Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
MerelR

MerelR

01-11-2011 om 15:07

Dochter afgedankt als oppas

Dochter van bijna 17 is al 4 jaar oppas bij de buren. Dit tot tevredenheid van beide partijen, dochter vindt het leuk en de kinderen zijn dol op haar. Maar sinds deze zomer werd ze steeds minder als oppas gevraagd en de laatste twee maanden helemaal niet meer. Min of meer toevallig kwamen we erachter dat er tegenwoordig een ander, veel jonger buurmeisje op de kinderen past.
Heb aan dochter gevraagd of er misschien iets is gebeurd maar volgens haar is dit niet zo en ik heb geen reden daar aan te twijfelen. Oppaskinderen stoppen ook nog steeds tekeningen en andere cadeautjes voor haar in de brievenbus. Op mijn advies heeft dochter toen het toevallig zo uitkwam aan de buurvrouw gevraagd of al bekend was wanneer ze weer moest oppassen. Buurvrouw antwoordde toen dat ze dat nog niet wist maar dat ze het wel zou mailen. Dat is dus niet meer gebeurd. Dochter is daar best verdrietig over en voelt zich afgedankt. Ze paste gemiddeld 4 keer per maand op en kon ook eigenlijk altijd, stemde daar haar andere activiteiten (uitgaan en zo) op af. En natuurlijk mist ze ook het extra zakcentje.
Waar ik me ook aan heb gestoord is het volgende: buurvrouw kwam onlangs aan of ze de babyfoon mocht zetten, kinderen sliepen en het was maar voor even (ruim 2 uur). Ik heb daar in principe geen problemen mee maar vond het nu toch wel moeilijk. Had het liefst gezegd: onze dochter wil wel even oppassen. We hebben zelf de conclusie getrokken dat ze waarschijnlijk een nieuwe jongere oppas hebben gekozen omdat deze goedkoper is en weer langer mee gaat. Dat is natuurlijk geheel aan hen. Desondanks vind ik het niet netjes zo als het nu gegaan is. Het zit mij en mijn dochter dwars, weet ook niet zo goed of ik er iets van moet zeggen. Buurvrouw is nogal rad van tong en om de lieve vrede te bewaren heb ik het tot nu toe maar zo gelaten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
bibi63

bibi63

01-11-2011 om 16:50

Dat is vervelend ja. Je dankt een goede en bekende oppas toch niet zomaar af? En wat zou het nou in centen schelen?
Ik zou er toch maar een mailtje aan wagen (misschien wat makkelijker dan face to face). Gewoon ronduit zeggen dat dochter het zeer jammer vindt en zich afvraagt of er een reden is. Ze is al jaren daar oppas, dus als het niet meer nodig zou zijn, zou het fijn zijn daar iets over te horen. Dan zullen ze toch met een antwoord moeten komen.
Ben benieuws.
Gr. Bibi

koentje

koentje

01-11-2011 om 17:28

Je pakt het

ook wel erg indirect aan.
Je had je dochter ook kunnen adviseren om te vragen of zij ergens ontevreden over waren, waardoor ze nooit meer als oppas gevraagd wordt.
En als buurvrowu vervolgens zou komen vragen voo de babyfoon, had je toch ook zelf kunnen vragen waarom ze dochter niet gewoon gevraagd had? Of botweg '\ nee' zeggen? Tenslotte vond ik het nogal makkelijk om maar iemand voor het blok te zetten met die babyfoon!!

Als ze nog eens komt met die babyfoon

dan zou ik het aankaarten.

'Het valt me op dat je X nooit meer vraagt om op te passen, ze deed het altijd graag. Is er iets voorgevallen soms?'

Kaaskopje

Kaaskopje

01-11-2011 om 21:29

Lomp

Om maar eens met een puberwoord te beginnen. Ik vind dit echt niet aardig van de buren. Helemaal omdat het naast de deur is, maakt het alles nog ongemakkelijk ook.
Het is achteraf gepraat maar het moment van de babyfoon was inderdaad een goed moment geweest om het aan te kaarten. Als het haar om de centen te doen is, had er misschien een compromis kunnen komen.
Mijn dochters hebben allebei ook al heel lang oppaskinderen. Een gezin is nu duidelijk afgevallen, maar dat is verklaarbaar. De oudste is oud genoeg om het te doen. Althans, dat vinden de ouders. De ouders van de andere oppaskinderen geven braaf loonsverhoging als ze door hebben dat dat nodig is.
Een goede vertrouwde oppas is een kostbaar iets. Dat realiseren de buren zich blijkbaar niet.
Er zijn twee mogelijkheden: jij vraagt aan de buurvrouw of het er nog in zit dat je dochter mag oppassen. En als ze nee zegt en dat er een jongere oppas is zou ik denk ik oprecht verontwaardigd uitroepen "omdat ze goedkóper is??'
De tweede mogelijkheid is dat je dochter haar verlies neemt, de eer aan zichzelf houdt en een oppasbaantje gaat zoeken bij andere mensen. Als de buren haar dan nog eens vragen, kan ze naar alle eerlijkheid zeggen dat ze in haar agenda moet kijken.

Puck

Puck

02-11-2011 om 08:50

Gewoon vragen

Ikczou ook gewoon eens aan de buurvrouw vragen waarom dochter niet meer mag oppassen. Kennelijk durft buurvrouw er in ieder geval niet recht voor uit te komen als zou spelen dat ze te duur is. gezien haar afwerende reactie naar dochter toe. Dus om ongemakkelijkheid voor de toekomst te voorkomen direct vragen of er iets gebeurd is waardoor dochter niet meer op hoeft te passen. En mijn eerste reactie zou zijn dat ze dan ook op kan hoepelen met de babyfoon, maar dat is dan natuurlijk wel weer heel kinderachtig als de verhouding verder goed is en je nog langer van elkaars diensten gebruik wilt maken voor kleine dingetjes.

MerelR

MerelR

03-11-2011 om 08:39

Bedankt

Iedereen bedankt voor het meedenken. Heb besloten binnenkort de buurvrouw te vragen waarom dochter niet meer hoeft op te passen. Niet om haar oppasbaantje terug te krijgen, wel om duidelijk te maken dat we het niet zo netjes vinden zoals het nu is gegaan. Wordt misschien een ongemakkelijk gesprek, het zij zo.

Marjolein

Marjolein

03-11-2011 om 11:28

Laat je het nog even horen?

Ben nu wel heel nieuwsgierig hoe het afloopt.
En goed van je dat je het gesprek aan gaat. Dat is veel beter dan per mail o.i.d, dat roept te vaak misverstanden op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.