Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op
Jip

Jip

04-03-2014 om 09:39

Dochter heeft vriend die rookt/stinkt.

Onze dochter van 17 heeft een vriend die rookt. Nu is dat op zich niet het probleem maar hij komt uit een gezin waar iedereen rookt, ook binnen in huis. Zijn kleren ruiken (lees stinken) daarom erg naar rook, eigenlijk meer een soort van vieze vettige lucht. Als hij bij ons is en zijn jas hangt in de gang stinkt de hele gang en die lucht trekt ook naar de bovenverdieping. We hebben een stoffen bankstel en als hij daar op heeft gezeten ruik je dat de volgende dag nog, echt vies. De laatste paar keer gaat hij mee naar boven en liggen ze op haar bed te knuffelen en ook daar stinkt het dus nu. Dochter ruikt het ook wel maar vindt dat het meevalt, is vooral erg verliefd. Maar mijn man en ik vinden het een lastig probleem. Het hele huis stinkt en weten eigenlijk geen oplossing. We spuiten wel met homespray maar dit werkt maar kort. Iemand anders nog een oplossing?


Suze

Suze

04-03-2014 om 09:45

Vreselijk

Ik heb geen tips voor je maar het lijkt me vreselijk. Tolerant zijn, oké, maar dit lijkt erg ver te gaan.

Sterkte en ik lees mee voor het geval het me ooit overkomt.

NB. Ik zou zeggen: doodknuffelen die jongen, zodat ze hem niet meer wil.

Rafelkap

Rafelkap

04-03-2014 om 10:00

jas in plastic ding

Die jas kan je wel in een plastic ding doen zodat je daar geen last van hebt. Dat zou ik dan wel zeggen voordat je dat doet, heel vriendelijk.
Veel luchten verder.
Als het stinkt op je dochters kamer, dat is dan haar probleem, is het hopelijk eerder uit of dat ze hem stimuleert om te stoppen met roken

Dalarna

Dalarna

04-03-2014 om 12:55

Oeiiii griezel

Wat een rotprobleem! Ik kan het me zo voorstellen, ik kan helemaal niet tegen dat soort geurtjes bij anderen maar bij me thuis.... ik heb een collega die wel eens aanbelt om iets te vragen, komt niet binnen, woont in de buurt en van die halve minuut stinkt mijn hele hal al naar haar (alcohol en sigaretten).

Ik zou niet weten wat je moet doen maar ik leef enorm met je mee! Laat zijn jas in ieder geval buiten hangen op een haakje als je een afdakje hebt?

Rafelkap

Rafelkap

04-03-2014 om 13:29

kledingopberghoes

Ik bedoelde zo'n kledingopberghoes, van de blokker. Of buiten als je een afdakje hebt.

Druif

Druif

04-03-2014 om 13:33

bank

Is het een idee, om als hij er is, een speciaal daarvoor bestemd, kleed op de bank te leggen?

Zodat de geur in het kleed trekt en niet zo zeer in je bank. Dan moet je dat wel even aan je dochter uitleggen. Zou ze daar begrip voor hebben.

Het lijkt mij echt heel naar. Soms loop je wel in een winkel achter of naast iemand die zo verschrikkelijk stinkt naar rook. Brrrrr.

Mijn vader rookte vroeger ook heel veel. Er stond bij ons altijd een volle asbak op de tafel (kan ik me nu niet meer voorstellen). Ik moet als kind dus ook zo geroken hebben. Zelf merk je daar niets van.

Angela67

Angela67

04-03-2014 om 13:52

strenger . . .

ik zou hem toch uitleggen dat je hem liever niet in het huis wilt hebben. maar .. . .
ik zou dit wel heel goed voorbespreken met je dochter en met haar bespreken wat zijzelf en leeftijdgenoten doen om zelf prettig over te komen op de buitenwereld en dat het een kwestie van basis-fatsoen is om hiervoor te zorgen (we wonen met 17 miljoen Nederlanders ).
Als de jongenman in kwestie zich dit absoluut niet realiseert dan is het alleen maar handig als het op deze wijze duidelijk wordt, in een omgeving die hem kan 'helpen' en het met beste bedoelingen zegt. Als hij het wel weet maar er geen zin in heeft dan wordt het je dochter ook duidelijk dat hij het niet belangrijk vindt. Daar kan zij dan evt ook conclusies uit trekken.
gr Angela

Rafelkap

Rafelkap

04-03-2014 om 15:32

Angela

Maar Angela, de jongen woont in een gezin waar veel stank is. Het is niet alleen dat hij rookt. Als hij zou stoppen stinkt hij nog.
Een kleed op de bank is een goed idee, jas elders opbergen (kan best uitgelegd dat dat is vanwege de geur, leert hij ook dat hij stinkt voor niet-rokers)
Het is best een dilemma, al is het beter dan dat je dochter thuis komt met een crimineel

Jaina

Jaina

04-03-2014 om 16:25

Niks aan te doen

Die jongen rookt en komt uit een gezin waar veel gerookt wordt en dus ruikt (stinkt) hij naar rook. Daar kan hij niks aandoen. Het is vervelend maar je kan er ook weinig aan doen.
Ik verbaas me trouwens wel dat je dit zo sterk ruikt. Hier komen ook regelmatig kettingrokers op bezoek en natuurlijk hangt die geur om hun heen maar het is niet zo dat daarna de kamer naar rook stinkt of dat die geur echt blijft hangen.

Misschien...

denk je nog eens aan hem terug, dat het zo erg nog niet was, als haar volgende vriendje van een varkenshouderij, boerderij of een baan als dood vee ophaler heeft.

Evenzogoed, sterkte voor nu.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-03-2014 om 18:05

lol Jasam

Ik had vroeger een vriendje die koeienboer was. Die was heus wel schoon, maar had altijd een koeienlucht om zich heen.

Ik vind het verbazingwekkend dat iemand zo erg naar rook kan stinken. Ik ken wel meer rokers die ook in hun eigen huis roken en die laten echt geen penetrante rookgeur in mijn huis achter. Dan moet je daar toch wel overgevoelig voor zijn, dat je vind dat je hele huis daar naar ruikt.

De jas van iemand die op visite is in een hoes stoppen en speciaal voor hem een deken op de bank leggen vind ik eerlijk gezegt ronduit onbeschoft.

Juno

Juno

04-03-2014 om 18:57

Dendy

Ik had een collega die zo doorrookt was dat hij letterlijk mij de adem benam als hij langs liep. Sommige mensen kunnen echt, echt stinken. Heb ook wel eens een niet zo welriekende stagiaire gehad. Als zij op een houten (!) stoel had gezeten stonk de stoel. Het bestaat.

Weet het, Dendy

Mijn schoonzoon en dochter zijn op en top boer en boerinne.
En top of the bill, hij heeft een tijdje daarnaast dood vee opgehaald, en later vezels gereden, en ze roken ook nog eens beide in huis dan gaat het nog even dubbelop.

en

Als hij nou thuis heel veel knoflook zou eten en daar sterk naar zou ruiken? Wat zou jullie advies dan zijn?
Ik verbaas me wel een beetje over de reacties. Ik snap dat het vervelend kan zijn als iemand zo naar rook ruikt, maar tjonge, ietsje gastvrijer mag ook wel...

Suze

Suze

04-03-2014 om 19:28

van 't een of 't ander

Sommige mensen stinken echt (doen niet vaak schone kleren aan, douchen niet vaak, wassen hun haren niet vaak genoeg etc). Die heb je. Als het aan de mensen zelf ligt kan je zeggen dat het onbeschoft is om een jas in een zak te doen of iets over de bank te leggen. Je zou ook kunnen zeggen dat het van hen onbeschoft is om zich niets van anderen aan te trekken en stinkend door het leven te gaan.

Daarnaast zijn er ook mensen die gewoon beter ruiken dan anderen, bijv. hypersensitieven. Je zal het maar zijn en dan met een echte stinkerd te maken hebben . Echt naar denk ik voor degene die het ruikt. Niet gezegd dat Jip hypersensitief of heel sterk ruikt, hoor.

Wat er ook van zij, als je er wat aan wilt doen, welke maatregel dan ook, bespreek het eerst met je dochter zodat je het zo aardig mogelijk aanpakt. En misschien ook aangeven dat jullie er helaas last van hebben en dat het niet onaardig bedoelt is. Maar als je er echt last van hebt, tja, dan heb je er echt last van en vind ik dat je er best iets aan mag doen.

En misschien dat hij dan vaker schone kleren aantrekt, zijn haren wast etc voordat hij bij jullie langs komt?

Ik vind Angela's posting ook wel goed.

Kaaskopje

Kaaskopje

04-03-2014 om 19:33

Vies

Bij mijn laatste baan had iedere verdieping een eigen garderobe. Voldoende ruimte voor ieders jas dus. Maar ik snoof stiekem toch aan jassen om te voorkomen dat mijn jas de hele dag naast/onder/over een rokersjas moest hangen. En echt je hebt verschil in geur/stank. Jassen waaraan je ruikt dat iemand rookt in combinatie met een lekker geurtje, maar ook jassen die doordrenkt zijn met wálm. Smérig! En als jij dan je jas daar tegenaan moet hangen, ruikt je jas naar diezelfde vette walm. Dat er nog steeds mensen zijn die in zo'n stankhol (want die walm móet ook wel in huis hangen) willen wonen. Maar goed, de vriend van je dochter heeft daar mee te maken. Als de verkering al stevig genoeg is om 'eerlijk' te kunnen zijn, dan zou ik hem vragen om zijn jas bij de achterdeur te hangen of zo. Apart van de rest in ieder geval. Niet in een zak. Dat is wel erg ongastvrij, vind ik. En wat zijn kleren op de bank betreft, zou je kunnen vragen of hij óf met schone kleren naar jullie toe wil komen óf op een eetstoel wil zitten als hij in de huiskamer zit. Ik zou er maar gewoon eerlijk over zijn. En als hij weg is de ramen open...

Jip

Jip

04-03-2014 om 19:35

Stank

Iedereen bedankt voor de reacties en het meedenken. Als eerste wil ik zeggen dat deze jongen echt stinkt, een mengeling van rook en een sterke vettige huisgeur (weet niet hoe ik het anders moet omschrijven). En toegegeven ik heb een sterke neus, maar mijn man heeft er ook last van.
Zijn jas in een plastic zak doen en een kleed over de banken leggen, tsja, ik weet niet hoe ik dat aan mijn dochter, en al helemaal niet aan hem moet verkopen. Mijn dochter weet dat ik vind dat hij naar rook ruikt en ik denk dat ze het overdreven vindt. Natuurlijk kan het altijd erger, maar daar heb ik nu op dit moment niets aan. Het is gewoon een erg lastig probleem.

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

04-03-2014 om 19:35

ik denk ook

dat als je erover begint het kan helpen als je het naar jezelf trekt;'ik ben nogal overgevoelig voor geuren en ik ruik jouw sigarettenlucht sterk uit je kleding en om je heen....'

Katniss

Katniss

04-03-2014 om 19:37

Tja

Als ik bij mijn ouders op bezoek ga doe ik kleren aan die bijna in de was moeten, want na het bezoek moeten ze dat zeker. Toch mogen ze gewoon hun jas hier aan de kapstok hangen en op mijn bank zitten. Het is me nog nooit opgevallen dat die daarna blijft stinken.
Overigens houden ze op hun manier wel rekening met de visite en met de kinderen. Er wordt niet gerookt als er kinderen op bezoek zijn, en ze doen dan een raampje open. Dat haalt weinig uit aangezien mijn moeder haar sigaret uitmaakt als ze ons ziet parkeren, maar de goede bedoeling is er

guera

guera

04-03-2014 om 20:09

herkenbaar

Hier speelt weleens een kind die erg naar eten ruikt. Ze wonen klein en er wordt veel gefrituurd. Alles zijn kleren haren jas alles stinkt naar eten. Echt niet fijn. En inderdaad ruikt alkes in ons huis daar dan ook naar. Helaas....

Tegen dochter zeggen

En dan niet 'hij stinkt', maar 'je vader en ik krijgen zo'n last van onze longen, hoofdpijn, wat dan ook' van zijn rookgeur, vooral zijn jas. Heb jij ideeën over wat we er aan kunnen doen zodat we er minder last van hebben? Want hij gaat natuurlijk heel vaak bij ons komen, en we willen graag dat hij zch thuis voelt, en dat gaat een beetje moeilijk als we zo'n last van die rookgeur hebben.
Misschien komt ze dan zelf met hoes, kleed, jas ergens anders hangen komt?

Overigens, ik hoef dit alleen maar te lezen om al pijn in mijn neus te krijgen. Sommige mensen kunnen een erg onprettig geur verspreiden, en dat is niet alleen maar rook, maar sommige zweetgeuren kunnen ook echt pijn doen. Kwestie van hormonen, verkeerde darmbacterien, stinkende huidbacterien, ik weet het niet. Maar ik ben soms bang dat zo'n penetrante geur besmettelijk is.

Jip

Jip

05-03-2014 om 09:32

Praten

Het zal inderdaad wel een moeilijk gesprek met onze dochter worden. Ik ga alvast oefenen hoe ik dat op een zo tactisch mogelijke manier ga brengen. Iedereen bedankt voor de tips, meer tips zijn natuurlijk nog steeds welkom, ook over het gesprek (net zoals hierboven van Dirksmama).

Jip

Jip

05-03-2014 om 09:33

Gevoelige neus.

En o ja, fijn om te weten dat er nog meer mensen zijn die last hebben van andermans geuren, ik voelde me al zo'n aansteller.

Ellen69

Ellen69

05-03-2014 om 09:42

Vervelend

Heel vervelend, als je een ander zo erg ruikt. Of dat nou sigarettenlucht is, of verschaalde parfum.
Ik heb een cliënt die ook altijd naar frituur ruikt, na een aantal uren samen kan ik er soms licht misselijk van worden.

Jip

Is het verder wel een leuke jongen?

rokende mensen

Wij hebben ook een schoonzoon die rookt. Maar het scheelt die woont alleen en rookt nooit hier....en dochter heeft er een hekel aan dus ook eigenlijk amper als hij langer hier is.
En ik vind niet dat hij overweldigend stinkt...hoogstens als hij nét gerookt heeft dat je het merkt.
Hij legt zijn jas in de garage...daar mag gerookt worden met de deur open.
Daar staan verder alleen wat fietsen e.d.
Als er ander bezoek komt die roken (b.v. feestje) rookt hij ook wel eens. Maar dat is het wel.

Het verbaasd me dat jouw dochter die zelf niet rookt het helemaal niet erg vind of er niks van merkt. De mijne wel en die ageert er behoorlijk tegen. Dus rookt schoonzoon stukken minder....
Hij is veel hier en rookt dan dus soms alleen als hij buitenshuis is.
groeten albana

Rafelkap

Rafelkap

05-03-2014 om 10:04

wat dirksmama zegt

Wat dirksmama zegt vind ik wel een goeie: je dochter komt zo zelf vast op goede ideeen en als zij hem zegt dat haar ouders 'allergisch' zijn voor rooklucht en een praktische oplossing biedt, heb je kans dat het allemaal echt niet zo beledigend overkomt.
Hij heeft het zelf ws niet door van zichzelf en niemand die het hem durft te zeggen, uit beleefdheid.

Fiorucci

Fiorucci

06-03-2014 om 07:41

Inderdaad

Ik zou het aanpakken zoals Dirksmama beschrijft. Ik herken het hoor, een vriendinnetje van mijn dochter bracht ook enorm vieze geuren mee, als zij een uurtje in het kamertje van mijn dochter had gespeeld, moest ik daar echt goed luchten....

Andere mogelijkheid

'Sommige mensen stinken echt (doen niet vaak schone kleren aan, douchen niet vaak, wassen hun haren niet vaak genoeg etc). Die heb je.' Ja, en je hebt ook mensen die wel schone kleren aan doen, regelmatig wassen en toch heel erg ruiken. Ik heb het in een ziekenhuis megemaakt, vrouw werd echt stevig geboend en geschrobd, maar haar lichaamsgeur was werkelijk verschrikkelijk. Daar bestaat een naam voor: trimethylaminuri, of zoiets. Heeft te maken met stoffen die je afscheidt (doet elk mensen) en iets genetisch.

Oh ja, er is vrijwel niets aan te doen, helaas.

Tsjor

Tsjor

Er zijn ongeveer 300 mensen op de hele wereld die visgeursyndroom hebben. Ik heb er net over zitten lezen. Maar die mensen hebben zo'n overheersende geur, dat is iets anders dan de geur van ongewassen kleding en oud zweet. Ook vies, daar niet van. Interessant, ik had er nog nooit van gehoord, dit syndroom.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/62598-trimethylaminuria-visgeur-syndroom.html

dc

dc

09-03-2014 om 08:54

wat zijn jullie hard

Mijn moeder rookte als een ketter, en ik niet, en ik werd er door de ouders van vrienden ook steeds op gewezen. Ik vond het vreselijk, want ik kon er helemaal niets aan doen.

En nu hebben ze zoiets als febreze uitgevonden. Je spuit dat in de hal als de jas er hangt, en weer als hij weg is. Klaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.