Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Anoniem

Anoniem

04-02-2020 om 20:50

Dochter 16 dronken en wil weer drinken

Ik ben benieuwd of jullie tips of advies voor ons hebben; wij willen niet dat onze kinderen tot hun 18e alcohol drinken. Maar onze dochter van 16,5 is 3 keer dronken geweest, de eerste keer was ze net 15 jaar en kwamen we er via via achter omdat ze die avond bij een vriendin was blijven slapen. De 2e keer was toen ze 16 jaar was en een feestje had en wij werden opgebeld dat het niet goed met haar ging. Nu is het pas weer misgegaan toen ze een avond uitging. We hebben de 1e en 2e keer uitgebreid met haar gepraat over alcohol en wat het met je doet, ze begreep het helemaal. Het vertrouwen was weer een beetje terug gekomen maar het is nu weg. Ik had haar gefilmd zodat ze de dag erna naar zichzelf kon kijken hoe erg het was. Dat vond ze ook erg, maar blijkbaar heeft het geen effect gehad. Haar vriendinnen worden bijna 18 en ze vind het stom dat zij niet mag drinken en dat wij coulanter hierin moeten zijn zodat zij ook mag drinken. Ze zei ook dat ze het erg moeilijk vind om nee te zeggen tegen alcohol als iedereen wel drinkt. De groepsdruk is dus erg groot. Het verbaast me dat er zoveel 16 jarigen mogen drinken van hun ouders. Mijn dochter kan er niet goed mee omgaan en drinkt in korte tijd veel shotjes, denkt er niet over na. We zijn er wel pas achter gekomen dat ze ADD heeft, wellicht helpt dit niet mee.Heeft iemand tips of advies hoe ze om kan gaan met de groepsdruk en met alcohol?

Salmonee

Salmonee

04-02-2020 om 21:25

huisarrest

hoi anoniem!

Het klinkt allemaal zo heftig, huisarrest. Maar soms is dat nodig. Als uw dochter vraagt of ze uit mag, dan geeft u aan dat het niet mag. Je hebt al genoeg met haar gepraat, en zelf zal ze ervaren dat het echt niet meer kan. Over groepsdruk gesproken, doe het maar voor. Stel je bent in een groepje gezellig met je vriendinnen aan het praten en dan zegt een van haar vriendinnen dat ze moet gaan roken. Ze moet oppassen met wie zij omgaat, anders komt zij in de problemen. Dronken thuis komen, etc. Zij is overgens 16 en moet op haar schoolwerk focussen.

Groetjes,

Salmonee

Klavertje 4

Klavertje 4

04-02-2020 om 22:14

zie ook ander draadje

In sommige groepen moeten jongeren echt stevig in hun schoenen staan om niet te drinken. Drank is erg geaccepteerd in onze samenleving en ook vaak bij jongeren.
In het draadje: dochter 14, friends with benefits hier zijn al veel tips gegeven, Misschien kun je dat eens lezen?

Anca

Anca

05-02-2020 om 11:10

Drinken is wat anders dan dronken worden

Ik snap niet zo goed dat ze meteen dronken moet worden als ze drinkt. Kan ze het niet in de hand houden, bijv 2 drankjes drinken, verspreid over een avond? Kent ze de truc van 1 glas alcohol afwisselen met een of 2 glazen water of fris? Of kan dat niet? Is dat ook groepsdruk? Zo ja, dan klinkt dat me wel erg zorgelijk in de oren...

Ik denk dat je mag zeggen dat je het niet hebben wilt, maar dat ze toch zal drinken, dat is al gebleken. Zouden jullie haar dan niet liever vertellen/leren hoe ze met groepsdruk kan omgaan en hoe ze verstandiger met alcohol kan omgaan?

Lou

Lou

05-02-2020 om 16:26

Juist die groepsdruk

Juist die groepsdruk is een van de redenen om alcohol te verbieden: zo leer je nee zeggen. En dat ook later van pas komen, als de groep je probeert aan te zetten tot andere dingen. Blijf altijd zelf nadenken, durf nee te zeggen, dat soort dingen kan ze nu mooi oefenen in groepen met alcohol.

Maar ik snap ook wel dat dat erg moeilijk is, zeker als je vrienden ouder zijn. Misschien is er iemand van haar leeftijd die hetzelfde probleem heeft, zodat ze in elk geval samen met iemand is?

Verder zou ik de alcohol wel verbieden, dat schijnt toch wel echt zin te hebben, al was het maar dat je een drempel opwerpt. En een norm stelt natuurlijk.

Of als je niet wilt verbieden: hooguit één drankje, of om en om met water of frisdrank, altijd iets te eten erbij, etcetera. Je kunt het zo streng en zo coulant maken als je wilt. Maar trek wel ergens een grens, zou ik zeggen. Kennelijk kan ze het zelf niet goed.

Anoniem

Anoniem

26-02-2020 om 11:38

Bedankt

Bedankt voor jullie reacties, bedankt voor de tip Klavertje 4 voor het andere draadje, ik heb n.a.v. daarvan filmpjes van Martine Delfos gekeken en dat heeft me ook bevestigd in grenzen aangeven. Ook gaat mijn dochter met iemand praten over groepsdruk en drank. Ze is zelf ook erg geschrokken en staat er gelukkig voor open. Ik heb vertrouwen in het proces.

ervaring

Hallo,
Ik ben zelf 16 en kan u dus misschien helpen uit eigen ervaring. Mijn ouders verbieden mij niet om te drinken en ik mag thuis in het weekend en in de vakantie wel eens een flesje Smirnoff ice als ik dit wil. Ik heb met mijn ouders de afspraak open te zijn over alcoholgebruik en als ik een feestje heb dan drink ik ook wel en dit weten ze, maar ze hebben me wel hun eigen ervaringen en de eerste alcoholervaring van mijn zus verteld (behoorlijk dronken) waardoor ik wel goed ben voorgelicht. Ook weet ik echt wel dat het slecht is voor je hersenen maar ik denk dat ik alsnog zelf de keuze moet maken om te drinken of niet. En of je drinken nou zal verbieden of niet, jou tiener zal ook zelf de keuze maken. Ik heb vriendinnen die mogen drinken van hun ouders en dit helemaal niet doen, maar ik heb ook vriendinnen die het absoluut niet mogen en behoorlijk drinken. Zo zie je maar weer dat iedereen zelf de keuze maakt.
Ik moet toegeven dat ik zelf al wel een keer behoorlijk aangeschoten geweest ben (nooit dronken) maar hierdoor ken ik mijn grens wel. (en dit had ik ook gedaan als mijn ouders me het verboden hadden)

Kortom zou ik het persoonlijk niet verbieden maar gewoon goed voorlichten en ook eigen ervaringen, of van oudere broers/zussen vertellen. Dit helpt echt!

Ik hoop dat ik zo een beetje kon helpen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.