Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
matilde

matilde

06-11-2013 om 14:54

dochter 16 moe, koud, mankeert niets zegt dokter en nu

dochter van 16 heeft altijd koud, ook de afgelopen zomer, is erg moe. bloedonderzoek heeft uitgewezen dat er geen bloedarmoede is, geen trage schildklier. Ook geen hypoglykemie.
iemand nog andere ideen? Stress door echtscheiding zou een mogelijkheid zijn of haar perfektionisme. Dat is moeilijk te accepteren als je het koud hebt en moe bent.

cqcq

cqcq

06-11-2013 om 15:34

vitamine tekort?

Hier bleek oudste vorig jaar een vitamine D tekort te hebben.

Slaaptekort?

Onze dochter is vorig jaar helemaal door de molen geweest, zelfs in het ziekenhuis gelegen. Niets te vinden, dan ws. stress.
Het laatste half jaar gaat het heel goed met haar.
Niets speciaals gedaan met vitamines o.i.d.
Wel de maatregel genomen dat de telefoon/what's app om half 11 beneden wordt afgeleverd, en dat dan ook haar licht uit gaat.

Marieke

Marieke

06-11-2013 om 17:10

Stress

Dit klinkt als mij toen ik 16 was Hoe is haar gewicht? Is zij heel slank? Eet zij voldoende en gezond?
Verder is het goed mogelijk dat het stress is. Alleen 16 jaar zijn is niet altijd makkelijk en dan samen met ouders in scheiding en perfectionisme kan het best pittig voor haar zijn. Heeft zij mensen/vriendinnen waar ze goed mee kan praten?

Mussie

Mussie

06-11-2013 om 20:09

Hoe laat naar bed?

Hoe laat gaat ze naar bed? En hoe laat slaapt ze? En hoe vroeg moet ze opstaan? Ik zou ook aan slaapgebrek denken, volgens mij hebben veel pubers daar last van. Het slaapritme verandert waardoor ze later in slaap vallen maar de wekker gaat wel weer vroeg.

Marie

Marie

06-11-2013 om 22:44

Ook op Pfeiffer getest?

Is er bij het bloedonderzoek ook op Pfeiffer getest?
Komt namelijk nogal eens voor bij pubers namelijk.
Ik ken op dit moment 3 pubermeiden die het hebben (o.a. eigen dochter).

Puck

Puck

07-11-2013 om 10:24

Dacht ik ook aan MArie

Pfeiffer is op die leeftijd een reele kans. En is er kans dat ze een tekenbeet en daardoor mogelijk ziekte van Lyme heeft opgelopen?
En verder wat al gezegd is: hoe zit het met vitamines.
Hoe is verder haar eetpatroon en leefpatroon: eet ze volwaardig en gezond? Krijgt ze voldoende slaap? Sport ze?

matilde

matilde

07-11-2013 om 13:01

16 , moe en koud

dank allemaal, ja het kan stress zijn, volgens mij is er niet geprikt op vitaminen en Pfeiffer. maar ik geloof dat ze wel gezond eet. Hoewel ze wat minder zou kunnen snoepen soms. Troostchocola.
De wekker gaat om 7 zodat ze er om half 8 ook uit kan. 's Avonds zou ze om 10 uur bedklaar moeten zijn. Het kan geen kwaad om 's avonds de stekker eerder uit de socialmedia en pc te trekken.

Druif

Druif

07-11-2013 om 13:12

zo herkenbaar

Onze dochter van nu 17, had een half jaar geleden precies hetzelfde. Alle bloeduitslagen waren prima. Ze had wel anti-stoffen tegen Pfeiffer in haar bloed, van een vroegere infectie, wat we niet herkend hebben. Volgens de huisarts hebben heel veel mensen dat. En is dat geen verklaring voor haar vermoeidheid, wit zien, lusteloosheid etc.

De conclusie: accepteren, zorgen dat je gezond eet, beweegt, rust. En kijken hoe het verder gaat.
Inmiddels weer een half jaar verder en heeft ze nergens last meer van. Ze straalt weer.

Ik denk dat het een combinatie van kleine dingen was. Schoolstress, puberteitsperikelen, hormonen, etc. En ook zorgen: 'wat is er toch met mij, heb ik 'iets'?'

matilde

matilde

07-11-2013 om 15:26

dank je druif

Wat ben ik blij dat het herkenbaar is voor sommigen. En dat het over gaat.Gelukkig

Lieke

Lieke

10-11-2013 om 10:10

Toch

Ik zou toch voor de zekerheid wel laten testen op Pfeiffer, Cytomegalie virus (symptomen zijn vergelijkbaar met pfeiffer) en Lyme. Vooral die laatste kan sluipend het lichaam aantasten.
En dochter heeft vergelijkbare klachten gehad die lang duurden. Bij haar waren het uiteindelijk de amandelen, deze zijn verwijderd (ze was net geen 16) en nu is ze weer de actieve meid die ze altijd was. Het heeft 3/4 jaar geduurd voordat hier aan gedacht werd maar gelukkig is hier toch nog aan gedacht.

Verstandskiezen

Een schoolgenoot van een parallelklas bleef zitten omdat ze telkens zo moe was. Dat was over zodra haar verstandskiezen waren getrokken. Of het één precies met het ander te maken had, het was wel opvallend. Een mensenlijf kan gek in elkaar zitten...

Yura

Yura

11-11-2013 om 09:01

Zoon ook

Ik herken het van zoon (15 jaar en 8 maanden). Ik vind hem ook zo moe en lamlendig. Vanochtend wilde hij zich ziek melden, maar dat heb ik niet toe gestaan. Ik denk wel dat hij zich echt niet fit voelt maar twijfel of het verstandig is om daaraan toe te geven. Voor je het weet ligt hij alleen nog maar in bed. In het weekend wordt hij eigenlijk niet voor enen wakker als je hem niet wakker maakt, ondanks dat hij om 11 uur erin ligt. Hij gaat eigenlijk elke dag rond 11 uur naar bed, ik denk dat dat voor door de week misschien wat aan de late kant is, maar dat gaat hij eigenlijk al 2 jaar lang. Hij gaat tegenwoordig wel af en toe vroeger naar bed, gewoon helemaal uit zichzelf. Maar soms kom ik 's middags zijn kamer op en dan ligt hij ook op bed.
Ook met voetbal, altijd zijn lust en zijn leven, vind ik hem lamlendig, hij kon altijd heel hard rennen, maar nu moet hij vaak de bal aan de tegenstander gunnen. Kan ook door de omstandigheden rondom de voetbal komen hoor. Ze hebben voor zijn team niet voldoende trainers kunnen vinden waardoor hij maar 1x per week traint ipv 2x en de vereniging heeft ook geen kunstgras, waardoor ze al een paar keer op de ander (wel training) dag ook geen training hadden en ook wedstrijden zijn af gelast. Hij had dus tot zaterdag al met al al 3 weken niet gevoetbald. Tot vorig jaar tenniste hij nog, maar dat werd teveel met school, dus is hij mee gestopt. Heb ik nu een beetje spijt van want nu komt het erop neer dat hij regelmatig wekenlang helemaal niet meer sport.
Hij is wel heel erg aan het groeien, ik zie hem bijna groeien, heb het gevoel dat ik steeds verder omhoog moet kijken. Ik denk eigenlijk dat dat de oorzaak is, dat daar al zijn energie in gaat zitten. Man geeft aan dat hij ook zo was in puberteit. Ik wacht het dus maar even af, ga maar wat vitaminepillen erbij geven, hoewel hij redelijk gezond eet (hij is bij een dietiste geweest) en toch wat meer op de slaap letten. Ook zit hij misschien wat krap in de calorien, hij is ook heel licht nog geen 50 kilo bij ca. 1.77 m, daarvoor waren we dus bij de dietiste. Ik probeer hem op 2500 a 3000 calorieen te houden per dag, maar dat kost erg veel moeite, hij is geen snoeper en hij heeft geen hongergevoel (als baby al niet, moest toen ook stoppen met voeden op verzoek). Overigens zijn veel mensen in de herfst altijd vermoeid, vroeger werd vaak gesproken over najaarsmoeheid, misschien speelt dat ook mee.

matilde

matilde

14-11-2013 om 11:53

lieke, moedermop en yura

pfeiffer zou het ook niet zijn volgens de ha.
verstandskiezen: die zijn er wel in aanleg, maar geven geen klachten, voor zover de tandarts kon zien.
sporten staat op een laag pitje, maar zij zou eerder naar een dieetist moeten omdat ze teveel weegt, maar ze is ook 185 lang, dus ze mag ook wel wat wegen.
Gelukkig gaat ze niet uit zichzelf ook eerder naar bed, dus wie weet haalt dat ook wat uit. En het stressen want ik ben een puber met perfectionistische trekjes zullen ook niet helpen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.