Karins
29-05-2017 om 13:09
Dochter (14) sex op whatsapp
Mijn dochter van 14 heeft sinds een tijdje contact met een jongen van bijna 17. Ze gebruiken vooral social media om hun eindeloze gesprekken te voeren. Als ze elkaar in real life zien blijft het meestal bij een knikje of lachje. Ik lees de berichten op whatsapp van mijn dochter niet meer. Ze vertelt vrij veel en de keren dat ik haar verhalen in het verleden gecontroleerd heb bleken ze ook te kloppen. Sinds een week is ze alleen ineens erg schrikkerig met haar telefoon of als ik haar kamer onverwacht binnen kom lopen. Eergisteren heeft ze haar telefoon op tafel laten liggen en heb ik toch even gekeken wat er aan de hand is. Nu blijkt dat hij vrij gedetailleerd beschrijft wat hij met haar zou doen als ze met elkaar zouden afspreken. Hij heeft in zijn beschrijvingen nog geen echte sex met haar, maar zijn handen en vingers zitten wel overal op en in als jullie begrijpen wat ik bedoel. Mijn dochter doet er niet echt actief aan mee in de zin dat ze ook dingen bij hem beschrijft. Ze reageert meer lacherig, maar zegt wel dat ze het een hot gesprek vindt.
Deze jongen is niet haar officiële vriendje. Ze kennen elkaar van sport, maar ze hebben nog nooit met elkaar afgesproken. Ik ben bang dat hij ook niet van plan is normaal met haar af te spreken en dat deze Whatsappjes straks over de sportvereniging verspreid worden. Ik wilde dit dus graag met haar bespreken, dus heb haar via bepaalde omwegen zover gekregen dat ze erover ging praten. Ze vertelt dan dan hij zegt wat hij met haar wil doen maar gaat natuurlijk niet in op wat hij zegt. Ik heb haar gewezen op het gevaar dat die whatsappjes vrij makkelijk te lezen zijn en dat beseft ze zich. Ze maakt zich er niet druk over omdat "zij niets doet". Ik heb haar gevraagd wat ze van deze jongen wil en het is duidelijk dat ze echt wel verliefd op hem is en wil dat hij haar vriendje wordt. Ik heb haar gezegd dat als ze serieuze plannen met hem heeft ze moet proberen om eerst gewoon met elkaar af te spreken om iets met elkaar te gaan drinken of samen te gaan sporten. Hij zinspeelt er steeds op dat hij "home alone" is en ik heb haar gezegd dat als ze dit soort gesprekken met elkaar voeren ik bang ben dat als ze naar z'n huis zou gaan het dan bij 1x en nooit meer zou blijven en dat ze dat niet wil.
Ze zegt dat ze het met me eens is. Maar ik merk aan haar dat ze het ook wel heel erg spannend vind en ik weet niet of ze er echt wel een einde aan wil maken. Bovendien is hij qua ervaring duidelijk veel verder dan haar en ik weet niet of ze opgewassen is tegen zijn "overtuigingskracht". Ik ben bang dat zij het gesprek niet meer op het niveau kan krijgen zodat hij inziet dat ze niet op zoek is naar een sexuele ervaring voor 1x maar dat ze hem echt als vriendje wil. Omdat ze bang is dat hij dan afhaakt. Na dit gesprek heb ik haar gelaten. Ik heb haar niets verboden, maar haar duidelijk op de gevaren gewezen. Maar ik zit sindsdien niet rustig meer als ik haar met haar telefoon en haar big smile zie. Ik heb de neiging om steeds op haar telefoon te kijken of om te vragen of ze hem nog gesproken heeft. Hoe kan ik haar hier het beste in helpen?

madeliefste
30-05-2017 om 08:57
oef
Oef, moeilijk hoor. Je wilt niet dat hij haar gebruikt en zij is tot over haar oren verliefd.
Heb je (in zijn algemeenheid) wel eens gesprekken met haar gehad over grenzen bepalen en aangeven? En over "players"? Want dan kan ze misschien bepalen wat ze wil en vooral wat ze niet wil en nog tijdig nee zeggen.
Als je wilt dat je dochter met je blijft praten, moet ze je wel vertrouwen en dan is (stiekeme) controle en verbieden niet de weg denk ik. In zijn algemeenheid is mijn mening dat kinderen op deze leeftijd zelf keuzes moeten leren maken waarbij ze alle normen en ideeen die ze van huis uit meekrijgen kunnen gebruiken om die keuze te maken. Je zult er dan op moeten vertrouwen dat ze daar toe in staat zijn en je zult moeten accepteren dat ze af en toe foute keuzes maken, maar daar leren ze van. Alleen zijn seks en drugs natuurlijk net die onderwerpen waarvan je wilt dat ze nog even weg blijven, totdat ze wat ouder zijn. 14 is wel heel jong en het leeftijdsverschil is op deze leeftijd best groot.
Ik heb er geen ervaring mee, maar ik denk dat ik mijn dochter het worst case scenario zou voorhouden. En haar duidelijk maken dat players zichzelf niet als zodanig bekend maken en haar voorleggen / vragen wat zij denkt dat een fijne volgorde is, eerst seks en daarna pas wat drinken? Als je seks met iemand zou hebben, dan wil je dat toch alleen met iemand die je vertrouwt en dus kent? Die ook anderszins moeite voor je doet?

Kaaskopje
30-05-2017 om 09:19
Was ze niet boos
omdat ze merkte dat je veel details wist? Hoe kun je via omwegen naar iets vragen, wat totaal niet voor de hand ligt? En vind je het überhaupt wenselijk of normaal dat een veertienjarig meisje dit soort expliciete whatsappjes krijgt? Mag ik de vraag vinden lijken op puberspam?

Ginny Twijfelvuur
30-05-2017 om 09:32
Mmmm Kaaskopje
Puberspam of niet. Ik heb er hier 1 van 15 rondlopen en ik kan me zomaar voorstellen dat dat hier ook zo zou gaan.
Als ze willen praten hebben ze soms al genoeg aan een halve hint....
Karins, er is hier een boek over. Mijn dochter heeft dat gekregen van haar tante. Ik zal eens even kijken of ik het nog kan vinden.
En voor de rest moet je het loslaten. Je wil haar niks verbieden (neem ik aan) dus dan komt het aan op vertrouwen hebben.

madeliefste
30-05-2017 om 09:51
boek
Mijn dochter las het boek #selfie
Ze weet nu prima wat de gevaren van sexting zijn en ook hoe jongens de druk kunnen opvoeren.
Misschien een ander boek dan Ginny bedoelt maar mij geeft dit (en wat ze nav het boek vertelde) vertrouwen dat ze weet wat ze doet op dat vlak.

Karins
30-05-2017 om 13:42
Reactie op vraag van kaaskopje
Kaaskopje, nee ze was niet boos omdat ik niet heb laten weten dat ik veel al wist. Ik heb haar gewoon in de auto, lekker knus met z'n 2-en geïnformeerd naar haar crush.... Het was verbazingwekkend makkelijk om haar te laten vertellen wat ik wilde horen en heb alleen daarop gereageerd. Ze weet dus niet dat ik precies weet wat hij appt.
En nee, ik vind het niet wenselijk dat ze dit soort appjes krijgt! Maar ik weet helaas wel dat dit soort appjes bijna als normaal bestempeld moeten worden. Maar wenselijk of niet, die appjes zijn er. We hebben het niet voor het zeggen wat dat betreft.
Dit bericht is geen puberspam. Ik ben gewoon een moeder die zich zorgen maakt en haar dochter wil behoeden voor een grote teleurstelling of fout zonder dat ik haar meteen tegen me opzet door haar zonder pardon dingen te verbieden en ben op zoek naar advies.

Karins
30-05-2017 om 14:17
Dank je madeliefste
Madeliefste, dank je voor je advies en je begrip. Ja, het bepalen en aangeven van grenzen is hier zeker vaker aan de orde geweest. Ze is ook altijd erg goed in staat geweest om die te bepalen. Ze heeft een half jaar geleden nog haar verkering van een half jaar uitgemaakt omdat hij meer wilde dan zij en hij maar bleef aandringen. Ze is ook heel goed op de hoogte van sexting. Er gaan op haar school helaas regelmatig foto's rond van (half) naakte meisjes die doorgestuurd worden en ze zegt niet te begrijpen waarom iemand dat soort foto's zelfs maar zou willen versturen. Ze weet ook heel goed wat een player is, al noemen ze ze hier fuckboys .
Mijn dochter is tot nu toe een slimme, best wel (vroeg) wijze bijna 15 jarige geweest. Ze heeft best veel aandacht van jongens, maar weet ze (tot nu toe)ook heel goed op hun plek te zetten. Alleen, nu is er deze jongen en heb ik het idee dat ze er toch met open ogen intuint. Ik weet dat er geen doorsnee oplossingen zijn en dat ik het moet loslaten en vertrouwen, maar ik vind het lastig ook omdat hij qua ervaring duidelijk een stuk verder is dan zij. Ik weet het niet, ze blijft herhalen dat hij een lieve jongen is en dat hij ook tegen haar zegt dat ze niets doen wat zij niet wil. Ik wil niet dat hun whatsappjes straks de sportvereniging overgaan en ik wil niet dat ze naar z'n huis gaat. Ik heb haar gezegd dat ze het beste kan proberen om hun "relatie" naar een normaal niveau te tillen door een gewoon afspraakje met hem te maken waar andere mensen bij zijn. Ik heb het bij een adviserend gesprek gehouden in de hoop dat ze daardoor het idee heeft dat ze als er iets is ze bij me terechtkan.
Dat social media is ook zo moeilijk om mee te dealen. Ook omdat wij dat vroeger allemaal niet zo hadden en we dus ook niet uit ervaring kunnen putten. Als ze dit gesprek op Snapchat hadden gehouden had ik niet eens kunnen lezen wat er speelde.

Kaaskopje
30-05-2017 om 14:37
Karins
Ik word blijkbaar een beetje paranoïa door berichten die op OO gezet worden, sorry als dat onterecht is
Misschien ben ik een beetje conservatief voor wat betreft de eerste serieuze seksuele ervaringen van een pubermeisje en daarom zou mijn advies aan dochter daar ook door gekleurd worden. Ik vind een meisje van 14, oké bijna 15 aan de jonge kant daarvoor. Ze kunnen nog zo stoer over praten, maar dat zegt nog niks. Mijn advies zou dus vooral gericht zijn op dat de jongeman in kwestie moet snappen dat er voorlopig niets te halen valt op dat gebied. Ze mag dus best eens laten weten dat hij moet kappen met dat soort appjes, maar dat ze best eens met hem af wil spreken bij jullie thuis, of bij de Mac, of zoiets. Als ze daar te verlegen voor is, dan is ze er zéker niet aan toe om home alone met hem te zijn.

rode krullenbol
30-05-2017 om 19:11
Mensen zeggen zoveel
Een van de meest rolbevestigende uitspraken waarmee ik ooit ben geconfronteerd, kreeg ik kort na de geboorte van mijn oudste te horen uit de mond van kraamvisite. “Ik zou in deze tijd geen dochter willen krijgen!” donderde het opeens boven het geroezemoes uit, dat prompt enigszins leek te verstillen. Nu maak je het wel vaker mee, dat mensen ongevraagd hun mening geven, maar vanwege de context deed het (mij) toch even denken aan het sprookje van Doornroosje. Snapt u?
De gast in kwestie was te beschaafd of te laf – daar wil ik vanaf zijn – om mij en mijn partner apart op de hoogte te stellen van zijn sombere inschatting van de hedendaagse tijd in het algemeen. Ook liet hij het na om ons persoonlijk uit de doeken te doen wat nu speciaal de toekomst bijgevolg aan ellende in petto zou hebben voor onze dochter. Een ware onheilsprofeet waardig, had hij echter duidelijk zijn best gedaan om vooral goed te worden gehoord.
Zijn sinistere woorden verdwenen gelukkig als water in zand. Het moet voorwaar een nare ervaring zijn geweest voor hem. – Welke visionair wil nu terechtkomen in de rol van eenzaam roepende in een woestijn van (veel)koppig optimisme? – Maar ... hij had het kunnen weten! Wie gewend is aan de intimiderende bezorgdheid van mijn moeder, vertoont een bijkans natuurlijke reflex om bangmakerijen slechts voor kennisgeving aan te nemen. Met dat bijltje heeft mijn familie al zo vaak gehakt!
Enfin; mensen zeggen zoveel. Wat zij zeggen, spreekt vaak boekdelen over henzelf. Ik ben het ermee eens, dat primitieve angst voor ‘vadertje en moedertje spelen’ door kinderen van een tamelijk kinderlijke levenshouding getuigt. Volwassenen doen (inderdaad) aan seksuele voorlichting en vertrouwen op de resultaten ervan.
Wat te denken van iemand die het aanjagen van vrees presenteert als zorgzaamheid? Is dat eigenlijk een vrouwenhater? Wie weet! In ieder geval breekt hij/zij met een tamelijk oude traditie om vooral speels om te gaan met wat zoal bij de Liefde komt kijken.
Zie:
https://youtu.be/Lsd_zR3dOHARode krullenbol

madeliefste
30-05-2017 om 23:19
Kaaskopje
Maar dochter van karins zal dat niet willen zeggen, gezien de grote glimlach bij alle appjes. Wordt het dan toch verbieden?
Zou je mening trouwens anders zijn dat ze te jong zijn als er een meer gelijkwaardige relatie zou zijn tussen de twee maar ze wel op ontdekking zouden willen? Want dat is nu denk ik vooral het probleem.

Sophieforum1
31-05-2017 om 12:47
Lastig
Aangezien je dochter aangeeft dat ze het met jou eens is en er heel begripvol en open met je over praat heb ik het idee dat zij wel verstandig is. Daarnaast stuurt ze zelf bewust niks terug, wat ook een goed teken is.
Ze lijkt me erg verstandig en spannend zal het toch blijven. Ik snap dus wel dat ze het wel interessant vind. Ik denk dat je het goed hebt afgehandeld en haar ook goed heb utigelegd hoe het waarschijnlijk zal aflopen.
Misschien is het handig om het af en toe weer te benoemen, van hoe gaat het nu met die crush? En geef ook aan dat ze alles kan bespreken ook als ze er wel een keer op in gaat, dat ze zich straks niet schaamt of schuldig voelt.

Kaaskopje
31-05-2017 om 13:58
Madeliefste
Het is voor mij een beetje achteraf praten, maar ik heb 14 jaar altijd te jong gevonden voor een 'volledige' relatie. Dus ook als meisje en jongen even oud zijn. Ik durf alleen niet met volle overtuiging te zeggen dat ik het zou hebben verboden als het toch aan de orde geweest zou zijn. Ik kom uit een gezin waar wel makkelijk met geboden en verboden gewapperd werd en dat heeft ervoor gezorgd dat ik nogal anti-streng-straffen-verbieden ben. Maar ik denk wel dat ik hier een punt van gemaakt zou hebben. Mijn jongste dochter was de eerste die vriendjes had, de oudste was al in de twintig voor zover ik het weet. Jongste was 16 en dat vond ik een normale leeftijd voor de eerste stappen op het gebied van meer dan zoenen. Mijn jongste dochter was trouwens ook een meisje die wilde dat ik dingen verbood, omdat ze dan met een gerust hart kon zeggen 'het mag niet van mijn moeder'. Dus dan kwam ze, toen ze nog jonger was, thuis met de vraag 'X wil met me spelen, maar dat vind jij niet goed hè?!!!'

Karins
31-05-2017 om 18:01
Kaaskopje
sorry maar ik geloof niet in verbieden. Als een puber ergens nieuwsgierig naar is en het wordt door de ouders verboden houdt dat echt niet in dat het dan niet meer gaat gebeuren. Naar mijn mening en de ervaring in de omgeving van mijn kinderen, betekent het alleen maar dat de ouders niet meer op de hoogte gehouden worden. Ik geloof meer in open communicatie en adviseren.
Ik heb in mijn eerste berichtje trouwens verteld dat er niet echt over het hebben van sex gesproken wordt. Er wordt gesproken over met elkaar vrijen dat verder gaat dan alleen zoenen. De discussie is niet of ze er te jong voor is of niet. Ik denk niet dat je je kinderen tot een bepaalde leeftijd kunt verbieden om een vriendje te hebben. De ene 14 jarige is de andere 14-jarige niet. Als ze geen vriendje mogen hebben van hun ouders hebben ze die wel zonder dat hun ouders daarvan op de hoogte zijn.

Karins
31-05-2017 om 18:18
Stand van zaken
Mijn dochter heeft me vanmiddag trouwens verteld dat ze gisteren tegen deze jongen heeft gezegd dat ze hem erg leuk vindt maar dat het wat haar betreft allemaal veel te snel gaat. Hij reageerde volgens haar heel begripvol en heeft gezegd dat hij haar echt heel leuk vindt en iets met haar wil en dat zij wat hem betreft het tempo bepaalt.
Ze hebben afgesproken dat hij vrijdagmiddag hier thuis, terwijl ik gewoon thuis ben, film komt kijken. Daarna gaan ze samen naar de mac. Het lijkt er dus op dat ze het voor elkaar heeft gekregen om de situatie onder controle te krijgen. Ik ben erg trots op haar. Ik zal hem natuurlijk in de gaten blijven houden, maar mijn vertrouwen in mijn kind is enorm toegenomen.
Bedankt voor de adviezen trouwens. Ik ben een stuk geruster over de situatie.

madeliefste
31-05-2017 om 19:06
verbieden?
Wat goed van je dochter Karins!
Oeh, kaaskopje, mijn puber is jonger dan 14 en heeft verkering met een even oude jongen. Het is heel onschuldig allemaal en vooral schattig. Ze doen ook gewoon hun eigen ding overigens, naast de verkering. Ze hebben echt een hang naar elkaar, missen elkaar tijdens vakantie bijv en dat vind ik alleen maar lief om te zien. Het is niet in mijn hoofd opgekomen iets te verbieden hieraan. Het komt wel in me op dat het kwetsbaar maakt, misschien doen ze elkaar wel pijn ooit. En ook dat als ze het een tijdje met elkaar volhouden, ze misschien wel eerder aan seks toe is dan ik ooit zou hebben bedacht. Dat lijkt nu nog ver weg overigens, maar ja, ik denk dat verbieden averechts werkt.

Kaaskopje
01-06-2017 om 13:33
Madeliefste
Ik zei toch ook niet dat ik een verkering van jonge pubers wil verbieden? Maar dat hoeft wat mij betreft nog niet met álles erop en eraan. Ik zou seks, door erover te praten, in ieder geval wel vooruit proberen te schuiven naar het liefst 16 jaar. Weel 'macht' heb je als ouder hierover ook weer niet, want waar een wil is is een weg. Daarom vind ik lukraak verbieden ook geen goed idee, maar een beetje afremmen, als dat kan, vind ik niet verkeerd.

madeliefste
01-06-2017 om 15:38
Kaaskopje
Dat ben ik met je eens hoor. Vooruit schuiven is zeker wenselijk. Met het besef dat er inderdaad een weg is als ze willen. En op het vooruitschuiven hebben we hopelijk nog wat invloed. Gelukkig lijken ze nu nog niet heel hard van stapel te lopen.

rode krullenbol
01-06-2017 om 17:38
Kinky of pervers?
Wie het waagt seksueel expliciete taal te hanteren in sociale media, maar zich in het echte leven gedraagt als een bedeesde bijstaander, legt een raadselachtige tegenstrijdigheid aan de dag. Geen wonder dat hij veeleer verdenking wekt, dan vertrouwen! Al helemaal bij diegene die bij uitstek verantwoordelijk is voor de zorg voor het minderjarige potentiële slachtoffer van mogelijk misbruik. Dat mag voor zich spreken.
Blij toe, dat raadsels als deze vrijwel allemaal aan de orde zijn gekomen in de muziek. Dat scheelt weer veel tijd, moeite en ergernis met het raadplegen van zelfhulpboeken en/of filmpjes op Internet. Want wat kenmerkt een goede liedtekst? Juist! Zedenmeesterige en breedsprakige uitleg ontbreekt, terwijl de schrijver zich heeft bediend van korte en krachtige bewoordingen. Voor wie niet graag heeft dat een ander hem/haar bedilt, kan dat een verademing zijn.
Toegegeven; er zijn ook liedjes die jou door hun puntigheid nu juist regelrecht bij de strot grijpen en je dus eerder de adem benemen. Die zijn gelukkig tamelijk uitzonderlijk. In de regel zetten liedteksten slechts aan tot denken. En dat is iets waarvoor je meestal rustig de tijd kunt nemen.
Om terug te komen op het onderwerp van dit draadje: mag het toeval heten, dat de aangelegenheid in kwestie uitgerekend ook aan de orde is gesteld door Elvis Presley; (wat mij betreft) voorlopig de beste charmeur aller tijden? Nee natuurlijk! De man was – alleen al beroepshalve! – zonder meer een expert in dit soort zaken. Hij doet dit met een cover van ‘Baby what you want me to do’ van Jimmy Reed:
https://youtu.be/M_WxtBP4ePs.Het nummer maakte deel uit van zijn Comeback Special uit 1968, een tour waarmee hij naar verluidt wilde afrekenen met zijn al te softe imago, opgedaan als romantische held in een lange reeks mierzoete films. Nu zat hij daar opeens in zwart leer gestoken stoere blikken de rondte in te strooien! Maar al was het zijn bedoeling een ‘bad boy’ neer te zetten; het lied gaat over de onzekerheid die een (jonge)man kan voelen ten aanzien van de persoon op wie hij verliefd is. Jawel! Stoer en lief blijken elkaar niet te bijten.
Elvis probeert de oorspronkelijke tekst nog kernachtiger te maken dan Jimmy Reed zelf:
https://youtu.be/JveYg57Brxc. Hij heeft een aantal zinnen geschrapt; uiteraard op die ene, op zichzelf geruststellende vraag na. Wie op iemand verliefd is en bovendien uit op verkering, doet er tenslotte alleen maar goed aan rekening te houden met de wil van die ander.Maar! Wie zich uit verlegenheid tegelijkertijd verstopt en gluurt als een voyeur, vertoont paradoxaal gedrag. En dat geeft ruimte voor verschil in interpretatie. Zo bezien is het maar goed dat de dochter van Karins de impasse heeft doorbroken. Nu kan hij een stuk beter worden beoordeeld. Als ik mij even in het Engels mag uitdrukken? Door haar toedoen is 'Whatsapp' inmiddels inderdaad "what's up?" geworden!
Rode krullenbol

Lalena
02-06-2017 om 15:55
rode krullenbol o.t.
Dit lijkt me dubbelop:
"...potentiële slachtoffer van mogelijk misbruik."
Ik vind jouw posts vrij vaag trouwens. Vrij ouderwets en bloemig taalgebruik, ik hoor in mijn achterhoofd de man van het Polygoon-journaal al blikkig praten. Doe je dat bewust of schrijf je altijd zo?

rode krullenbol
03-06-2017 om 15:58
Om ‘en style’ te antwoorden?
Ook aan de vraag ‘Wat te doen als iemand te ver gaat’, bijvoorbeeld door zich niet aan de regels te houden, is uiteraard een lied gewijd. Het is (mede)geschreven en gezongen door één van mijn favoriete artiesten uit de muziekgeschiedenis: Desmond Dekker.
Zijn ‘It mek’ geeft het voor de hand liggende antwoord: een dergelijk persoon wijs je op de nadelige effecten van zijn/haar onbetamelijke gedrag; en dan vooral de negatieve gevolgen voor diegene zelf. Geen efficiëntere gedragsbeïnvloeding, dan door in te spelen op vooralsnog onbegrepen eigenbelang!
Wie alweer wat ouder is, herinnert zich de hit misschien nog wel. – Al dan niet vagelijk. – Toch zal de boodschap niet voor iedereen even duidelijk zijn geweest. Het lied is namelijk deels in het Engels, deels in Jamaicaans dialect geschreven. In het Engels zou de titel ‘It mek’ zoiets zijn geweest als “That’s why” of “That's the reason”. In het Nederlands? “Dat krijg je er nu van!” En deze woorden vormen zonder meer een passende aankondiging op wat volgde.
Maar al was de liedtekst niet voor iedereen even goed te begrijpen; dit mocht de pret niet deren. Wereldwijd werd het grote publiek gegrepen door de (kennelijk) pakkende melodie.
In zekere zin was het maar goed ook, dat de inhoud van het lied voor menigeen vrij vaag bleef. De tekst bevat namelijk tamelijk plastische bewoordingen ten aanzien van wat de mens zoal uitscheidt in een benarde positie; om precies te zijn: gal en ontlasting. Juist dit weinig aan de verbeelding overlatende taalgebruik is – opmerkelijk genoeg – niet in ‘proper English’. Immers klinkt daar opeens die uitdrukking die vrijwel elke Jamaicaan maar al te goed kent van school, maar voor ieder ander maar moeilijk te verstaan zal zijn: “Why, sweet nanny goat a go run him belly good”! Om te worden vervolgd met: “Me said a it mek – mek you pop your bitter gall”.
Wilden de auteurs niet nodeloos de teerhartige medemens voor het hoofd stoten en hebben zij zich bij deze keuze dus laten influisteren door het commerciële belang? Of vormen de betreffende liedregels nu juist een sprekend voorbeeld van authentiek taalgebruik? Wie zal het zeggen?
Het reggae-nummer uit 1969 is in ieder geval een duidelijke waarschuwing aan het adres van zogeheten schuinsmarcheerders: van seksuele ontrouw komt (alleen) maar narigheid! Toentertijd heeft het die voorvechters van de seksuele revolutie die zich van deze boodschap bewust waren, ongetwijfeld pijnlijk in de oren geklonken. Goede kans echter, dat ettelijke van hen volop van It Mek hebben genoten, terwijl zij geen flauw idee hadden van de strekking ervan.
En hierin schuilt een waarschuwing op zichzelf. Het herinnert eraan, dat het altijd weer oppassen is geblazen met teksten die geheel of deels in een taal zijn geschreven, die jij niet (volledig) beheerst. Voor je het weet sla je overbodig aan het spuwen van gal en schijten! Hoe beschamend en zelfdestructief ...
Rode krullenbol
Voor een versie van It Mek met veel foto’s van Desmond Dekker zie:
https://youtu.be/sGu8qp8JA-U
rode krullenbol
04-06-2017 om 22:23
redactionele correctie
"Goede kans echter, dat ettelijke van hen volop van It Mek hebben genoten, terwijl zij geen flauw idee hadden van de strekking ervan." moet zijn: "Goede kans echter, dat ettelijke medestanders volop van It Mek hebben genoten, terwijl zij geen flauw idee hadden van de strekking ervan."
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.