Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter Drinkt en vapet

Hallo iedereen. Ik heb een vraag. Mijn dochter gebruikt vape en drinkt. Ze is 14 bijna 15. Ze luister niet naar ons. Heeft iemand tips?


Ik zou uitzoeken hoe ze eraan komt en waar en wanneer ze het doet. Vervolgens kan je gericht stappen ondernemen. 

Lucapieters

Lucapieters

22-09-2023 om 22:15 Topicstarter

yette schreef op 22-09-2023 om 21:50:

Ik zou uitzoeken hoe ze eraan komt en waar en wanneer ze het doet. Vervolgens kan je gericht stappen ondernemen.

van vrienden. wanneer ze niet thuis is

Hoe betaalt ze dat?
Die vrienden gaan haar écht niet elke keer gratis laten vapen en laten meedrinken.

En hoeveel drinkt ze?
Is dat 1 blikje bier per week? Of zijn dat er 5 op vrijdagavond of een halve fles Passoa per week?

Tegen 1 blik bier per week zou ik de strijd niet aangaan, tegen zowat dagelijks of wekelijks zwaarder drank- en vape-gebruik zou ik wel kijken wat ik kan doen aan pakweg haar zakgeld of huisarrest.

en hoe is jullie band verder?

Lucapieters schreef op 22-09-2023 om 22:15:

[..]

van vrienden. wanneer ze niet thuis is

Hoe weet je dat dan?

Als je wil dat mensen gericht met je meedenken is het denk ik handig om wat meer informatie te geven to.

We kwamen hier van de week ook achter dat onze dochter van 13 vaped. Je zou toch wat anders verwachten van een 3 VWO’er maar nee hoor… 


Vapes afgepakt en aangemeld bij VNN. We hebben haar laten beseffen dat ze verslaafd is. 

Het werkt tegenwoordig trouwens zo. Kids krijgen via Snap een bericht van een dealer of ze Snappen zelf een dealer. Die komt dan op een afgesproken plek. We vonden ook sigaretten, al had ze die niet zelf gebruikt maar waren van een ‘vriendin’. Die vapes die via dealers komen, zijn sowieso geen goedgekeurde vapes en die peuken waren ook niet Europees. 


Mijn dochter wilde eigenlijk helemaal niet vapen maar ging het een keer proberen en dan gaat het meestal al mis en groepsdruk speelt ook wel mee. Niet dat ze elkaar dwingen maar wel dat ze het met elkaar in stand houden. Ze heeft nu vriendinnen gevraagd om haar niets aan te bieden of te geven, ook al vraagt ze erom. Ik heb de indruk dat de andere meiden ook niet echt willen vapen en dat ze elkaar wel kunnen ondersteunen. Bovendien zegt dochter dat de anderen het alleen sociaal doen (op school of onder elkaar) terwijl zij echt al verslaving heeft en dus ook de urge heeft het alleen te doen. 

Misschien heeft haar school ook connecties met verslavingsorganisaties (in Groningen hebben ze bijna allemaal VNN-spreekuren), wellicht is dat een mogelijkheid. En anders zoek er een in de omgeving voor advies. 

Is je nick je eigen naam trouwens? Dat zou ik die aanpassen.

SuzyQFive schreef op 23-09-2023 om 09:11:

We kwamen hier van de week ook achter dat onze dochter van 13 vaped. Je zou toch wat anders verwachten van een 3 VWO’er maar nee hoor…


Vapes afgepakt en aangemeld bij VNN. We hebben haar laten beseffen dat ze verslaafd is.

Het werkt tegenwoordig trouwens zo. Kids krijgen via Snap een bericht van een dealer of ze Snappen zelf een dealer. Die komt dan op een afgesproken plek. We vonden ook sigaretten, al had ze die niet zelf gebruikt maar waren van een ‘vriendin’. Die vapes die via dealers komen, zijn sowieso geen goedgekeurde vapes en die peuken waren ook niet Europees.


Mijn dochter wilde eigenlijk helemaal niet vapen maar ging het een keer proberen en dan gaat het meestal al mis en groepsdruk speelt ook wel mee. Niet dat ze elkaar dwingen maar wel dat ze het met elkaar in stand houden. Ze heeft nu vriendinnen gevraagd om haar niets aan te bieden of te geven, ook al vraagt ze erom. Ik heb de indruk dat de andere meiden ook niet echt willen vapen en dat ze elkaar wel kunnen ondersteunen. Bovendien zegt dochter dat de anderen het alleen sociaal doen (op school of onder elkaar) terwijl zij echt al verslaving heeft en dus ook de urge heeft het alleen te doen.

Misschien heeft haar school ook connecties met verslavingsorganisaties (in Groningen hebben ze bijna allemaal VNN-spreekuren), wellicht is dat een mogelijkheid. En anders zoek er een in de omgeving voor advies.

Dit vind ik een waardevol advies.

1. Je accepteert het niet. Dus geen goedpraterij, niet toestaan thuis en als je iets vindt wordt het afgepakt. Tevens erover praten, wat de gevolgen zijn etc.

2. Je financiert het niet. Desnoods de geldkraan dicht. Vrienden en dealers verstrekken echt niet oneindig gratis.

3. Probeer je dochter invloed te laten uitoefenen op haar omgeving, zoals de dochter van Suzy dat nu ook doet. 

Ik vind het op deze leeftijd eigenlijk ook wel een goed plan om contact op te nemen met de ouders van vrienden die ook vapen/roken/drinken. Uiteraard is dat niet makkelijk om te doen, maar andersom zou ik het in elk geval erg waarderen. Hoe eerder je weet dat je kind met dergelijke dingen bezig is, hoe eerder je kan proberen om hem/haar te helpen met stoppen. 

yette schreef op 23-09-2023 om 13:00:

Ik vind het op deze leeftijd eigenlijk ook wel een goed plan om contact op te nemen met de ouders van vrienden die ook vapen/roken/drinken. Uiteraard is dat niet makkelijk om te doen, maar andersom zou ik het in elk geval erg waarderen. Hoe eerder je weet dat je kind met dergelijke dingen bezig is, hoe eerder je kan proberen om hem/haar te helpen met stoppen.

Wij hebben nu met dochter afgesproken dat ze eerst zelf met haar vriendinnen erover gaat praten en bewegen dus om samen te stoppen. Ik zou het aan de ene kant wel graag horen maar aan de andere kant ook waarderen als ze het samen op kunnen lossen. Nu werk ik zelf in het vmbo en daar zal zoiets minder goed werken. 

Ik denk dat af en toe drinken op die leeftijd vaker voorkomt dan je denkt.  Als je het niet wil hebben zal je toch in gesprek moeten.  Ik heb er zelf niet zo'n problemen mee. En af en toe een drankje zorgt hier voor weinig problemen.  Vapen doet ze zelf niet maar al haar vriendinnen wel.  

Kimdekim schreef op 23-09-2023 om 20:11:

Ik denk dat af en toe drinken op die leeftijd vaker voorkomt dan je denkt. Als je het niet wil hebben zal je toch in gesprek moeten. Ik heb er zelf niet zo'n problemen mee. En af en toe een drankje zorgt hier voor weinig problemen. Vapen doet ze zelf niet maar al haar vriendinnen wel.

Als een kind maar een enkel keertje iets drinkt, kan je er meestal wel open over praten. 

Een kind dat stiekem rookt/vaped/drinkt heeft echter redenen om dat te verzwijgen of erover te liegen. Dat kan angst zijn voor de reactie, maar het kan ook wijzen op overdadig gebruik. Want 'af en toe een drankje' op je 15e, is hooguit onnodig en onnozel. Je ouders kunnen het hooguit dom van je vinden. Maar als hij/zij die domme dingen niet binnen de perken weet te houden en zichzelf en mogelijk anderen in gevaar brengt, zal je dat als ouder niet zo snel horen. Ik heb beide situaties meegemaakt. Als je er dan achter komt, besef je dat je je kind en zijn/haar gezonde verstand niet helemaal kan vertrouwen. Een gesprek wordt dan echt lastiger omdat het probleem niet meer alleen gaat over het onnodig en onnozel drinken van één Breezertje. Je hebt het dan ook over vertrouwen en over veilig thuiskomen. 



In plaats van straffen en andere negatieve signalen af te geven, zou ik kiezen voor een gesprek.
De gevolgen van alcoholgebruik op jonge leeftijd zijn bekend.
Die van roken nog meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.