Isa
06-11-2011 om 01:33
Dochter 15 huisregels wat zijn dat?
Ik ben moe van mijn dochter en weet niet meer hoe we samen verder kunnen gaan.
Ik sta er alleen voor en ben sinds aug.ziek thuis door een hevige uitputting. Ik kan alleen nog huilen...machteloos gevoel.
Zij is 15 en lapt huisregels aan haar laars heeft lak aan consequenties en ik zie als enige "oplossing" een internaat.met enorme angst dat zij daar nog rotter vandaan komt..maar hoe verschrikkelijk is het om als moeder geen uitweg meer te voelen...niet meer te weten hoe verder. Huisarts...centrum jeugd en gezin...daar zijn we al geweest...zonder resultaat of heel kortdurend.
Ik ben doodop...gister kwam ze half vijf in de morgen thuis en ook nu vandaag na zogenaamd een baantje zoeken nog steeds niet thuis...telefoon uit uiteraard....
Moe...

Jillian
06-11-2011 om 02:03
Isa
Ik heb helaas geen goed advies voor je maar ik wil je wel heel veel sterkte wensen. Het lijkt me heel moeilijk als er helemaal niet meer te praten valt met je kind. Hebben jullie, buiten de ruzies, om soms ook nog leuk contact? Dat lijkt me wel belangrijk
Oh en een internaat hoeft niet het einde van de wereld te betekenen. Mijn broer was thuis als puber ook erg lastig, spijbelde weken achter elkaar en dergelijke. Uiteindelijk is hij naar een kostschool/internaat in België gegaan en dat heeft hem echt goed gedaan. Hij heeft zijn diploma gehaald, is gaan studeren en het is helemaal goed gekomen. De band met onze ouders werd ook beter toen hij daar zat. Hij heeft altijd moeite gehad met autoriteit maar hij kon dat een stuk beter aanvaarden van mensen die emotioneel niet zo dicht op hem zaten. Ik ken via broer nog wel meer succesverhalen. Ook een vriendin van mij heeft haar dochter naar een internaat laten gaan omdat het thuis lastig ging. Dat is ook goed gegaan. meisje is nu bezig met een opleiding en woont zelfs weer thuis.
Heel veel sterkte!!

Isa
06-11-2011 om 02:38
Jillian
Ja de leuke momentjes zijn er nog maar schaars...ik koester ze. ze heeft drie jaar chronisch moeten onderpresteren op school(lief thuis...vervelend op school..zoveel stress van gehad) nu zij op het juiste niveau zit lijkt dat goed te gaan maar is zij thuis helemaal tegenover gesteld en is zij thuis zich dwars op gaan stellen.
Goed te horen over jouw broer.
Dat het een autoriteitsding is is zeker....

Kaaskopje
06-11-2011 om 11:54
Tijdelijke opvang?
Als je echt aan het eind van je Latijn zit en eigenlijk vooral uit moet rusten zou je tijdelijke pleegopvang kunnen overwegen.
Als je denkt dat je nog wel een stukje kracht over hebt waarmee je een 'doorstart' kunt maken zou je een volwassen gesprek met haar kunnen voeren over jouw gevoelens, de ruimte die jij haar op deze leeftijd wel wilt geven e.d.. Zijn je regels nog steeds op haar leeftijd afgestemd? Zit je haar qua leeftijd niet te dicht op de huid? Wat de regels betreft: Zomaar 's nachts thuiskomen zou ik ook niet accepteren op deze leeftijd. Probeer eruit te komen met wat dan wél acceptabel is. Ik weet dat het moeilijk is, maar kijk wat er gebeurt als je het negatieve omzet naar het positieve.
Sterkte.

Leen13
06-11-2011 om 20:38
Loslaten
Het middel -internaat- kan een oplossing zijn maar ook een drama. Wat let je om de zaak eens helemaal los te laten. Je hebt je handen vol aan jezelf en je dochter luistert toch niet. Vertel haar dit en ga je eigen gang. Misschien valt het wel heel erg mee. Haar dwarse gedrag kan een reactie zijn op jou huisregels. Geef haar de verantwoordelijkheid voor haar leven en toekomst. Dat kan best nog weleens een probleem opleveren voor haarzelf maar met vallen en opstaan kan een kind van 15 ook heel ver komen. Overweeg het eens. Je kunt ze per slot niet vastbinden. In de tussentijd kun je werken aan een positieve relatie met je dochter. Ga positief in op zaken die ze wel goed doet. Denk daar goed over na: wat doet je dochter wel goed. Vergeet de rest even tenzij er strafbare zaken zijn. En wijdt je aan jezelf.

mar66
07-11-2011 om 13:38
Isa
Nou,daar kan ik me wat bij voorstellen, wij hebben de grootste moeite met onze zoon van 15, hij lapt alle regels aan zn laars en met grof taalgebruik worden we weggebonjourt.....ik weet niet meer hoe ik ermee om moet gaan. Maar moe word je er wel van en moedeloos.Nu is hij op school maar wil hem eigenlijk na alle gedoe van gisteravond niet meer zien vandaag, zie er al tegenop om met hem aan tafel te moeten zitten!Weet iemand een internaat in Nederland en eventuele ervaringen daarmee. Ook wij zijn hierover aan het nadenken en ook wij hebben zoiets van, waar komt hij dan tussen terecht????Maar zo doorgaan kan niet meer, soms word ik gewoon bang van hem!

Jillian
07-11-2011 om 14:36
Mar
Mijn ouders hebben voor Belgie gekozen omdat daar meer internaten zijn en het daar gewoner is om naar een internaat te gaan. Daardoor kwam mijn broer tussen allerlei gewone scholieren terecht die helemaal geen speciale gedragsmoeilijkheden hadden. Gewoon een dwarsdooorsnede. Het was ook geen school die gericht was op moeilijke kinderen maar een gewoon doornsnee Belgisch internaat. Wel redelijk streng maar ook weer niet overdreven.
Een vriendin heeft goede ervaringen met Eerde in Ommen. Dat is een hele goede school (maar niet goedkoop) en daar heb ik sowieso van meerdere mensen hele positieve dingen over gehoord. De dochter van mijn vriendin heeft er op gezeten en zij denkt er over om haar (veel jongere) zoon er ook heen te sturen als hij straks naar de middelbare gaat. Niet omdat hij lastig is maar omdat ze denkt dat het voor hem een goede omgeving zou zijn waar hij veel kan leren en zich thuis zou voelen.

mar66
07-11-2011 om 16:24
Jillian
Dank je wel voor je reactie.Ik heb net op de site gekeken van Eerde in Ommen, maar volgens mij schrikken ze zich daar dood als ik met mijn zoon aankom!Die kunnen ze niet aan vrees ik.Maar mssn eventueel in Belgie, bedankt iig voor je tips!