tegen haar dat ze naar een "vriend ging" dus ik weet nu wel waar ze is maar ik laat haar daar nog even heen lopen. Kan denk ik niet zoveel kwaad...""
Dat hoop je dan maar.

Wendy
11-06-2017 om 15:54
Relax
Van de moeder van haar vriendin had ik het adres gekregen maar als ze mijn auto daar zag staan was ze kwijt geweest. Ik heb haar opgehaald nog voordat ze kon aanbellen. Het is niet dat ik niet bezorgt om haar ben maar gewoon ergens heen lopen terwijl ik toch nog in de buurt ben voor het geval dat.
Moeder, we hebben ook al met deze man in kwestie gesproken en hij begrijpt ons wel maar toch. Dochter heeft al hartig woordje gekregen hoor!!

Moeder
11-06-2017 om 16:25
Hartig woordje
Nouja, je zei dat ze vorige week steeds aan elkaar zaten. Dat had mijn man niet moeten zien hoor (en ik ook niet, maar vaders en dochters he). Een volwassen kerel die met zijn handen aan een meisje van 13 zit? Die had ik daar meteen flink de waarheid gezegd, de viezerik. Misschien toch een hartiger woordje met beide partijen spreken, want het heeft schijnbaar geen indruk gemaakt.

Moeder
11-06-2017 om 16:27
En nog wat
Hij begrijpt het wel? Niet dus! Een man van 25 die interesse heeft in een meisje van 13 en daar ook naar handelt, die heeft het niet begrepen, die heeft jou naar de mond gepraat.

BeetjeAnders
12-06-2017 om 00:06
Te lief.
Wendy je bent te lief en jouw dochter weet dit.
Je denkt (deed ik ook bij mijn oudste) dat je hiermee een dusdanige bond hebt met jouw dochter dat ze jou deze dingen niet zal aandoen.
Laat ik je even uit de droom helpen, bij veel kinderen werkt dit niet.
Ze moet weten dat je de daad bij het woord zal voegen en haar vrijheden behoorlijk kan inperken.
Wees niet bang dat ze je zal haten. Het is geen blijvende stelling.
Je bent haar mama en ze weet donders goed dat je zielsveel van haar houdt.
Ze is nu 13 en het is NU een kwestie van je voet dwars zetten, anders neemt ze tot het einde der puberteit een loopje met jou. (en wordt daar steeds beter en wreder in)
Zeg dat je van haar houdt maar dat dit toch echt het beste voor haar is.
En ook, vermijd termen als "misschien" en "eventueel".
Verberg jouw onzekerheid, het is in haar jonge handjes een machtig wapen.
Maak een plan van aanpak. Sterkte!

BeetjeAnders
12-06-2017 om 00:11
b.t.w
Je hebt de aangifte aangekaart, nu is het tijd om dat dus ook echt te doen.
Ze is weggelopen, aan alles zitten consequenties.

piw
12-06-2017 om 11:45
pff
ik zou ook verschrikkelijk bezorgd zijn om wat er kan gebeuren. Maar klein tegengeluid: mijn schoonzusje had op haar 13e verkering met een jongen van 20 en is daar toen in gaan wonen omdat haar vader de liefde verbood. Zijn nog wel steeds bij elkaar. Met vader is het contact nooit hersteld.

Kaaskopje
12-06-2017 om 11:57
Ja, die jeugd van vroeger..
Mijn zus is het huis uitgestuurd, nadat ze een nachtje bij een vriendje was blijven slapen. Ze was al lang en breed oud genoeg om dat te 'mogen', maar niet volgens de maatstaven van mijn vader. Er zijn wel meer voorvallen uit mijn jeugd, waardoor ik geneigd ben bij mijn dochters wat sneller met de hand over het hart te strijken, maar een relatie van een man van 25 met een kind van 13 zou voor mij toch helaas pindakaas zijn. Ook al kan ik ik weet niet hoeveel situaties uit het verleden halen waar het een succes is geworden.

Kaaskopje
12-06-2017 om 12:10
Wendy
Ik kan me voorstellen dat je in het heetst van de strijd wel eens wat uitroept, maar jouw aandeel in deze zin: "Na het gesprek wou ze riep ze dat ze weg zou gaan, en zei ik dus ook dan kom je komende maand er ook niet meer in. Nevrouwtje boeide het niet en is zo met een tas weggegaan.", vind ik toch echt geen goede zet. Ze is 13, de puberteit is losgebarsten, natuurlijk mag ze weer thuiskomen na domme overmoedige uitspraken!
Ik snap best dat het je af en toe tot hier zit, maar er gaat naar mijn gevoel iets niet goed. Aan de ene kant geef je in je opening aan dat je veel niet tegen je dochter durft te zeggen, maar aan de andere kant geef je haar het signaal dat ze bij ongehoorzaam gedrag niet meer op jullie terug mag vallen en dus voldoende volwassen gedrag zou hebben om zich te kunnen redden. Wat is het nu? Neem je haar in bescherming omdat ze nog zo jong is, of knikker je haar het huis uit omdat ze oud genoeg is om zelfstandig te kunnen functioneren? Je zult het ongetwijfeld niet gemeend hebben (hoop ik), maar wat onthoudt je dochter? De rotwoorden!
Dat ze er ouder uitziet dan ze is... hoe komt dat? Is dat echt haar uiterlijk, waar ze dan niets aan kan doen, of maakt ze zich dusdanig volwassen op dat haar jonge leeftijd erdoor verdwijnt? Aan dat laatste kan ze wel iets doen.

rode krullenbol
12-06-2017 om 16:50
Vrijheid ... blijheid!
Wie met machiavellistische spelletjes van doen krijgt, doet er goed aan de vijand koel en berekenend terug te betalen met gelijke munt. De jongeman speelt met haar gevoelens? “Okay!”; dan doe jij dat ook. En wel op precies dezelfde manier: je gooit er een charme-offensief tegenaan.
Niet dat je haar nu opeens tegen jouw wil toestemming zou moeten geven voor de ongewenste relatie, hoor! Allerminst! Het is zonder twijfel een penibele situatie die vraagt om drastische, zo effectief mogelijke actie. Nu de meest voor de hand liggende en reeds genomen maatregelen niet het gewenste effect hebben gehad, zou ik gaan voor een leugentje om bestwil.
Start bij gelegenheid een zogeheten ‘girl to girl talk’. Benadruk dat zij uiteraard uiteindelijk geheel vrij is in haar partnerkeuze, zoals jij dat zelf ook bent geweest. Geef vervolgens aan, dat je het de hoogste tijd vindt om uit te leggen waarom je je zorgen maakt over haar. Met een geheimzinnige zinsnede als “Ik moet je iets vertellen wat ik nog nooit eerder iemand heb verteld” probeer je dan haar interesse te wekken.
Lukt dat, dan maak je haar op een overrompelende manier deelgenoot van een wel heel bijzondere levenservaring : jij bent zelf ooit nog eens verwikkeld geweest in een romance met ... Mick Jagger! – Mocht zij niet weten wie dat is, dan steek je eerst nog even een verhandeling af over die fameuze The Rolling Stones. – Idolaat als jij van *HEM* was, ging naar al hun concerten.
Bij één ervan gebeurde het ondenkbare: *HIJ* begon vanaf het podium jou almaar diep in je ogen te kijken, knipoogde daar regelmatig bij en wierp jou ten langen leste zelfs een handkus toe! Na afloop van het concert werd je benaderd door enkele kleerkasten van Security met de vraag of je Mick misschien backstage wilde ontmoeten. Zo’n kans liet jij natuurlijk niet onbenut en van het één kwam het ander. Maar op een dag ... brak hij jouw hart in duizend stukjes, doordat je erachter kwam dat je bepaald niet de enige was!
Doortrapt? Wis en waarachtig! Maar je moet toch zeker wat, als het leven van jouw minderjarige dochter in gevaar is? Ik raad je overigens wél aan om te benadrukken, dat jijzelf meerderjarig was toen dit gebeurde. Anders krijg je nog een vervelende, tijdrovende en hopeloze rechtszaak aan je broek wegens smaad; in het geval het Mick via via ooit ter ore komt. Een verzonnen affaire met een meerderjarige daarentegen zal zijn ijdelheid vermoedelijk alleen maar strelen!
Toegegeven; het is niet voor iedereen weggelegd een dergelijke ‘biecht’ bij elkaar te liegen. Je kunt echter ook kiezen voor een variant op dit scenario: je brengt slechts de liedtekst van ‘Under My Thumb’ onder haar aandacht. Bijvoorbeeld via de volgende clip op YouTube:
https://youtu.be/ak8z3Db0WLs.Vertel erbij, dat het voor oudere generaties betrekkelijk normaal was om dubbele standaarden te hanteren ten aanzien van mannen en vrouwen. Als zij een kind is van deze tijd – en waarom zou zij dat niet zijn? – dan zal zij zeker de nodige moeite hebben met dit meten met twee maten. Geef aan dat Marianne Faithfull – What’s in a woman’s name? – er precies zo over dacht, getuige het door haar geschreven nummer ‘Why Did You Do It’ van haar album ‘Broken English’. Beoordeel zelf of je ook hiervan de clip aan je dochter kunt laten zien. Er komt nogal ‘volwassen’ taalgebruik in voor, moet je weten.
Enfin; mogelijk kun je jouw waarschuwingen aan haar adres nader verhelderen. Mannen die vrouwen aan zich onderwerpen, zijn niet per definitie monogaam ingesteld. Soms zelfs alles behalve! En voor vrouwen is het akelig benauwend om zich onder de duim van een man te bevinden. Te meer als van idolatrie isolatie komt.
Rode krullenbol

rode krullenbol
12-06-2017 om 16:56
redactionele correctie
"Idolaat als jij van *HEM* was, ging naar al hun concerten." moet zijn: "Idolaat als jij van *HEM* was, ging je naar al hun concerten."

tante Sidonia
12-06-2017 om 22:35
nou rode krullebol
leuk fantasietje, maar ik zou dit niet overtuigend kunnen brengen, bovendien betwijfel ik ernstig of het werkt.
het viel me al op dat je ineens toch een stukje kunt schrijven, maar gelukkig was er toch het welbekende linkje naar you tube er als vanouds weer bij!

Manja
13-06-2017 om 00:15
Hoe lang staat die kermis nog bij jullie?
Nog ff doorbijten en haar opsluiten en dan is de kermis weg toch?

Flanagan
13-06-2017 om 08:39
Teenage mom
Misschien haar wat afleveringen 'Teenage mom' laten bekijken en haar uitleggen dat die meiden het zwaar hebben omdat ze er zo alleen voor staan.
Misschien toch ook maar een bezoekje aan de huisarts voor de pil. Ze doet zich voor als 16. Dit is dan niet meteen een vrijbrief voor sex, maar wel om te voorkomen dat ze zelf een teenage mom gaat worden. D ben je nog verder van huis. De jongen van 25 zal na vertrek wel weer verwisseld worden door een ander want ze is in de fase van verliefd en nieuwsgierigen dat is niet voorbij als die leuke jongen uit zicht is. Je dochter ziet er uit als 16 en zal zodoende voldoende aandacht blijven trekken. Zie haar niet meer als 12-13, die tijd is achter de rug.

rode krullenbol
13-06-2017 om 14:43
Melodrama of romantiek ten voeten uit?
Kort nadat ik gisteren de knop ‘versturen’ had aangeklikt, begonnen kritische gedachten aan mijn geweten te knagen; als knaagdieren aan hun favoriete eten.
Had ik de dochter van Wendy wel voldoende serieus genomen door haar gevoelens voor haar geliefde te behandelen als kalverliefde? Had ik bovendien niet zelf ook met twee maten gemeten door Mick Jagger hier af te schilderen als een trouweloos sujet, terwijl ik toch wist dat Elvis Presley, over wie ik nooit één kwaad woord zou reppen, ook niet bepaald serieel monogaam door het leven was gegaan? Was ik daarmee eigenlijk niet ook te weinig respectvol geweest naar Mick’s schare van fans? Had ik kortom wel “The best version of myself” neergezet, zoals nadrukkelijk aanbevolen door sommige van de door mij geraadpleegde ‘life coaches’ op YouTube?
“Mind you!” Zulke gedachtespinsels zijn bij mij meer dan welkom. Wie zich ten aanzien van kennis en inzichten opstelt als Rupsje Nooitgenoeg, brengt zichzelf immers verder: zo ver mogelijk verwijderd van verstenende dogma’s en dichter bij de werkelijkheid. In principe.
Om die reden stelde ik mezelf de vraag welke liedtekst de dochter in kwestie haar moeder zou kunnen voorleggen, wilde zij de bal scherp terugkaatsen. Een bijna voelbare herinnering aan een interactie met mijn eigen ouders gaf mij een antwoord: “A Boy Like That” uit de West Side Story. Had ik daar maar eerder aan gedacht! Het lied verwoordt toch zo raak hoe hoofd en hart tegenovergestelde berichten kunnen afstaan?
Als de dag van gisteren heug ik me die ene middag dat die klassieke musical, waarover ik al zoveel bij geruchte had vernomen, dan eindelijk op de Nederlandse televisie verscheen. Ik keek er in mijn eentje naar, terwijl mijn ouders in de keuken aan het kokkerellen waren. Jong als ik was, werd ik – meer dan me lief was! – meegesleept door het romantische verhaal.
Na afloop vond iets heel bijzonders plaats: mijn ouders vroegen mij plotseling gretig naar mijn mening! Met (inmiddels) droge ogen verkondigde ik zo volwassen mogelijk: “Een mooie musical, hoor. Maar wél wat pompeus!” Het bleek niet het antwoord waarop zij hadden gehoopt, zo merkte ik onmiddellijk. Diep teleurgesteld keken mijn ouders elkaar aan. Pas jaren later zou ik komen te beseffen waarom: zij hadden zich als jongvolwassenen nu juist bij uitstek kunnen identificeren met de hoofdrolspelers Tony en Maria. Wist ik veel?
Zo nauw verbonden en vertrouwd met elkaar als mijn ouders bleken, zullen de jonge geliefden waar het hier in dit draadje om draait nog niet zijn. Bij nader inzien lijkt het me beter hun eventueel wederzijdse verliefdheid aan te grijpen om de dochter des huizes slechts uitleg te geven over het (tamelijk wezenlijke) verschil tussen ‘verliefd zijn’ en ‘houden van’. Ook al druist hun verkering lijnrecht in tegen conventionele normen; nuchter beschouwd hoeft hun romance niet per se uit te monden in een tragedie.
Rode krullenbol
Voor een historische opname van ‘A Boy Like That’ zie bijvoorbeeld:
https://youtu.be/4oxfOncYiagReageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.