Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Dochter erg gesloten, communiceert niet, gaat starten met DGT, ervaringen delen.

Waar te beginnen... pfff lang verhaal. 

Onze dochter is 14, bijna 15. Nu ruim een jaar hebben we grote zorgen. Ze is erg gesloten, boos op ons als ouders. Ze voelt zich regelmatig depressief, ze snijdt zich zelf soms, ze worstelt soms met eten. Ze is zichzelf zo ongelofelijk kwijt.

Na een mislukte poging in begeleiding, staat ze er nu meer open voor de hulpverlening. Ze gaat starten met de pre -treatement van DGT. 

Wat ik heel lastig vind is dat wanneer het negatieve aandacht krijgt, het steeds groter lijkt te worden. 

Zijn er ouders die dit herkennen, of ervaringen hebben met DGT. Zou het prettig vinden om wat ervaringen te delen.

 

Hoi Martine,

Ik snap wat je voelt. Wij hebben een dochter die afgelopen jaar is gediagnosticeerd met een Autisme Spectrum Stoornis (ASS). Ik herken alle problemen die jij beschrijft. Alleen bij onze dochter was de aanloop veel langer. Maar wie weet speelt dit bij jullie dochter ook wel langer maar heeft het zich nog niet zo sterk gemanifesteerd of heeft ze altijd manieren gevonden om ermee om te gaan zonder dat het opviel.

Wij hebben geen ervaring met DGT dus daar kan ik je niet bij helpen. Ik kan je alleen maar aanraden om zoveel mogelijk te lezen over DGT en het etiket dat je dochter heeft gekregen. Even googlen leert mij dat DGT onder andere wordt ingezet bij behandeling voor Borderline maar ook bij andere persoonlijkheidsstoornissen waaronder zelfbeschadiging.

In mijn zoektocht naar informatie kom ik vaak tegen dat vooral meiden met ASS in eerste instantie niet als zodanig gediagnosticeerd worden en nogal eens een onjuist etiket krijgen, waaronder met name die van borderline. Ik zou je aanraden hier scherp op te zijn. Een behandeling voor borderline kan juist contraproductief zijn in geval van ASS en de gevolgen van ASS juist versterken. Voor zover ik zo snel even lees denk ik dat DGT op zichzelf bij ASS ook zou kunnen helpen, maar bij ASS is een veilige omgeving wel van groot belang. Een kind met ASS die in de behandeling  te maken krijgt met kinderen met borderline kunnen daar dus juist erg gestresst van raken waardoor het middel de kwaal dus verergerd. Mensen met ASS hebben namelijk juist een sterke behoefte aan structuur. 

Ik zou me er dus wel van willen overtuigen dat er geen sprake is ASS. Overigens is mijn ervaring dat je daar zelf wel aanwijzingen voor kunt vinden. Enerzijds natuurlijk bij jullie dochter, maar pas op dat je niet teveel uitgaat van het klassieke beeld van een autist. Met name meiden kunnen sociaal best sterk zijn ondanks een ASS. Maar wetenschappelijk is vastgesteld dat erfelijke aanleg een rol speelt ASS. Hoewel ik zelf geen problemen ervaar herken ik wel veel van gedachtepatronen bij mijn dochter en bovendien zie ik ook bij familieleden veel trekjes die een zekere aanleg op ASS duiden.

Je kunt in die zin ook verschillende online autisme testen doen voor je dochter, en/of voor jullie zelf. Ik zou daar niet teveel waarde aan hechten, maar ze kunnen wel je beeld al dan niet bevestigen zodat je meer onderbouwd en gerichter vragen kunt stellen aan de deskundigen.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heel veel succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.