Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (15) heeft een vakantieliefde

Hallo ouders,

Wij zijn in de meivakantie een weekje weg geweest in eigen land met ons gezin. We gingen naar een leuke camping in een mooi gebied, ook voor onze dochters (15 en 13). Het was super! Onze oudste dochter (15,5 jaar) ontmoete toevallig een aardige Franse jongen van 16 (bijna 17) die ook op de camping verbleef. Ze hebben veel gekletst en afgesproken terwijl we op de camping verbleven, een goede vriendschap, en misschien wel een mogelijke vakantieliefde.

Toen we terug thuis waren merkte ik dat ze hem inderdaad heel leuk vond.  Ze praten nog steeds best vaak via whatsapp/instagram. Hij lijkt haar ook best aardig te vinden.

Ze missen elkaar wel, maar ze kunnen er op zich goed mee omgaan (ze hebben ook geen relatie). Nu heeft hij gevraagd of zij misschien in de zomervakantie een paar dagen naar hem toe wil komen.

De jongen kwam (toen) heel spontaan en aardig over, en zijn ouders (die we toen ook ff gesproken hebben) leken ook wel aardig/rustig te zijn. Hij woont in het noorden van Frankrijk, op zich zou ze er makkelijk met de trein naar toe kunnen gaan. Toch weet ik niet of ik dit oké moet vinden. Wat zouden jullie er van vinden?

* Mijn dochter is ondanks jong, zeer slim en verantwoordelijk, ik vertrouw erop dat ze niks fouts gaat doen.

Zou ik niet doen op die leeftijd. Of nou ja: liever wel doen, maar dan meereizen. Ondanks veel positieve punten (zij is verantwoordelijk, die jongen en zijn ouders aardig, noorden van Frankrijk niet ál te ver) is ze dan ineens afhankelijk en je weet nooit wat er gebeurt. Dus als jij of haar vader tijd heeft (of het hele gezin), dan zou ik er een weekje naartoe gaan waarop ze hem enkele keren kan zien

iris123

iris123

12-06-2021 om 22:45 Topicstarter

Egel. schreef op 12-06-2021 om 22:19:

Zou ik niet doen op die leeftijd. Of nou ja: liever wel doen, maar dan meereizen. Ondanks veel positieve punten (zij is verantwoordelijk, die jongen en zijn ouders aardig, noorden van Frankrijk niet ál te ver) is ze dan ineens afhankelijk en je weet nooit wat er gebeurt. Dus als jij of haar vader tijd heeft (of het hele gezin), dan zou ik er een weekje naartoe gaan waarop ze hem enkele keren kan zien

Bedankt voor de tip! Ik weet niet of dit de beste optie is, omdat wij eigenlijk ergens anders naartoe wilde gaan. Een andere mogelijkheid waar ik aan gedacht heb is hem uit te nodigen om bij ons te komen, zo dat wij (en ook hun) kunnen kijken hoe dat gaat. 

Ik denk dat zijn ouders dit wel oke zouden vinden, aangezien hij dan al 17 is en best verantwoordelijk.

Als ze later (in de zomervakantie of op een ander moment) bij hem zouden willen afspreken zou dat nog kunnen. Wat vind je hier van? Verstandig? Of juist niet?

Wat verstandig is en wat juist niet - lastig begrip in de fase van beginnende verliefdheden waarin roze brillen het zicht belemmeren en vlinders in de buik de wijsheid omwoelen. Als het om seks gaat, hameren alle ouders op 'veilig' wat vooral bestaat uit goede voorbehoudsmiddelen gebruiken en niks tegen je zin doen. Maar juist deel twee van kan lastig zijn.  Je wilt de ander/jezelf niet teleurstellen, vindt het allemaal best spannend. Emoties zorgen dat je grenzen vervagen en het vuurtje gloeit steeds steviger. En of die ander in de ogen van ouders 'aardig' is, hm, dat zegt niet alles. Ook personen die heus aardig en rustig overkomen, kunnen manipuleren en een ander tot zaken brengen waarover later spijt zal ontstaan. Maar ja, ze kunnen ook écht heel aardig zijn. Je weet het niet...

Ondervinding is de beste leermeester en lessen zijn duur. Met vallen en opstaan wordt men wijs. En zo is er nog een hele rij wijsheiden citeren. 

Als je iemand ontmoet buiten de gezellige vakantiesituatie zal het allemaal echt anders zijn.

Als ouder zelf meegaan, dat zou ik niet doen. Pfff ze ziet je aankomen. Laat je dochter een vriendin/oudere zus/broer meenemen, en hij ook, en laat ze begin van de zomer een dagje naar een pretpark gaan (in België misschien?)  of zo en aansluitend bij jullie thuis overnachten, haal ze desnoods op. Maak er een groepsuitje van. Als het dan gezellig is, komt er vanzelf een vervolg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.