Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter (16) brengt vriend stiekem mee naar huis in tussenuren


Ik ben toch echt met beide dochters,nu 21en 19,de pil gaan halen.....en toen waren ze nog minderjarig....

ik snap je wel Raquel, ik zou dit eerlijk gezegd ook niet zo fijn vinden. Want hoe lang heeft ze die vriend, ik zou niet blij mee zijn als ze tussenuur iemand meenam en die jongen misschien 1-2 weken kent. Ik weet niet, voelt gewoon raar, zie mijn dochter ook een beetje als nog zo'n jong meisje. Zelf was ik ook 16 hoor. Maar je dochter is toch even anders vind ik...

Kikki39 schreef op 05-04-2022 om 21:19:

ik snap je wel Raquel, ik zou dit eerlijk gezegd ook niet zo fijn vinden. Want hoe lang heeft ze die vriend, ik zou niet blij mee zijn als ze tussenuur iemand meenam en die jongen misschien 1-2 weken kent. Ik weet niet, voelt gewoon raar, zie mijn dochter ook een beetje als nog zo'n jong meisje. Zelf was ik ook 16 hoor. Maar je dochter is toch even anders vind ik...

Je houdt het toch niet tegen. Of vroeg jij toen je 16 was eerst toestemming aan je ouders?

Kikki39 schreef op 05-04-2022 om 21:19:

ik snap je wel Raquel, ik zou dit eerlijk gezegd ook niet zo fijn vinden. Want hoe lang heeft ze die vriend, ik zou niet blij mee zijn als ze tussenuur iemand meenam en die jongen misschien 1-2 weken kent. Ik weet niet, voelt gewoon raar, zie mijn dochter ook een beetje als nog zo'n jong meisje. Zelf was ik ook 16 hoor. Maar je dochter is toch even anders vind ik...


Oh, ik kan me best voorstellen dat het even wennen is. En dat het niet zo’n leuke gedachte is als je dochter aan het foezelen is met een snuiter die je niet kent. Dat je graag precies zou weten wie dat is en wat ze doen en hoe serieus het is, en dat je dochter openhartig is over hoe ze het beleeft en haar moeder in vertrouwen neemt.

dat is heel menselijk, maar dat is wel het probleem van de moeder. Niet van de dochter. En iets in de openingspost suggereert dat deze moeder er dichter bovenop zit dan dochter wil,  en er moeite mee heeft dat ze niet gekend wordt in dochters romantische perikelen. 

Gewoon tegen je dochter zeggen dat je het heel leuk vindt dat ze een vriend heeft, en dat je hem graag eens wilt ontmoeten (hoeft niet heel formeel uiteraard, maar gewoon een keer samen hallo zeggen na school). Dan kan je tevens zeggen dat ze niet stiekem hoeft te doen, zeggen dat je het hardstikke goed vindt dat ze aan voorbehoedsmiddelen denkt, maar dat je het niet prettig vindt met het gebeuren in de tussenuren.

Leene

Leene

06-04-2022 om 00:22

Kikki39 schreef op 05-04-2022 om 21:19:

ik snap je wel Raquel, ik zou dit eerlijk gezegd ook niet zo fijn vinden. Want hoe lang heeft ze die vriend, ik zou niet blij mee zijn als ze tussenuur iemand meenam en die jongen misschien 1-2 weken kent. Ik weet niet, voelt gewoon raar, zie mijn dochter ook een beetje als nog zo'n jong meisje. Zelf was ik ook 16 hoor. Maar je dochter is toch even anders vind ik...

Ik snap het ook heel goed dat je dit niet leuk vindt. TO heeft het over een vriend, waarschijnlijk ook niet voorgesteld eerst. Hoe lang heeft ze een relatie?  heeft ze überhaupt een vaste relatie??  Ik snap er ook niets van dan iedereen daar zo makkelijk over doet en bijna op het schampere af naar TO. 
Ja ik snap dat ze het niet tegen kan houden. En natuurlijk heb ik het ook over veilig vrijen net als TO.   Maar ik hoop toch echt dat mijn dochter niet met zomaar een jongen sex heeft. Ik heb het daar wel met haar over. Je kan altijd nog wachten niet waar. Ik geloof helemaal niet zo in al die vrije sex. 
Komt ook door mijn ervaringen in een eerdere baan. Hoe vroeger  meiden sex hadden hoe meer kans op slechte ervaringen. En ik heb wat gehoord aan nare verhalen. Dat kleurt mijn opinie natuurlijk.  Meiden voelen zich ook soms geprest is mij opgevallen. Echt hoor, ik lees de volkskrant en daar lees ik op zaterdag de columns van Joy Delima, daar moet je eens op googelen. Echt ik word daar niet vrolijk van. Zij schrijft heel open over sex en er is ook een column waarin ze schrijft dat ze geen geluk heeft gehad met veel van haar bedpartners, en sex vaak pijn deed. Er is ook een column: vier jaar sex en 1 orgasme . Ik zou me erg ellendig voelen als mijn dochter dat zou overkomen. En ja ik weet dat zij haar eigen weg moet gaan in het leven. Maar ik praat er wel over. En niet alleen maar over "aan de pil en ook een condoom"  Al die zogenaamde vrije sex is zo vrij niet. En de pil is voor sommige killing voor hun libido. Ik heb helemaal geen zin om mee te gaan met de heersende mening eerlijk gezegd.

Dit is geen populaire mening en ik heb al eerder van alles over me heen gekregen over dit onderwerp maar dat interesseert me eigenlijk niet. 
Sex hebben gaat over veel meer dan het veilig doen. En dan die uitspraken "wil je dan dat ze het in het fietsenhok doen"  nee natuurlijk niet dan maar liever thuis maar dan ga je er eigenlijk van uit dat het een verloren zaak is. Ik snap het echt echt niet dat je alleen maar over veilige sex praat maar niet door praat over hoe wil je het eigenlijk zelf, wat is belangrijk voor je. En ja dan ben je wel  laat als je daarmee begint als ze  16 zijn. We mogen onszelf en onze kinderen best wel eens uitdagen, lees bijvoorbeeld die columns en praat erover, lijkt mij een goed startpunt. Al vinden pubers het ook nogal eens genant om er over te praten. Ik zeg soms ook wel eens iets tussen neus en lippen door.
Wat zou ik doen als ik TO was. Nou ik zou denk ik ongeveer hetzelfde zeggen als Pejaka1 leuk dat je een vriend hebt, dat ik hem graag eens zou ontmoeten en dat ik het fijn vindt dat ze aan veilige sex doet.  Ik denk niet dat ze op dat moment op een preek van mij zit te wachten ( ahum) maar goed ik doe mijn best om haar op dat gebied te versterken en zelf na te denken wat zij nu wil.

Toen mijn dochter haar eerste, een paar jaar oudere vriendje had, heb ik af en toe gepeild of er tussen die twee gepraat werd over hoe ver ze zouden gaan en hoe dat voor beide was. Ik hoefde verder niet te horen wat ze deden, alleen of het voor haar oké was. Tegen de tijd dat ze besloten hadden ‘all the way’ met elkaar te gaan, zei ze tegen me: “Ik heb er al met hem over gepraat. Ik zei al tegen hem: Anders begint mijn moeder erover” 😂 
En nee, je houdt het niet tegen. Maar dat betekent niet dat je je niet kan bespreken dat dingen als consent, grenzen en respect voor jezelf en de ander belangrijke waarden zijn in seks. En dat je je daar als ouder van een ‘beginner’ om bekommert. Daar hoef je helemaal niet eens voor over de seks zelf te praten. Ik zou er dus wel een kort gesprekje aan wijden, vooral met de strekking dat ik hoop dat het fijn voor haar is, dat ze zich op haar gemak voelt bij haar vriendje en dat ze ontspannen dingen kan willen en niet kan willen. Als dat zo is, is het goed. Is dat niet helemaal zo dan kun je misschien nog iets waardevols meegeven. 

Mijn dochter gaf het wel aan, (dat ze iemand ontmoet had die ze leuk vond) da’s mazzel.
 Condooms lagen al langer op een centrale plek.
Ik heb toen na een poosje wel de pil met haar besproken. Wilde ze eerst niks van weten (nee mam we hebben nog geen seks) maar even later kwam ze er toch mee. Ze koos ervoor toen om alleen naar huisarts te gaan. Als ze dat gewild had was ik mee gegaan. 
Ze bleek niet goed te reageren op de pil en na wat wisselingen koos ze voor spiraaltje. Dat vond ze toch wat eng dus toen mocht ik wel mee. (En kneep ze mijn hand fijn) 
Hier toch ook een keer onveilige seks gehad toen ze even alleen met condoom wilden doen en toen oeps condoom vergaten. Morning-afterpil dus. Dochter was erg geschrokken en ik achtte herhaling klein maar was toch erg opgelucht toen spiraaltje erin zat.

Het aangeven van grenzen tijdens de seks is in mijn ogen veel meer omvattend. Het kan mijn naiviteit zijn, maar het lijkt mij dat je een kind sowieso leert om grenzen aan te geven. Of het nu gaat om samen spelen met speelgoed, waarbij een ander kind het poppetje afpakt waar jij mee aan het spelen was, of een nare opmerking als ze tieners zijn.
Het leven is op alle gebieden geven en nemen, niet over je grenzen laten gaan als je er zelf niet achter staat.

Leene schreef op 06-04-2022 om 00:22:

[..]

Ik snap het ook heel goed dat je dit niet leuk vindt. TO heeft het over een vriend, waarschijnlijk ook niet voorgesteld eerst. Hoe lang heeft ze een relatie? heeft ze überhaupt een vaste relatie?? Ik snap er ook niets van dan iedereen daar zo makkelijk over doet en bijna op het schampere af naar TO.
Ja ik snap dat ze het niet tegen kan houden. En natuurlijk heb ik het ook over veilig vrijen net als TO. Maar ik hoop toch echt dat mijn dochter niet met zomaar een jongen sex heeft. Ik heb het daar wel met haar over. Je kan altijd nog wachten niet waar. Ik geloof helemaal niet zo in al die vrije sex.
Komt ook door mijn ervaringen in een eerdere baan. Hoe vroeger meiden sex hadden hoe meer kans op slechte ervaringen. En ik heb wat gehoord aan nare verhalen. Dat kleurt mijn opinie natuurlijk. Meiden voelen zich ook soms geprest is mij opgevallen. Echt hoor, ik lees de volkskrant en daar lees ik op zaterdag de columns van Joy Delima, daar moet je eens op googelen. Echt ik word daar niet vrolijk van. Zij schrijft heel open over sex en er is ook een column waarin ze schrijft dat ze geen geluk heeft gehad met veel van haar bedpartners, en sex vaak pijn deed. Er is ook een column: vier jaar sex en 1 orgasme . Ik zou me erg ellendig voelen als mijn dochter dat zou overkomen. En ja ik weet dat zij haar eigen weg moet gaan in het leven. Maar ik praat er wel over. En niet alleen maar over "aan de pil en ook een condoom" Al die zogenaamde vrije sex is zo vrij niet. En de pil is voor sommige killing voor hun libido. Ik heb helemaal geen zin om mee te gaan met de heersende mening eerlijk gezegd.

Dit is geen populaire mening en ik heb al eerder van alles over me heen gekregen over dit onderwerp maar dat interesseert me eigenlijk niet.
Sex hebben gaat over veel meer dan het veilig doen. En dan die uitspraken "wil je dan dat ze het in het fietsenhok doen" nee natuurlijk niet dan maar liever thuis maar dan ga je er eigenlijk van uit dat het een verloren zaak is. Ik snap het echt echt niet dat je alleen maar over veilige sex praat maar niet door praat over hoe wil je het eigenlijk zelf, wat is belangrijk voor je. En ja dan ben je wel laat als je daarmee begint als ze 16 zijn. We mogen onszelf en onze kinderen best wel eens uitdagen, lees bijvoorbeeld die columns en praat erover, lijkt mij een goed startpunt. Al vinden pubers het ook nogal eens genant om er over te praten. Ik zeg soms ook wel eens iets tussen neus en lippen door.
Wat zou ik doen als ik TO was. Nou ik zou denk ik ongeveer hetzelfde zeggen als Pejaka1 leuk dat je een vriend hebt, dat ik hem graag eens zou ontmoeten en dat ik het fijn vindt dat ze aan veilige sex doet. Ik denk niet dat ze op dat moment op een preek van mij zit te wachten ( ahum) maar goed ik doe mijn best om haar op dat gebied te versterken en zelf na te denken wat zij nu wil.

Ik snap heus wel dat je het als ouders niet leuk vindt dat je kind een vaste vriend(in) (nog) niet voorstelt. En er al wel seks mee heeft. Maar dat is de keus en privacy van het kind. Natuurlijk hoop je dat je een zodanig goede band hebt met je kind dat die vertelt over verliefdheid en relaties. Maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn. Zelfs als je wel een goede band hebt. Grenzen stellen, aangeven wat je wel wil en wat niet, gevoelens, dat soort dingen zijn bij ons altijd gewoon onderwerp van gesprek geweest. Ook het zorgen voor goede anticonceptie. We zijn ook altijd erg open geweest over onszelf en onze ervaringen en gevoelens en minder handige keuzes vroeger. Maar dat verwacht ik daarmee niet expliciet van mijn kinderen. Dat is aan hen. Ik ga er gewoon vanuit dat mijn kinderen sterk genoeg in hun schoenen staan om zelf te bepalen wat ze in relaties en seks willen. En dat er geen sprake is van een vorm van misbruik als ze het in ons huis doen. Maar misschien ben ik daar ook wel te naïef in geweest. Dat kan natuurlijk.

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

06-04-2022 om 10:53

condooms aanvullen 😀

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

06-04-2022 om 10:53

Ik zou nog even afwachten

Leene schreef op 06-04-2022 om 00:22:

[..]
Komt ook door mijn ervaringen in een eerdere baan. Hoe vroeger meiden sex hadden hoe meer kans op slechte ervaringen. En ik heb wat gehoord aan nare verhalen. Dat kleurt mijn opinie natuurlijk. Meiden voelen zich ook soms geprest is mij opgevallen.


Dat vind ik een prima insteek en reden om het wel over allerlei aspecten van seks te hebben. 
Maar dat is helemaal niet de vibe die ik uit de openingspost  haal. 

Voor mij is seks wel iets wat binnen een stabiele relatie thuishoort en wat ik niet met jan en alleman zou doen. Maar dat geef ik mijn kind al eerder mee dan met zestien. En uiteindelijk is het haar keuze. Ook grenzen en alleen doen wat je zelf wil/achter staat hebben we het al eerder over. Ook op dat moment natuurlijk.
Als die jongen zich niet wil voorstellen of een keer komen eten, maar alleen langskomen als de ouders niet thuis zijn, zou ik dat wel een rode vlag vinden en dat ook met mijn dochter communiceren. 

even helemaal los van seks/relatie:
Ik wil gewoon weten wie er in mijn huis is geweest. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.