Babet
30-11-2016 om 16:15
Dochter (15) wil persé alcohol drinken
Mijn dochter is 15 jaar en wil heel graag alcohol uitproberen. Onze regel als ouders is dat ze 18 jaar moet zijn, omdat dit wettelijk zo is. Echter, ik begrijp haar "probleem", als ze een enkele keer uit gaat of een feestje heeft, drinkt iedereen wel wat. Dat wisselt van 1 glas alcohol tot wel 5 of 6 glazen. En dan wil ze er graag bij horen en er ook 1 drinken.
Ze wil dit niet stiekem doen, wat ik erg goed van haar vind. Maar ze zou het liefst mijn toestemming krijgen en die kan ik haar niet geven. Want ik sta er niet achter.
Ze is nu al zo ver dat ze liever geen feest geeft voor haar 16e verjaardag, omdat wij geen alcohol in huis willen halen (er zijn er al een aantal ruim 17 jaar). Radler en Jillz voldoen helaas niet.
Hoe voorkom ik nou dat ze het toch gaat doen? Voor mijn gevoel is het niet de vraag of ze het gaat doen, maar wanneer. Bijvoorbeeld met carnaval.
Wie heeft hier ervaring mee?

angel3
30-11-2016 om 16:58
Ik denk
Dat je goed bezig bent. Dan maar geen verjaardag. Er is voldoende geschreven over dat het wel zin heeft het te verbieden. Al stel je daarmee alleen maar een klein beetje uit. Misschien doet ze het elders. Je zou nog kunnen bedenken of je dat gaat bestraffen. Uit geweest en gedronken? Niet meer uit. Of misschien leg je de grens bij dronken. Vrienden van ons laten hun zoon steekproefsgewijs blazen. Dat werkt vrij goed. Hij drinkt in elk geval zeer weinig als hij al drinkt want consequentie is gewoon dat ie een maand niet meer uitdaging en het vertrouwen weer volledig teruggewonnen moet worden. Ik zou dus gewoon standvastig blijven en haar openheid in dit geval niet belonen. Ze zoekt een partner in crime. Van jou mocht het. Daar zou ik me niet voor lenen maar goed iedereen zit er anders in rondom dit onderwerp.

maria
30-11-2016 om 18:23
mmhh
In feite weet je zelf al dat je de strijd verloren hebt.
Je schrijft dat de vraag niet is of maar wanneer.
Dan kun je stug lijn vasthouden maar brengt je nergens natuurlijk.
Ik denk (dochter hier pas 13 dus weten doe ik het nog niet, maar ik zie me zo in jouw situatie zitten over 2 jaar) dat ik zelf blij zou zijn met resultaat tot dusverre.
Je hebt je lijn vastgehouden tot bijna 16, mooi.
En nu zou ik zeggen tijd voor compromissen.
Liever af en toe wat gaan drinken dan echt problemen ermee, en carnaval lijkt me een slechte start.
Harde regels heb ik zo nog niet in mijn hoofd, ik zou toch wat onderhandelen geloof ik. Dochter gevoel geven dat je luistert en dat ze ook 'wat wint' en jij nog wat veiligheidsmarges ingebouwd die je graag hebt.
Feest, mmh, moeilijk. Ik zou ook niet graag andere ouders tegen haren instrijken, meningen hierover zijn toch vaak strikt. Dus als dat mogelijk is dat toch een beetje inschatten of polsen.
Je hebt tegenwoordig ook biertjes met minder alcohol, toch? (dus niet niets) Misschien als compromis? (afgepaste hoeveelheid) Of je mixt zelf wat cocktails waarbij je een belachelijk weinig hoeveelheid alcohol inpast, idee dat er alcohol inzit is misschien al voldoende, en hoeveel precies hoeven ze natuurlijk niet te weten.
Je kunt best vasthouden aan je verbod. Maar toch geef ik je weinig kans op effect.
Ik moet dan altijd denken aan al mijn vriendinnen vroeger die weinig mochten, die deden veel stiekem.

MarSy
30-11-2016 om 19:53
Wel vasthouden
Ik mocht geen gaatjes in mijn oren, pas toen ik ouder was en mijn moeder zei je moet het zelf weten liet ik mijn oren volschieten.
Idem alcohol mocht niet, dronk dus heeeel weinig als ik naar huis moest. Ging op kamers toen ik 18 was en ben daarna pas echt dronken geweest.
Dus nog ff volhouden zou ik zeggen, kan zij zich mooi verschuilen achter: mag niet van mijn moeder

Lou
30-11-2016 om 21:59
Lastig
Hier speelt het ook al een beetje met dochter van 15. Niet dat ze per se wil drinken, maar het komt wel steeds vaker ter sprake en dan gaat het over leeftijdgenoten die een biertje drinken. Dat zou ze ook wel willen. Ze lust het niet, maar ze wil het 'leren'. Mijn standpunt is ook: tot je 18e mag het niet. Ik weet niet zeker of ik dat echt nog 2,5 jaar ga volhouden eerlijk gezegd. Maar het schijnt dat verbieden echt helpt. Dus voorlopig houd ik in ieder geval nog voet bij stuk. Of nee, ik heb haar laatst een slokje rode wijn gegeven, dat vond ze gelukkig afschuwelijk vies. Dus ik hoop dat we het onderwerp nu weer even gehad hebben....

Caesar
30-11-2016 om 22:06
Marsy
Je geeft twee hele goede argumenten waarom Babet juist niet zo krampachtig moet vasthouden aan geen alcohol benden de 18.
Overigens, Babet, er is in Nederland geen wet die het drinken van alcohol door minderjarigen verbied. Alleen de verkoop van alcohol aan minderjarigen is verboden.

Triva
01-12-2016 om 08:20
Caesar
ja dat weet ik maar dat zei jij niet Gewoon op privégebied mag het, dus ook in een schuurtje bij een vriend.

MarSy
01-12-2016 om 09:34
Caesar
Waarom?
Door het verbod heb ik het niet gedaan, tot het verbod opgeheven werd. Dus hoe langer het verbod, hoe langer het duurt voor ze beginnen, hoe langer je de hersenen kan beschermen.

Carole
01-12-2016 om 10:48
verbieden
Mijn ervaring (uit mijn eigen puberjaren, van wat ik om me heen zie en hoor) met verbieden - van wat dan ook - en straffen bij overtreding is dat dat misschien bij een enkel kind werkt. Bij de meesten zorgt het ervoor dat ze beter worden in dingen voor hun ouders verborgen houden.
Mijn aanpak is: veel herhalen waarom ik vind dat ze iets zouden moeten doen of laten. Aanmoedigen zelf over de kwestie na te denken. Ik ben duidelijk in wat ik goed of slecht vindt maar benadruk dat ik er niet altijd bij ben, dat het hun leven (hun hersens, hun maagdelijkheid, hun wat dan ook) is en dat zij zelf daarover beslissen. Dat het belangrijk is van tevoren te bedenken wat jij zelf vindt en wilt, zodat je niet overvallen wordt door wat 'iedereen' doet. Neem je eigen beslissingen.
Drankgebruik van bijna 18jarige valt mij mee. Vanaf 16 af en toe gedronken, laatste jaar wat vaker. Enkele keer echt dronken geweest. Natuurlijk zou ik liever zien dat er helemaal niet gedronken werd, dat er vooral gesport en gestudeerd werd. Maar als ik kijk naar dit kind en deze wereld dan denk ik dat dit een goed resultaat is.

MarSy
01-12-2016 om 11:05
Caesar
Ik kreeg geen straf hoor als ik het wel deed. Maar door het verbod, inderdaad met uitleg, deed ik het toch niet of zo weinig dat mijn ouders konden doen alsof ze het niet merkten en ik daadwerkelijk dacht dat ze het niet wisten.
Daarnaast werkte omkopen ook: niet roken was rijbewijs op 18de, heeft zeker wel meegeholpen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.