Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
09-09-2009 om 12:10
onze dochter van 15 is lekker aan het puberen, we zijn ouderwets en snappen haar niet. Ze wil o.a. zelf bepalen hoe laat ze thuis komt ( op de fiets, zonder licht). Ze luistert niet als we zeggen dat ze moet gaan slapen ( 23.00 ) doordeweeks als ze gewoon naar school moet. Haaar beltegoed van € 20,= is er in 3 dagen doorheen. Zaterdagavond is ze stiekun uit huis gegaan terwijl wij er niet waren en smste hoe laat wij thuis zouden komen, Zat ze bij haar vriendje. Ze mag van ons best weg, maar waarom zo stiekum? Ze is jarenlang gepest op school, nu werkt ze op mijn gevoel door te zeggen dat ik toch blij ben voor haar dat ze nu vrienden heeft?
Ik ben bang dat ze gaat ontsporen, ze heeft nu huisarrest ( ouderwets he), WE waren vanb plan om het op te heffen, maar ze werd om 0.30 weer bellend betrapt. Er zijn geen afspraken met haar te maken, ze houd zich nergens aan.
Hebben jullie ideeen?
09-09-2009 om 13:28
Verliefd!
Ze is verliefd! En alles in en aan haar schreeuwt om contact met HEM. Of via kletsen en chatten met vriendinnen over hem. Daar helpen geen verboden of straffen tegen, de drang (lees: de hormonen) zijn vele male krachtiger. Daarbij, die suffe, oude ouders snappen er toch he-le-maal niets van, dus daar naar luisteren is pure tijdverspilling.
In zo'n situatie kun je in no-time in een enorme machtsstrijd belanden met je puberdame. Waarvan de uitkomst bij voorbaat al vast staat. Zij wint! Dus... meegaan in die flow, niet tegen het natuurgeweld in willen gaan. Belangstelling tonen ipv preken, meegenieten ipv angst voor ontsporen krijgen, onderhandelen ipv eisen, vertederd en blij zijn ipv boos. Dit is het moment waarop je alle zeilen moet bijzetten om het contact en de relatie positief te houden. Levert op de iets langere duur echt het meeste op. Plus: een keertje erg laat gaan slapen, daar kan een pubertje wel tegen, hoor. En zij draagt er de gevolgen de volgende dag van, niet jij
Onyx
09-09-2009 om 15:33
Idee
beltegoed op na drie dagen?:is pech voor je dochter,het is haar probleem,maak je er niet druk om.
s,avonds te laat gaan slapen?: is s,morgens moe zijn en misschien te laat op school komen:is ook haar probleem,maak je er niet druk om.
maak afspraken over thuis komen op de fiets,als zij om 23.00 uur wil thuiskomen,mag het op de fiets (mét licht),wil zij later thuiskomen,dan haal je haar op met de auto.kiezen of delen.
en verder ; blijf in gesprek ,onderhandel,neem haar serieus,en besef: het gaat óver.succes!
ps, het klinkt erg gemakkelijk uit mijn mond,maar ik weet dat het soms niet gemakkelijk is,ik spreek uit ervaring.
09-09-2009 om 23:43
Ik ben de laatste jaren veranderd
Ik ben de laatste jaren veranderd van een soort politie-agent naar iemand die af en toe wat vermanende taal rondstrooit, wijze overpeinzingen uitdeelt en op de eigen verantwoordelijkheid wijst in de hoop dat dat voldoende helpt om het kroost daarmee nog steeds de goede kant op te helpen. Het valt soms niet mee
Bedtijd doe ik heel luchtig over. Als het écht te gek wordt, na twaalven voor een schooldag, zet ik mijn strenge stem op dat ze het nu te dol maken. Waar ik wel een punt van maak is als ze niet thuiskomen op de tijden die normaal zijn. Afspraak is afspraak en als dat niet lukt moet er even gebeld worden. Stiekem wegsluipen zou bij mij ook totaal verkeerd vallen. Zo ga je niet met elkaar om. Ik zou daar geen straf voor geven, maar wel een stevig gesprek daarover beginnen, waarin ik ten eerste aangeef dat ik deels boos wordt uit ongerustheid, maar ook omdat ik er niet van hou als ze 'de regels' gewoon negeren.