Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

dochter van 12 nog steeds niet in de puberteit

ik heb 3 kinderen 2 zoons van 16 en 18 en  een dochter van 12 .                                                 dochter van 12 heeft nog steeds geen puberale ontwikkeling ( borstgroei,menstruatie,groeispeurt etc.)  is dit uitzonderlijk? of herkent iemand deze problemen ? alle meisjes uit haar groep ( eerste  klas vo ) hebben "alles"" al. ik heb haar vertelt dat het allemaal wel zou komen  maar dat is nog steeds niet gebeurd ze is gewoon nog steeds een mager klein kindje van 1,35 en 25 kilo . is dit zorgelijk?

Hier ook een 12 jarige die nog nauwelijks puberteitskenmerken vertoont (behalve dan in gedrag, zucht). 

Vanwege ADHD komt ze elk half jaar bij de kinderarts en die vindt haar ontwikkeling normaal. Ik heb mij er dus ook nooit druk om gemaakt.

Als ze 1,35 m is, is het ook wel weer voordelig dat ze nog niet in haar groeispurt zit, want als die nu begint is de eindlengte waarschijnlijk lager dan als die later inzet.

Ik geloof dat de leeftijd van de eerste menstruatie ook samenhangt met het vetpercentage in het lichaam. Jouw dochter is niet alleen klein maar  ook vrij dun, dus dat vergroot de kans op een snel begin van de puberteit waarschijnlijk ook niet. Het lijkt me wel irritant voor haar. Mijn dochter (wordt deze week 12) is met haar 1,41 al het ukkie van de klas, jouw kind is nog kleiner.

Als ze zich er zelf rot over voelt zou je met haar naar de huisarts kunnen gaan, waar ze waarschijnlijk te horen krijgt dat ze kerngezond is en dat er niets anders opzit dan afwachten.

Was je zelf ook laat?

Groeten,

Temet

chantal1978

chantal1978

16-03-2021 om 14:47 Topicstarter

ik was zelf ook laat met mijn menstruatie ik was 15 jaar oud . maar bij mij was de rest wel gewoon "normaal" ik was op mijn 12 de 1 meter 45  lang ook niet erg groot maar geen groot probleem.voor mijn dochter is het nu wel eeen groot probleem ze is bijna 13 en de gemiddelde lengte voor een 13 jarige is 1,61 zei is 25 centimeter kleiner . ze schaamt zich ook best wel voor haar lengte  en gewicht . we zijn nog bij huisarts geweet maar die vertelde dat het wel goed zou komen maar ik vind het zelf best wel zorgelijk.bij veel meisjes begint borstgroei al rond een jaar of 10 zei is nog steeds gewoon "plat" ook schaamhaar heeft ze nog niet . maaar dus wel gewoon een puberbrein

Dat is inderdaad wel heel klein. Is ze altijd al klein geweest of is er sprake geweest van een afbuigende curve? Bij een dergelijk groot verschil t.o.v. het gemiddelde is het zeker niet ongebruikelijk om doorverwezen te worden naar een kinderarts. 

Vooral de laatste pagina is interessant voor je denk ik. Bij psychische last van lengte is sowieso een verwijzing naar de kinderarts geindiceerd. Alsook bij geen intredende puberteit bij meisjes boven de 12,3 jaar.

Dus hup terug naar de huisarts!

Hey Chantal, 

Zou me (nog) geen zorgen maken. 

pas als ze rond haar 15e nog niet ongesteld is geweest zou je met je dochter naar de huisarts kunnen gaan hier over. 

mijn eigen dochter is ook 12 en 1,45 lang dus het komt wel vaker voor

en mocht je echt zorgen maken maak dan eens een afspraak bij de jeugdarts van de ggd dan heb je onafhankelijk advies

success 

Groet,Emma

Partime Gynaecoloog / jeugdarts

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.