Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Tamara

Tamara

21-03-2020 om 22:01

Dochter 17 heeft lak aan Corona maatregelen

Mijn dochter van 17 jaar werkt in deze coronacrisis als vakkenvuller en heeft echt lak aan alle voorschriften zoals vaker handenwassen, kleren uitdoen als je thuis komt van het werk, 1,5 mt afstand houden. Als wij hierover met haar in gesprek gaan worden we weggezet als overdreven en overbezorgd. Ze maakt sinds al het gehamsterd van Nederland bovendien hele lange dagen, is inmiddels al 8 dagen bijna continu aan het werk, slaapt thuis alleen nog maar. Het is een bijbaantje en ik vind eigenlijk dat ze misbruik maken van goedkope krachten. Nu vind ik het aan de ene kant ook wel goed van haar dat ze zo hard werkt en zich loyaal voelt naar haar werkgever (was ze maar zo loyaal richting school) maar verder vind ik het echt niet chill. Met name omdat ze nog steeds niet doordrongen lijkt van de ernst van de huidige situatie. Deze week wilde ze ook nog eens na haar werk (23.00) gaan chillen met collega’s bij iemand thuis. Dit vonden wij niet goed en gelijk hadden we behoorlijke heibel in de tent.
Zijn er ouders die dit ook meemaken en hoe gaan jullie hiermee om?


Merel

Merel

21-03-2020 om 22:42

Herkenbaar

Ik zei het al in een ander draadje: ik vind het ook erg lastig.

Ook mijn pubers nemen het allemaal niet serieus, maken het belachelijk, lachen alles weg en ik ben de debiele moeder.
Oudste duimt nog (te erg gewoon), en ik moet tig keer per dag zeggen dat hij daarmee moet stoppen en niet aan zijn gezicht moet zitten (hét moment om af te leren nu!) maar ik krijg alleen een grote mond terug.
Handen wassen.....nou even door de kraan flodderen en klaar. Als ik zeg dat het mét zeep moet en grondig..hetzelfde: jaaaaahhhaaaaa zeik niet.
Afstand houden en ons even niet knuffelen nu ? Hahahaha

Ik heb wel wat extra etenswaren (niets overdreven) in huis gehaald en even apart gezet. Dat wordt al de ‘coronakast’ genoemd door hen. Woest word ik ervan. Dat ontkennende, belachelijk makende gedrag.

En continue die discussie, waarom mag ik niet chillen, afspreken en iedereen doet het wel en waarom ik dan niet blablablabla. Oudste heeft wel een bijbaantje maar daar is het rustig nu. Maar ook daar zeg ik handen wassen voordat je gaat, tussendoor daar doen en direct bij thuiskomst opnieuw. Hij vindt het allemaal maar overdreven. En een grote mond kan ik krijgen.

En school, daar kijken ze niet naar om. Het is vakantie, in hun beleving. En oja, we moeten af en toe een uurtje online videoles volgen. En voor de rest zitten ze de godganse dag te gamen op de telefoon. Ik word er gek van.

Maar vooral: het zijn pubers. Geen kleuters. Dus ik verwacht dan toch wat meer volwassenheid en begrip voor deze ernstige situatie. Maar dat is dus niet zo, ik loop tegen een muur op wat dat betreft. En dat maakt mij weer boos, dat ze op deze leeftijd zo dom hiermee omgaan. Kijk, als je kinderen op jonge leeftijd hebt, die snappen niet wat er aan de hand is. Maar pubers moeten dat toch echt wel kunnen inzien: zij kijken ook het journaal. Maar het komt gewoon niet binnen.
Maar hoe je dit kunt veranderen? Ik heb geen idee.

Flavia

Flavia

21-03-2020 om 23:08

zelfbescherming

het is ook een vorm van zelfbescherming want anders is het wel een heel angstige tijd.
Als we maar doen alsof het er niet is dan is het er niet.
Dus schreeuwen ze letterlijk en figuurlijk over hun angst heen niet beseffend dat ze het daarmee eigenlijk erger maken.

Adelaide

Adelaide

21-03-2020 om 23:22

Ongrijpbaar gevaar

Pas als iemand dichtbij overlijdt zal het tot ze doordringen maar met zo weinig doden in Nederland is die kans niet groot. En nu is de enige verandering voor hun dat de school dicht is, dat vinden ze blijkbaar een positieve gebeurtenis. Als straks Nederland ook op slot gaat dringt het door.

Net als rokers. Die zijn net zo dom om door te roken, terwijl er zoveel kanker uit voortkomt.

Maro

Maro

22-03-2020 om 00:41

pff wat irritant

Zoon van 18 is nu bijgedraaid maar deed een week terug nog of ik een paranoia hysterica was.
Misschien kun je je pubers vertellen dat door hun gedrag een lockdown nodig lijkt?

Overigens: als ik in de natuur ga wandelen, zijn er ook volwassen die gewoon 50 cm van je af willen passeren. Ik begrijp die mensen niet. Pubers dan nog meer, die hebben de overmoed van de jeugd

Hilde

Hilde

22-03-2020 om 06:31

Pubers

Pubers overschatten zichzelf en hebben extreme groepsdruk. Heel irritant in situaties als deze. Ik denk dat het pas binnenkomt als ze met de harde realiteit geconfronteerd worden: een lock-down of erger.

Irritatie

Ik lees alleen maar irritatie en afkeer. Misschien goed om te lezen wat Flavia schrijft. Hun gedrag is misschien even goed een manier om angsten te bezweren. Ze zijn nog jong, voelen het als iets ongrijpbaars en tegelijk iets dat hij leven ingrijpend verandert. Want ja zo voelt dit als je puber bent.
Het lijkt me sowieso eens goed om na te denken over de van deze tijd op mensen, op jongeren, op mensen die depressief zijn etc.
Dus ik zou proberen het gesprek aan te gaan. Hier een 18-jarige die juist doorschiet naar andere kant, bang, veel zorgen, lusteloos. Ik praat met haar en probeer een en ander in perspectief te plaatsen, maar dat is nog lastig. Pubers zijn weliswaar geen kleuters meer maar ook geen volwassenen.

Freya

Freya

22-03-2020 om 08:31

binnen blijven!

mijn pubers (14 en 16) komen al sinds vorige vrijdag enkel buiten om met de hond te wandelen (België). Ze hebben gewoon geen keuze. De scholen zijn dicht sinds maandag, en ze krijgen behoorlijk wat schoolwerk (oefeningen, presentatie voorbereiden en uploaden, boek lezen). Verder wordt er heel veel gebeld, gechat, en uiteraard ook veel gegamed. Leuk is het allemaal niet. Vooral de oudste vindt het best moeilijk: mag niet meer voetballen en niet meer met vrienden afspreken. Maar hij gaat er verantwoordelijk mee om: hij was gisteren erg boos toen hij na een wandeling met de hond terug thuis kwam en vertelde dat hij twee jongens uit zijn klas tegengekomen was, die hier in de buurt kwamen rondhangen omdat er in de grote parken te veel politie is die mensen naar huis stuurt.
Ik denk ook wel dat zo'n houding van 'ik ben sterk en het doet me niks' vooral oppervlakkig is. Diep vanbinnen beseffen ze wel dat er iets ernstigs aan de hand is, maar dat toegeven en hun gedrag daaraan aanpassen is moeilijk, en dat maakt hen ook best wel bang denk ik. Wij volwassenen snappen het al niet allemaal, het jaagt ons ook angst aan, dus wat moet het voor zo'n tiener niet zijn?

Biebel

Biebel

22-03-2020 om 08:52

Overschreeuwen

In mijn ervaring veroorzaakt een moeder die huilt om iets dat erg is maar ver weg, zoals doden in Italië, alleen maar irritatie op bij pubers.

Dus extra filmpjes laten zien van hoe erg het is, levert alleen maar op dat zij op zoek gaan naar filmpjes/vrienden/politici die schreeuwen dat het allemaal wel meevalt. Emotioneel laten leiden door deze ellende resulteert alleen maar in gedrag van pubers die mama wel zullen laten zien dat het allemaal erg meevalt en zij onoverwinnelijk zijn en mams daarmee gerust stellen.

Wat wel werkt? Geen idee. Volgens de Volkskrant van gisteren helpt het als je zegt ‘wat maakt dat je niet naar de regels van het RIVM luistert en toch gaat voor zaken die ons allemaal ziek maken’. Maar goed, dat artikel was waarschijnlijk geschreven voor deze crisis en leverde mij toch al. bultjes op.

Ik kies momenteel voor de combinatie nuchterheid ‘ja, het is compleet ruk, maar probeer je vrienden Online te zien’ en dwang ‘geen eten voordat alle handen gewassen zijn’.

Wat gelukkig resulteerde in dat 18 jarige zich fijn begrenst voelde om niet naar haar vrienden te gaan. Soms hebben die van mij het nodig dat mam de lijn trekt, zodat ze mij de schuld kunnen geven.

Kom op zeg

Het is toch logisch dat pubers zich niets aantrekken van de maatregelen? Ze mogen niet met hun vrienden/vriendinnen afspreken, maar de examenleerlingen moeten vanaf maandag wel elke dag naar school voor hun schoolexamens. Dat is toch ook niet uit te leggen?

Triva

Triva

22-03-2020 om 09:41

Tuurlijk wel

Als de 1,5 m afstand maar wordt gehouden. Vier pubers voor een computerspel houden die afstand niet.

Triva

120 eindexamenleerlingen die allemaal op hetzelfde tijdstip het schoolplein opfietsen, houden echt geen 1,5 meter afstand tot elkaar.

Angela67

Angela67

22-03-2020 om 10:07

sydney

lees eens niet zo letterlijk.
je kunt nog steeds bizar vinden dat die leerlingen op het zelfde moment het plein op fietsen en toch niet je moeder belachelijk maken als ze vraagt of je je aan de basale regels wilt houden.
gr Angela

Angela67

Als je kinderen je hiermee belachelijk maken, doen ze dat normaal vast ook. Dat staat toch los van het coronavirus?

Angela67

Angela67

22-03-2020 om 10:21

je draait erom heen Sydney

jij reageert alleen precies op datgene wat ik niet bedoel
je citeert zeer selectief
je trekt conclusies die geen conclusies zijn
etc.

Terug naar het begin:
jij zegt dat omdat 120 leerlingen tegelijk het schoolplein opfietsen je dus je moeder mag uitlachen als ze je vraagt om je handen te wassen.

gr Angela

Sydney

"Ze mogen niet met hun vrienden/vriendinnen afspreken, maar de examenleerlingen moeten vanaf maandag wel elke dag naar school voor hun schoolexamens. Dat is toch ook niet uit te leggen?"
Kijk dat is nu de meeste pubers wel weer goed uit te leggen - in dat opzicht verschillen ze echt van kleuters-. Pubers weten heel goed dat bepaalde regels in de ene situatie anders zijn dan in de andere situatie. Of dat bepaalde zaken makkelijker te bewerkstelligen zijn dan andere. Dat is allemaal het probleem niet. Ik ben vooral op zoek naar de toon en de wijze waarop we met pubers communiceren.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-03-2020 om 10:50

Dat verschilt per puber

Bij de jongste werkt “omdat ik het zeg nog wel”.

Bij de grote pubers een goed gesprek. Het is de fase er tussenin die moeilijk is.
Eigenlijk zou er mee communicatie gericht op pubers moeten komen. Ze lachen er waarschijnlijk om, maar ergens wordt er vast wel een zaadje geplant. Bij de meeste dan....

Biebel

Biebel

22-03-2020 om 10:56

En de ouderen

Als er dan toch crisis communicatie komt die doelgroep gericht is (ik zeg; filters op Snapchat, Influencers die een feestje maken van thuis zitten op YouTube), mag er dan ook een bejaardencommunicatie team komen? Bv door tijdens de sportuitzendingen informatie te geven, megafoon of brieven in de bus. Waarbij de meeste bejaarden dan ook nog eigenwijs en achterdochtig zijn.

Maar goed, dat is dan meer irritatie dan puber gerelateerd

Nee Angela67

'jij zegt dat omdat 120 leerlingen tegelijk het schoolplein opfietsen je dus je moeder mag uitlachen als ze je vraagt om je handen te wassen.'

Nee, ik zeg dat pubers nooit hun ouders (of andere mensen) horen uit te lachen. Dat jouw kinderen dat wel doen, zegt iets over jouw opvoedmethodes en staat los van het coronavirus.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-03-2020 om 11:01

Mooie samenvatting

Biebel

Kaatzo

Kaatzo

22-03-2020 om 11:03

Dubbele boodschap regering

Wat het ingewikkeld maakt is dat jongeren voortdurend tegenstrijdige boodschappen krijgen: vorige week hoefden volgens het kabinet de scholen nog niet dicht en waren kinderen geen verspreiders van het virus (lijkt mij onwaarschijnlijk, maar goed...).
Toen moesten de scholen toch maar dicht, maar werd wel benadrukt dat dit niet was omdat het advies van het RIVM veranderd was, maar omdat het praktisch niet haalbaar bleek om de scholen open te houden. Leerkrachten die ziek thuis moesten blijven enzo...
En nu ineens mogen jongeren elkaar ook in kleine kring toch niet zien, en zijn zij toch onderdeel van de besmettingscyclus?

Wat is het nu? Ik denk dat de regering een fout maakt door op twee paarden te willen wedden: sommige informatie is gericht op het voorkomen van paniek, andere informatie is gericht op mensen te laten zien wat de ernst van de situatie is. En dan geef je dus tegenstrijdige info en pakken veel mensen de info eruit die hen uitkomt, met name pubers....

Angela67

Angela67

22-03-2020 om 11:04

Sydney

Het gaat niet om mijn kinderen .
Lees nog eens rustig de posting door van degene die het probleem poseert en probeer je reactie op die situatie te richten in plaats van alleen maar stukjes eruit te halen zonder context en daar een semi snedige opmerking over te maken.
Gr Angela

Chrono

Chrono

22-03-2020 om 11:04

Sydney, dat is dus geen leuke opmerking

"Nee, ik zeg dat pubers nooit hun ouders (of andere mensen) horen uit te lachen. Dat jouw kinderen dat wel doen, zegt iets over jouw opvoedmethodes en staat los van het coronavirus."

Sorry Sidney, dat klinkt alsof je opzettelijk onaardig doet, en is bovendien niet waar.
Kunnen we het onderling beschaafd houden?

Emmawee

Emmawee

22-03-2020 om 11:33

Ja maar...

Ik snap deze pubers best. Tot een week geleden mochten ze nog gewoon naar school en ook toen de school werd gesloten, werd benadrukt dat dit niet was omdat scholen een gevaar vormden.

Leg dan nu eens uit waarom ze nu niet met 4 vrienden mogen gamen. En waarom is het dan nu opeens hun verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat het aantal besmetting wordt ingedamd? Ik zou van minder opstandig worden.

Mijn oudste (17) heeft net een vriendinnetje. Vorige week was hij voor het laatst bij haar. Maar nu mag hij niet meer op bezoek van ons. Dat is lastig voor hem. Hij snapt het wel, maar ik snap hem ook!

Als hij gaat skaten zijn er ook anderen. Hij zegt dat hij probeert om 1,5 meter afstand te houden, maar dat ga ik toch echt niet controleren. Hij geeft eerlijk toe dat het vaak niet lukt en dat hij niet steeds degene wil zijn die er iets over zegt. Snap ik ook.

Gedragsverandering is gewoon onwijs moeilijk. En nog moeilijker als je net bezig bent om autonomie te verwerven. Zolang het blijft bij adviezen, kun je het ook naast je neerleggen. Dat weten pubers heel goed.

En als het waar is dat de scholen het probleem niet zijn / waren, dan kunnen we beter nog strenger zijn voor onszelf dan voor onze kinderen. Het lastige is natuurlijk dat we dat nog niet weten.

Hoe dan ook, ik vraag mijn zoon naar zijn afwegingen en ik zet er de mijne tegenover. De kern van het verhaal is dat het niet makkelijk is en dat we allemaal moeten doen wat we kunnen.

Molliewollie

Molliewollie

22-03-2020 om 12:23

feest

De pubers van mijn achterburen hadden gisteren een 'Einde van de wereld feest' in hun tuin. Vonden ze zelf reuze lollig. Een stuk of 20 pubers die elkaar joints doorgaven en stomdronken om elkaars nek hingen.
Mijn eigen dochter is in opleiding voor arts en ziet de angst van de oudere patienten voor het virus. In haar ziekenhuis zijn pas twee coronapatienten, maar ze verwachten wel een toename, ook door de verplaatsing van mensen uit Brabant naar de rest van het land. Dochter snapt werkelijk niet hoe pubers, die toch ook ouderen en zwakkeren in hun omgeving moeten hebben, zo egocentrisch kunnen zijn. Er wordt trouwens ook enorm gejat uit het ziekenhuis: handgel, handschoenen, enzovoort. Ze kampen daar nu bijna met tekorten. Maar wel allemaal klappen voor onze zorgmedewerkers.
Als je het inzichtelijk wilt maken voor je puber hoe iemand met corona zich voelt tegen de tijd dat hij wordt opgenomen, laat je zoon/dochter dan met een wasknijper op zijn/haar neus en een rietje in zijn/haar mond een paar flinke sprints trekken. De puber mag alleen door dat rietje ademen. Raakt hij/zij buiten adem, dan nog een flinke sprint. Op een bepaald moment zal de puber het rietje uit zijn mond halen en flinke teugen adem nemen. Dat is het moment om te vertellen dat een oudere/zwakkere coronapatient dat dus niet kan. En of puber dat op zijn geweten wil hebben door zijn risicovolle gedrag.

Yaron

Yaron

22-03-2020 om 12:36

Pubers

Hier gaan de pubers er prima mee om, zeker nu ze weten wat er van hen verwacht wordt wat betreft school. Ben wel blij dat we nu geen eindexamen kandidaat hebben, als ik het andere draadje lees. De sociale contacten zoeken ze nu online, al had dochter gister haar telefoon uitgelaten, even geen zin in geapp.

mijk

mijk

22-03-2020 om 13:06

Hier gaat dat best prima

Maar de dubbele boodschap vihden ze wel lastig. Zoon is pizzabezorger ( mam ik heb ineens een vitaal beroep 🤣) en werd van de week uitgelachen omdat hij op afstand bezorgde ( door volwassenen) dat vind hij heel lastig. Het is megadruk en ze doen ( met allemaal mensen onder de 23 heel erg hun best om zich aan de voorschriften te houden en toch dat eten te brengen.... volgbede klant schreeuwen dat het veel te lang duurt.

Klantgedrag

Mijk, ik geloof je zoon direct. Ik heb inmiddels bij de kassière van de AH begrepen dat ze de hele dag ontploffende klanten had, want AH geeft geen zegeltjes meer en het meisje van het Kruidvat kreeg bagger over zich heen omdat de paracetamol op was. Alsof zij er persoonlijk verantwoordelijk voor was.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-03-2020 om 14:02

Ja alsjeblieft zeg

Wat ben je dan een held zeg. Lekker makkelijk om je uit te leven op de caissière en de vakkenvuller omdat de paracetamol en het wc-papier op is.

Ik vond het overigens wel grappig dat de pizza-bezorger aan het begin van de oprit op z’n scooter stond te wachten en zwaaien. Ook handig dat je tegenwoordig de fooi online kunt geven.
Dat mag wat mij betreft zo blijven.

Ad Hombre

Ad Hombre

22-03-2020 om 14:32

Kaatzo

"Wat is het nu? Ik denk dat de regering een fout maakt door op twee paarden te willen wedden: sommige informatie is gericht op het voorkomen van paniek, andere informatie is gericht op mensen te laten zien wat de ernst van de situatie is. En dan geef je dus tegenstrijdige info en pakken veel mensen de info eruit die hen uitkomt, met name pubers...."

Precies dat en daar is maar een label voor mogelijk: wanbeleid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.